LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Pej gruppen - Slik får du en trendy salong

Høsten 2017 byr på flere trendretninger innen interiør. Akkurat det kan være noe å tenke på når du utformer salongen og kjøper inn produkter. Stillhet, ærlighet og opprørske tilnærminger er nøkkelbegreper.
Løsningene skal dessuten bære preg av konstruktivitet, ettersom kunder vil ha det enkelt, ifølge pej gruppen, Skandinavias ledende trendinstitutt. Andre viktige stikkord er: ærlighet, stillhet, terrazzo, rebell, multifunksjon, soner og natur.

Matthew Curtis i Rosewood London har fokus på vintage og dekadens, med en intim og lukseriøs atmosfære som forener hår med spa-opplevelseMatthew Curtis i Rosewood London har fokus på vintage og dekadens, med en intim og luksuriøs atmosfære som forener hår med spa-opplevelse. Foto: WGSN


Ærlige materialer
Når trendinstituttet kommer med nøkkelord som «ærlighet», kan det i overført betydning være autentisitet hva gjelder produktkvalitet og utforming. Dette fordi forbrukerne søker mot det ekte som en motreaksjon på alt digitalt. I materialene gjenspeiles eksempelvis det ærlige i glassets gjennomsiktighet, og blir derfor videre en komponent i trendproduktene. Noe som passer inn med dette bildet er patinerte overflater, sammen med lett glass, og tyngre tekstiler, ifølge Rikke Skytte, kreativ leder i pej gruppen.
– Ærlighet og konstruktive løsninger kan oppnås via enkel, ren innredning med elementer fra en svunnen tid, sier hun.

Kreativ leder i pej gruppen Rikke SkytteRikke Skytte er kreativ leder i pej gruppen, som blant annet er kjente for sine halvårlige trendkonferanser, avholdt i over 30 år i Norge og Danmark. Foto: pej gruppen.

Sunt hår
I motebildet sees også ærlighet, her gjennom naturlig sminkede catwalkmodeller, med kompensasjon i form av rebelsk hår. Ifølge pej gruppen er rebell ett av nøkkelordene framover. Mens sunnhet er det altoverskyggende skjønnhetsidealet.
– Sunt hår, naturlighet og personlighet! Passende hårprodukter har naturlige ingredienser med naturemballasje, for eksempel i mørkt tre, sier hun.
Hva gjelder hårets utseende, bør man tenke i retning urmennesket.
– Blankt, glatt, «wet look» og naturlige striper hører med. Forestill deg også stammemennesker med fletter, sier hun.

Sunt og naturlig hår i motebildetMørkt tre er trendy og naturlig
Håret skal først og fremst uttrykke sunnhet og naturlighet ifølge de nyeste trendene. Hårprodukter skal gjerne ha naturlige ingredienser i naturemballasje, for eksempel i trendy mørkt tre. Foto: Healthy Hair / New Gym-garden house

Terrazzo
Komposittmaterialer, to eller tre sammensatte materialer som utfyller hverandre, kommer for fullt.
– Selve uttrykket likner terrazzo, forklarer Rikke.
Terrazzo, ett av verdens første gulvmaterialer, kom med antikken. Som gulv er sementmosaikken svalt og lett å rengjøre. Terrazzo brukes også i trappeoppganger eller i for eksempel vasker. Som kun et grafisk mønster brukes designen på alt fra iPhone case, putetrekk til tøyvesker og såpestykker.

Skap en oase
Et annet trendy grep er å skape soner i frisørsalongen.
– Frisørkunder vil ha rolige områder, med personlig stemning og masse planter, som en grønn oase, forteller den kreative lederen.
Populære planter er ifølge Plantasjen blant annet monstera, kaktus, sukkulenter og fikentrær. De kan dyrkes i terrarium og glasspotter som henges opp, samt plasseres i ulike høyder. Flerårige og lettstelte sukkulenter med kaktus i en plantekasse laget av tre, fylt med naturstein, mose og sand, kan også være en dekorasjonsidé.

Trendy terrazzo-uttrykkUttrykket til terrazzo spås å komme for fullt. Foto: Besler & Sons

Konstruktivisme
Planter er konstruktivt fordi det gir et bedre inneklima.
– Velg rene produkter og konstruktive løsninger, instruerer Rikke. Tenk krysskanal ved å tilby flere kundeopplevelser. Dette kan være alt fra kaffe, massasje, og til og med fotmassasje. Å gi kundene flere valg betyr også at man kan ha en liten butikkdel der man selger klær.
– Gi flere løsninger, men færre konsentrerte valg innenfor hver kategori. Alt-i-alt blir tilgangen på kjøpsopplevelser dermed lettere og mer konstruktiv, forteller hun.

En skreddersydd håropplevelse kombinert med en lukseriøs spa-følelse gir kundene mest ut av sitt besøkEn skreddersydd håropplevelse kombinert med en lukseriøs spa-følelse gir kundene mest ut av sitt besøkRosewood London har ikke bare et lekkert interiør, men kundene styles også etter de siste catwalk-trendene. En skreddersydd håropplevelse kombinert med en lukseriøs spa-følelse gir kundene mest ut av sitt besøk. Foto: WGSN

Kikk til Japan
Japanerne er både gode på å fange stillheten, renheten og å være teknologisk nyskapende. Har du vært i Japan, kjenner du godt til deres måte å tenke inndeling ved hjelp av båser. De kan også finne på å koble teknologi, natur og renhet, ved å benytte berøringsfrie toaletter sammen med sildrende vann-lyder i baderommet, for eksempel.
– Bli inspirert av japanske frisørsalonger. Se hvordan et enkelt og varmt interiør kan skape luft, rom og ro. Innred salongen enkelt som en personlig stue med et lounge-område. Miks med det dekadente, og vurder også å dekorere taket som et alternativ, sier hun.
Det futuristiske skal ikke være kjølig, men heller funksjonelt og hjelpe kunden.
– For eksempel med multifunksjon i form av et møbel eller speil, legger hun til.
Og sist men ikke minst, må vi ikke glemme fargene.
– Mørke farger, og lyse støvete, kommer nå i trendbildet. Vektlegg særlig dyp blå, lilla og brun, blandet med lys støvet grå og kamel, avslutter hun.

Tekst: Guri Haram

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Hydrogel Patch øyemaske

Nordic Treat Eye Hydrogel Patch reduserer fine linjer og rynker, poser og mørke ringer under øynene og gjenoppliver hudens naturlige glød og fuktighet
INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

INFINITY STYLER stylingjern fra HH Simonsen

Stylingjernet INFINITY STYLER fra HH Simonsen har flere unike detaljer og funksjoner, slik som bevegelige plater, touch panel og temperaturjustering.
Circle Chronicles - en ny serie fra Davines

Circle Chronicles - en ny serie fra Davines

Rens hodebunnen og slipp glansen løs. Revitaliser hår og hodebunn med ny energi og glans etter en stressende dag. Reparer håret og gjenopprett energi, glans og fuktighet.
JAGUAR 85th anniversary edition

JAGUAR 85th anniversary edition

Historien til JAGUAR’s suksess begynte I 1932. JAGUAR feirer dette jubileet med sin 85th anniversary edition. To statement-sakser for dagens stylister. Les mer her!
Björn Axén i nytt design

Björn Axén i nytt design

Björn Axén har gitt sin klassiske hårpleie- og stylingserie en ny, stilren design med fokus på kunnskap og innovasjon, som tilbyr det hvert hår behøver.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år

Hair Collection feiret 30 år i bransjen med et fantastisk show, med hårvisning, foredrag og dans. Les mer og bli bedre kjent med Hair Collection her!
Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

Fokus på skjegg i HeadBrands Creative Studio

HeadBrands inviterte til workshop i sitt Creative Studio, og Igor Pavlovski Sule fra H2 Barber&Sons coachet om skjeggtrimming, barbering og herrefrisyrer
Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Trender opp av havet fra Sebastian Professional

Sebastian Professional har hentet inspirasjon fra havet, og nylig viste de siste trend – krøller, bølger og wet look, og lanserte produktserien Twisted.
Salon International 2017

Salon International 2017

Tre intensiva dagar i London med massor av frisörer, leverantörer och inspiratörer från hela Europa. Läs och se mer från den händelserika helgen här!
Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Wella Professionals TrendVision 2017 i London

For 15. året på rad ble den verdensomspennende Wella TrendVision Awards arrangert i London 2017, med nye trender og kreativitet i massevis. Se mer her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Morten og Anders Fevang

Morten og Anders Fevang

Sammen med hans to brødre Morten og Anders Fevang – kunne Kjetil Fevang stolt ta i mot prisen «Årets frisørbedrift 2016». Les om brødrenes fantastiske historie og lær dem litt bedre å kjenne her!
Morten Jensen

Morten Jensen

I løpet av årene har han opparbeidet et navn i bransjen og har bidratt til utvikling på mange områder for hele industrien. I dag har han lagt all erfaring og kunnskap i sitt nyåpnede studio Monarchy i Bergen, der han hører hjemme.

Nyeste videoer se flere videoer

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine deltok på Salon International 2017

Hair Magazine var på plass ved dette års Salon International. Se en liten video fra messen her.
Trevor Sorbie på Salon International 2017

Trevor Sorbie på Salon International 2017

Fantastiske Trevor Sorbie kommer til årets Salon International. Få en teaser på hva dere kan forvente av showet hans i videoen her.
Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

Björn Axén - How to get the look - Krøller med krølltang

La deg inspirere av Björn Axéns seneste "How to get the look" video. Her viser de deg hvordan man kan lage perfekte klassiske krøller, ypperlige til sommerferstene!
Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

Tondeo presenterer BLAZOR - Nytt revolusjonerende hårklippeverktøy

The BLAZOR – navnet er en blanding av ordene "Blade" og "Razor" - og er en innovasjon på markedet. Verktøyet lar deg klippe håret akkurat slik du vil ha det!
Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 foliemaskin hos Tendenz

Procare24/7 gjør det kostnads- og tidsbesparende for deg og din salong. Se video demonstrasjon her!