LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Å våge å være seg selv

Guy Tang på scenen på Frisøreventet i MalmöGuy Tang på scenen på Frisøreventet i Malmö.

Han har 1,8 millioner subscribers på sin YouTube-kanal, 2,1 millioner følgere på Instagram og en egen profesjonell fargeserie med navnet #myidentity. Hair Magazine traff kongen av farger – Guy Tang – på et frisørevent i Malmø.

– Fremgang er når du vet hvem du er. Når du vet hvem du er har du makten og motet til å skape alt du drømmer om, og ingen kan stoppe deg.

Guy Tang står på scenen og inspirerer hundrevis av frisører. Han beveger seg naturlig på scenen, og det merkes at han elsker å stå der. I tillegg til å inspirere, forklare og promotere sin nye fargeserie formidler Guy noe mer til publikum. Et ønske om at alle skal omfavne seg selv og utvikles til den beste versjonen av seg selv. Å finne #myidentity.

Han har basen sin i Los Angeles, men de internasjonale showene blandes med utdanning rundt i USA, så han er ikke hjemme lenge om gangen. Mellom reisene lager han nye utdanningsvideoer til YouTube-kanalen, besøker laben for å utvikle nye farger sin egen fargeserie og svarer på spørsmål på sosiale medier døgnet rundt.

– Jeg reiser hver uke. Det er travelt, men det er også veldig gøy!

Å spre glede og få andre mennesker til å vokse er noe verdensstjernen Guy Tang brenner sterkt for.Å spre glede og få andre mennesker til å vokse er noe verdensstjernen Guy Tang brenner sterkt for. Rockestjernestatus! Guy Tang har fans over hele verden og han elsker å ta seg tid til dem.Rockestjernestatus! Guy Tang har fans over hele verden og han elsker å ta seg tid til dem. 

Skapelsen av #mydentity
Det lyser i øynene på Guy for muligheten til å fortelle om sin nye fargeserie, #myidentity. Han har vært med på å utvikle serien fra grunnen, og det tok over et og et halvt år fra ideen til det ferdige produktet.

– Jeg ville skape en fargeserie som styrker frisørene kulturelt og som støtter dem som mennesker. Mange frisører har jobbet i 25 år, og dette er en ny måte å tenke på, som kan gi ny energi. Jeg laget roségull allerede i 2011, men da måtte jeg blande mange flere ulike farger, og skape ulike lag for å få til riktig tone, og det var vanskelig å få et stabilt resultat. Fargene i #myidentity er ferdigblandet i trendsettende nyanser.

Han har selv vært med i alle stegene i prosessen, og det å utvikle nye produkter er noe av det kjekkeste han vet om. Det ligger mye jobb bak det, ettersom det ikke alltid blir sånn som han har tenkt seg. Det er en lang prosess å skape og utvikle til perfeksjon. Guy er også mannen bak navnet og utviklingen som er koblet til serien.

– Det er viktig at man tilbyr en helhetsopplevelse, og utdanningen bak #myidentity er mer kraftfull enn noe annet. Jeg publiserer en gratis video i uken på YouTube, og selv om det krevet mye jobb har jeg aldri gått glipp av en uke.

I tillegg til utdanningsvideoene turnerer Guy og teamet hans jorden rundt samtidig som de deler oppskrifter, tips og råd både på Facebook og Instagram.

Guy deler gjerne sine fremgangsmåter for å få til de kreative fargene, både på scenen og sosiale medier.Guy deler gjerne sine fremgangsmåter for å få til de kreative fargene, både på scenen og sosiale medier.Guy deler gjerne sine fremgangsmåter for å få til de kreative fargene, både på scenen og sosiale medier.

Et talkshow
Guy beskriver sin YouTube-kanal som et talkshow som dreier seg om hårfarge. Det er en blanding mellom en utdanningsplattform og en videoblogg. Det var faktisk på YouTube alt begynte.

– YouTube-kanalen min var først og fremst en livsstils-vlog. Jeg postet det første innlegget allerede i 2008, men jeg har fjernet de gamle innleggene da jeg har utviklet meg selv mye siden den gang.

Nå har han 1,8 subscribers og 2,1 millioner følgere på Instagram. Det er få som kan måle seg med hans fremgang i sosiale medier, og når han er ute på turné er det mange som ber om råd rundt dette. Det viktigste rådet han kan gi er å velge kanal etter formål. Instagram er bra for å inspirere, YouTube er en bra utdanningskanal og Facebook er effektivt for å bygge en sterk kunderelasjon.

– Jeg får en nærmere relasjon til mennesker på Facebook. Der har jeg muligheten til å skrive lange innlegg og kommunisere på en annen måte. På Instagram handler mer om emojis – hjerte, #beautiful, #iloveit, #rosegolde… På Facebook ber folk i mye større grad om råd.

Ariana, Guy sin beste venn og en del av hans Global Creative Team, har sittet stille under hele intervjuet. Samtidig som vi har pratet om Sverige, #myidentity, turnéliv og annet har hun svart på spørsmål og oppdatert de sosiale mediene. Hun er med på reisene over hele verden og er enig i hans observasjoner omkring de ulike mediene.

– Når vi omgås med modellen backstage holder de alltid på med sine telefoner, sier hun. Når de går på Instagram scroller de bare, eventuelt tar de en screenshot, mens på Facebook er de helt til de finner noe interessant, klikker inn på lenken og leser.

#starstruck – Til og med sjefsredaktør Camilla fikk et idolbilde med Guy Tang etter intervjuet.#starstruck – Til og med sjefsredaktør Camilla fikk et idolbilde med Guy Tang etter intervjuet.

Se også: Rock your head! TOP HAIR i Düsseldorf

Å opprettholde balansen
Selv om det er Guy Tangs navn som vises utad, hadde han ikke klart å gjøre noe av de han gjør uten hjelp fra sitt kreative team og sine nærmeste venner. Det er vanskelig å holde balansen i en så hektisk tilværelse, og Guy erkjenner at han ikke egentlig holder balansen, dette er lidenskapen hans, og det er det 24/7. Dog har han et par triks for å slappe av og få ny energi.

– Jeg elsker å trene. Det er ikke alltid lett å henge med, og i blant trener jeg klokken to på natten. Jeg må bare trene. Om jeg har en ledig dag spanderer jeg den gjerne på å sove, få massasje, gå på kino og på shopping. Jeg prøver også å spandere så mye tid som mulig på så mange som mulig. Det som er bra med dagens telefoner er at selv når man ikke kan bruke Face-Time kan man alltids sende en tekstmelding eller holde seg oppdatert via sosiale medier hvor enn man er i verden.

Sosiale medier og den digitale utviklingen har forandret mye i vårt daglige liv til det positive, men det har også åpnet opp helt andre muligheter for negative krefter. Noe Guy opplever en gang i blant.

– Det pågår mye mobbing på sosiale medier. Folk skriver ting online som de aldri hadde våget å si om man møtte dem ansikt til ansikt. Det er sørgelig at det finnes så mange mennesker som drives av negativitet. En person som er fornøyd med seg selv kunne aldri gjort noe slikt, de er for opptatte av å ha det gøy og være fremgangsrike mennesker. Ingen er perfekte, så når noen er negativ mot meg så omfavner jeg deres usikkerhet og tilgir dem.

Disse lookene ble skapt av Guy Tang og hans team under besøket i Sverige.Disse lookene ble skapt av Guy Tang og hans team under besøket i Sverige.Disse lookene ble skapt av Guy Tang og hans team under besøket i Sverige.

Håraktivist
Å omfavne og tilgi noen som sårer deg er en stor utfordring og et stort offer, men ideen om at alle er ulike og ingen er perfekte er noe som Guy har jobbet for å fremheve hele livet.

– Jeg er en håraktivist! Min lidenskap er å utfordre og bryte stereotyper. Uansett bakgrunn, størrelse eller utseende har alle noe som har gjort oss usikre på oss selv noen ganger i livet, ettersom samfunnet har noen satte forventninger til oss. Når jeg vokste opp i Oklahoma var jeg annerledes fordi jeg var asiat, og jeg ble mobbet for det hele min oppvekst. Skjønnhet kommer i så mange forskjellige former, og som fargeekspert vil jeg kunne farge rødt, grønt, rosa og ulike typer av blonde nyanser.

Inspirasjon i alle regnbuens farger
Gjennom jobben får Guy ikke bare farge i alle regnbuens farger, han inspirerer også andre til å våge å bryte normer, finne seg selv og vokse som individer. På spørsmål om hva han er mest stolt over i sin karriere blir svaret:

– Akkurat nå er jeg mest stolt over å ha skapt #myidentity, men generelt så er jeg veldig stolt over teamet mitt og at jeg har muligheten til å få mennesker til å vokse og få andre til å føle seg gode. Jeg treffer ‘hairbesties’ over hele verden som forteller at når de i blant kjenner seg ensomme, så blir de glade av å se mine videoer. Det å gjøre mennesker glade er noe som gjør meg skikkelig stolt.

Guy Tangs positive energi smitter virkelig over på andre, og den evnen er noe å være veldig stolt over.

Guy Tangs markedsføringstips online og offline:

  • Skap en profesjonell Facebook Business-side og oppfordre kundene dine til å sjekke inn på Facebook når de er i salongen. På den måten får man navnet sitt spredd til kundens lokale kontakter.

  • Be kundene dine å skrive en anmeldelse om deg og gi deg stjerner på Facebook og andre lignende sider.

  • Gi kundene dine incitament for å rekruttere flere kunder til salongen. For eksempel kan du gi dem et produkt eller en ekstra behandling som takk for hver nye kunde de rekrutterer. På en måten kjenner de seg spesielle.

  • Bruk Instagram for å inspirere andre og del nyttige tips og triks. La antallet av følgere vokse organisk. Sats ikke bare på Instagram. For å få flere kunder er det viktigere å ha en profesjonell Facebook-side.

Tekst: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson og Guy Tang

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

L'Oréal Professionnel presenterer Instant Highlights

L'Oréal Professionnel presenterer Instant Highlights

L’Oréal Professionnel kan nå stolt presentere deres nye Instant Highlights; deres første varme-boostede profesjonelle system for ekspress lightning.
Pulp Riot - Crazy Colors

Pulp Riot - Crazy Colors

Pulp Riot slipper løs kunstneren i deg og skaper fantastiske farger i alt fra myke pasteller til fargerike fyrverkeri som virkelig gjør kunden din synlig.
Wet Brush Flex fra Tendenz

Wet Brush Flex fra Tendenz

Wet Brush Flex fra Tendenz er en fleksibel og skånsom hårbørste som passer til føning av alle typer hår, inkludert extensions og parykk
Karbonkammer til afrohår

Karbonkammer til afrohår

Hercules Sägemann lanserer antistatiske karbonkammer for krøllete hår, som også er perfekte for å løfte håret og skape volum.
EIMI Mistify Me fra Wella Professionals

EIMI Mistify Me fra Wella Professionals

EIMI Mistify Me hårsprayer gir en perfekt finish igjen og igjen med sin lette, ultra-hurtigtørkende, unike formel, og er perfekt til styling på farten

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

L'Oréal Professionnel og Toni & Guy inviterede til 'London Fashion Week'

Det var et brag af en aften, der blev afholdt på det famøse Tivoli Hotel, da L'Oréal Professionnel sammen med Toni & Guy inviterede til et farverigt show.
British Hairdressing Awards 2017

British Hairdressing Awards 2017

Over 1500 av Storbritannias største talenter innen frisørbransjen deltok på British Hairdressing Awards 2017 for å hylle landets mest kreative stylister.
Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Farman frisørsalong

Farman frisørsalong

Salonger kommer og går, men Farman har bestått. I år er det hele 50 år siden Leif Arild Karlsen overtok salongen. Han har en sterk lidenskap for faget.
Lord Jack Knife

Lord Jack Knife

Drømmen til Lord Jack Knife var ikke å bedrive dameklipp i frisørsalong. I stedet er han i dag head barber på PelsPels, samt flyr verden rundt og underviser andre i barberfaget. Drømmejobben deler han gjerne med frisører med fascinasjon for herrehår.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!
Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!