LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

GOLD - Et motehus i frisørbransjen


Tom Skou fra Headbrands samt Marco Merie og Victor Moreno fra Gold. De tre ser et kjempepotensiale i det nye samarbeidet. De kaller det en win-win-situasjon hvor de forener deres krefter. "Vi kan ha verdens beste produkt, men man kan ikke selge en hemmelighet"  siter guttene bak Gold.

"Vi er fashiondrevne. Vi skaper produkter til den tiden vi lever i og målet vårt er hele tiden å forbedre fremfor å utvide serien". Det sier Marco Merie og Victor Moreno som står bak Gold, et brand som har hatt stor suksess i utlandet de siste årene. De har nå inngått et samarbeid med Headbrands i håp om å skape like stor suksess også i Skandinavia. 

"Gold er et motehus. Vi er fashiondrevne og tilpasser våre produkter til tiden vi er i. Det betyr at produkter som ikke følger trendene, og som ikke selger bra i salongene, tas ut av serien og nye produkter som blir etterspurt, tilføres. Men den helt store forskjellen er at vi er frisører og vi gjør alt for å gjøre det enklere og bedre for frisøren å bruke produktene. Vi lytter til frisørene og vi tilpasser serien etter deres behov." Det fastslår Victor Moreno og Marco Merie, som står bak Gold.  

Gold ble etablert i 2009, men i løpet av de siste årene har Gold suksessen primært foregått i utlandet. I dag er de inne i 15 land - stort sett alle europeiske land - og de har omlag 5.000 kunder. I de nordiske landene har utviklingen omsider stått stille.

"Det har faktisk gjort litt vondt å se at vi ikke var der hvor vi skulle være på vår egen hjemmebane. Derfor har vi nå inngått et samarbeid med Headbrands som vil ta seg av distribusjonen av Gold i Danmark, Norge og Finland, forteller Victor og Marco som gleder seg til samarbeidet.

Hair Magazine har møtt dem i deres flotte lokale på Pile Allé på Frederiksberg, i Danmark. Lokalet er fremdeles ganske tomt, men skal bli et episenter for Headbrands i Norden hva angår utdannelse, showroom og mer. Bak dette står Skou som er kreativt ansvarlig hos Headbrands, og han lover at Gold vil bli bedre sett i de skandinaviske land fremover. 


Victor Moreno og Marco Merie fra Gold

"Vi vil sette fokus på Gold. I dag finnes det godt over 200 forhandlere. De tar vi naturligvis fatt i på samme måte som vi tar fatt i en lang rekke andre salonger med samme passion for hår som Victor og Marco. Utdannelse av frisørene er naturligvis en essensiell del av samarbeidet, også her står Victor og Marco til rådighet for events såvel i vårt nye showroom som på forskjellige lokasjoner rundt i landet. 

Tom Skou forteller, at Gold utfyller et hull i markedet for Headbrands. 

Det handler i høy grad om at Gold skal markedsføres. For som Marco sier: "Man kan ha verdens beste produkt, men man kan ikke selge en hemmelighet". 

Filosofien bak Gold er at man ikke har en kjempestor serie med en rekke produkter som ikke selges. 

"Vi har de produkter som etterspørres. Slik serien er sammensatt i dag er det ingen styling man ikke kan utføre med produktene, og har man lysten til å eksperimentere kan produktene mikses for å oppnå enda flere effekter", forklarer Marco Merie.  

I prinsippet handler det om å oppgradere og forbedre for å utvide, og fra man begynte med en enkelt voks i 2010, er man i dag totalleverandører av alt fra frisørslag, klemmer og børster til en full serie av hårprodukter samt spraytan. Helt nytt på det skandinaviske markedet, er farger fra Gold. Her er filosofien den samme; serien rummer alle farger det er behov for, men den er ikke større enn at den kan overskues. 

"Og det Gold ikke har, kan vi supplere med fra Headbrands", tilføyer Tom Skou med et smil. 

Det spiller en stor rolle for Victor og Marco at uttrykket er riktig på produktene slik at de står flott på hyllene.

"For fire-fem år siden skulle emballasjen være matt gull. I dag skal looket være mer shiny, så det skaper vi også". 

Det man ikke reklamerer med på emballasjen er at Goldhårproduktene for en stor dels vedkommende er veganske og produsert i Danmark.

"Vi er et motehus, men vi er også grønne. Vi bruker så rene ingredienser som mulig, så lenge det ikke går ut over produktenes performance, og vi bruker verken sulfater, parabener eller ammoniak, for hårfargenes vedkommende", forklarer Victor Moreno, og de to slår fast at det er helt bevisst at emballasjen ikke signalerer "grønt" - men mote. 

Goldfargene

Akkurat nå lanseres også Goldfargene i Skandinavia.

"Vi hadde en "soft launch" på fargene i seks av de femten landene Gold forhandles i i 2016, og suksessen var så stor at vi nå for alvor lanserer dem i alle landene. 

Victor og Marci begynte å jobbe med fargene i samarbeid med deres kjemiker for to og et halvt år siden. Fargene ble testet på godt 2000 modeller og i salonger rundt omkring i Europa. 

"Da vi lanserte fargene hadde vi fått laget 1000 colo charts, men etter ganske kort tid ble vi nesten veltet av salonger som ønsket fargene", forteller Marco og Victor som sammenligner det med en lang sommerforelskelse; man kan ganske enkelt ikke få nok. "Omsetningen vår steg med 40% med lansering av fargene, og budsjettmålet for hele 2016 nådde vi i oktober". 

Spør man de to hva som har gjort at suksessen er blitt så stor, så fort, forteller de at det er selve fargene; de er lette å arbeide med, dekker godt - og alle relevante farger finnes på fargekartet. 

"Målet har også vært  å skape et fargekart som rummer de nyanser det er behov for, og dermed nedbringe mengden av farger i salongen. Nøkkelordene for oss har vært kvalitet, performance, pris og tid i den forstand at fargene er enkle å anvende", forklarer de. 

Gold-produktene ligger i en prisklasse på rundt 170-200 kr, for Marco og Victor er overbevist om at det handler om å levere eksklusive produkter til en fornuftig pris. 

Fra den første voks…

Victor og Marco forteller åpenhjertig om deres første erfaringer som produsenter.

"Den første voksen vi lanserte kostet oss to og en halv gang så mye å produsere som i dag, og kvaliteten var ærlig talt ikke optimal", sier de med et smil.

Interessen for Gold steg voldsomt for så å falle igjen. "Og vi måtte ta stilling til om vi ville dreie nøkkelen om, eller om vi ville investere. Vi valgte det siste"

I dag betyr det mye for de to at de selv kan være med i utviklingen, og den kjemikeren de samarbeider med, har faktisk vunnet en pris som beste beauty-kjemiker i Europa. 

"Vi begir oss ikke ut i å lage private labelprodukter, og alt skal skapes og produseres fra bunnen på en fabrikk i Danmark".

Faktisk forteller Marco og Victor at det ikke var før for et par år siden at Gold for alvor fant sin identitet. 

"Mer nøyaktig var det den 14. september 2014 Gold ble født slik virksomheten er i dag, og hvor vi for alvor følte at nå kunne vi kalle oss et hårproduktfirma. Da vi nådde april 2015 var vi helt sikre på at nå var vi på rett spor, og med samarbeidet med Headbrands er vi ikke i tvil om at utviklingen vil fortsette positivt. De har størrelsen, logistikken og servicen i forhold til salongene, og de vil frem for alt fokusere på Gold. Vi er ikke selgere, men vi kan undervise, skape suksessen og eventyret".

Produktene blir lansert i Norge i mars, og vi gleder oss!

Tekst: Pia Finne (red.)
Foto: Claus Peuckert

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Paul Mitchell INVISIBLEWEAR®

Paul Mitchell INVISIBLEWEAR®

INVISIBLEWEAR® fra Paul Mitchell er en kompakt linje med pleie- og stylingprodukter som fokuserer på «skjønnheten i det uperfekte» og det elegant enkle.
Indola Xpress Color

Indola Xpress Color

Indola Xpress Color er en hårfarge med svært rask virketid som gir flotte resultater, perfekt i en travel frisørhverdag. Kommer i 14 nyanser. Les mer her!
Kammer i nye farger og high-tech karbonfiber

Kammer i nye farger og high-tech karbonfiber

Nå kommer JAGUAR A-Line serien av kammer i to nye farger; Rosé og Arctic White, samt Carbon Edition, som er både varmebestandig og antistatisk. Les mer her!
@PurePigments Cool Violet fra Goldwell

@PurePigments Cool Violet fra Goldwell

Opplev den nye @PurePigments Cool Violet til å gjøre enhver look kjøligere! Produktet motarbeider varme nyanser samt tilføyer en «smokey» og grå undertone.
L’Oreál Professionnel introduserer Le Hair Bronzing

L’Oreál Professionnel introduserer Le Hair Bronzing

Nye Le Hair Bronzing fra L'Oréal Professionnel overfører bronzing fra sminkens verden til håret, og lar deg gi håret en naturlig, sol-kysset look.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Look book med de nominerte til Nordic Hair Awards 2019 - ute nå!

Look book med de nominerte til Nordic Hair Awards 2019 - ute nå!

For å hylle de nominerte i Nordic Hair Awards 2019 har vi skapt en online look book. Her kan du se de nominerte og inspireres av de kreative talentene!
Beauty og business i fokus på Hår & Skjønnhet og Prisfesten 2019

Beauty og business i fokus på Hår & Skjønnhet og Prisfesten 2019

Det var fullt fart under årets gjennomføring av Hår & Skjønnhet og Prisfesten i regi av Norske Frisør- og Velværebedrifter, NFVB. Se mer fra dagen her!
Bli inspirert på Nordic Hair Awards and Expo

Bli inspirert på Nordic Hair Awards and Expo

Her kan du se noen av de spennende showene og visningene som holdes av internasjonale og lokale toppartister på Nordic Hair Awards and Expo i juni!
Hestehale med en tvist - backstage på Dion Lee AW19 under New York Fashion Week

Hestehale med en tvist - backstage på Dion Lee AW19 under New York Fashion Week

Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director, lekte seg med moderisme og gotisk romanse på Dion Lee's visning under New York Fashion Week.
Første International Hairdressing Awards i Madrid

Første International Hairdressing Awards i Madrid

Den første International Hairdressing Awards fant sted i Madrid i og den bød på både en glimrende prisutdeling og et inspirerende runway-show

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kai Ytredal

Kai Ytredal

Vi har tatt en prat med daglig leder i Tango, som ble kåret til Årets Frisørkonsern 2016. Les om Kai Ytredals karriere, mål og planer videre for den vellykkede Tango-kjeden her!
Farman frisørsalong

Farman frisørsalong

Salonger kommer og går, men Farman har bestått. I år er det hele 50 år siden Leif Arild Karlsen overtok salongen. Han har en sterk lidenskap for faget.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Lær å lage en Cornrow hestehale

Lær å lage en Cornrow hestehale

Confessions of a Hairstylist har lagt denne video på YouTube, hvor hun viser hvordan man lager en cornrow hestehale. Se hvordan step by step her!
Basket Weave Braid - tutorial med Sam Villa

Basket Weave Braid - tutorial med Sam Villa

Sam Villa viser hvordan man enkelt kan lage en 'basket weave braid', som skaper et lekkert flettemønster og kan styles til mange forskjellige looks.
Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Matt Beck, som driver YouTube-kanalen og bloggen Free Salon Education, viser her hvordan du kan skape en lekker, asymmetrisk bob i Pixie-stil med masse tekstur.
How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

Når Sam Villa ikke jobber med hår elsker han å fiske, og denne lekre frisyren er inspirert av fiskenett. Se hvordan du kan lage dette "flettenettet" her!
Skap en Donut Braid med Sam Villa

Skap en Donut Braid med Sam Villa

I denne video viser talentfulle Sam Villa hvordan du går fra en hestehale til en donut og til sist samler alle deler i en sjarmerende flette.