LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Bruk musikken effektivt i salongen

Musikk kan skape stemning, og det kan skape salg, og er man oppmerksom på musikkstil, volum og tempo, så kan musikken spille en aktiv rolle i hverdagen. Og musikken kan være med til at differensiere din salong fra konkurrentenes. Det mener Simon Kirk Nissen fra MindMovingMusic.

Bruk musikken effektivt i salongenSimon Kirk Nissen har virksomheten MindMovingMusic. Han holder webseminarer for butikk- og salongeiere om hvordan man kan bruke musikk i sin butikk. Til å skape stemning og image, til å øke omsetningen og til å få kundene til å bli lengre i salongen. Foto: Michael Thorbjørnsen

Musikk utløser dopamin; det lykkehormon som får oss til å føle oss glade og lykkelige. Og lykke er nettopp den følelse man gjerne vil at kundene i salongen har. Faktisk reagerer hjernen instinktivt på musikk i en grad som kun overgås av duft.

– Derfor er musikken noe som frisørene skal ta med i deres vurderinger i hverdagen, og det handler ikke om rakettforskning. Det handler bare om å være bevisst på hva man gjør, forteller Simon Kirk Nissen.
Han har firmaet MindMovingMusic, som arbeider med hvordan musikk påvirker mennesker. Han slår også fast at musikk i salongens høyttalere fra den lokale, reklamebaserte radiostasjonen er et no-go.

– Man risikerer jo i verste fall at det plutselig kommer reklamer for konkurrentene, og en ting er i hvert fall sikkert med radio; man kan ikke styre musikken, forklarer Simon Kirk Nissen.
Simon slår også fast at man heller ikke vilkårlig bare kan velge den musikk man selv synes er best, som mange gjør.

– Man skal se på musikk som noe som har en effekt man kan bruke til noe.
Først og fremst skal man gjøre seg oppmerksom på sin målgruppe. Er det kvinner eller menn, hvilken aldersgruppe henvender man seg til og i det hele tatt beskrive sine nøkkelkunder.
– Deretter skal man gjøre det klart om man vil være venner med alle, eller om man vil være veldig gode venner med en mindre gruppe.
Og så gjør Simon det klart at det hele veien handler om å bruke sin sunne fornuft og bruke lidt tid på de streamingtjenester man benytter, for å finne musikken med den riktige stemning og de riktige signaler.

10 gode råd om musikk i salongen:

  • Musikk fra den lokale, reklamebaserte radiostasjon er et no-go.
  • Ikke kun velg musikk ut fra egen smak.
  • Tenk på musikk som noe som har en effekt man kan bruke til noe.
  • Gjør deg godt kjent med din salong sin målgruppe.
  • Bruk litt tid på streamingtjenestene og fokuser på den musikkstil som passer til din salong.
  • Klassisk musikk oppfattes som ”finere” og mer opphøyd.
  • I en salong fylt med kunder må musikken ikke være for stressende og forstyrrende. I en tom salong kan musikken ta litt mer plass, så man ikke føler man seg alene.
  • Trist musikk er ok. Det gir en sterk følelse.
  • Musikk påvirker hukommelsen og kan være en måte å differensiere din salong fra konkurrentens.
  • Tenk over hvilket inntrykk du gjerne vil ha, og som du vil at kundene skal huske når de tenker på din salong.

Tekst: Pia Finne (red. Kristine Larsen)

Se også: Gi salongen nytt liv  

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid gjenoppretter styrke og fylde i skjørt og fint hår, gir vitalitet til hårfibrene og et mykere og sunnere hår.
TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk estetikk og ergonomisk design, med høykvalitets dyp sort metallisk lag som sørger for beskyttelse mot nikkel for allergikere.
Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Serien 'Ultimate Color Repair' utvides nå med Ultimate Color Repair Mask, en dyptvirkende kur til fargebehandlet hår som kapsler inn fargen og reparerer håret.
Structure by JOICO

Structure by JOICO

Structure by JOICO er en kompakt stylingserie med unisex stylingprodukter som har som formål å omfavne individualitet og den unike stil. Les mer her!
Davines - The century of light

Davines - The century of light

The century of light er skapt for å beskytte håret mot oksidativ skade som kan svekke håret under bleking eller lysning, med den eksklusive Hair Protective Booster.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Premiere - Nordic Hair Awards

Premiere - Nordic Hair Awards

Vi er stolte av å kunne invitere deg til nordens største møteplass for frisører, Nordic Hair Awards og Nordic Hair Expo. Les mer og finn early bird-billetter her!
Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Frisører fra hele verden ferdes gjennom fantastisk utsikt for å omgås over landegrensene, dele erfaringer og inspireres av hverandre med Intercoiffure.
Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Føler du at du trenger påfyll av inspirasjon og ønsker å lære noe nytt, finnes det en rekke kurs denne høsten. Finn kursene som passer best for deg her!
Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Zaxiz frisørsalong

Zaxiz frisørsalong

Øydis Lunds er daglig leder i den lokale avdelingen av Zaxiz frisørsalong vakre i Hemsedal, hvor frisører og kunder nyter flott fjellutsikt og natur.
Christinah Sandåker Nicolaisen

Christinah Sandåker Nicolaisen

Det startet med oppvekst i vakre Nord-Norge, og etter hvert 13 søsken. Nå har livet fått et skift til samboertilværelse i Oslo, turer med en fransk bulldog samt toppjobb i Raise Gruppen.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.