LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Blow er en bortgjemt perle

Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt. Den meritterte frisørens høyest hengende pris er fortsatt at kundene føler seg fantastiske.

Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt.
Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt.

Fra et beskjedent inngangsparti i Nordre Gate i Trondheim, finner man Blow Hairdressing. I 2.
etasje venter stilsikker innredning og frisør Kenneth Solbakken med kammen klar. Med hår
som minner om en løvemanke og løvebilde på veggen er det lett å se hvem som setter
preg på salongen.

Med hår som minner om en løvemanke og løvebilde på veggen er det lett å se hvem som setter preg på salongen.
Med hår som minner om en løvemanke og løvebilde på veggen er det lett å se hvem som setter
preg på salongen.

– Interiøret skal ha min signatur. Jeg er generelt glad i dyr, men løven, dyrenes konge, er min
favoritt, smiler han. Egentlig skulle Kenneth bli sivilingeniør etter påtrykk fra familien. Han
gikk videregåendefordypning i matte, kjemi og fysikk. Men frisør-egoet tok heldigvis over.

– Du kan aldri stenge et dyr i et mørkt bur. Vi kreative må ha luft under vingene. Det er også
konseptet til Blow. Alle skal få være seg selv så lenge det ikke går utover kunden, sier han.

– Interiøret skal ha min signatur. Jeg er veldig glad i dyr, men løven, dyrenes konge er min favoritt, sier innehaver Kenneth Solbakken.– Interiøret skal ha min signatur. Jeg er veldig glad i dyr, men løven, dyrenes konge er min favoritt, sier innehaver Kenneth Solbakken.

STARTET MED Å VASKE GULV
Frisøryrket snublet han over da han tjente sine første lommepenger som vaskehjelp. Hjemme i
Åfjord nord for Trondheim vasket han for Design dame- og herrefrisør. Unggutten kikket
fascinert på de erfarne frisørenes arbeid, iblant skapte de fantastiske kreasjoner.

– Etterhvert tok jeg motet til meg og spurte om å få prøve meg på en av dukkene i hjørnet.
Det fikk jeg lov til, men etter stengetid, minnes han.

Nøkler hadde han, og da mørket senket seg utenfor salongen låste han seg inn og lekte med
hår for første gang. Dagen etter fikk han en telefon: «Er det du som har gjort det på dukkene?
Du skal bli frisør! Vær så snill å prøve for min skyld».

– Det ble til at jeg vasket mindre og mindre. Beate Tronhus, som hun heter, gav meg troen og håpet at jeg skulle klare det, forteller han.

Les også: Kenneth Solbakken - Vinner av Årets Frisør 2016, Region 

Frisøryrket snublet Kenneth Solbakken over da han tjente sine første lommepenger som vaskehjelp, i dag driver han Blow i Trondheim. Frisøryrket snublet Kenneth Solbakken over da han tjente sine første lommepenger som vaskehjelp, i dag driver han Blow i Trondheim. 

KONKURRANSEDREVET FRISØR
Hjemme konkurrerte Kenneth med søsteren om skolekarakterer, og på fritiden var han håndballspiller på juniorlandslaget. Konkurransedriften fant han igjen i frisørfaget. Han ble en løve etter konkurranser. Sto alltid og terpet på noe etter salongens stengetid.

– På julaften måtte mamma ringe og minne meg på julemiddagen, ler han. Midt på 90-tallet begynte han å vinne NM-medaljer som junior. – Det var befriende å bli ropt opp. Det gikk opp for meg at alt er mulig med nok trening, sier han. I februar ble han for 14. gang utnevnt til Årets frisør 2017. Prisen gjelder region 1, halve landet. Men tidligere har han vunnet tre ganger for hele landet. Dermed er han mestvinnende frisør gjennom tidene i Årets frisør-sammenheng!

I alt har han i tillegg fem NM-gull. Også flere sølv, men hvor mange? – Sølv? Jeg teller bare gull, ler han. Alle medaljene har også kostet på hjemmefronten. – Det ville vært løgn å si at jeg ikke har krasjet et par forhold på grunn av jobben. Jeg har vært på en egotripp vil de si. Men skal man bygge opp noe, må man være tilstede. I dag er han sammen med Stine Marie Lothe Svendsen. Hun har en sønn (5) fra tidligere. Mens Kenneth har en gutt (13) og jente (6). – Med alderen har jeg funnet balansen. På jobben står jeg på, det samme når jeg er hjemme, sier han.

Blow-innehaver Kenneth Solbakken motiveres av førsteplasseringer i NM og Årets frisør, men ikke minst fra kundenes feedback. Han er likevel ikke redd for å miste plasseringer. – Jeg unner også andre frisører opplevelsen av å vinne, sier han.Blow-innehaver Kenneth Solbakken motiveres av førsteplasseringer i NM og Årets frisør, men ikke minst fra kundenes feedback. Han er likevel ikke redd for å miste plasseringer. – Jeg unner også andre frisører opplevelsen av å vinne, sier han.

INSPIRERT AV NEW YORK
Blow startet han i 2006. Den gang i et nytt bygg, helt uten etasjer. – Det gav meg fritt spillerom til å lage salong med flere nivåer. Resultatet er en tro kopi av en New York leilighet, med tre etasjer og funky innredning. Her kan man senke skuldrene, sier han.

SALONGEN ER NESTEN SOM ET HUS
– De ulike etasjene gjør at man ikke hører hva andre sier. Blow har blitt en gjemt skatt! Jeg føler konseptet har truffet bra, sier han. Salongen har egen fargeavdeling. Mens vask finnes i hver etasje. Blow har snart åtte ansatte. Kenneth har fokus på et høyt faglig nivå.

– Jordnær, er et viktig stikkord for oss. Vi skal være dyktige, men ikke heve oss over andre, sier han. Ingen av Norgesmesterens medaljer er utstilt. – Ole Einar Bjørndalen sa en gang på TV, at hvis du henger opp medaljene blir du mett. Jeg er livredd for å bli mett! De ligger heller på loftet til jeg blir gammel. Jeg har lyst til å være sulten og jakte perfeksjonisme. Frisørfaget er håndverk og kunst. Det går an å bli bedre hele tiden. Og det er itj toill en gang! sier han på trøndersk.

Les også: Årets Frisør 2017

I hver etasje er det egen vask. Det er praktisk fordi kunden slipper å gå i trapper fra frisørstolen og det gir også en litt privat følelse.I hver etasje er det egen vask. Det er praktisk fordi kunden slipper å gå i trapper fra frisørstolen og det gir også en litt privat følelse.

LANGE LISTER
Blow-frisøren har tre til fire måneders venteliste. – Det gjør jobben artig. De vil til deg!
Jeg setter stor pris på det, og føler meg privilegert. «Du så meg» kan en kunde si. «Du skjønte
det før jeg så det!» – Det er det beste med hele jobben, å se mennesket, finne kjernen. Mange som har møtt meg tenker nok: Han er på rett hylle, sier trønderen. Som frisør savner han selv å
være kunde.

– Å bli tatt på. Massert i hodebunnen. Alle dikkedarer. Bare å få kaffe er fantastisk! Engang prøvde jeg en salong i Oslo, men de turte ikke klippe meg. De tror nok at jeg er for nøye på håret mitt, men det er jeg ikke, forteller han.

Blow-frisøren har tre til fire måneders venteliste. – Det gjør jobben artig. De vil til deg! Jeg setter stor pris på det, og føler meg privilegert, forteller han.
Blow-frisøren har tre til fire måneders venteliste. – Det gjør jobben artig. De vil til deg!
Jeg setter stor pris på det, og føler meg privilegert, forteller han. 

KOKKER SOM INSPIRASJON
For å holde seg i teten omgir han seg med dedikerte mennesker. – Min venn, trønderkokken Adrian Løvold, deltok i Bocuse d´Or. Der ser man alle timer som nedlegges. Mat er ikke bare mat, og det gjelder også for hår. Hår er så mye mer! Derfor er en stor inspirasjon dokumentarserien «Chef´s Table» på Netflix. Jeg er interessert i finesse og perfeksjon. De legger hele seg i det, og det er det. De gjør ting jeg ikke trodde var mulig, sier han.

Frisørveteranens plan er å rocke på videre. – Jeg vil gjøre alt i verden. Det koster bare
penger. Hovedmålet holder jeg for meg selv. Men jeg har mange delmål, som å delta på de fire store fashionweeks i Milano, New York, Paris og Tokyo. I tillegg vil jeg utvide Blow, enten med større plass, flytte salongen, eller ved å ha to lokaler.

Kenneth får ofte spørsmålet om han blir lei av frisøryrket. – NEI! Jeg blir ikke lei, sier han på utpust. Jeg er glad jeg har driven ennå, og håper det ungdommelige pågangsmotet aldri forsvinner. Ved siden av å være frisør er lidenskapen min fiske. Så den dagen jeg legger fra meg saksa, tar jeg frem fiskestanga, sier han og ler.

Denne artikkelen kan også leses i Hair Magazine, 1. utgave 2017. 

Tekst: Guri Haram
Foto: Ole Martin Wold 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Nyhet fra L'Oréal Professionnel: Source Essentielle

Nyhet fra L'Oréal Professionnel: Source Essentielle

L'Oréal Professionnel lanserer Source Essentielle; en vegansk, komplett hårpleieserie inspirert av naturen, med 80-100% naturlige ingredienser.
L'Oréal Professionnel presenterer Botanēa - 100% naturlig hårfarge

L'Oréal Professionnel presenterer Botanēa - 100% naturlig hårfarge

Med Botanēa kan du skape skreddersydd hårfarge med tre urteingredienser, Henna, Indigo og Cassia.100% urtebasert hårfarge med profesjonelle resultater
SOLAR fra System Professional - beskytt håret mot solen

SOLAR fra System Professional - beskytt håret mot solen

Om sommeren blir hår og hud utsatt for skadelige UV-stråler. Derfor lanserer Wella Professionals nå System Professional SOLAR, som beskytter mot dette.
Muoto Soft Molding Paste og Strong Sculpting Wax

Muoto Soft Molding Paste og Strong Sculpting Wax

Muoto stylingvoks fra Cutrin. Soft Molding Paste gir struktur, glans og fleksibelt hold. Strong Sculpting Wax gir sterkt hold, tekstur og matt finish.
Neuro™ Liquid - intelligent styling fra Paul Mitchell

Neuro™ Liquid - intelligent styling fra Paul Mitchell

Fra glamorøse krøller til de mest sofistikerte frisyrer, varmeverktøy er hemmeligheten bak enhver styling rutine. Neuto Liquid er det du trenger!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Bradley Smith

Bradley Smith

Bradley Smith
Salong Gevir

Salong Gevir

Den trendy frisørsalongen gevir viste det siste innen hårtrender i samarbeid med Kerastase og Shu Uemura. Hair Magazine dekket eventet, les mer her!

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.