LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Morgendagens mote på Grand

Talentfullt, kjønnsnøytralt og krøllete hår med hatt. Grazette of Swedens team, med Linda Beronius i spissen, stylet hår ved Swedish Fashion Talents motevisning på Grand Hotel under Stockholm Fashion Week. 

Stockholm Fashion Week - Grazette of SwedenHodeplagg er trendy i de kommende sesonger, Til tross for at de dekker mye av håret må likevel det som stikker ut være stylet og pent. Her legger Linda Beronius en siste hånd på det krøllete håret. 

I speilsalen på sjarmerende Grand Hotel i Stockholm samlet det seg over 300 svenske og internasjonale motejournalister, influencers, innkjøpere, designers og innflytelsesrike personer for å ta del i Swedish Fashion Talents sesongvisning innen vår og sommer 2018.

Swedish Fashion Talents er et goodwill-prosjekt som drives av Swedish Fashion Council siden 2005, med formål å løfte frem det nye svenske motemarkedet. Til 2017 års opplegg har juryen valgt ut syv modellmerker som tar del i det ett år lange programmet. Fire av dem, Ama Awe, Daily Routine, Johannes Adele og Naemi Gustavsson, er de klesmerkene som fikk muligheten til å vise sine kolleksjoner for verden under Stockholm Fashion Week. 

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden I publikum satt mange viktige personer som kunne være nøkkelen til de nye talentenes gjennombrudd. Derfor var det viktig at alt var perfekt.

42 modeller
Imens publikum tok plass langs catwalken, ble de siste hårstrå på modellene sprayet på plass backstage. Stylister, modeller, designere, makeupartister og frisører samlet seg i det lille rommet bak scenen. Det var totalt 42 modeller som skulle styles etter stylistenes og designernes ænsker. Grazette of Sweden er en av sponsorene til prosjektet Swedish Fashion Talents, og som en del av prosjektet stod Team Grazette, med Linda Beronius i spissen, for å utarbeide og skape visningsfrisyrene i samarbeid med designerne.

- Swedish Fashion Talents er en prestisjefylt konkurranse som har blitt et springbrett for blant annet Filippa K og Dagmar. Konkurransen pågår under ett helt år og under det året låner vi ut våre hender til deres helhetsinntrykk. Det er veldig gøy og inspirerende. Designernes visjoner kan iblant være veldig dype og de har til felles at de lever ut sin drøm. Vårt oppdrag blir å forsterle helhetsinntrykket.

Som en del av prosjektet tok Grazette of Sweden i år frem en eksklusiv serie, Crush in Fashion, der en del av salget bidrar til prosjektet, fremfor alt til visningene, som ikke er helt gratis å gjennomføre.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenTeam Grazette bestod under visningen av fire dyktige frisører; Sara Swedberg, Emelie Johansson, Therese Carlsson og Linda Beronius. Som ekstra hjelp hadde de også Lukas Enigma, som vant Årets Grazette-elev, og Johanna Nordblom, som vant Fondation Guillaumes fotokonkurranse 2017.

Stylisten styrer
Gjennom prosjektet har frisørene jobbet med designerne under hele året, som også har gjort at de lever seg inn i prosjektet og kjenner de deltagende i konkurransen. De har allerede holdt flere visninger sammen, blant annet i Januar når kolleksjonene for AW17 ble vist. Akkurat som ved en vanlig motevisning ble alle designeres tanker samlet hos en stylist som virkeliggjorde lookene i samråd med designeren, makeupartistene og frisørene.

Linda Beronius er markedsførings- og opplæringssjef for Grazette of Sweden og dessuten edderkoppen i nettet for Team Grazette. Normalt er de åtte stykker i teamet, men til denne visningen var de fire ordinære teammedlemmer; Linda Beronius, Sara Swedborg, Therese Carlsson og Emelie Johansson på plass. De fikk også hjelp av Lukas Enigma som vant Årets Grazette-elev og Johanna Nordblom som vant Fondation Guillaumes fotokonkurranse 2017.

- Det er veldig stimulerende å oppleve de ulike arenaene som frisøryrket spiller på. Jeg personlig brenner for å se håndverket fra ulike perspektiv - det er nettopp det som gjør det så lærerikt! Dessuten er det en perfekt inspirasjonskilde omkring kommende trender og atmosfærer. Moteindustrien ligger vanligvis et par sesonger før og når vi har opplevd trendene på ordentlig lærer vi oss så mye mer enn når vi bare leser om dem.

Stockholm Fashion Week - Grazette of SwedenDet er trangt backstage når stylister, makeupartister, designere og frisører skal samarbeide om 42 modeller på èn formiddag.

Synes, men ikke høres
Dagen før visningen ble teamet samlet for å gjennomgå milepælene for visningsdagen. Teamet gikk gjennom planen for alle 42 modeller så det var klart hva som skulle gjøres, når og hvordan. Klokken 07.00 på visningsdagen ble de igjen samlet sammen med alle stylister, modeller og designere. 

- På morgenen plukker vi opp alle ting vi behøver under dagen, da er de viktig at alle yter sin del, at vi synes, men ikke høres.

Deretter satte teamet i gang med stylingen og krysset av hver modell fra listen når de var klare. Det er ikke særlig glamorøst når alle skal samles i et lite rom der det ikke alltid finnes god belysning, og fremfor alt ingen hev- og senkbare stoler. Det var en hektisk tid ettersom alle modellene skulle være ferdigstylede til klokken 12.00.

- Det er mye som skal falle på plass. En av modellene havnet på fremsiden av italienske Vogue sist år, så det er mye nerver og tanker som går i hodet på designerne som gjerne vil få så mye eksponering som mulig. 

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden
På Grand Hotel i Stockholm stylet Grazette of Sweden hår til Swedish Fashion Talents show, der fire nye designere viste sine kolleksjoner for vår og ommer 2018 til verden. 

Individuelle uttrykk
Det er vanskelig å finne tydelige trender fra Stockholm Fashion Week generelt. Det handler mye om å skape individuelle uttrykk. Det samme gjaldt ved de fire moteforetakenes visning. 

- Det er veldig kult at trendene ikke følges slavisk, men at alle istedet lar seg inspirere og ta inn tendenser for å skape sin egen stil. Frisørens arbeid blir jo da og sammen med kunden komme frem til hva som skal gjøres. Å plukke inspirasjoner og skape en individuell look tilpasset kunden.  

Noe Linda, som har vært på flere ulike visninger under uken, ser komme sterkt innen mote for vår og sommer 2018 er den kjønnsnøytrale trenden. 

- Motebransjen har kommet så langt i å skape kjønnsnøytrale plagg og kolleksjoner. Vi mennesker har så mange ulike uttrykk. Blant annet til visningen med Daily Routine skapte vi håret til menn med langt hår ble krøllet opp med krølltang. Vi rotet det litt til så det så mer ut som naturlige krøller.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenTil Daily Routines visning fikk flere av de mannlige modellene krøllet, litt rufsete hår.

Spektakulære hatter
En annen tydelig trend Linda var borti på årets moteuke er hatter. Ved visningen på Grand Hotel forekom det også hatter, selv om ikke alle var brukbare til annet enn catwalken.

- Det er jo show, det må man ikke glemme. Disse hattene er spektakulære og drar blikkene til seg. 

Hattene under visningen var skapt i papirmache og spesielt formet for vær enkelt modells hode, så de kunne gå og følge takten på musikken under visningen.

- Det er jo et håndverk, alt er laget med perfeksjon. Hvor mange frisører tenker på i hvilken takt kunden skal kunne gå i når de forlater salongen? utbryter Linda med et smil.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden

Disse hodekreasjonene er laget i papirmache, støpt etter modellenes hode så de sitter godt fast når de går i takt med musikken.

Tekst: Camilla Svensson
Foto: Per Askergren

Se flere bilder i galleriet:


.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd lanserer den nye nocturne collection

ghd lanserer den nye nocturne collection

Style, style og mer style med den nye ghd nocturne collection! Grensene mellom natt og dag hviskes ut og det gir uendelige stylingmuligheter uten å skade håret.
Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Nå kan du tilby dine kunder en romantisk julegaveeske fra Kerasilk, fra hver av de tre Kerasilk segmenter: Repower Volume, Reconstruct og Control.
Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika renser håret skånsomt og tilfører fuktighet uten å tynge håret. Passer alle typer hår som trenger en mild rengjøring.
Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Årets Goldwell julegaveesker er her! Finnes i 3 ulike varianter, og alle esker inneholder shampoo, hårpleie og stylingprodukt fra Dualsenses og StyleSign.
INDOLA BLEACH HAIR BOND

INDOLA BLEACH HAIR BOND

Med Indola Bleach Hair Bond, som har Hair Bond teknologi integrert direkte i blekingen, er det enklere enn noen gang å ta vare på din kundes hår. Se mer her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinner i Halmstad når 330 frisører fra hele Norden inntok byen for å delta i Redkent Tribe og ta nytte av lærerike foredrag, fargerik inspirasjon og trendriktig hår. Les og se bilder fra helgen her!
Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Costa del Sol og Wellas team leverte når over 130 frisører flyktet fra høstens ruskevær til en langhelg med inspirasjon, sol og nettverk. Se bilder fra helgen her!
Salon International - skal du bli med?

Salon International - skal du bli med?

Salon International går av stabelen i London fra 14-16 oktober, og her samles frisører fra hele verden til inspirasjon, show og konkurranser. Les mer her!
Morgendagens mote på Grand

Morgendagens mote på Grand

Talentfullt, kjønnsnøytralt og krøllete hår med hatt. Grazette of Swedens team stylet hår ved Swedish Fashion Talents motevisning på Grand Hotel under Stockhol Fashion Week. Les mer her!
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under Copenhagen Fashion Week Ganni hadde alliert seg med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, som ordnet lekkert hår på alle modellene som skulle på catwalken.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kjetil Fevang (Q&A)

Kjetil Fevang (Q&A)

Vi stilte 15 spørsmål til vinneren av region 2 og årets publikumspris Kjetil Fevang. Se her hans hjertefølte og interessante svar!
Henriette Hauge

Henriette Hauge

Vi har blitt bedre kjent med den unge og talentfulle bergenseren, Henriette Hauge. Les om hennes vei til suksessen, tips, drømmer og tanker her!

Nyeste videoer se flere videoer

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Frisyren er like populær i dag som hva den var på 50-tallet, og her viser Björn Axén den klassiske rockabilly -frisyren. Se hvordan du best styler en moderne rockabilly, samt hvordan du anvender voks til stylingen.