LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Bryllup, konfirmasjon og oppsett

Her finnes det en merkbar omsetning å hente for de frisørene som har lyst til å gjøre en innsats. Tiden for lange, flotte kjoler og vakkert hår nærmer seg, og uansett om det gjelder bryllup, konfirmasjon eller 17. mai brukes det mye penger på utseende.

De fleste bruder bruker flere måneder, om ikke år, på å planlegge bryllupsdagen sin ned til minste detalj. Det handler om intet mindre enn perfeksjon fra topp til tå – og en fantastisk frisyre er nesten like viktig som drømmekjolen. Dårlige økonomiske tider er ikke noe som forelskede kvinner bryr seg om. I gjennomsnitt brukes det omkring 150.000 kr per bryllup, og det er derfor viktig for frisører å forstå at bryllupshår kan bety penger i kassen. Også unge jenter som skal konfirmeres vil gjerne se fine ut på håret på deres store dag, og mange ønsker også en flott frisyre til å feire 17. Mai.

Inviter til event
Vil man sikre seg at kundene kommer når de skal ha hjelp med håret til store arrangementer, kan det være en god ide å arrangere et spesielt bryllupsevent eller håroppsetningsevent med frisyrer til store feiringer. Dette kan gjøres i salongen, der du kan vise de seneste frisyrene for kunder som går med bryllupstanker, eller de frisyrene som får en ung kvinne til å ligne en million på en stor dag, slik som konfirmasjon eller 17. Mai. En bryllupspakke eller andre tilbud for håroppsetning som settes sammen til kundene skal være ytterst profesjonelle og superpersonlige, for å vinne både hjerte og hjerne hos både eksisterende kunder, så vel som nye.

Et event kan hjelpe deg med å skaffe nye kunder til salongen

Et event kan også hjelpe deg med å skaffe nye kunder til salongen. Tenk på at det også handler om å vekke til live fantasien og gi en kommende brud eller konfirmant masse av ideer og muligheter i en trivelig atmosfære. Vil man arrangere et event er det viktig at man forsikrer seg at alle medarbeiderne er helt med på hva formålet med eventet er, slik at de i god tid kan formidle det videre til sine kunder.

Start med å selge inn og diskutere eventet med kundene minst en måned før datoen for eventet, og send ut SMS eller ring de kundene som har vist interesse. Personlige invitasjoner til utvalgte kunder er også en god idé, ettersom de da føler seg litt mer spesielle. Antall deltakere skal være i balanse; ikke for mange og ikke for få. Det skal finnes mange nok til at det ikke blir pinlig og få nok til at alle skal kunne få individuell service. Ingenting skal være opp til tilfeldighetene. Å ta ting som de kommer er for amatører!

Se også: Bryllupsinspirasjon fra Björn Axen!

Fortell hva du kan tilby den kommende bruden eller konfirmanten, demonstrer på modeller, og snakk med hver kunde om hva de kan tenke seg. Handler det om bryllup er det en god idé å ta i betraktning at dette er en mulighet for å også tilby tjenester til brudgommen, brudepikene og brudeparets foreldre. Dreier det seg om konfirmasjon eller 17. mai er det store sjanser for at kunden har venner eller familie som også kunne tenke seg å se fine ut på den store dagen. Til slutt handler det også om å følge opp alle som deltok på arrangementet og sørge for å få inn noen bookinger i salongen.

Bryllupsmesse
Hvis man ikke har plass til å holde et bryllupsevent i salongen, kan det være et fint alternativ å dra på bryllupsmesse. I Norge holdes det kontinuerlig bryllupsmesser rundt om i landet, slik at alle har mulighet til å delta. Bryllupsmessene kan være en bra måte å raskt bygge seg opp en kundekrets. Dit kommer veldig mange bruder, og i blant kan man også få arrangøren til å gi deg en liste over de besøkende som har vært på messen, slik at man selv kan kontakte dem i ettertid.

Bryllup, konfirmasjon og 17. mai er gode inntektsmuligheterBryllup, konfirmasjon og 17. mai er gode inntektsmuligheter

Velger man å gå på messe er det en god idé å ta med et nøye utvalgt team og demonstrere brudefrisyrer på stand. Noen råd fra frisører som har prøvd ut messer er å snakke med besøkende, gi ut små brosjyrer med prislister og kanskje noen tilbakemeldinger fra bruder som tidligere har fått sitt hår ordnet i din salong. Forhåpentligvis kjenner den kommende bruden seg tilstrekkelig inspirert til at hun ønsker å utveksle kontaktinformasjon, slik at du kan kontakte henne etter messen.

Lojale kunder
Mange frisører «orker» ikke holde på med brudehår, men her finnes det penger å hente. Mange bruder booker sin bryllupsfrisør flere måneder i forveien, noe som ofte betyr at de også velger å flytte sine vanlige frisørbesøk til din virksomhet, både fargebehandlinger og klipp. Er de fornøyde er det stor sjanse for at de fortsetter med dette også etter bryllupet, hvilket betyr at en bryllupsstyling kan innebære en ny lojal kunde til salongen. Double win!

Gode tips til brudehår, konfirmasjon og 17. mai

1. Et godt råd når man ordner brudehår eller andre håroppsetninger til store festdager, er å ikke lage en frisyre som ligger alt for langt i fra kundens naturlige utseende. 

2. Analyser kundens kropp; ansiktsform og ansiktsstørrelse, og spør om du får lov til å se kjolen. Alt skal tas med i betraktning, slik at alt passer perfekt sammen.

3. Når den rette fargen skal finnes skal du anvende håret lengst ute i stedet for i røttene. Ikke    ødelegg frisyren med for mye pynt.

4. Har kunden valgt å sette i extensions skal du sikre deg at de settes på seks til åtte uker før festen så kunden får tid til å venne seg til den økte mengden hår og vekten av det. 

5. Clip-on extensions er fantastiske å arbeide med når man skal skape naturlige håroppsett med langt hår

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid gjenoppretter styrke og fylde i skjørt og fint hår, gir vitalitet til hårfibrene og et mykere og sunnere hår.
TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk estetikk og ergonomisk design, med høykvalitets dyp sort metallisk lag som sørger for beskyttelse mot nikkel for allergikere.
Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Serien 'Ultimate Color Repair' utvides nå med Ultimate Color Repair Mask, en dyptvirkende kur til fargebehandlet hår som kapsler inn fargen og reparerer håret.
Structure by JOICO

Structure by JOICO

Structure by JOICO er en kompakt stylingserie med unisex stylingprodukter som har som formål å omfavne individualitet og den unike stil. Les mer her!
Davines - The century of light

Davines - The century of light

The century of light er skapt for å beskytte håret mot oksidativ skade som kan svekke håret under bleking eller lysning, med den eksklusive Hair Protective Booster.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Premiere - Nordic Hair Awards

Premiere - Nordic Hair Awards

Vi er stolte av å kunne invitere deg til nordens største møteplass for frisører, Nordic Hair Awards og Nordic Hair Expo. Les mer og finn early bird-billetter her!
Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Frisører fra hele verden ferdes gjennom fantastisk utsikt for å omgås over landegrensene, dele erfaringer og inspireres av hverandre med Intercoiffure.
Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Føler du at du trenger påfyll av inspirasjon og ønsker å lære noe nytt, finnes det en rekke kurs denne høsten. Finn kursene som passer best for deg her!
Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Peter Brun

Peter Brun

Peter Vonkunz Brun fra På Håret er nominert til Årets frisør 2016 i region 3, noe han er meget glad og ydmyk over. "Det er jo det største som skjer i løpet av året", sier Brun. Les intervjuet med Peter her.
Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye moteikon. Han driver med TV, skriver bøker og har sin egen hårpleieserie. I hverdagen reiser han hjem til om lag 70 kunder som han klipper og farger.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.