LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Zenz har skapt en bærekraftig og global virksomhet

Zenz brenner for å utvikle frisøryrket og for å produsere sunne, naturlige skjønnhetsprodukter som passer inn i forbrukertrenden. Det betyr at Zenz nå er representert i 15 land med over 700 forhandlere, der de fleste er frisører.
Når Anne-Sophie Skjødt Villumsen startet Zenz Organic Hair for nesten 20 år siden, var målet hennes å gi bevisste forbrukere og frisører et sunnere alternativ til alle skjønnhetsproduktene som fantes på markedet. Det samme målet har Anne-Sophie og hennes mann, Jørgen Skjødt, også i dag. Ambisjonene har imidlertid blitt større, og virksomheten har vokst både innen sitt frisørkonsept og i utviklingen av produktsalg til frisører og forbrukere.

Anne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic Hair


I dag er Zenz Organic Hair Danmarks største bærekraftige og økologiske frisørkjede med sine åtte salonger og 55 frisører. I tillegg har de to partnersalonger, en i Humlebæk og en i Stavanger, og fem konseptsalonger blant annet i Australia og på Island. I tillegg står Zenz bak produktserien Zenz Organic Products, som inneholder alle produktene en salong måtte trenge.

- Målet vårt er å skape en mer bærekraftig skjønnhetsbransje, og sikre at frisøryrket overlever slik at det også utdannes frisører om fem til ti år, sier de to eierne. Vi ønsker å bygge opp respekten for frisøryrket og styrke et profesjonelt håndverk.

For Anne-Sophie og Jørgen er et godt og stimulerende arbeidsmiljø utgangspunktet i mye av det de gjør. Bruken av sunne produkter skal bidra til å sikre at frisørene blir i yrket sitt lenger enn dagens åtte til ti år. Dette gjelder også utviklingen av ansatte og et bærekraftig salongkonsept med et velrenommert navn.

Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. 


Zens har løpende 15–20 elever i salongen fordi de mener det er de unge som skal føre bransjen videre, og at salongene har et ansvar for sørge for at dette skjer.

Under Zenz sin organisasjonsparaply finnes det også et Zenz-akademi. Her får elevene støttet undervisning i salongene, og selgere, egne frisører og partnere blir lært opp i produktkunnskap. I tillegg arrangeres det kurs i hvordan man driver en bærekraftig salong.

- Akkurat nå bygger vi opp et utdanningsteam med fire til fem faste medarbeidere, sier Anne-Sophie. I tillegg har vi et kreativt team som består av noen av våre dyktige elever, medarbeidere og samarbeidspartnere. De skaper nye kolleksjoner tre ganger i året, og sørger samtidig for at frisørene både har utdanning og kunnskap om ingrediensene og produktene de trenger.

Hun slår fast at visjonen for medarbeidere i prinsippet kan kokes ned til å utvikle elever, assistenter og samarbeidspartnere både faglig, personlig og forretningsmessig.

- Målet vårt er at elevene våre utdannes til å bli den neste generasjonens partnere i Zenz.

Gjennom kjente frisører, bloggere og skuespillere har Zenz fått ambassadører over hele verden. De elsker produktenes funksjonalitet og kvalitet i kombinasjon med produktenes bærekraftige og sunne egenskaper.

Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.


Salongkonseptet Zenz
Zenz Organic Hair har også et Zenz salongkonsept. De har idag ti salonger – halvparten av dem med samarbeidspartnere – og tanken er å utvide salongkonseptet i Norden i samarbeid med lokale frisører og partnere de kommende årene.

- Forbrukerne i Norden er i front både når det gjelder bærekraftighet og det å velge bort produkter som kan forårsake allergi eller hormonelle forstyrrelser. Ved å fokusere på miljø og helse har Zenz sine salonger trukket til seg mange nye kunder de siste årene, forteller Jørgen. Vi har forsøkt å skille oss litt ut med vårt konsept og våre produkter. Det har vi lykkes med, og vi tror at andre frisører i Norden kan ha glede av dette. Derfor har vi utviklet et partnerkonsept hvor vi deler vår kunnskap og lidenskap både for yrket og for sunne produkter.

Målet er å ha 50 partnersalonger i Danmark innen 2020, og å øke antall samarbeidspartnere og konseptsalonger i utlandet.

- Målet er at alle våre samarbeidspartnere skal arbeide sammen og utvikle Zenz ut fra en felles visjon, forklarer Jørgen. Vi vil dele vår kunnskap og være transparente. Våre samarbeidspartnere skal kjenne at de er likeverdige, og at de kan dele sine kunnskaper med andre frisører.

Det første trinnet er flere salonger i Danmark og Norge, deretter i resten av de nordiske landene, og videre en global spredning av konseptet til rett type samarbeidspartnere.

Zenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptetZenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptet.


Naturlige og økologiske produkter
Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Serien inneholder både hårpleie- og stylingprodukter, oljer, hudpleie, botaniske hennahårfarger, blekepulver og mineralsminke. Alt som trengs for å drive en frisørsalong.

- Det er viktig for oss at alle produktene i Zenz Organic Products er profesjonelle produkter som fungerer. Samtidig har vi valgt bort allergener og hormonforstyrrende stoffer, sier Anne-Sophie, som også ser en etterspørsel fra kunder om nettopp naturlige og økologiske produkter verden over.

Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper. De ble tildelt prisen "Winner of Allergy Awards 2016" for sin Zenz Organic Styling-Paste.


Produktene produseres i Danmark og kan brukes til alle hår- og hudtyper. Serien har også en komplett linje med Pure-produkter som er helt uten parfyme.

- Anne-Sophie er ansvarlig for all produktutvikling i samarbeid med utviklingsavdelingen hos vår produsent, sier Jørgen. Det er en kontinuerlig prosess der produktene testes i våre salonger, av våre frisører på kunder, for å sikre funksjonalitet og kvalitet.

Produktserien skiller seg også ut når det gjelder forpakningenes design, som har et svært organisk og nordisk uttrykk.

- De som selger våre produkter skal kunne stikke seg litt ut, for da vil kundene se at vi har lagt ned mye arbeid og tatt ansvar for miljø og helse.

Svanemerking og allergigodkjenning bidrar til å forsikre kunden om at produktene oppfyller de strengeste kravene for innhold og miljøpåvirkning.

- Vi får stadige henvendelser fra frisører over hele verden som ønsker å selge produktene våre, sier Jørgen. I dag selges produktene i 15 land, og for tiden er vi midt i en utvikling der vi får én ny distributør i måneden, nå senest i New Zealand og Kina.

Zenz Organic Products er under utvikling, og fikk nylig en ny distributør i Kina


- Vi har faktisk nettopp vært og besøkt vår samarbeidspartner i Kina. Der selges produktene som meget eksklusive helseprodukter gjennom store kinesiske nettbutikker som Tmall og VIP, til en høyere pris enn hva de koster i Norden. Vi rammes derfor ikke av parallellimport eller nedsatte priser, verken i Norden eller i våre andre markeder. Det er viktig for oss at produktene ikke kan kjøpes billig i forretninger eller nettbutikker. Det skal være eksklusivt å få selge Zenzprodukter, avslutter Jørgen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 3, 2017.

Tekst: Pia Finne (red. Camilla Svensson)

Foto: Claus Peuckert

LEVERANDØRINFORMASJON

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd lanserer den nye nocturne collection

ghd lanserer den nye nocturne collection

Style, style og mer style med den nye ghd nocturne collection! Grensene mellom natt og dag hviskes ut og det gir uendelige stylingmuligheter uten å skade håret.
Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Nå kan du tilby dine kunder en romantisk julegaveeske fra Kerasilk, fra hver av de tre Kerasilk segmenter: Repower Volume, Reconstruct og Control.
Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika renser håret skånsomt og tilfører fuktighet uten å tynge håret. Passer alle typer hår som trenger en mild rengjøring.
Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Årets Goldwell julegaveesker er her! Finnes i 3 ulike varianter, og alle esker inneholder shampoo, hårpleie og stylingprodukt fra Dualsenses og StyleSign.
INDOLA BLEACH HAIR BOND

INDOLA BLEACH HAIR BOND

Med Indola Bleach Hair Bond, som har Hair Bond teknologi integrert direkte i blekingen, er det enklere enn noen gang å ta vare på din kundes hår. Se mer her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinner i Halmstad når 330 frisører fra hele Norden inntok byen for å delta i Redkent Tribe og ta nytte av lærerike foredrag, fargerik inspirasjon og trendriktig hår. Les og se bilder fra helgen her!
Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Costa del Sol og Wellas team leverte når over 130 frisører flyktet fra høstens ruskevær til en langhelg med inspirasjon, sol og nettverk. Se bilder fra helgen her!
Salon International - skal du bli med?

Salon International - skal du bli med?

Salon International går av stabelen i London fra 14-16 oktober, og her samles frisører fra hele verden til inspirasjon, show og konkurranser. Les mer her!
Morgendagens mote på Grand

Morgendagens mote på Grand

Talentfullt, kjønnsnøytralt og krøllete hår med hatt. Grazette of Swedens team stylet hår ved Swedish Fashion Talents motevisning på Grand Hotel under Stockhol Fashion Week. Les mer her!
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under Copenhagen Fashion Week Ganni hadde alliert seg med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, som ordnet lekkert hår på alle modellene som skulle på catwalken.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Schorem Barbers

Schorem Barbers

Cowboyhatt, freshe bukser, tatovering i skjegg. Les om de levende legendene Schorem Barbers som opptrer for hundrevis av frisører.
Morten og Anders Fevang

Morten og Anders Fevang

Sammen med hans to brødre Morten og Anders Fevang – kunne Kjetil Fevang stolt ta i mot prisen «Årets frisørbedrift 2016». Les om brødrenes fantastiske historie og lær dem litt bedre å kjenne her!

Nyeste videoer se flere videoer

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Frisyren er like populær i dag som hva den var på 50-tallet, og her viser Björn Axén den klassiske rockabilly -frisyren. Se hvordan du best styler en moderne rockabilly, samt hvordan du anvender voks til stylingen.