LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Bryllup, konfirmasjon og oppsett

Her finnes det en merkbar omsetning å hente for de frisørene som har lyst til å gjøre en innsats. Tiden for lange, flotte kjoler og vakkert hår nærmer seg, og uansett om det gjelder bryllup, konfirmasjon eller 17. mai brukes det mye penger på utseende.

De fleste bruder bruker flere måneder, om ikke år, på å planlegge bryllupsdagen sin ned til minste detalj. Det handler om intet mindre enn perfeksjon fra topp til tå – og en fantastisk frisyre er nesten like viktig som drømmekjolen. Dårlige økonomiske tider er ikke noe som forelskede kvinner bryr seg om. I gjennomsnitt brukes det omkring 150.000 kr per bryllup, og det er derfor viktig for frisører å forstå at bryllupshår kan bety penger i kassen. Også unge jenter som skal konfirmeres vil gjerne se fine ut på håret på deres store dag, og mange ønsker også en flott frisyre til å feire 17. Mai.

Inviter til event
Vil man sikre seg at kundene kommer når de skal ha hjelp med håret til store arrangementer, kan det være en god ide å arrangere et spesielt bryllupsevent eller håroppsetningsevent med frisyrer til store feiringer. Dette kan gjøres i salongen, der du kan vise de seneste frisyrene for kunder som går med bryllupstanker, eller de frisyrene som får en ung kvinne til å ligne en million på en stor dag, slik som konfirmasjon eller 17. Mai. En bryllupspakke eller andre tilbud for håroppsetning som settes sammen til kundene skal være ytterst profesjonelle og superpersonlige, for å vinne både hjerte og hjerne hos både eksisterende kunder, så vel som nye.

Et event kan hjelpe deg med å skaffe nye kunder til salongen

Et event kan også hjelpe deg med å skaffe nye kunder til salongen. Tenk på at det også handler om å vekke til live fantasien og gi en kommende brud eller konfirmant masse av ideer og muligheter i en trivelig atmosfære. Vil man arrangere et event er det viktig at man forsikrer seg at alle medarbeiderne er helt med på hva formålet med eventet er, slik at de i god tid kan formidle det videre til sine kunder.

Start med å selge inn og diskutere eventet med kundene minst en måned før datoen for eventet, og send ut SMS eller ring de kundene som har vist interesse. Personlige invitasjoner til utvalgte kunder er også en god idé, ettersom de da føler seg litt mer spesielle. Antall deltakere skal være i balanse; ikke for mange og ikke for få. Det skal finnes mange nok til at det ikke blir pinlig og få nok til at alle skal kunne få individuell service. Ingenting skal være opp til tilfeldighetene. Å ta ting som de kommer er for amatører!

Se også: Bryllupsinspirasjon fra Björn Axen!

Fortell hva du kan tilby den kommende bruden eller konfirmanten, demonstrer på modeller, og snakk med hver kunde om hva de kan tenke seg. Handler det om bryllup er det en god idé å ta i betraktning at dette er en mulighet for å også tilby tjenester til brudgommen, brudepikene og brudeparets foreldre. Dreier det seg om konfirmasjon eller 17. mai er det store sjanser for at kunden har venner eller familie som også kunne tenke seg å se fine ut på den store dagen. Til slutt handler det også om å følge opp alle som deltok på arrangementet og sørge for å få inn noen bookinger i salongen.

Bryllupsmesse
Hvis man ikke har plass til å holde et bryllupsevent i salongen, kan det være et fint alternativ å dra på bryllupsmesse. I Norge holdes det kontinuerlig bryllupsmesser rundt om i landet, slik at alle har mulighet til å delta. Bryllupsmessene kan være en bra måte å raskt bygge seg opp en kundekrets. Dit kommer veldig mange bruder, og i blant kan man også få arrangøren til å gi deg en liste over de besøkende som har vært på messen, slik at man selv kan kontakte dem i ettertid.

Bryllup, konfirmasjon og 17. mai er gode inntektsmuligheterBryllup, konfirmasjon og 17. mai er gode inntektsmuligheter

Velger man å gå på messe er det en god idé å ta med et nøye utvalgt team og demonstrere brudefrisyrer på stand. Noen råd fra frisører som har prøvd ut messer er å snakke med besøkende, gi ut små brosjyrer med prislister og kanskje noen tilbakemeldinger fra bruder som tidligere har fått sitt hår ordnet i din salong. Forhåpentligvis kjenner den kommende bruden seg tilstrekkelig inspirert til at hun ønsker å utveksle kontaktinformasjon, slik at du kan kontakte henne etter messen.

Lojale kunder
Mange frisører «orker» ikke holde på med brudehår, men her finnes det penger å hente. Mange bruder booker sin bryllupsfrisør flere måneder i forveien, noe som ofte betyr at de også velger å flytte sine vanlige frisørbesøk til din virksomhet, både fargebehandlinger og klipp. Er de fornøyde er det stor sjanse for at de fortsetter med dette også etter bryllupet, hvilket betyr at en bryllupsstyling kan innebære en ny lojal kunde til salongen. Double win!

Gode tips til brudehår, konfirmasjon og 17. mai

1. Et godt råd når man ordner brudehår eller andre håroppsetninger til store festdager, er å ikke lage en frisyre som ligger alt for langt i fra kundens naturlige utseende. 

2. Analyser kundens kropp; ansiktsform og ansiktsstørrelse, og spør om du får lov til å se kjolen. Alt skal tas med i betraktning, slik at alt passer perfekt sammen.

3. Når den rette fargen skal finnes skal du anvende håret lengst ute i stedet for i røttene. Ikke    ødelegg frisyren med for mye pynt.

4. Har kunden valgt å sette i extensions skal du sikre deg at de settes på seks til åtte uker før festen så kunden får tid til å venne seg til den økte mengden hår og vekten av det. 

5. Clip-on extensions er fantastiske å arbeide med når man skal skape naturlige håroppsett med langt hår

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo fresher opp håret uten å tynge og gir volum for alle hårtyper, med duft av Green Apple, Sweet Blossom og Sunny Grapefruit.
Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Healthy Glow og Body Scrub er mykgjørende og fuktighetsgivende lotion og skrubb. Gir huden næring og glans, med Micro Proskin og beta-karoten.
No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo tar bort overflødig fett og gjør håret rent og friskt. No Nothing Heat Protection kondisjonerer håret og beskytter mot varme.
Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops er konsentrerte dråper som blandes med din daglige ansiktskrem, og gir gradvis en naturlig, jevn gyllen nyanse.
Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Sommer, saltvann og sol påvirker hårets farge og glans. Cool Silver og Color stay fra Björn Axén bevarer fargen for både blondiner og de med farget hår.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kjetil Fevang

Kjetil Fevang

Under Årets frisør 2016 mottok Kjetil Fevang «Publikumsprisen 2016» andre året på rad. Les her hva han tenker om det!
Kai Ytredal

Kai Ytredal

Vi har tatt en prat med daglig leder i Tango, som ble kåret til Årets Frisørkonsern 2016. Les om Kai Ytredals karriere, mål og planer videre for den vellykkede Tango-kjeden her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!