LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Brødrene Fevangs Barberstue - Årets frisørbedrift 2016

Sammen med hans to brødre Morten og Anders Fevang – kunne Kjetil Fevang stolt ta
i mot prisen «Årets frisørbedrift 2016». Å vinne denne prisen har vært en stor drøm for
Kjetil og den eldste broren Thomas, som så tragisk gikk bort i 2013. Men nå var
endelig dagen her, hvor de klarte å vinne «Årets bedrift 2016».

Bak denne seieren ligger det mye svette og tårer – og man kan i aller høyeste grad si at
disse gutta ikke ligger på latsiden når det kommer til Brødrene Fevangs Barberstue.
Konseptet er skreddersydd og gjennomført helt fram i fingerspissene, bokstavelig talt.
For gutta er dyktige i sitt håndverk, herrefaget – hvor de utfører herreklipp, skjegg klipp
og barbering av ypperste klasse.

Det å vinne «Årets frisørbedrift 2016» for brødrene Fevang er ekstra stort. Dette er en
pris som har hengt høyt hos gutta i lang tid. Da Kjetil og Thomas Fevang satt sammen
i leiligheten de eide sammen for 5 år siden, klekket de ut konseptet bak barberstuen.
Målet var å en dag vinne Årets frisørbedrift. Grunnen til at denne prisen betyr så mye
er fordi den forteller noe om fundamentet i bedriften og ikke bare om fagkunnskapen
– den tar for seg hele driften, forteller Kjetil.

I 2014 dro Kjetil og Morten på Årets frisør for å oppleve arrangementet. Da de satt i
salen bestemte de seg for å jobbe enda hardere, målet var nominasjon. Nominasjonen
kom allerede året etter, og med seier for Kjetil både i kategoriene: «Årets frisør 2015
region 2» og «Publikumsprisen 2015».

I år var det prisen «Årets frisørbedrift 2016» de ønsket seg aller mest. Det er utrolig gjevt
å vinne når vi er en så ung bedrift, sier Kjetil Fevang. Brødrene Fevangs Barberstue
har kun vært operativ i 4,5 år og på denne lille tiden har de klart å vise at de utøver høy
kvalitet, har voksende økonomi og en stabil struktur. Strategien bak all aktivitet og
markedsføring er meget gjennomtenkt, samtidig som det hele er pakket inn i en enorm
lidenskap for herrefaget.

Personlig for Kjetil Fevang er dette en stor annerkjennelse på at det han gjør sammen med
sine brødre fungerer. Han forteller at de setter seg skyhøye mål, så høye at de blir redde –
«og det skal man», sier Kjetil. Han følger utsagnet: «Go hard or home». Men det ligger
mye jobb bak resultatene og derfor smaker det ekstra godt med denne annerkjennelsen.

Kjetil husker at det var stor skepsis til konseptet når de skulle starte. De fikk blant annet beskjed om at de aldri ville kunne klare å drive en salong som kun satset på menn. Dette
tente en ild i Kjetil og Thomas, som ble fast bestemt på at dette konseptet skulle bli en suksess.

Konseptet til Brødrene Fevang er å fokusere på mannen. Menn fortjener på lik linje med
damene muligheten til å få utført behandlinger av spesialister innen herrefaget. Dette mener
Kjetil ikke eksisterer i dag, da man kun kan ta frisørfaget som helhet og ikke spesialisere
seg i dame eller herrefaget. Dette mener Kjetil vanner ut spesialiseringen i herrefaget, noe
som er meget synd da fokuset på mannen øker i motebilde. 

Det å motta prisen «Årets frisørbedrift 2016», er et knall sterkt bevis på at det fungerer å
lage business av å kun satse på mannfolka. «Mannfolk er veldig lojale kunder, og det har
virkelig fungert for oss», sier Kjetil. Dette blir bevist gjennom bookinger mange måneder
frem i tid og gode dialoger når kundene er i butikken. Fevang brødrene har bevist at de kan
og alle skeptikerne kan bare gå å legge seg. Men dette betyr ikke at de nå tar det med ro,
å nei da, nå skal det bare jobbes enda hardere. «Det er dette vi brenner for, dette er ekte lidenskap» kommer det fra Kjetil.

Se også: Kjetil Fevang: Årets frisør 2015 Region 2 og Årets publikumspris

Kjetil er opptatt av å være personlig med kundene. Man skal ikke være redd for å snakke
med dem om alt her i livet. Du møter mennesker i alle settinger, fra brylluper, konfirmasjoner
og begravelser. Folk åpner seg for deg, og da skal man vise dem respekt tilbake. Kjetil
husker at han fikk beskjed i opplæringen om å ikke snakke om politikk, samliv, religion og
krig med kundene sine. «Men det er det eneste de snakker om i barberstuen. Vi har dype
og god samtaler hos oss, det skal være helt naturlig og man skal føle seg 100 prosent komfortabel hos oss. Her skal du kunne puste litt ut og ta en pause fra hverdagen»,
sier Kjetil.

Det er selvfølgelig viktig å holde en balanse i forhold til fagprat og annen prat. Å informere kundene om hva det er han utfører er også en viktig del av servicen. Det å lese kunden og tilpasse seg etter situasjonen er noe man lærer over tid.

Han gir også mye av seg selv, noe han føler også gir han mye tilbake. Og når han møter en kunde på matbutikken er han opptatt av at de møter den samme personen de møtte i barberstua. Det å være frisør kan være hardt til tider, og han har stor respekt for alle frisører
der ute. Kunden skal være fornøyd hver gang, og de stoler på at du er den som skal levere
hver gang. Det er en tryllekunst.

Hvordan har det seg at du ville starte en barberstue?
«Vi som brødre er veldig sammensveiset, vi er ikke bare brødre men vi er også
bestevenner. Og det brorskapet vi har skal man ta godt vare på
», sier Kjetil.

Brødrene har fulgt hverandre tett og har gjort mange av de samme tingene opp igjennom.
Kjetil og Thomas var veldig aktive i kroppsbygningsmiljøet og har deltatt i mange
konkurranser. Og gjennom alt dette har det blitt naturlig å holde sammen. En frykt de
hadde under oppveksten var at de skulle skape seg et liv som tok dem langt fra hverandre.
Dette resulterte i at de hele veien har vært opptatt av å skape noe sammen. Dessuten har
de alltid vært meget interessert i stil og at det hele skal være gjennomført. Det var gjennom
mafia filmer og den gode gamle musikkstilen til Frank Sinatra, Elvis, Johnny Cash de fant
stilen sin. Og de mener at begrepet stil er noe som alltid består, men mote er noe som
kommer og går. Å «ha stil» er noe brødrene Fevang ønsker å gjenskape.

Årsaken til at brødrene ønsket å starte en barberstue kun for menn, var for å tilby et sted
hvor alle menn uansett bakgrunn hadde et sted å komme. I tillegg var det viktig for dem å
gå tilbake i tid, hvor fokuset på herrefaget var en helt annen enn den er i dag. Ved å grave
i historien og spesialisere seg i herrefaget har de kommet frem til dette gjennomførte og
gode konseptet.

Hos Brødrene Fevangs Barberstue kan mannen bli klippet og/eller barbert fra brystet og opp.
Og de blir behandlet som den mannen de er. Kjetil forteller om et stort mangfold i barberstuen, hos dem spiller det ingen rolle hvem du er, så lenge du er mann. Og at det skaper en god dynamikk når det er så mange forskjellige personligheter samlet. Barberstue handler ikke
om å sette sammen et kult interiør, men det handler om atmosfæren – «det skal være
uformelt, man skal kunne rope litt til hverandre, da blir sjappa levende
», sier Kjetil.

Brenner sterkt for herrefaget

En hjertesak for Kjetil er å kunne vise Norge at herrefaget er en egen del av frisørfaget og kjemper derfor for at herrefaget skal bli en større del av opplæringen og for å få muligheten
til å ta svennebrevet i herrefaget. Ved å gjeninnføre herrefaget som en egen spesialisering,
mener Kjetil det vil hjelpe på å styrke frisørfaget som helhet. Det skal ikke være slik at
kunden selv skal fortelle frisøren hvordan de vil at skjegget skal være. Det er frisøren som
er fagpersonen, og som skal ha kunnskapen og erfaringen til å veilede og utføre dette på
kunden. Dette er noe Kjetil erfarer ikke er tilfellet i dag. Han mener at hele opplæringen og svennebrevet er feminint anlagt og at trimming av skjegg er så å si borte! I tillegg er det lagt
til make-up som en del man forventer læringene skal kunne beherske. Kjetil mener at
dette ikke henger på greip, det er en egen profesjon og burde derfor ikke være obligatorisk
i en frisørfag utdanning. Ønsker man å legge make-up, så går man make-up artist skole.
I følge Kjetil skal man kunne faget sitt, det skal være noe du har spesialisert deg i og ikke
noe du bare kan litt av alt.

Kjetil Fevang sier at man ser en sterk trend i at mannfolk blir mer og mer opptatt av å kle
seg bedre og da se bedre ut på både hodet og ansikt. De er ute etter å ha en gjennomført
stil. Det er mange menn som sparer ut håret sitt og det er derfor viktig at vi som frisører kan veilede denne kundegruppen med en god og solid kompetanse i bunnen. Kjetil mener at å ta
bort muligheten for å spesialisere seg i herrefaget, gjør at man vanner ut faget. Nå er yrket
mer rettet mot damene, og det er alt for lite fokus på mannen og hans behov. Dette vil
brødrene Fevang gjøre noe med og derfor tilbyr de behandlinger kun til mannen.

Hvordan ser en hverdag ut i barberstuen deres?

Det er bare helt fantastisk! Jeg vil beskrive den som veldig levende med masse forskjellige mennesker som kan oppdatere oss på det siste sladderet i byen. Ingen dag er overhodet
lik, og det er alltid noe nytt og spennende som skjer, forteller Kjetil.

Han gleder seg til å dra på jobb hver dag, og kan kun huske en dag han gruet seg – det var dagene etter at han hadde mistet sin kjære storebror, Thomas Fevang. Det var kundene som
fikk Kjetil tilbake til hverdagen og finne tilbake til gleden i jobben. Kjetil minnes at Thomas
kunne si: «tenk å få gå på jobb og gjøre det man synes er aller kjekkast og i tillegg få betalt
for det
»

Bak suksessen til Brødrene Fevangs Barberstue er det mange lange dager og netter.
Og ved å studere logoen deres nærmere vil man se at den utleverer mye av det personlige
hos gutta. Det er akkurat sånn de ønsker å ha det. Personlig og ekte.

Målet er ikke at alt skjer i barberstuen, men de er stadig på utkikk etter hvor relevante
eventer foregår. Og nå har de fått laget Barberstue på hjul – så nå er det ingen som kan
stoppe dem. De stiller opp på øl, musikk og tattoo festivaler og tilbyr mannfolket en real behandling. Dette er eventer de synes passer godt med deres konsept og ønsker å gjøre
mye mer av i fremtiden.  

Se også: Den store begivenheten: ÅRETS FRISØR 2016

Når det gjelder veien frem til hvor Kjetil Fevang er i dag, kan han fortelle at det handler om
å være målbevisst og leve litt spontant. Han har planer hele veien, men er heller ikke redd
for å forandre på ting underveis. Og en viktig faktor vil vel være at: «hvis noen sier at jeg ikke kan, så skal jeg i hvert fall klare det». Og det han blir utfordret av i yrket, det lærer han av.

En faktor som har vært avgjørende i denne prosessen er at brødrene som 18 og 20 åringer
jobbet seg opp et navn i kroppsbyggings miljøet som Team Fevang. Dette gjorde at de fikk et navn tidlig og valgte derfor å bygge videre på det. Thomas og Kjetil var i tillegg dørvakter på et utested mens de gikk i læra på dagtid. Der kom de i kontakt med mange ulike mennesker i køen til utestedet og dette brukte de til å formidle sitt konsept og høre om mannfolket var interessert i å bli kunder – var det ønskelig ble de notert i boken og kontaktet dagen etter.

Unik atmosfære og 100 prosent lidenskap  

Når jeg spør Kjetil om hva kundene får hos dem som de ikke får hos noen andre, svarer
han raskt og bestemt – 100 prosent lidenskap og en unik atmosfære. Og selvfølgelig spesialisering innen herrefaget, det vil si både innen klipp og skjegg. De vil få hele den faglige pakken. Den unike atmosfæren har de jobbet hardt for å skape. Dette har de klart igjennom å være autentiske og 100% seg selv. Image de har bygget seg opp over langt tid og det lever de godt på nå. I tillegg har de en «hei» polise, det vil si at alle skal si hei til alle. Dette skaper en unik stemning og gjør at folk blir veldig ærlige og direkte.

Dynamikken og kjemien mellom brødrene er også med på å skape denne unike stemningen
i barberstuen, og når kunden kommer inn møter de personlige bilder og kan få en følelse av
at de kommer hjem til brødrene. «Det kan kanskje føles ut som de blir «invitert inn i brorskapet vårt, og det tror jeg har mye å si for at folk åpner seg», sier Kjetil.

Det er også viktig for Kjetil at man skal gi kunder som kommer inn døren oppmerksomhet
med en gang. Skulle du være forsinket er det viktig å fortelle dette til kunden og snakke
med dem om det. Alt dette skaper en genuin og ekte atmosfære. De har til og med kunder
som bare kommer innom for en kaffe og en prat, uten at de skal klippes. Dette vitner om en
helt spesiell tilknytning til brødrene Fevang og hva de har klart å bygge opp.

Brødrene Fevang er gode faglige og tar stor ære i det. Fulle lister skal ikke gå ut over
kvaliteten og Kjetil kan ikke huske å ha hatt en reklamasjon. Dette forklarer han ved at
han alltid gir alt og har konsultasjonen med kunden under full konsentrasjon, så går det fint.
Det viktigste er at kunden går ut fornøyd. Brødrene Fevang har kunder som pendler fra blant annet Oslo, Trondheim, Frankrike og til og med Aserbajdsjan hver måned for å få behandling
hos dem.

Er det aldri lov for kvinner å komme til dere?

Vi merker helt klart at det blir en helt annen dynamikk og stemming når det kommer inn en kvinne i barberstuen. Men Brødrene har en dag i året som er satt av kun til kvinnen og den
dagen er 8. mars - kvinnedagen. Denne dagen har blitt super populær, forteller Kjetil
- faktisk så populær at de ikke åpner for booking før 7.mars. Det er «førstekvinne-til-mølla» prinsippet. Og den dagen går til å barbere kvinnens legger. Kjetil kan fortelle at de elsker kvinnen, og derfor velger de å feire dem denne dagen med å inviterer de inn i mannens
univers.

Inspirasjonskilde

Brødrene Fevang har også inspirert andre til å starte barberstuer, og de har blitt kontaktet
av flere som ønsker å få tips om hvordan de bør gå frem. De er dessuten også sertifisert Movember barberstue – noe som tilsier at det er full fokus på Movember i November hos Brødrene Fevang. Og i fjor tok de inn 30,000 kr til saken. Da kunne man få fikset på
Movember barten i tillegg få tatovert en liten bart hvor du ville på kroppen for 500 kr.
En av de tre gründerne av Movember Justin Coghlan og hans team har samarbeidet
med Fevang brødrene i snart 5 år og de kommer hvert år til Stavanger for å være sammen
med brødrene, samle inn penger og dele viktig kunnskap om viktigheten rundt MOVEMBER.

Brødrene oppsøker sterkt mannsdominerte eventer for å skape gode synergieffekter.
Dette er for å alliere seg med arenaer som skal bygge opp under og styre Fevangs image.
De har også takket nei til et hav av tilbud – dette fordi Kjetil er opptatt av at det skal passe
inn i det hva de står for, og ikke miste seg selv. «Vi skynder oss heller sakte men sikkert»,
sier Kjetil. Men han kan fortelle at de vil komme med i en «coffee table book» over de 20
beste barberstuene i verden.  

Se også: Kjetil Fevang vant igjen Årets publikumspris 2016

Ikke bare er Brødrene Fevang gode barberere, de er også opptatt av å ta en samfunnsansvar. Kjetil tror på bedrifter som gjør god butikk, og har stor påvirkningsmakt til å gjøre en forskjell.
Så derfor jobber de mye med veldedighet. De gav blant annet et større beløp til
flykningshjelpen, siden de følte de kunne hjelpe mange og hadde mulighet til å gjøre noe.

Fremtiden ser lys ut for brødrene Fevang, og når det kommer til spennende fremtidsplaner
kan Kjetil blant annet avsløre at det jobbes med å utvikle deres helt egne produkter som er
en del av mange spennende framtidsplaner, men vil ikke røpe mer før det er klart.  

Det er bare å holde seg fast, for Brødrene Fevangs Barberstue leverer rett og slett …bare god gammeldags MANNDOM!

Se også: Den store begivenheten: ÅRETS FRISØR 2016

Se også: Kjetil Fevang: Årets frisør 2015 Region 2 og Årets publikumspris

Tekst: Stine Andersen
Foto: Anders Rød og Jens Østrem

  

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd lanserer den nye nocturne collection

ghd lanserer den nye nocturne collection

Style, style og mer style med den nye ghd nocturne collection! Grensene mellom natt og dag hviskes ut og det gir uendelige stylingmuligheter uten å skade håret.
Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Kerasilk julegaveesker fra Goldwell

Nå kan du tilby dine kunder en romantisk julegaveeske fra Kerasilk, fra hver av de tre Kerasilk segmenter: Repower Volume, Reconstruct og Control.
Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika

Nice Cream Cleansing Conditioner fra Amika renser håret skånsomt og tilfører fuktighet uten å tynge håret. Passer alle typer hår som trenger en mild rengjøring.
Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Goldwell Dualsenses og StyleSign julegaveesker

Årets Goldwell julegaveesker er her! Finnes i 3 ulike varianter, og alle esker inneholder shampoo, hårpleie og stylingprodukt fra Dualsenses og StyleSign.
INDOLA BLEACH HAIR BOND

INDOLA BLEACH HAIR BOND

Med Indola Bleach Hair Bond, som har Hair Bond teknologi integrert direkte i blekingen, er det enklere enn noen gang å ta vare på din kundes hår. Se mer her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Inspirasjon, personlig utvikling og hår på Redken Tribe i Halmstad

Solen skinner i Halmstad når 330 frisører fra hele Norden inntok byen for å delta i Redkent Tribe og ta nytte av lærerike foredrag, fargerik inspirasjon og trendriktig hår. Les og se bilder fra helgen her!
Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Wella Professionals inspirasjonshelg i Malaga 2017

Costa del Sol og Wellas team leverte når over 130 frisører flyktet fra høstens ruskevær til en langhelg med inspirasjon, sol og nettverk. Se bilder fra helgen her!
Salon International - skal du bli med?

Salon International - skal du bli med?

Salon International går av stabelen i London fra 14-16 oktober, og her samles frisører fra hele verden til inspirasjon, show og konkurranser. Les mer her!
Morgendagens mote på Grand

Morgendagens mote på Grand

Talentfullt, kjønnsnøytralt og krøllete hår med hatt. Grazette of Swedens team stylet hår ved Swedish Fashion Talents motevisning på Grand Hotel under Stockhol Fashion Week. Les mer her!
Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Ganni X L'Oréal Professionnel til Copenhagen Fashion Week

Under Copenhagen Fashion Week Ganni hadde alliert seg med Cim Mahony og L’Oréal Professionnel, som ordnet lekkert hår på alle modellene som skulle på catwalken.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Ragnar Wilhelm Molde Ødegård

Ragnar Wilhelm Molde Ødegård

Med et vakkert bidrag stakk Ragnar Wilhelm Molde Ødegård av med seieren i Årets Læring 2017. Bli bedre kjent med den unge og lovende frisøren her!
Vilde Johannessen

Vilde Johannessen

Etter nærmere 10 års erfaring fra frisørbransjen i California, vendte Vilde Johannessen tilbake til en ny, og bedre frisørbransje i Norge. I dag jobber hun til daglig som stylist i Gevir, og hun gir sine tips til perfekte bølger!

Nyeste videoer se flere videoer

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!
Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Björn Axén - How to get the look - Modern rockabilly

Frisyren er like populær i dag som hva den var på 50-tallet, og her viser Björn Axén den klassiske rockabilly -frisyren. Se hvordan du best styler en moderne rockabilly, samt hvordan du anvender voks til stylingen.