LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Blow er en bortgjemt perle

Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt. Den meritterte frisørens høyest hengende pris er fortsatt at kundene føler seg fantastiske.

Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt.
Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt.

Fra et beskjedent inngangsparti i Nordre Gate i Trondheim, finner man Blow Hairdressing. I 2.
etasje venter stilsikker innredning og frisør Kenneth Solbakken med kammen klar. Med hår
som minner om en løvemanke og løvebilde på veggen er det lett å se hvem som setter
preg på salongen.

Med hår som minner om en løvemanke og løvebilde på veggen er det lett å se hvem som setter preg på salongen.
Med hår som minner om en løvemanke og løvebilde på veggen er det lett å se hvem som setter
preg på salongen.

– Interiøret skal ha min signatur. Jeg er generelt glad i dyr, men løven, dyrenes konge, er min
favoritt, smiler han. Egentlig skulle Kenneth bli sivilingeniør etter påtrykk fra familien. Han
gikk videregåendefordypning i matte, kjemi og fysikk. Men frisør-egoet tok heldigvis over.

– Du kan aldri stenge et dyr i et mørkt bur. Vi kreative må ha luft under vingene. Det er også
konseptet til Blow. Alle skal få være seg selv så lenge det ikke går utover kunden, sier han.

– Interiøret skal ha min signatur. Jeg er veldig glad i dyr, men løven, dyrenes konge er min favoritt, sier innehaver Kenneth Solbakken.– Interiøret skal ha min signatur. Jeg er veldig glad i dyr, men løven, dyrenes konge er min favoritt, sier innehaver Kenneth Solbakken.

STARTET MED Å VASKE GULV
Frisøryrket snublet han over da han tjente sine første lommepenger som vaskehjelp. Hjemme i
Åfjord nord for Trondheim vasket han for Design dame- og herrefrisør. Unggutten kikket
fascinert på de erfarne frisørenes arbeid, iblant skapte de fantastiske kreasjoner.

– Etterhvert tok jeg motet til meg og spurte om å få prøve meg på en av dukkene i hjørnet.
Det fikk jeg lov til, men etter stengetid, minnes han.

Nøkler hadde han, og da mørket senket seg utenfor salongen låste han seg inn og lekte med
hår for første gang. Dagen etter fikk han en telefon: «Er det du som har gjort det på dukkene?
Du skal bli frisør! Vær så snill å prøve for min skyld».

– Det ble til at jeg vasket mindre og mindre. Beate Tronhus, som hun heter, gav meg troen og håpet at jeg skulle klare det, forteller han.

Les også: Kenneth Solbakken - Vinner av Årets Frisør 2016, Region 

Frisøryrket snublet Kenneth Solbakken over da han tjente sine første lommepenger som vaskehjelp, i dag driver han Blow i Trondheim. Frisøryrket snublet Kenneth Solbakken over da han tjente sine første lommepenger som vaskehjelp, i dag driver han Blow i Trondheim. 

KONKURRANSEDREVET FRISØR
Hjemme konkurrerte Kenneth med søsteren om skolekarakterer, og på fritiden var han håndballspiller på juniorlandslaget. Konkurransedriften fant han igjen i frisørfaget. Han ble en løve etter konkurranser. Sto alltid og terpet på noe etter salongens stengetid.

– På julaften måtte mamma ringe og minne meg på julemiddagen, ler han. Midt på 90-tallet begynte han å vinne NM-medaljer som junior. – Det var befriende å bli ropt opp. Det gikk opp for meg at alt er mulig med nok trening, sier han. I februar ble han for 14. gang utnevnt til Årets frisør 2017. Prisen gjelder region 1, halve landet. Men tidligere har han vunnet tre ganger for hele landet. Dermed er han mestvinnende frisør gjennom tidene i Årets frisør-sammenheng!

I alt har han i tillegg fem NM-gull. Også flere sølv, men hvor mange? – Sølv? Jeg teller bare gull, ler han. Alle medaljene har også kostet på hjemmefronten. – Det ville vært løgn å si at jeg ikke har krasjet et par forhold på grunn av jobben. Jeg har vært på en egotripp vil de si. Men skal man bygge opp noe, må man være tilstede. I dag er han sammen med Stine Marie Lothe Svendsen. Hun har en sønn (5) fra tidligere. Mens Kenneth har en gutt (13) og jente (6). – Med alderen har jeg funnet balansen. På jobben står jeg på, det samme når jeg er hjemme, sier han.

Blow-innehaver Kenneth Solbakken motiveres av førsteplasseringer i NM og Årets frisør, men ikke minst fra kundenes feedback. Han er likevel ikke redd for å miste plasseringer. – Jeg unner også andre frisører opplevelsen av å vinne, sier han.Blow-innehaver Kenneth Solbakken motiveres av førsteplasseringer i NM og Årets frisør, men ikke minst fra kundenes feedback. Han er likevel ikke redd for å miste plasseringer. – Jeg unner også andre frisører opplevelsen av å vinne, sier han.

INSPIRERT AV NEW YORK
Blow startet han i 2006. Den gang i et nytt bygg, helt uten etasjer. – Det gav meg fritt spillerom til å lage salong med flere nivåer. Resultatet er en tro kopi av en New York leilighet, med tre etasjer og funky innredning. Her kan man senke skuldrene, sier han.

SALONGEN ER NESTEN SOM ET HUS
– De ulike etasjene gjør at man ikke hører hva andre sier. Blow har blitt en gjemt skatt! Jeg føler konseptet har truffet bra, sier han. Salongen har egen fargeavdeling. Mens vask finnes i hver etasje. Blow har snart åtte ansatte. Kenneth har fokus på et høyt faglig nivå.

– Jordnær, er et viktig stikkord for oss. Vi skal være dyktige, men ikke heve oss over andre, sier han. Ingen av Norgesmesterens medaljer er utstilt. – Ole Einar Bjørndalen sa en gang på TV, at hvis du henger opp medaljene blir du mett. Jeg er livredd for å bli mett! De ligger heller på loftet til jeg blir gammel. Jeg har lyst til å være sulten og jakte perfeksjonisme. Frisørfaget er håndverk og kunst. Det går an å bli bedre hele tiden. Og det er itj toill en gang! sier han på trøndersk.

Les også: Årets Frisør 2017

I hver etasje er det egen vask. Det er praktisk fordi kunden slipper å gå i trapper fra frisørstolen og det gir også en litt privat følelse.I hver etasje er det egen vask. Det er praktisk fordi kunden slipper å gå i trapper fra frisørstolen og det gir også en litt privat følelse.

LANGE LISTER
Blow-frisøren har tre til fire måneders venteliste. – Det gjør jobben artig. De vil til deg!
Jeg setter stor pris på det, og føler meg privilegert. «Du så meg» kan en kunde si. «Du skjønte
det før jeg så det!» – Det er det beste med hele jobben, å se mennesket, finne kjernen. Mange som har møtt meg tenker nok: Han er på rett hylle, sier trønderen. Som frisør savner han selv å
være kunde.

– Å bli tatt på. Massert i hodebunnen. Alle dikkedarer. Bare å få kaffe er fantastisk! Engang prøvde jeg en salong i Oslo, men de turte ikke klippe meg. De tror nok at jeg er for nøye på håret mitt, men det er jeg ikke, forteller han.

Blow-frisøren har tre til fire måneders venteliste. – Det gjør jobben artig. De vil til deg! Jeg setter stor pris på det, og føler meg privilegert, forteller han.
Blow-frisøren har tre til fire måneders venteliste. – Det gjør jobben artig. De vil til deg!
Jeg setter stor pris på det, og føler meg privilegert, forteller han. 

KOKKER SOM INSPIRASJON
For å holde seg i teten omgir han seg med dedikerte mennesker. – Min venn, trønderkokken Adrian Løvold, deltok i Bocuse d´Or. Der ser man alle timer som nedlegges. Mat er ikke bare mat, og det gjelder også for hår. Hår er så mye mer! Derfor er en stor inspirasjon dokumentarserien «Chef´s Table» på Netflix. Jeg er interessert i finesse og perfeksjon. De legger hele seg i det, og det er det. De gjør ting jeg ikke trodde var mulig, sier han.

Frisørveteranens plan er å rocke på videre. – Jeg vil gjøre alt i verden. Det koster bare
penger. Hovedmålet holder jeg for meg selv. Men jeg har mange delmål, som å delta på de fire store fashionweeks i Milano, New York, Paris og Tokyo. I tillegg vil jeg utvide Blow, enten med større plass, flytte salongen, eller ved å ha to lokaler.

Kenneth får ofte spørsmålet om han blir lei av frisøryrket. – NEI! Jeg blir ikke lei, sier han på utpust. Jeg er glad jeg har driven ennå, og håper det ungdommelige pågangsmotet aldri forsvinner. Ved siden av å være frisør er lidenskapen min fiske. Så den dagen jeg legger fra meg saksa, tar jeg frem fiskestanga, sier han og ler.

Denne artikkelen kan også leses i Hair Magazine, 1. utgave 2017. 

Tekst: Guri Haram
Foto: Ole Martin Wold 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Ny startpakke til salongen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salongen fra Pickedout Concept

Produktene inngår i en aktuell startpakke fra Pickedout. Startpakken og sortimentet varierer etter sesong og etterspørsel.
Velkommen til Cutrins nye fargeverden - Aurora

Velkommen til Cutrins nye fargeverden - Aurora

Cutrin Norge er stolte av å lansere sin nye stolthet AURORA, som består av et komplett fargehus av permanente farger.
Special 1 - Hair & Bodyshampo fra Cutrin

Special 1 - Hair & Bodyshampo fra Cutrin

Cutrin lanserer en ny spennende sulfatfri shampo som er rensende, pleiende og som tilfører fuktighet til hud og hår. Den kan kjøper for 129,- og kommer på 250 ml flasker.
ghd presenterer gold styler

ghd presenterer gold styler

ghd presenterer den nye ghd gold®, den profesjonelle styleren som gir et rettere, glattere og sunnere hår, med teknologi som sikrer den ultimate prestasjon.
TIGI SMOOTH MOVER – nå hos HeadBrands

TIGI SMOOTH MOVER – nå hos HeadBrands

TIGIs nye Smooth Mover er en luksuriøs barberingskrem med olier som hjelper barberbladets bevegelse for en smidigere barbering uten å irritere huden.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylet hår til Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylet hår til Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, sammen med L'Oréal Professionnel, stylet naturlig og ungdommeligt hår til Cecilie Bahnsens visning på Copenhagen Fashion Week.
Trendrapport fra Oslo Runway 2018

Trendrapport fra Oslo Runway 2018

Oslo Runway 2018 viste romantiske krøller, naturlig fall, oppsatt hår i knuter. Kreativiteten kom tydeligst frem gjennom fletter, dyser og vifter.
Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Årets mest trendy uker er i gang! Hair Magazine var på plass når Sebastian Professional stylet hår til Designers Remix's AW18-visning under Copenhagen Fashion Week.
L'Oréal Professionnel lanserte naturlige nyheter i Paris

L'Oréal Professionnel lanserte naturlige nyheter i Paris

Stilikoner, Instagramvennlige drinker og innovative lanseringer stod på agendaen når L'Oréal Professionnel inviterte til presseevent på den trendy klubben Les Bains i Paris.
Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom 2018 i Toronto!

Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom 2018 i Toronto!

Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom '18 i Toronto i Canada! Opplev Color Zoom Live Challenge, Business Sessions, The Gala Show og Global Zoom festene.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Mikaela Rinaldo

Mikaela Rinaldo

Født i Finland, bor i Sverige og jobber i Norge: Mikaela Rinaldo sitter i dag som Norsk Country Manager i Wella. Vi har møtt henne på Wella Studios i Nydalen. Les intervjuet her!
Peter Brun (Q&A)

Peter Brun (Q&A)

Han hevder selv han aldri var født med talent, og har gjennom hardt arbeid og trening klatret opp til topps. I dag sitter Peter Brun som kreativ leder i PåHåret og han elsker det. Les mer her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!