LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Jens Egelund-Müller - Vi har fokus på salongenes utvikling

Jens Egelund­-Müller tror på, at frisørbransjen kan vokse over de kommende år, og han tror på, at bransjen kan bli enda bedre.

”Vi føler et ansvar for at markedet vokser, da det er i både våres kunder og våres egen grunnleggende interesse”. Dette sier Wellas nye country manager, Jens Egelund-­Müller. Derfor vil Wella i de kommende år hjelpe salongene med å utvikle deres forretning, og med å finne frem til hvor potentialet ligger, for den enkelte salong.

Jens Egelund-Müller fortsetter, ”Vi har utviklet et skreddersydd forretnings-utviklingssystem nettopp til salongene, hvor de kan se styrker og svakheter, og ikke minst, hvor de kan se potentialet for utvikling”.

”Det kan være de har en god beliggenhet og driver en utmerket for­retning, men at de ønsker å øke salget av behandlinger; at de eksempelvis ikke har fokus nok på hårkurer eller fargebehandlinger. Det kan også være de skal ha større fokus på å snakke med kundene, øke markedsføringen, eller kanskje ligger utfordringene i ledelsen eller hos personalet, og så påpeker vi det. I bunn og grunn handler det nemlig om at forbrukeren skal legge flere penger i salongen, så det skapes høyere vekst og bedre resultater for salongen og dermed også for oss”.

Jens Egelund­-Müller overtok jobben som country manager for det norske markedet 1. januar 2014. Og Jens Egelund-­Müller understreker, at Wellas nye forretnings-utviklings­system er skapt både til eksisterende og potensielle kunder.

”Det handler om at vi skal ha en god dialog og ikke minst, at det skal bygges opp et tillitsforhold. I dag handler et kundeforhold nemlig ikke bare om rabatter, men om service og utvikling av forretningen i fellesskap”. Han fastslår, at en av de vesentligste grundsteinene i Wellas utvikling i de kommende år er partnerskap.

”Det er mer givende for begge parter, hvis salongen kan øke sin omsetning med 20 prosent frem for å få 2 prosent i rabatt!”

Fargene er ryggraden
Wella bruker mange ressurser på innovasjon, og Jens Egelund-­Müller legger ikke skjul på at ryggraden i virksomheten er og blir fargene, Koleston Perfect, Illumina og Koleston Perfect Innoscence. ”Uansett hvilken profil en salong har, har vi en fargeserie som matcher”, blir det sagt. Og det er da også på fargene, at Wellas største omsetning ligger. ”Pleie og styling er en helt annen type marked. Det er flere konkurrenter, flere nye firmaer som hele tiden dukker opp, og masser av nye produkter frisørerne får lyst til å prøve”.

Blandt Wellas nyeste tilskudd på stammen er Nioxin, som P&G, eieren av Wella kjøpte fordi det var ett produkt de manglet i porteføljen. ”Det er nettopp en av fordelene ved å være en del av et konsern som P&G. De har motet og bankkontoen til å gjøre det som kreves der det er mest riktig – også på lang sikt”. Og så forteller Jens Egelund­-Müller, at man i Wella også har tatt P&G’s medarbeiderkultur og –struktur til seg. Det betyr, at man hele tiden søker å ha de riktige mennesker på de riktige stillinger, og at medarbeiderne konstant utvikles til å ta nye jobber i virksomheten”.

”Det er medarbeiderne som utgjør den store forskjellen. Derfor vil vi holde fast på de beste medarbeiderne, og det gjør man ved å utvikle dem, deres potentiale, drømmer og ideer”.

Norge og Danmark er viktige for Wella
”Norden er et relativt viktig marked for Wella på verdensplan, og hvor nettopp det nordiske markedet i mange andre virksomheter ofte ikke utgjør annet enn en kommafeil, så utgjør det nordiske markedet i Wellas­-regi seg for en vesentlig del av den samlede omsetning”, blir det sagt. I Norge og Danmark har Wella i dag store markedsandeler og er derfor blandt de største leverandørene i frisørbransjen.

Mistet momentum
Når det er sagt, så mener Jens Egelund-­Müller også klart, at frisørbransjen har mistet momentum i forhold til f.eks. kosmetikk­/skjønnhets bransjen. ”Her har vi sett en stigning på 30 prosent de siste 10 årene, mens frisørbransjen er gått litt tilbake – selv om markedet og interessen for sunnhet, velvære og personlig pleie har økt i samme periode”. Han mener, det skal gjøres en større innsats fra frisører og leverandører for å utvikle bransjen som helhet.

”Jeg tror ikke vi kan endre strukturen i bransjen generelt. Den vil alltid bestå av mange små og mellomstore enheter, men det er ingen tvil om at vi skal bli bedre til å utvikle kundeforhold, forretning og det nivået det arbeides på”, fastslår Jens Egelund­-Müller, som understreker at Wella er klar til å ta sin del av ”byrden” i arbeidet med å utvikle bransjen som helhet.

”Vi er blant markedets største, og vi har en stor organisasjon i ryggen. Derfor har vi også et ansvar, men også muligheten og ikke minst en stor interesse i å gripe den. Vi kan ikke vokse i en bransje som ikke vokser, altså er en bransje ikke i utvikling, er den i avvikling!”, mener Jens Egelund­-Müller. Han ser ikke nødvendigvis bransjen vokse med antallet salonger, men han mener den kan vokse i mengden av behandlinger kunden får.

”Siden jeg begynte, har jeg blitt fascinert av Wellas måte å se tingene på, i forhold til å alltid være med helt i toppen når det gjelder produktutvikling og den nyeste teknologien. Nå tar vi skrittet videre, og setter fokus på forretningsutviklingen i salongene”.

Bransjen kan bli enda bedre
Jens Egelund­-Müller har tro på at frisørbransjen kan vokse de neste årene, og han tror at bransjen kan bli enda bedre. ”Det er ingen grunn til å tro at man taper de markedsandelene man faktisk har tapt over de senere år, til andre forbruksgoder. Det er fokus på personlig velvære, og forbrukerne investerer mange penger i det. Av de pengene skal frisørerene ha deres andel”.
 

”Der er jo faktisk ingen grunn til å kaste bort omsetning, og frisørene har jo alle muligheter når de har kunden sittende i stolen i halvannen time.”
- Jens Egelund­-Müller
 

Han mener, det som skal til er en palett av mange ting. Frisørene skal bl.a. bli bedre til å markedsføre seg selv og mulige behandlinger til kundene. ”Generelt kan frisørene bli bedre til å fortelle kundene om alle de mulighetene de har, og presisere hvorfor en klipp eksempelvis koster hva den koster; at frisøren faktisk har en lang utdannelse bak seg og er meget videreutdannet, nettopp for å kunne gi kunden den optimale behandlingen de er ute etter”.

Men det kreves, at frisøren selv blir mer bevisst på hvorfor hun er blitt frisør, hva hennes ambisjoner, og hennes holdninger forøvrig er: ”Klipper jeg kundens hår, fordi det er blitt for langt, eller er jeg ute etter å skape et personlig uttrykk hos kunden?”, kunne være ett av de spørsmål man naturlig vil stiller seg selv.

Og Jens Egelund­-Müllers mantra lyder slik: Det er forbrukeren, som bestemmer, om vi er kvalifisert eller ikke. Vi kan ha verdens beste produkt, men lanseres det enten for tidlig eller for sent, så er det ikke riktigt! Nettopp for å kunne hjelpe frisørene best mulig i fremtiden, beveger Wellas 22 norske selgere seg også i høyere grad i mot å være konsulenter. De kan fortelle om produktene, men de kan også kan gi salongene en bedre forretningsmessig innsikt og hjelpe med utviklingen av salongen.

Potensiale i produktsalg
Jens Egelund-­Müller ser også et stort potensiale i produktsalg i de kommende år, men også her skal frisørene i høyere grad fortelle kunden hva det betyr å velge en kvalitets shampoo, fremfor en shampoo fra supermarkedet.

”Det er jo faktisk ingen grunn til å gi bort omsetningen, og frisørene har jo alle muligheter når de har kunden sittende i stolen i halvannen time”, sier han, og tilføyer at han er klar over at mange frisører helst ikke vil ”selge” kundene produkter. ”Men frisører har en viten som kunden kan nyte godt av, og frem for å tenke salg, skal et salg av f.eks. en fargebevarende shampoo ses på som god kundeservice”.

Han mener også at frisørelev utdannelsen i høyere grad bør fokusere på salg som en del av servicen i salongen. ”Skaper man en flott frisyre eller en flott hårfarge, vil kunden gjerne bevare den så lenge som mulig”.

Kort om Jens Egelund-Müller
Jens Egelund-­Müller er 48 år og har arbeidet i P&G igjennom de seneste 10 år. 4½ år i P&G Global med deres distributør forretning med ansvar for Tyskland, England, Frankrike og Norge, og før det, var han ansatt 7 år i P&G prestige, som omfatter P&G’s kosmetikkforretning. Først hadde Jens Egelund-­Müller ansvaret for Norden, senere flyttet han til Sveits, hvor han fikk ansvaret for Norden, Baltikum og Øst-Europa.

Før tiden i P&G arbeidet Jens Egelund-­Müller 7 år i Estee Lauder med ansvar for Norden, i tillegg har han har sittet som direktør for Saga Furs of Scandinavia.

 

Tekst: Pia Finne
Foto: Agnete Schlichtkrull

Se flere portretter her.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

MOROCCANOIL Blow-dry concentrate

MOROCCANOIL Blow-dry concentrate

MOROCCANOIL Blow-dry concentrate fjerner floker og gjør håret mer håndterlig. Gir maksimal glans og føningen går raskere!
Nõberu of Sweden Face Moisturizer

Nõberu of Sweden Face Moisturizer

Nõberu of Sweden Face Moisturiser er lett og fuktigshetsgivende, skapt for menn med fet hud. Les mer her.
Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 fra Zenz Organic

Salt Water Spray Sweet Orange No. 15 fra Zenz Organic

En svanemerket saltvansspray utviklet for å gi ditt hår en lekker beach-look med masse av struktur og volum, med duft av appelsinblomst.
Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Hair Styling Mousse Orange No. 91 fra Zenz Organic

Lett og nærende hårmousse med bløtgjørende ingredienser som styler og pleier håret på samme tid
Mio Proff lanserer Attitude fra Trontveit

Mio Proff lanserer Attitude fra Trontveit

Nå kan du få Attitude serien fra Trontveit Danmark hos Mioproff. Serien er godkjent for grønn salong og har meget godt hold.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Backstage med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel

Backstage med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel

Cim Mahony var travel på Copenhagen Fashion Week, med fem shows på to dager, sammen med blant annet By Malene Birger og Ganni i samarbeid med L’Oréal Professionnel.
Goldwell Color Zoom Challenge 2017 – De norske vinnere

Goldwell Color Zoom Challenge 2017 – De norske vinnere

Vinnerne av den nasjonale Goldwell Color Zoom Challenge 2017 er offentliggjort, og her kan du se dem! Vi gratulerer alle flinke vinnerene!
Hair Fashion Night i hele verden

Hair Fashion Night i hele verden

Stemningen var på topp da L´Oreal Akademiet feiret den internasjonale, Hair Fashion Night. Eventet er et samarbeid mellom L´Oreal Akademiet og frisørkjedene Hairport og Adam & Eva. Se bilder fra kvelden her!
Trendy fletter med amika i HeadBrands nye studio!

Trendy fletter med amika i HeadBrands nye studio!

Det ble et herlig intimt og lærerikt event da HeadBrands inviterte til amika-event i sitt nye fine studio i København. Cirka 15 frisører fra hele Norden fikk lære seg tre trendy fletter. Se bilder og les mer her.
Intercoiffures Nordiske Kongress 2018

Intercoiffures Nordiske Kongress 2018

Intercoiffure inviterer nå til deres nordiske kongress som neste år arrangeres i Malmö, Sverige. For Intercoiffures medlemmer og inviterte gjester, blir det tre dager med fullpakket skjema. Book din billett allerede nå!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Maja Provstgaard (Q&A)

Maja Provstgaard (Q&A)

Vi stilte vinneren av Årets Frisør Region 2 - Maja Provstgaard 15 spørsmål! Se hennes fantastiske vinnerbilder og se hva hun svarte her.
Linnéa Tilley Sanaker

Linnéa Tilley Sanaker

"Som liten ønsket jeg å bli lege. Det nærmeste jeg kommer det i dag er når jeg tar avfarging i salongen og bruker munnbind. Da koser jeg meg!" forteller Linnea som er takknemmelig for den hverdagen hun har i dag. Les intervjuet med Hamar-frisøren her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Frisyren er like populær i dag som hva den var på 50-tallet, og her viser Björn Axén den klassiske rockabilly -frisyren. Se hvordan du best styler en moderne rockabilly, samt hvordan du anvender voks til stylingen.