LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Berit Olimb den opphøyde

Med sitt bankende hjerte og store samfunnsengasjement er Berit Olimb bak Mote Med Mening en inspirasjon for nye frisører til å fortsette i «verdens beste yrke». I år fikk hun en velfortjent hederspris.

«Berit Olimb er vinner av Hedersprisen 2017», ropes det over høyttaleren under Årets Frisør i regi NFVB. Det er februar og kaldt ute, mens inne er stemningen varm. Publikumet bruser, hender klappes hardt og høyt, men for Berit på vei mot scenen forsvinner alle lyder.
– Det var som en film. Alt sto stille. Det er en stor ære, og jeg føler en sånn ydmykhet, sier hun. Engasjement har hun hatt bestandig.
– Det er bare sånn jeg er. Jeg liker å gi, og se andre vokse. Og så kjeder jeg meg fort, smiler hun.

Berit Olimb fikk den velfortjente Hedersprisen 2017 under Årets Frisør i regi NFVB.«Berit betyr den opphøyde», står det på Berits kaffekopp.«Berit betyr den opphøyde», står det på Berits kaffekopp. I februar fikk hun en velfortjente Hedersprisen 2017 under Årets Frisør i regi NFVB.

Trendy salong
«Berit betyr den opphøyde», står det på en morsom kaffekopp hun holder i hendene. Hun sitter i frisørstolen inne på salongen, Olimb & Co. Hun er pent og sommerlig antrukket, ikke et hårstrå ligger feil.
– Her føler jeg meg hjemme, og jeg har de beste kollegaene i verden, sier hun. Salongen ligger i lokalene til tidligere Elgen apotek. Interiøret er fortsatt intakt, små skuffer i mørkt tre minner om svunne tider. Men uttrykket er også moderne.
– Nå pusser vi opp med nytt gulv, og utvider med flere arbeidsstasjoner. Men vi må ivareta det gamle. Riksantikvaren kommer én gang i året, forteller hun. Atmosfæren til salongen minner om et hjem, et godt sted å være.
– Ambisjonen er å ha flest faste kunder. Da får de en relasjon til frisøren, som igjen blir kjent med kundens hår, sier hun.

Bransjeveteran
Berit Olimb er veteran i en bransje preget av utskiftning. 57-åringen startet som frisør for 40 år siden.
– Styrken min er bredde i faget. Det er ikke noe jeg ikke kan gjøre. Det kommer med erfaring. Jeg er nok av den gamle skolen. Jeg lærte at håret skulle holde i mer enn en dag. Store deler av livet har hun bodd på Harestua utenfor Oslo. Men i år flytter hun til hovedstaden for godt. Fra Smestad er veien kort til jobb i Olimb & Co i Prinsens gate, ved Stortinget T-banestasjon. På fritiden liker hun å være aktiv, reise, og tilbringe tid med familie og venner.
– Jeg har akkurat blitt farmor. Det er stort, forteller hun glad. Det blir også en del reising i forbindelse med jobb.
– Jeg sitter blant annet i styret i Intercoiffure Norwege (ICD), som årlig inviterer til store visninger og show rundt i verden. Salongens daglige leder og medeier, Doan Tran, er medlem i Haute Coiffure Francaise og i september reiser alle i salongen til Paris, hvor den norske seksjonen skal ha eget show i Louvre. Hun er stolt over at han er kreativ leder for showet.
– Det er en morsom bransje, hvor man er i konstant utvikling – det må være verdens beste yrke, stråler hun.

Berit Olimb er veteran i en bransje preget av utskiftning. 57-åringen startet som frisør for 40 år siden.Berit Olimb er veteran i en bransje preget av utskiftning. Hun har alltid villet blir frisør, og det ønsket har hun hatt fra jeg var liten. Den blide 57-åringen vært i yrket i 40 år. 

Kjeder seg fort
I 1982 åpnet Berit første frisørsalong. Etter svennebrevet tok hun Mesterbrev for å lære mer om ledelse og økonomi til å drive selvstendig.
– Å ha egen salong drømte jeg ikke om da. Det var helt tilfeldig. Foreldrene til en venn åpnet et lite kjøpesenter. Derfor valgte jeg bort jobbtilbudet fra en «ny» kjede i Oslo, til fordel for jobben lokalt der jeg bodde. Det var gøy å drive salong, derfor startet jeg like gjerne en til. Andre salong kom på Gran, også et lokalt tettsted i full utvikling, forteller hun. Hun har alltid villet blir frisør.
– Ingenting annet! Ønsket har jeg hatt fra jeg var liten. Noen forsøkte å sette meg på andre ideer. Ved siden av frisørjobbing tok jeg derfor realfag påbygning, men for meg har ikke det vært relevant overhodet. Det var likevel viktig å få avklart, at det skal jeg ikke drive med, sier hun. Som liten fulgte hun moren og andre kjente til frisøren. Den lille jenta drømte seg bort i lukten av permanentolje og hårspray.

Se også: Årets Frisør 2017

Trygghet smitter
Selv skulle hun få en dyktig læremester under læretiden. Kari Støle, hun var hel ved på alle områder.
– Hun kombinerte grundighet, faglig dyktighet og inntok en oppdragerrolle. I frisørfaget går flesteparten rett fra to år på videregående og inn i bransjen, sier hun. Berit mener mange 17-åringer får sjokk når de kommer ut i salong og skal kommunisere med kunder, dobbelt så gamle som dem selv, eller eldre.
– Jeg husker selv hvordan det var. Den form for kommunikasjon er det mange som ikke har trening i, i dag foregår mye via sosiale medier. Når du er ung har du ikke nødvendigvis tryggheten til å se voksne rett i øynene, sier hun. Derfor mener hun at kommunikasjon også bør komme inn i skoleverket generelt.
– Av frisørene som slutter, er det oftest på grunn av utrygghet. Hvis vi som opplæringsansvarlige gav dem mer tid og opplæring i å beherske «smal talk», utvide ordforrådet, og hjelpe dem å stille gode spørsmål, tror jeg flere hadde holdt ut lenger. Tryggheten får de ved å øve seg og oppleve mestring, understreker hun. Å kommunisere godt handler også om god service, at man tør å spørre om resultatet står til forventningene, mener hun videre.
– De yngste scorer oftest dårligst på kundeundersøkelser. Er frisøren usikker, smitter det. De fleste gjenkjenner opplevelser som dette. Håret er det klesplagget vi ikke kan ta av, så det betyr mye for de fleste. En må vise ekte interesse for kunden i stolen. Veldig mange kan mye, men hevder ikke kunnskapene sine på grunn av den samme usikkerheten. Nøkkelen ligger i god faglig kompetanse, og det å føle seg trygg på det man gjør, opplyser hun.

Ambisjonen er å ha flest faste kunder. Da får de en relasjon til frisøren, som igjen blir kjent med kundens hår. – Ambisjonen er å ha flest faste kunder. Da får de en relasjon til frisøren, som igjen blir kjent med kundens hår, sier Berit Olimb.

Kreativitet er et valg
Nettopp derfor er hun opptatt av å gi medarbeiderne god kommunikasjonsopplæring. Vi setter av mye tid til trening, både faglig og til personlig utvikling
– Mange gir seg også fordi de ikke får jobbe kreativt nok i det daglige. Det er trist, for sannheten er at det er opp til deg. Ved å lytte, og komme med løsningsforslag, kan man utfordre mer og få små drypp av kreativitet hele tiden, sier hun. Oppskriften for god kundekommunikasjon skal være gode, åpne spørsmål.
– Kartlegg om kunden er klar for noe nytt. Det handler om oss, hvordan vi griper det an, sier hun engasjert. Hun tror utfordringen i at så mange gir seg tidlig som frisører, bunner i mangel på utholdenhet, og at man tror toppen er nådd etter fagbrevet.
– «Mastergrad» i frisør får man først etter noen år i arbeidslivet. Det er da det blir gøy, lover hun. Berit minner om at bransjen skal være til inspirasjon, der det å være velstelt er viktig.
– Vi pynter oss når vi venter gjester hjemme, det samme må vi gjøre for gjestene i salongen. Det handler om å gjøre det beste ut av seg selv, sier hun. De ansatte i Olimb & Co får streng beskjed av Berit om å se velstelte ut.
– Mange frisører setter håret opp i en tutt på hodet om morgenen. Våre kunder betaler også for å bli inspirert, da må vi sørge for å vedlikeholde egen klipp og farge best mulig. Kommer noen usminket på jobb, får de ikke komme opp trappen, sier hun bestemt.

Glad i mennesker
Pendelen med utseendefokus i skjønnhetsbransjen kan likevel svinge for langt. Det oppdaget Berit under TV-opptakene til den omdiskuterte serien Extreme Makeover for en del år tilbake. Kandidatene bodde ulike steder i landet, og familien skulle se deres «nye» utgave, blant annet etter plastisk kirurgi.
– Mange av deltakerne bar tunge ryggsekker og hadde dårlig selvtillit. På salongen jeg hadde i Øvre Slottsgate, gjorde vi to ukentlige opptak i tre uker. Jeg ble helt satt ut, og tenkte, hva slags bransje er jeg i? Alt ble så overfladisk og feil, sier hun med tårer i øynene. Sommeren gikk til å fordøye de sterke inntrykkene, og hun vurderte å slutte i bransjen. Hun blir fortsatt opprørt av å snakke om det.
– Jeg tror ikke at disse deltakerne følte seg noe bedre. Skjønnhet begynner med det indre, å være glad i seg selv. Så kan vi hjelpe til med å fremheve det vakre hos hver enkelt, understreker hun.

I 1982 åpnet Berit første frisørsalong. Totalt har Berit Olimb etablert ni frisørsalonger, fem er fortsatt i drift. I dag finnes det to Olimb & Co salonger.I 1982 åpnet Berit første frisørsalong. Totalt har Berit Olimb etablert ni frisørsalonger, fem er fortsatt i drift. I dag finnes det to Olimb & Co salonger.I 1982 åpnet Berit første frisørsalong. Etter svennebrevet tok hun Mesterbrev for å lære mer om ledelse og økonomi til å drive selvstendig.Totalt har Berit Olimb etablert ni frisørsalonger, fem er fortsatt i drift. Det er per i dag to Olimb & Co salonger, den ene hvor det tidligere apoteket Elgen lå.

Juleklippen
Hver dag på vei til jobb, gikk hun forbi en rusmisbruker som sto ved T-bane nedgangen. Han sto bare der og hilste blidt på alle.
– Han var verdens søteste, og jeg fikk lyst til å gjøre noe for denne gruppen. Det var da jeg kontaktet ledelsen i Kirkens Bymisjon, sier hun. Resten er historie. Sammen med Bymisjonen etablerte Berit «Juleklippen», som skulle vare i mange år. Verdighet var stikkordet da de narkomane fikk gratis juleklipp. Derfor tok Bymisjonen, hånd om bookingen.
– Vi kunne ikke bare plukke folk fra gaten, forklarer Berit. Olimb & Co stengte salongen en førjulskveld, og serverte gløgg og pepperkaker.
– Alle i salongen deltok, og jobbet frivillig. I starten var noen litt skeptiske, men dette endret seg fort. Vi jobbet på spreng, 30- 40 stykker besøkte oss og fikk fikset håret. Det ble mange sterke historier fra stolen, om hvor skjørt og tilfeldig livet kan være, sier hun.

Sammen med Bymisjonen etablerte Berit Olimb «Juleklippen».  Det ble mange sterke historier fra stolen, om hvor skjørt og tilfeldig livet kan være.Sammen med Bymisjonen etablerte Berit Olimb «Juleklippen». Verdighet var stikkordet da de 30-40 narkomane fikk gratis juleklipp hos Olimb & Co, og det ble mange sterke historier fra stolen om hvor skjørt og tilfeldig livet kan være.

Meningsfylt show
Etter to år, i 2006, ønsket Berit å utvide engasjementet for å bedrive samfunnsansvar. Det ble drodlet frem nye ideer. I mange år hadde hun oppsøkt Alternativ Hair show i London. Hva med å få til noe lignende? Mote med Mening ble skapt, og har siden vært et bransjeevent med catwalkshow og artister, der billettinntektene går uavkortet til et veldedig formål.
– Navnet «Mote med Mening», kom en kollega opp med. På samme tid ble en av hennes medarbeidere rammet av brystkreft, 36 år gammel. Da var det ikke mer å tenke på. Det ble saken det første året, sier hun. Denne medarbeideren driver forøvrig i dag salongen på Grünerløkka der hun er hovedeier. Mote med Mening er i dag en stiftelse, og består av seks styremedlemmer som håndterer markedsføring og teknisk gjennomføring. I år feirer Mote med Mening 10 år. Men jubileumsfeiringen blir først til neste år. Berit bruker sammenlagt én måned hvert år til planlegging.
– Vi igangsetter ikke noe arrangement uten å vite at alle kostnader dekkes. I år klarte vi ikke det. Det krever mye forarbeid, noe som fort faller på meg som gründer, sier hun. Fredag 16. mars 2018 blir det stort jubileum i Gamle Losjen. Denne gangen går pengene til ungdom og psykisk helse.
– Mange unge er deprimerte på grunn av skjønnhetspress. Det vil vi være en motsats til. Derfor er tanken at noen av catwalkmodellene denne gangen skal være som deg og meg, i alle former og fasonger, forteller hedersprisvinneren.

Tekst: Guri Haram
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 3, 2017.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Eye Hydrogel Patch reduserer fine linjer og rynker, poser og mørke ringer under øynene og gjenoppliver hudens naturlige glød og fuktighet
INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

Stylingjernet INFINITY STYLER fra HH Simonsen har flere unike detaljer og funksjoner, slik som bevegelige plater, touch panel og temperaturjustering.
Circle Chronicles - en ny serie fra Davines

Circle Chronicles - en ny serie fra Davines

Rens hodebunnen og slipp glansen løs. Revitaliser hår og hodebunn med ny energi og glans etter en stressende dag. Reparer håret og gjenopprett energi, glans og fuktighet.
JAGUAR 85th anniversary edition

JAGUAR 85th anniversary edition

Historien til JAGUAR’s suksess begynte I 1932. JAGUAR feirer dette jubileet med sin 85th anniversary edition. To statement-sakser for dagens stylister. Les mer her!
Björn Axén i nytt design

Björn Axén i nytt design

Björn Axén har gitt sin klassiske hårpleie- og stylingserie en ny, stilren design med fokus på kunnskap og innovasjon, som tilbyr det hvert hår behøver.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.
Salon International 2017

Salon International 2017

Tre intensiva dagar i London med massor av frisörer, leverantörer och inspiratörer från hela Europa. Läs och se mer från den händelserika helgen här!
Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

For 15. året på rad ble den verdensomspennende Wella TrendVision Awards arrangert i London 2017, med nye trender og kreativitet i massevis. Se mer her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Svetlana Jouini

Svetlana Jouini

På kort tid lærte hun norsk, tok nok svennebrevet og åpnet Studio S Style i. Da salongen åpnet i 2003 var hun eneste ansatte - I dag er det 8 ansatte i et fantastisk team. Les historien om Svetlana og hennes vei til den internasjonale Color Zoom-finalen i Stockholm.
Nina Strid (Q&A)

Nina Strid (Q&A)

Allerede i ung alder visste Ålesundsjenta Nina Strid hva hun ville. Én ting var sikkert; hun skulle bli frisør. I dag er hun medlem i Fondation Guillaume og sitter med en førsteplass i Aveda Global Fashionista-konkurranse. Les mer om henne her:

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!