LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Salotto legger vekt på detaljene

En tidligere skobutikk har blitt en moderne frisørsalong i lyse naturmaterialer. For salongeierne var det beste valget å bruke profesjonell hjelp i konseptutviklingen. Det første som slår en når en ankommer hjørnesalongen er lette naturmaterialer i lyst tre.

Frisørsalongen SalottoSalotto er en moderne frisørsalong med lyse og lette naturmaterialer. Mottoet til salongen har fått egen utheving på veggen. 

– Interiøret i salongen hjelper absolutt på arbeidsmiljøet. Du får en helt annen stemning med dette lyset, sier Lindis.

I juni i fjor åpnet Salotto dørene i Trondheim sentrum. Eierne er de erfarne frisørene Pål Diaz og Lindis Heimstad.

– Vi har vært mange år i samme kjede. Det var på tide å prøve seg selvstendig, sier Pål som har vært 18 år i kjede-systemet.

Lindis fra Sykkylven på Sunnmøre har også drevet med kurs og opplæring. Men de to ville ikke starte for seg selv for enhver pris. Kun hvis de fant et lokale med god beliggenhet, og da ville de ha profesjonell hjelp til konsept og arkitektur.

Pål Diaz og Lindis Heimstad driver sammen SalottoPål Diaz og Lindis Heimstad startet egen salong på hjørnet av Dronningens gate og Jomfrugata, midt imot Stiftsgården i Trondheim. 


Arkitekthjelp
De fant drømmelokalet i Dronningens gate vis á vis Stiftsgården, der Märtha Louise giftet seg med Ari Behn. Fortsatt møtes kongelige på andre siden av veien for en kopp te.

– Det er vinke-avstand. Det er fin beliggenhet dette. Et arkitektfirma tegnet salongen. Vi bare kjøper vi, sier en munter Lindis.

I tillegg fikk de hjelp av Luka Petric, grafisk designer til alt av web-utforming.

– Det har gått veldig bra, legger Pål til.

Hovedkonseptet for designen ble selvsagt hår. Ved å bruke trespiler i tak og vegger ble det skapt et inntrykk av hår-flyt i salongen, samtidig som spilene demper støy.

– Folk er interiøropptatte nå. Rammen skal likevel passe til det å drive salong. Materialene gir inspirasjon. Det er lyst og lett. Ikke bare på veggen, men i taket, sier Lindis.

For prosjektets del var det viktig med en skandinavisk følelse. En lys og varm atmosfære fikk arkitektene ved bruk av lokal furu.

Arkitekten bak salongen er OHØYstudio. De rehabiliterte det som var en gammel skobutikk i byens første murhuskvartal til en ny og moderne frisørsalong.

– Arkitektbyrået har skapt dette. De er ganske unge, men har oppimot ni års erfaring. Vi kastet ut baller, så lagde de stilen. En blanding av norsk og italiensk, siden Pål er gift med den ene arkitekten Vincenzo Grosso som er italiener, forteller Lindis.

Lyst, lett og lekkert interiør hos SalottoLyst, lett og lekkert interiør hos SalottoTakket være arkitektene i OHØYstudio har salongen mange gjennomtenkte løsninger og lys skandinavisk design.


Innovative løsninger
Ikke bare er det behagelig å stå på parkett i stedet for fliser, som frisørene var vant med fra tidligere, men hele salongen bærer preg av smarte løsninger. Gjennomtenkte detaljer som egen avsats til kundens veske, både ved kassen og frisørstolen, er tatt med.

– Hyllen ved frisørstolen hindrer ikke minst håravfall i vesker når vi klipper, forklarer Lindis.

Nisjene kan i tillegg brukes til å plassere utstyr, hårprodukter, magasiner eller til og med telefonen under mobillading. Rett under hyllene er nemlig stikkontaktene skjult, og fungerer dermed som praktisk ladestasjon for kundene.

Stikkontaktløsningen er Lindis ekstra fornøyd med.

– Det er hygienisk, det gjør det lettere å vaske gulvet, det er brannsikkert at vi får gjemt unna ledningene så det ikke faller hår ned i stikkontakten, mener hun.

Stikkontakten er plassert under hyllekanten på samme side der føneren plasseres i et hull når den ikke er i bruk.

– Dette kan jeg ikke huske å ha sett noe annet sted. I det hele tatt kan jeg ikke si jeg har sett noen med liknende konsept som oss. Og vi har sett mange konsepter, sier den erfarne frisøren.

Detaljer med inspirasjon fra Skandinavia og ItaliaDetaljer med inspirasjon fra Skandinavia og ItaliaSalotto har fått inspirasjon fra både skandinavia og Italia for å skape salongens lyse og varme atmosfære, med smarte løsninger skjult i designet. Fra vasken er produktene utstilt så kundene ikke kan la være å legge merke til dem.


Italiensk «feel»

Arkitektbyrået har hele veien ivaretatt frisørenes helse og kundenes behov. Det sees også i rommet der hev-og-senkbare italiensklagde vaskestoler står plassert.

– Pål er selvsagt forelsket i Italia, så vi ville ha det litt italiensk. Etter hvert tenker vi å trekke det italienske konseptet lenger ved å dra på messer i Milano og Bologna, sier hun.

Salotto betyr salong på italiensk, en videreføring fra 1700-tallets europeiske møtesalonger mellom politikere og andre intellektuelle. I tillegg er frisørsalongens slogan: Gi hodet en avkobling. Slagordet preger relax-avdelingen.

– Sittegruppen har blitt en stillekrok der kundene kan se ut av vinduene. I tillegg ser de rett på produktene fra vasken, noe som også er viktig for salget, sier hun.

Lindis understreker at de fortsatt er i startgropa, men trives med det. Og de planlegger å ansette flere. I tiden fremover skal de endre produktlinjen fra mange til kun to merker.

– Da kan vi lære alle produkter for å tilpasse til alt av kundenes bruk. Og da kan de lettere plukke produkter selv etterpå. Design er vi opptatt av, så produktdesignen er viktig. Det er såpass mange produkter i dag at du kan tillate deg å velge, sier Lindis.

Salotto fra utsidenSalotto er godt synlig med plassering på hjørnet i Dronningens gate i sentrum av Trondheim


Fornøyde kunder

Kari Halvorsen fra Trondheim blir frisert av Lindis. Hun fulgte med på flyttelasset.

– Dette er solide folk som kan jobben sin. Her føler jeg meg helt trygg, sier hun.

Lindis forteller at de fleste i kundegruppene deres har blitt med videre.

– I tillegg har vi fått en del nye kunder. De går forbi på gaten og synes salongen ser annerledes ut på grunn av interiøret. Flere arkitekter har også tatt turen innom, sier hun.

Med det nye konseptet er hun glad for å tilby en totalopplevelse.

– Her er det lyst og trivelig. I tillegg serverer vi kaffe på bønner, smiler hun fornøyd. Hvis jeg kan gi ett tips til andre frisørsalonger, så er det å bruke proffe folk!

Hun får støtte av kunden som trives med salonginteriøret.

– Dette er Trondheims beste frisørsalong etter min mening, kommer det fra frisørstolen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.

Tekst: Guri Haram

Foto: Ole Martin Wold

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd lanserer den nye nocturne collection

ghd lanserer den nye nocturne collection

Style, style og mer style med den nye ghd nocturne collection! Grensene mellom natt og dag hviskes ut og det gir uendelige stylingmuligheter uten å skade håret.
Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Nå kan du tilby dine kunder en romantisk julegaveeske fra Kerasilk, fra hver av de tre Kerasilk segmenter: Repower Volume, Reconstruct og Control.
Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika renser håret skånsomt og tilfører fuktighet uten å tynge håret. Passer alle typer hår som trenger en mild rengjøring.
Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Årets Goldwell julegaveesker er her! Finnes i 3 ulike varianter, og alle esker inneholder shampoo, hårpleie og stylingprodukt fra Dualsenses og StyleSign.
INDOLA BLEACH HAIR BOND

INDOLA BLEACH HAIR BOND

Med Indola Bleach Hair Bond, som har Hair Bond teknologi integrert direkte i blekingen, er det enklere enn noen gang å ta vare på din kundes hår. Se mer her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinner i Halmstad når 330 frisører fra hele Norden inntok byen for å delta i Redkent Tribe og ta nytte av lærerike foredrag, fargerik inspirasjon og trendriktig hår. Les og se bilder fra helgen her!
Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Costa del Sol og Wellas team leverte når over 130 frisører flyktet fra høstens ruskevær til en langhelg med inspirasjon, sol og nettverk. Se bilder fra helgen her!
Salon International - skal du bli med?

Salon International - skal du bli med?

Salon International går av stabelen i London fra 14-16 oktober, og her samles frisører fra hele verden til inspirasjon, show og konkurranser. Les mer her!
Morgendagens mote på Grand

Morgendagens mote på Grand

Talentfullt, kjønnsnøytralt og krøllete hår med hatt. Grazette of Swedens team stylet hår ved Swedish Fashion Talents motevisning på Grand Hotel under Stockhol Fashion Week. Les mer her!
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under Copenhagen Fashion Week Ganni hadde alliert seg med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, som ordnet lekkert hår på alle modellene som skulle på catwalken.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Lord Jack Knife - Lang i skjegget og lett med høvelen

Lord Jack Knife - Lang i skjegget og lett med høvelen

Drømmen til Lord Jack Knife var ikke å bedrive dameklipp i frisørsalong. I stedet er han i dag head barber på PelsPels, samt flyr verden rundt og underviser andre i barberfaget. Drømmejobben deler han gjerne med frisører med fascinasjon for herrehår.
Maja Provstgaard (Q&A)

Maja Provstgaard (Q&A)

Vi stilte vinneren av Årets Frisør Region 2 - Maja Provstgaard 15 spørsmål! Se hennes fantastiske vinnerbilder og se hva hun svarte her.

Nyeste videoer se flere videoer

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Frisyren er like populær i dag som hva den var på 50-tallet, og her viser Björn Axén den klassiske rockabilly -frisyren. Se hvordan du best styler en moderne rockabilly, samt hvordan du anvender voks til stylingen.