LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Eugene Soleiman - En abstrakt visjonær

Bak frisyrene på noen av moteukenes største navn står Eugene Souleiman. At bransjen er i konstant forandring, samt muligheten til å jobbe med noen av verdens mest kreative mennesker, er det som driver han.

Eugene Soleiman

Motebransjen er en hard arena som krever vilje, driv og engasjement for å slå gjennom. Det er et klima i konstant forandring og langt fra alle som forsøker lykkes. En som har lykkes og trives som fisken i vannet, er Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director.

– Jeg elsker det faktum at jeg aldri vet hva som skal skje og å sette meg selv i uvanlige situasjoner der jeg får presse meg selv. Jeg bretter opp armene og gjør det så bra som jeg bare kan. Forhåpentligvis kommer jeg på noe som jeg ikke har gjort før.
I samarbeid med Wella Professionals International TrendVision Awards i London fikk Hair Magazine slå av en prat med verdensstjernen som i dag er en av moteverdenens mest ettertraktede stylister. Han har dessuten blitt nominert til den prestisjetunge tittelen British Hairdresser of the Year, noe han er både stolt og overrasket over.

– Jeg hadde elsket å vinne så klart, og jeg tror det hadde vært bra for bransjen, da det kan åpne opp for flere ulike tankesett.

Les også: Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Visjonærer og abstrakte tenkere

Thom Browne, Maison Margiela og Yohji Yamamoto er bare noen kjente navn der Eugene har hatt sine fingre med i håret på sesongens visninger. Den ene mer kreativ enn den andre.

– Jeg er veldig heldig, jeg jobber med noen av de mest kreative menneskene i motebransjen. De er ikke designere på et tradisjonelt vis, de er mer visjonærer. Jeg elsker menneskene jeg arbeider med, de er mer abstrakte i sin tankegang, akkurat som meg. Hvor mange stylister som jobber på en visning varierer, men Eugene har et team på seks personer som han alltid jobber sammen med.

– Uten dem kunne jeg ikke gjort det jeg gjør. Jeg stoler virkelig på dem og respekterer dem for at de jobber med meg og holder ut med alle mine ideer. De er åpne for alle muligheter og de vil skape noe nytt.

Eugene forteller om når han og hans team skulle gjøre en visning for Maison Margiela, der John Galliano er Creative Director. Johns

visjon var at håret skulle føles som det hadde blitt stylet veldig raskt, som om modellene hadde det travelt med å få på seg jakkene. Bevegelse og fart, noe som kjentes veldig ugjort. Eugene kom da på ideen at de kunne ha hatt det så travelt at de glemte å skylle sjampoen ut av håret.

– Vi hadde sjampo i en bøtte med litt vann og mikset det med en visp til det ble skum, satte det på modellenes hode og når de gikk langs catwalken så det fantastisk ut.

Eugene Soleiman
Eugene Soleiman er Creative Director for Wella Professionals og var til og med i juryen som utvalgte vinnerne i årets Trendvision Awards. Foto: Wella Professionals.


En av de mest oppsiktsvekkende frisyrene ved sesongens visninger var denne her som Eugene skapte for Thom Browne SS18. Den krative prosessen tok over to måneder med utallige mailkorrespondanser og referansebilder.

En del av jobben

Ved andre tilfeller er det ikke like kreativt. Det er ikke alltid lett når en designer har tenkt på sin visning i over et halvt år, funnet inspirasjon og planlagt hver minste detalj. Eller når en designer har en spesiell stil som de ikke vil endre. Eugene ser ikke det som et problem, men heller som en del av jobben.

– Det er ikke annerledes enn når en kunde kommer inn i salongen. Du tar inn den informasjon du får og stiller spørsmål som hjelper deg å tilpasse til tankeprosess og komme

frem til hvilken retning man skal. Iblant vil folk bli overrasket og iblant sier de akkurat hva de vil ha.

Han er nøye med å poengtere at det viktigste er å sette kunden i fokus.

– Om noen vil ha en hestehale så får de en hestehale. Til syvende og sist vil jeg bare at de skal være glade for det jeg har skapt og at de har det kult. Jeg setter på musikk, styler litt hår, drikker kaffe og har det gøy sammen med jentene.

Åpen kommunikasjon

Selv om designerne har et klart bilde av hva de vil ha, finnes det alltid noe de selv ikke har tenkt på. Derfor pleier Eugene å presentere et par ekstra muligheter for å utvide synsfeltet.

– Ved en prøvestyling har du kanskje fire modeller, altså fire hoder, å leke deg med. Da kan du velge å gi dem det de har bedt om på de to første, gi litt av deg selv på den tredje og så noe helt annet på den fjerde.

På den måten blir kommunikasjonen med designeren åpen og det er lettere å skape noe som begge blir stolte av. Alle designere

arbeider ulikt og hele moteindustrien er i konstant forandring. Derfor kan man aldri vite hvordan prosessen for en visning kommer til å se ut, og det er også det som gjør at det utvikles.

– Prosessen er det som gjør det visuelle uttrykket ved et show forandres. Ettersom prosessen er annerledes blir sluttresultatet annerledes. Du kan ikke forvente deg å oppnå ulike ting med samme prosess, den må utvikles.

Fra 36 til 18

De seneste ukene har Eugene bodd på hotell og fly. Det er et hektisk liv, men nå har han gått fra å gjøre 36 visninger per sesong til å "kun" gjøre 18. Årsaken er til dels at bransjen forandres, men også at han selv vil ha mulighet til å fokusere på og gjøre det han liker best.

– Visse ting krever mye mer energi enn andre og jeg vil heller legge min energi i å gjøre noe som jeg elsker. Akkurat nå vil jeg fokusere på mitt håndverk og ikke bare tilby en tjeneste. I steder for å gjøre prøvestylinger på tre timer vil jeg ha muligheten til å skape noe annerledes.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 4, 2017.

Tekst og bilder: Camilla Svensson

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Catwalk Ponytails fra Balmain Hair Couture

Catwalk Ponytails fra Balmain Hair Couture

Ønsker du en rask løsning på en flott frisyre? Nå kan du få Catwalk Ponytails fra Balmain Hair Couture. Disse fantastiske ponytails ha blitt observert på catwalks verden over.
Nõberu of Sweden lanserer tørrsjampo

Nõberu of Sweden lanserer tørrsjampo

Nõberu of Sweden lanserer en ny tørrsjampo som bygger volum og tekstur til din frisyre. Det gjør fett hår og hårbunn mattere og fresher opp håret mellom sjamponeringene.
Cutrin Aurora - Nytt blekepulver for nordisk hår

Cutrin Aurora - Nytt blekepulver for nordisk hår

Et tradisjonelt blekepulver som passer til mange forskjellige lystoningsteknikker. Gir også utmerket lystoningseffekt for mørkt eller farget hår. Lystoningseffekt: opptil 7 nivåer.
Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Eye Hydrogel Patch reduserer fine linjer og rynker, poser og mørke ringer under øynene og gjenoppliver hudens naturlige glød og fuktighet
INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

Stylingjernet INFINITY STYLER fra HH Simonsen har flere unike detaljer og funksjoner, slik som bevegelige plater, touch panel og temperaturjustering.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
British Hairdressing Awards 2017

British Hairdressing Awards 2017

Over 1500 av Storbritannias største talenter innen frisørbransjen deltok på British Hairdressing Awards 2017 for å hylle landets mest kreative stylister.
Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Svetlana Jouini (Q&A)

Svetlana Jouini (Q&A)

Vi stilte vinneren av årets frisør 2015 - Svetlana Jouini 15 spørsmål! Se hennes vinnerbilder og hva hun svarte her.
Farman frisørsalong

Farman frisørsalong

Salonger kommer og går, men Farman har bestått. I år er det hele 50 år siden Leif Arild Karlsen overtok salongen. Han har en sterk lidenskap for faget.

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!
Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!