LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

ICON Hairspa i forkant av det grønne skiftet

Det skjer saker på leverandørsiden i frisør-Norge. Nå blir tre av landets importører ett selskap, og dermed enda større. Fra nyttår er det fusjonerte selskapet, ICON Hairspa, 100 prosent operativt.

Du kjenner de sikkert som Enkelt & Greit, ICON Norge og EuroSoCap, men nå har de fått nytt navn, ICON Hairspa A/S. Firmaet holder til i Larvik, midt i blant de grønne skogene. I disse dager er stemningen ekstra høy og lokalene snart nyoppusset. En fusjon er på gang.

– Vi er så gira, smiler Claus Morten Østby. Som totalleverandør tilbyr vi nå et komplett utvalg til enhver frisørsalong, alt fra salgsutstyr til interiørløsninger, sier han.

Daglig leder i ICON Hairspa, Claus Morten ØstbyDaglig leder i ICON Hairspa, Claus Morten Østby, gleder seg til å kunne tilby et komplett utvalg grønne produkter til enhver frisørsalong.

Et lite stykke frisørhistorie
Han er daglig leder i det fusjonerte selskapet, som teller rundt 25 ansatte. Medeiere er tidligere kompanjong, Clas Molvær fra det som het ICON Norge, danske ICON Hairspa, Studio Alf Frisører og Auster frisør. Det er tidligere Enkelt & Greit sine lokaler som huser den nye bedriften.

– Frem til fusjonen er fullført er det business as usual i de ulike selskapene, understreker Claus Morten.
Enkelt & Greit, som har markert seg kraftig de siste årene med merkevarer som O-WAY og
Nilens Jord, var han med å starte i 2001, før han forlot bedriften i 2010 til fordel for Hair In
Time, som senere fikk navnet ICON Norge. Det nye navnet har de etter ICON Hairspa i Danmark. ICON Hairspa er en av de største leverandørene i Danmark, som også har en eierandel i den nye bedriften. Danskene har dessuten gitt flere agenturer til det norske søsterselskapet.

– I vår begynte vi en dialog med EuroSoCap, som har vært en ledende hår- og rekvisitaleverandør i mange år. Da eieren Rolf Holmberg hadde et ønske om å trekke seg tilbake, kontaktet han oss for å høre om vi kunne tenke oss å overta. Det passet godt med våre planer og dermed ble det oppkjøp, sier Claus Morten.
Den 1. juni overtok ICON Norge EuroSoCap Norge. Fram til nå har ICON Norge vært den eneste miljøfyrtårnsertifiserte blant de norske frisørleverandørene.

– Nå ønsker vi å videreføre det. Vi er opptatt av miljø, understreker han.

ICON Norge har med det beste av sitt produktspekter inn i det nye selskapet. Fra venstre Maria Nyegaard, Claes Molvær og Claus Morten Østbye.ICON Norge har med det beste av sitt produktspekter inn i det nye selskapet. Fra venstre: Maria Nyegaard, Clas Molvær og Claus Morten Østbye.

Vil ligge i forkant
Fungerende markedssjef Maria Nyegaard er selv helfrelst på den naturlige og positive retningen til bransjen.

– Vi ønsker å utfordre det eksisterende markedet, samt påvirke de største produsentene til å bli «grønnere». Rene og trygge produkter er uten tvil fremtiden, og vi vil gjøre produktene tilgjengelige for frisørene nå. De fungerer minst like bra som de tradisjonelle. Mange high-end salonger bruker de allerede i dag, forteller hun.
Etter sammenslåingen har det nye firmaet produktlinjene O-WAY, Living Proof, Nilens Jord, ZenzTheraphy, og australske Original&Mineral (O&M) for å nevne noen. Dette er deres kjerneprodukter. Sist men ikke minst fører de flere av de reneste oksidasjonsfargene på markedet.

Grønt skifte
Et marked har alltid en overgangsfase før et skifte blir normalisert, mener de.

– Det grønne skiftet har kommet for å bli. Stadig forskes det frem noe som forbedrer produktene. Våre produkter er godkjente og skal være trygge, sier de.
Utfordringen har vært og er selvsagt farger og permanent.

– De fleste frisører ønsker klassiske oksidasjonsfarger med skikkelig dekning av grått hår. Vi forstod tidlig at vi måtte skaffe oss farger uten de mest problematiske stoffene som PPD, Resorcinol og ammoniakk, og det har gjort underverker for mange frisører, men samtidig er det viktig å huske at fargene fortsatt er kjemiske og må behandles deretter, poengterer Claus Morten.

– At frisørene opprettholder en god helse er noe som opptar oss, legger Maria til.
ICON Hairspa retter seg mest mot enkeltindividet, og vil veilede og være inspirasjonskilde for både bransje og forbrukere.

– Vi skal ikke bare være leverandør. En må huske at behovet nesten alltid oppstår hos sluttkundene. Vår erfaring er at frisører ikke alltid er så fremtidsrettet som de burde være, både med tanke på egen helse og trendene i markedet. Vi ønsker å ta en ledende rolle og være en trygg partner. Vi er frisører for frisører, sier de.

Bedriften har fast kurssenter sentralt i Oslo, samt at de planlegger kursvirksomhet i hele Norge. Fargeserier krever kursing «live». Andre kurs kan også fungere digitalt.

– Vi selger aldri serier uten opplæring, sier markedssjefen.

ICON Hairspa vil være en inspirasjonskilde og veiviser inn i en ny tid basert på ren skjønnhetICON Hairspa vil være en inspirasjonskilde og veiviser inn i en ny tid basert på ren skjønnhetICON Hairspa vil være en inspirasjonskilde og veiviser inn i en ny tid basert på ren skjønnhet. 
– Mange sa at Internett var en døgnflue, på samme måte overser de at den grønne bølgen har kommet for å bli. Vi tar vår rolle, forteller ledelsen.

Hjelper mot allergi
Nesten alle i ICON Hairspa har frisørbakgrunn, men ikke den daglige lederen, som startet innenfor logistikk i en stor norsk bedrift.

– Det er derfor jeg har kunnskap til å drive grossistvirksomhet. Og her skal vi gi maksimal
leveringsservice, sier han. Han har likevel fått frisørfaget under huden.

– Jeg har drevet flere frisørsalonger sammen med kona, og har også en datter som er frisør,
forteller han.
Clas Molvær, som er med i ledergruppen, måtte slutte som frisør som følge av allergiske
reaksjoner. Dette skal være hans motivasjon bak det å drive grønt. Clas forteller at han var svært plaget med allergi, og inntil få år siden fantes det ingen alternative produkter i Norge. Derfra kom ideen om å skaffe rene, trygge, og helst plantebaserte frisørprodukter.

– Vi visste at det var et marked for det, ikke minst så vi suksessen ICON Hairspa hadde i
Danmark, sier Clas.

Felles visjon
– Fokuset til det nye selskapet er den samme visjonen vi tok med oss inn. Vi skal ha
høy kompetanse, bistå markedet med oppdatert kunnskap og gi et bredt spekter av highend-produkter. Slik kan både frisører og sluttkunde ta bevisste valg til fordel for seg selv og miljøet, forteller de.
Selv om helse er viktig, er det mer som er bra med produktene.

– Opplevelsen ved bruken er vel så viktig. Det er superbra produkter og de lukter fantastisk, sier Maria entusiastisk.
Er det noe frisørene lurer på rundt produktene, bistår de gjerne.

– Her er det alltid noen man kan ringe, betrygger de.

Den nye staben består av åtte menn og 13 kvinnerDen nye staben består av åtte menn og 13 kvinner. 
– Vi har samlet alt her i Larvik fordi vi vil ha et team som jobber sammen. Å få den felles ånden er viktig, sier Maria Nyegaard og Claus Morten Østbye.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 4, 2017.

Tekst: Guri Haram
Foto: Line Loholt

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

L'Oréal Professionnel presenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nå stolt presentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede profesjonelle system for ekspress lightning.
Pulp Riot - Crazy Colors

Pulp Riot - Crazy Colors

Pulp Riot slipper løs kunstneren i deg og skaper fantastiske farger i alt fra myke pasteller til fargerike fyrverkeri som virkelig gjør kunden din synlig.
Wet Brush Flex fra Tendenz

Wet Brush Flex fra Tendenz

Wet Brush Flex fra Tendenz er en fleksibel og skånsom hårbørste som passer til føning av alle typer hår, inkludert extensions og parykk
Karbonkammer til afrohår

Karbonkammer til afrohår

Hercules Sägemann lanserer antistatiske karbonkammer for krøllete hår, som også er perfekte for å løfte håret og skape volum.
EIMI Mistify Me fra Wella Professionals

EIMI Mistify Me fra Wella Professionals

EIMI Mistify Me hårsprayer gir en perfekt finish igjen og igjen med sin lette, ultra-hurtigtørkende, unike formel, og er perfekt til styling på farten

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
British Hairdressing Awards 2017

British Hairdressing Awards 2017

Over 1500 av Storbritannias største talenter innen frisørbransjen deltok på British Hairdressing Awards 2017 for å hylle landets mest kreative stylister.
Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Peter Brun (Q&A)

Peter Brun (Q&A)

Han hevder selv han aldri var født med talent, og har gjennom hardt arbeid og trening klatret opp til topps. I dag sitter Peter Brun som kreativ leder i PåHåret og han elsker det. Les mer her!
Nikola Grozdic (Q&A)

Nikola Grozdic (Q&A)

Årets hårstylist 2015 ble Nikola Grozdic. Hair Magazine var nysgjerrig på hvordan han har blitt en meget ettertraktet hårstylist til motemagasinene i Norge. Vi stilte han våre 15 spørsmål! Klikk her for å lese hva han svarte.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!
Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!