LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

We Are One – en annerledes distributør

Høsten 2013 startet We are One distribusjon i Norge av to eksklusive brands; Aveda og Bumble and bumble. I fjor åpnet de i Danmark.

– I motsetning til andre distributører har vi ikke planer om å få flere brands inn i portfolioen, forteller de.

Distributøren We are One har agentur på varemerkene Bumble and bumble (Bb) og Aveda som føres i utvalgte salonger.
For ett år siden overtok de distribusjonen av Bb og Aveda i Danmark, med sitt danske kontor på Kongens Nytorv i København.

– Våre to produktkonsepter passer veldig godt inn hos noen, men vil aldri være på ethvert frisørhjørne, sier daglig leder Ulf Schjerpen og regional director for Aveda, Ellen Marie Johansen.

Daglig leder Ulf Schjerpen, og regional director for Aveda, Ellen Marie JohansenDaglig leder for We Are One, Ulf Schjerpen, og regional director for Aveda, Ellen Marie Johansen.

Ekspertise øker omsetningen
We are One har kontor på Aker Brygge i Oslo, og 12 heltidsansatte. Årlig omsetning er drøye 25 millioner kroner i Norge. I tilstøtende lokaler finnes én av Europas to Bb flaggskip-salonger. Veggene har morsomme sitater som «real men marry hair stylists», og et røft New York-inspirert interiør inkludert en barbershop. Hos Billy´s Bumble and bumble er varesalget på misunnelsesverdige 24 prosent av butikkens totalomsetning, og det kun på ett brand.

– De ansatte kan produktene inn og ut. Jeg tror ikke på økt salg gjennom mange brands hvor fagekspertisen blir utvannet. Derfor ønsker vi samarbeid med salonger som lærer produktene godt nok til å kalle seg eksperter. Vår suksess måles i partner-salongenes, sier Ulf.

Produktene deres er ikke å finne i multi-brand salonger og salongeierne må kanskje ha noe av samme «mindset» som menneskene bak, for å kunne identifisere seg med konseptet.

Hårstylistens ståsted
Ulf er oppvokst i frisørbransjen; på 80-tallet var han lærling hos faren. Som voksen drev han egne salonger. I mange år jobbet han for flere internasjonale aktører, som artistisk leder for Intercoiffure reiste han verden rundt som hårstylist. I dag eier han fortsatt frisørsalonger, men jobber ikke lenger som frisør.

– Jeg savner frisøryrket, men i dag opplever jeg å være med på å fremdyrke pasjon for håndverk og frisørfag. Fordelen ved å kjenne bransjen innenfra og selv være en del av den, har jeg glede av i jobben som leverandør, sier han.

Ulf har jobbet med Bb siden år 2000, og synes det er kvalitetsmessig fantastisk.

– Selskapet tenker produktutvikling fra en hårstylists ståsted og Bb har stått for mange produktinnovasjoner som flere senere har kopiert, forteller han.

Bb ble grunnlagt i 1977 av Michael Gordon i hans hippe New York-salong. Etter hvert kom behovet for nye innovative produkter. Utviklingen sto hårstylistene for selv, noe de fortsatt gjør i dag.

Salongen Billy´s Bumble and bumble er en av to flaggskip-salonger i Europa. Salongen er bygget på lisens fra Bb i New York. Salongen Billy´s Bumble and bumble er en av to flaggskip-salonger i Europa. Salongen er bygget på lisens fra Bb i New York. 

Produkttesting skjer hos Bbs mange team under New York Fashion Week. Innovative hårpudder, saltvannspray og nye varianter av tørrsjampo har alle blitt født her.

I Meatpacking District, New York, åpnet i 2004 The House of Bumble, et kreativt hus hvor alt foruten produksjonen til Bb foregår. Her drives også Bumble and bumble University (BbU), kalt «The Harvard of Hairdressing» hvor frisørers videreutdanning har nådd nye høyder, ifølge Ulf.

– Gjennom årene har jeg fått mange gode venner i Bb og dermed kontakt med de nye eierne, Estée Lauder, som også har livsstilsmerket Aveda i sin kosmetikk portofolio, sier han.

Se også: ICON Hairspa i forkant av det grønne skiftet

Plantebasert innovasjon
Aveda ble grunnlagt i Minneapolis i Minnesota, 1978 av frisøren Horst Rechelbachers. Hans mål var å lage plantebaserte profesjonelle skjønnhetsprodukter som er bedre for miljøet og mennesket. I dag er han omtalt som en legende i kosmetikkbransjen. Aveda er tilgjengelig i over 30 land, og ledende innen profesjonell, plantebasert hår- og hudpleie.  

Aveda er det tredje største profesjonelle hårpleiemerket i USA, med kun 5700 salonger.

– De jobber tett med få men dedikerte salonger, i stedet for å gå bredt ut. Slik kan man også tilpasse samarbeidet etter behovet til hver salong. Det er en utrolig givende og utviklende måte å samarbeide på, sier Ellen Marie.

Hun forteller at We are One investerer mye i kurs og opplæring.

– Både Ulf og jeg har bankende frisørhjerter med bakgrunn fra kursing, og brenner for dette. Vi har mange dyktige konsulenter fra inn- og utland som deler kunnskaper her hos oss, sier hun.

Den faglige kompetansen er ytterligere styrket gjennom ansettelsen av Lars Eriksen Eitran som Aveda Nordic Ambassador. Ansvarlig Aveda Color Educator i Norge og Danmark er Ida Gustavsson fra Dugg, i tillegg har Aveda et knippe freelance konsulenter innenfor farge, hudpleie, spa og makeup.

We are One har agentur på varemerkene Bumble and bumble (Bb) og AvedaBumble and bumble har fått pris for sin lekne logodesignDistributøren We are One har agentur på varemerkene Bumble and bumble (Bb) og Aveda som føres i utvalgte salonger. Veggene har morsomme sitater i håndskrevet stil, og et røft New York-inspirert interiør inkludert en barbershop.

Velvære-ritualer og signaturbehandlinger
I dag finnes i overkant av 50 Aveda-salonger i Danmark og Norge. I tillegg til Inch i Oslo som har vært en Aveda Lifestyle salong i flere år før We are One ble etablert, har Ulf bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salong.

– I Hamar har vi siden dette tredoblet omsetningen. Jeg ønsket å vise at det ikke kun er i storbyene konseptet fungerer, samtidig har Podium fantastiske medarbeidere som har tatt Avedas konsept seriøst, sier han.  

Podium Aveda Lifestyle & Spa utfører velvære-ritualer på alle gjester. Aveda er kjent for relasjonen til Ayurveda, en 5000 år gammel ur-medisin fra India.

– Ritualene avstresser gjestene og sørger for en behagelig start. Den gir også et lite pusterom for frisøren, sier de.

Podium i Hamar har implementert Avedas business system gjennom Aveda Business College. Det har også flere norske Aveda-salonger. Programmet består av kurs for ledere, frisører og lærlinger og bevisstgjør medarbeidere på businessen de skaper. Aveda bruker kjente rammer, satt i en praktisk og lettfattelig kontekst, blant annet fordi det er på «frisørenes språk».

Ulf Schjerpen har bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salongUlf Schjerpen har bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salongUlf Schjerpen har bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salong, som utfører velvære-ritualer på alle gjester.

Etikk er hjørnesteinen
Bak kvalitetsprodukter med herlige dufter, synes distributørene det er vel så interessant å se hvordan selskapene drives. Hva gjelder Aveda er etikken hjørnesteinen til hele selskapsoppbygning.

– I tonn kjøper Aveda inn mest økologiske råvarer i kosmetikkverdenen, og er kjent for rene, naturlige aromaer. Produktene har ypperste kvalitet, og samtidig en bærekraftig produksjon med plantebaserte og økologiske ingredienser. Produktene er heller ikke testet på dyr.

Aveda har vært visjonære og fremadrettet i snart 40 år. Selve fabrikken ligger i et naturreservat.

– Fanesaken er å ivareta hele verdikjeden fra bonden til frisøren, mens kundene får trygge plantebaserte produkter. Dette betyr også bærekraftig transport og produksjon; de var først ute med å ta i bruk vindenergi. Vi opplever at disse verdiene er viktige for frisører i Norge og Danmark. Også forbrukere har et sterkt miljømessig fokus og velger produkter som er bedre for dem og miljøet, avslutter begge.

Tekst: Guri Haram
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Catwalk Ponytails fra Balmain Hair Couture

Catwalk Ponytails fra Balmain Hair Couture

Ønsker du en rask løsning på en flott frisyre? Nå kan du få Catwalk Ponytails fra Balmain Hair Couture. Disse fantastiske ponytails ha blitt observert på catwalks verden over.
Nõberu of Sweden lanserer tørrsjampo

Nõberu of Sweden lanserer tørrsjampo

Nõberu of Sweden lanserer en ny tørrsjampo som bygger volum og tekstur til din frisyre. Det gjør fett hår og hårbunn mattere og fresher opp håret mellom sjamponeringene.
Cutrin Aurora - Nytt blekepulver for nordisk hår

Cutrin Aurora - Nytt blekepulver for nordisk hår

Et tradisjonelt blekepulver som passer til mange forskjellige lystoningsteknikker. Gir også utmerket lystoningseffekt for mørkt eller farget hår. Lystoningseffekt: opptil 7 nivåer.
Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Eye Hydrogel Patch reduserer fine linjer og rynker, poser og mørke ringer under øynene og gjenoppliver hudens naturlige glød og fuktighet
INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

Stylingjernet INFINITY STYLER fra HH Simonsen har flere unike detaljer og funksjoner, slik som bevegelige plater, touch panel og temperaturjustering.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
British Hairdressing Awards 2017

British Hairdressing Awards 2017

Over 1500 av Storbritannias største talenter innen frisørbransjen deltok på British Hairdressing Awards 2017 for å hylle landets mest kreative stylister.
Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Jens Johan Wiker

Jens Johan Wiker

Til tross for sin unge alder har frisør- og makeup artisten Jens Johan Wiker opparbeidet seg mye erfaring og kunnskap innenfor hår og make-up bransjen.

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!
Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!