LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

PåHåret - Bogstadveien

Bogstadveien minner om en kokende gryte. Det er Black Friday, og mennesker løper
frem og tilbake for å få med seg gode tilbud. Innerst i et hjørne, nesten oppe ved Majorstuakrysset, finner vi PÅHÅRET. Det er ikke så lett å få øye på salongen, men når vi
går inn ser vi salongen med helt nye øyne. Salongen er avlang, lys, stor, moderne og
mye større enn vi hadde trodd, hele 162 kvadratmeter fordelt på to etasjer.

F.v: Ida Michelle Huus, Sandra Jensen og leder Tore Lillesund forteller at oppskriften på å lykkes er å la de ansatte ha mye ansvar.
F.v: Ida Michelle Huus, Sandra Jensen og leder Tore Lillesund forteller at oppskriften på
å lykkes er å la de ansatte ha mye ansvar.

- Det er mange som har den reaksjonen som dere har, at de får et annet inntrykk av
salongen når de kommer inn. Den ser jo veldig liten ut fra utsiden. Jeg er så stolt over arbeidsplassen min, og det er gøy å bli påminnet om hvor flott salongen vår er, forteller
Tore Lillesund, leder PåHåret Bogstadveien.

Gir ansatte ansvar - bygger budsjett sammen!
Vi møter marked- og produktansvarlig, Karin Warset, og Tore Lillesund som er leder for PÅHÅRET i Bogstadveien. Tore har jobbet i salongen i mange år, og sammen med sine engasjerte ansatte, har de skapt et godt samarbeid og et flott team. - Vi gir de ansatte
mye ansvar og de står på egne ben, forteller Tore. Han mener dette er en viktig faktor til suksess.

F.v: Ida Michelle Huus, Karin Warset og Sandra Jensen Kåsereff viser frem kampanjevarer i salongen i Bogstadveien.
F.v: Ida Michelle Huus, Karin Warset og Sandra Jensen Kåsereff viser frem
kampanjevarer i salongen i Bogstadveien.

Han har sammen med teamet satt et budsjett for neste år, med en omsetningsøkning
på 20 prosent. - Det høres kanskje i overkant ambisiøst ut, men etter flere år med graving
i Bogstadveien og dårlig fremkommelighet for kundene, er vi nå klare for vekst igjen, sier
Karin. - Budsjettprosessen starter med at hver enkelt frisør setter seg personlige mål
og vurderer hvor mye de kan bidra med, og sammen har vi funnet et felles budsjett. Dette
gjør de ansatte mer interessert i økonomi og tall, og de føler seg mer inkludert, sier Tore.

- Det er kvalitetene til teamet som Tore har satt sammen her i Bogstadveien som gjør at
vi kan sette så ambisiøse mål for neste år. Og viktigst av alt er å ha en leder som
ser de som jobber her, og at hver enkel ansatt gir sitt beste, forteller Karin. Det er
tydelig at det å involvere de ansatte er trikset for et godt miljø på arbeidsplassen. Èn gang
i måneden samler Tore alle sammen for å prate om måneden som har gått.

- Vi møtes for å prate om vi har klart budsjett, rebooking, salgsprosent og effektivitet. Da
har de også individuelle mål som vi ser på sammen. Jeg følger opp hver enkelt på dette
jevnlig. Lær dem å rebooke, slik får vi fulle lister. Kundene vil jo ha fint hår kontinuerlig,
forteller Tore.

Se også: Årets Frisørkonsern 2017: PåHåret


Karin Warset og Tore Lillesund har skapt et godt team i Bogstadveien. Dette har ført til
høye budsjett for det kommende året.

Hva slags leder må du være for å få de ansatte til å lykkes?
- Du må ha en tydelig kommunikasjon, avklare forventninger og ha klare rammer for
hvordan ting skal være. Du må se de ansatte og følge opp hver enkelt. På den måten får
du selvstendige, trygge medarbeidere som bidrar i teamet. Det kan være et tips å møte
de ansatte også utenom salongen, gjøre noe sosialt sammen. Ha spill-kveld, felleslunsjer
eller andre sosiale møter. Vi har jo en travel hverdag, så da kan det være en
fin anledning til å sitte ned og prate sammen, forteller Tore.

Stillestund og spa-følelse
Litt lenger inn i salongen finner vi rommet som forklarer hva alle kundene gleder seg mest
til når de besøker PÅHÅRET Bogstadveien: Hårvasken. I et eget mørkt rom, med masse stearinlys står det flere vaskestoler linet opp etter hverandre. Rommet gir en spesiell
spa-følelse og en rolig, avslappet stemning.

Se også: PåHåret-frisør Frida Andersson

- Her er det stillestund, og kundene elsker det, forteller Tore. Karin forteller at dette er en
av signaturene til salongen, og det gir kundene det lille ekstra. Det er ingen hemmelighet
at kundene forventer mye mer enn en hårklipp- og farge. Og da må man tenke markedsføring. PåHåret tar kundenes forventninger veldig alvorlig, og ved å yte litt ekstra viser de kundene
hvem de er, og hva de står for som salong.

Salongkjeden har en egen servicemal de følger for hver eneste kunde som kommer inn
døren. Malen har punkter som beskriver tydelig hvordan kundebesøket og behandlingen
skal utføres, og sikrer at kunden får en fantastisk opplevelse. - Servicemalen omhandler
alt fra hvordan vi skal ta i mot kunder, hvordan gjøre en profesjonell konsultasjon, hårvask,
klipp og veilede om produktene. Dette er en mal som genererer fornøyde kunder som er
den eneste markedsføringen for salongene og for kjeden i sin helhet, sier Karin.

Stillestund: En av signaturene til PåHåret i Bogstadveien er hårvasken. Da får kunden stillestund og hodebunnsmassasje.
Stillestund: En av signaturene til PåHåret i Bogstadveien er hårvasken. Da får kunden stillestund og hodebunnsmassasje.

Markedsføring på sosiale medier
Karin forteller videre at markedsføring er en av områdene kjeden skal satse enda mer på
i fremtiden. - Vi vet at tradisjonell annonsering i blader gir svært begrenset effekt. Det er vanskelig å få frem budskapet, så det er derfor en kostbar markedsføring. God og effektiv markedsføring vil alltid først og fremst handle om fornøyde kunder. Det starter med flinke
frisører, samt en rekke tiltak og prosesser i den enkelte salong, som kvalitetssikrer arbeidet.
I tillegg jobber vi med å få alle avdelingene synlige når kunder søker oss via forskjellige søkemotorer. Vi arbeider derfor aktivt med Facebook og Instagram. I disse dager jobber vi
med en kampanje for rekruttering av nye frisører via Facebook. Hvis vi skal vokse, trenger vi stadig flere dyktige mennesker, forklarer Karin.

De fleste av PÅHÅRET kjedens markedsaktiviteter styres sentralt, men Instagram er noe
de ønsker at salongene skal ta ansvar for og jobbe med lokalt. Bogstadveien har i
skrivende stund 450 følgere, og Karin røper at de har en intern konkurranse gående om
hvilken av salongene som først når 1000 følgere. Frisørene Ida Michelle Huus og Sandra
Jensen Kåsereff forteller at de ofte legger ut inspirasjons-bilder på Instagram, men også
bilder av eget arbeid. - Hvis vi bare legger ut inspirasjons-bilder vises ikke identiteten
til din salong. I tillegg pirrer vi med bilder av vårt eget arbeid med før og etter-bilder, hårtips,
samt aktiviteter og ting vi gjør, forteller Ida Michelle.

Ida Michelle Huus og Sandra Jensen Kåsereff viser frem noen av varene PåHåret har tatt inn.
Ida Michelle Huus og Sandra Jensen Kåsereff viser frem noen av varene PåHåret har
tatt inn.

Se også: PåHåret-frisør Peter Brun 

Hva er identiteten til PÅHÅRET Bogstadveien?
- Vi skal oppfattes som kunnskapsrike, spennende og givende. I bunn og grunn være
faglige dyktige i faget vårt. Det er ingen tvil om at jentene får mye inspirasjon fra lederen i salongen. Tore er en fantastisk leder. Han passer på at hver enkelt av oss har det bra og tilpasser vårt behov. Vi ser opp til lederen vår, forteller Sandra.

Så hva er jentenes hemmelighet for å lykkes i frisørbransjen, og hvordan får de
listene
fulle?
- Hvis du jobber hardt i denne bransjen får du til hva du vil. Du er nødt til å bruke ekstra
tid på kunden og vise de teknikker de kan gjøre hjemme. Lær dem hvordan de kan krølle
håret på to minutter og bruk litt tid på en perfekt finish. Lag en plan når de kommer inn i salongen og ha en god konsultasjon. Og sist men ikke minst: rebooking. Avtal en ny time
med en gang. Du må skape forventninger, forklarer jentene.

Så i korte trekk: Gjør en god jobb, vær faglig god, øv og tren om igjen og om igjen for å
bli best. Bli med i det kreative teamet til PÅHÅRET Front, og bli med på konkurranser.

Tekst og foto: Emely Hansen

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

L'Oréal Professionnel presenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nå stolt presentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede profesjonelle system for ekspress lightning.
Pulp Riot - Crazy Colors

Pulp Riot - Crazy Colors

Pulp Riot slipper løs kunstneren i deg og skaper fantastiske farger i alt fra myke pasteller til fargerike fyrverkeri som virkelig gjør kunden din synlig.
Wet Brush Flex fra Tendenz

Wet Brush Flex fra Tendenz

Wet Brush Flex fra Tendenz er en fleksibel og skånsom hårbørste som passer til føning av alle typer hår, inkludert extensions og parykk
Karbonkammer til afrohår

Karbonkammer til afrohår

Hercules Sägemann lanserer antistatiske karbonkammer for krøllete hår, som også er perfekte for å løfte håret og skape volum.
EIMI Mistify Me fra Wella Professionals

EIMI Mistify Me fra Wella Professionals

EIMI Mistify Me hårsprayer gir en perfekt finish igjen og igjen med sin lette, ultra-hurtigtørkende, unike formel, og er perfekt til styling på farten

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
British Hairdressing Awards 2017

British Hairdressing Awards 2017

Over 1500 av Storbritannias største talenter innen frisørbransjen deltok på British Hairdressing Awards 2017 for å hylle landets mest kreative stylister.
Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kjetil Fevang

Kjetil Fevang

Under Årets frisør 2016 mottok Kjetil Fevang «Publikumsprisen 2016» andre året på rad. Les her hva han tenker om det!
Kjetil Fevang (Q&A)

Kjetil Fevang (Q&A)

Vi stilte 15 spørsmål til vinneren av region 2 og årets publikumspris Kjetil Fevang. Se her hans hjertefølte og interessante svar!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!
Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!