LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

GOLD - Et motehus i frisørbransjen


Tom Skou fra Headbrands samt Marco Merie og Victor Moreno fra Gold. De tre ser et kjempepotensiale i det nye samarbeidet. De kaller det en win-win-situasjon hvor de forener deres krefter. "Vi kan ha verdens beste produkt, men man kan ikke selge en hemmelighet"  siter guttene bak Gold.

"Vi er fashiondrevne. Vi skaper produkter til den tiden vi lever i og målet vårt er hele tiden å forbedre fremfor å utvide serien". Det sier Marco Merie og Victor Moreno som står bak Gold, et brand som har hatt stor suksess i utlandet de siste årene. De har nå inngått et samarbeid med Headbrands i håp om å skape like stor suksess også i Skandinavia. 

"Gold er et motehus. Vi er fashiondrevne og tilpasser våre produkter til tiden vi er i. Det betyr at produkter som ikke følger trendene, og som ikke selger bra i salongene, tas ut av serien og nye produkter som blir etterspurt, tilføres. Men den helt store forskjellen er at vi er frisører og vi gjør alt for å gjøre det enklere og bedre for frisøren å bruke produktene. Vi lytter til frisørene og vi tilpasser serien etter deres behov." Det fastslår Victor Moreno og Marco Merie, som står bak Gold.  

Gold ble etablert i 2009, men i løpet av de siste årene har Gold suksessen primært foregått i utlandet. I dag er de inne i 15 land - stort sett alle europeiske land - og de har omlag 5.000 kunder. I de nordiske landene har utviklingen omsider stått stille.

"Det har faktisk gjort litt vondt å se at vi ikke var der hvor vi skulle være på vår egen hjemmebane. Derfor har vi nå inngått et samarbeid med Headbrands som vil ta seg av distribusjonen av Gold i Danmark, Norge og Finland, forteller Victor og Marco som gleder seg til samarbeidet.

Hair Magazine har møtt dem i deres flotte lokale på Pile Allé på Frederiksberg, i Danmark. Lokalet er fremdeles ganske tomt, men skal bli et episenter for Headbrands i Norden hva angår utdannelse, showroom og mer. Bak dette står Skou som er kreativt ansvarlig hos Headbrands, og han lover at Gold vil bli bedre sett i de skandinaviske land fremover. 


Victor Moreno og Marco Merie fra Gold

"Vi vil sette fokus på Gold. I dag finnes det godt over 200 forhandlere. De tar vi naturligvis fatt i på samme måte som vi tar fatt i en lang rekke andre salonger med samme passion for hår som Victor og Marco. Utdannelse av frisørene er naturligvis en essensiell del av samarbeidet, også her står Victor og Marco til rådighet for events såvel i vårt nye showroom som på forskjellige lokasjoner rundt i landet. 

Tom Skou forteller, at Gold utfyller et hull i markedet for Headbrands. 

Det handler i høy grad om at Gold skal markedsføres. For som Marco sier: "Man kan ha verdens beste produkt, men man kan ikke selge en hemmelighet". 

Filosofien bak Gold er at man ikke har en kjempestor serie med en rekke produkter som ikke selges. 

"Vi har de produkter som etterspørres. Slik serien er sammensatt i dag er det ingen styling man ikke kan utføre med produktene, og har man lysten til å eksperimentere kan produktene mikses for å oppnå enda flere effekter", forklarer Marco Merie.  

I prinsippet handler det om å oppgradere og forbedre for å utvide, og fra man begynte med en enkelt voks i 2010, er man i dag totalleverandører av alt fra frisørslag, klemmer og børster til en full serie av hårprodukter samt spraytan. Helt nytt på det skandinaviske markedet, er farger fra Gold. Her er filosofien den samme; serien rummer alle farger det er behov for, men den er ikke større enn at den kan overskues. 

"Og det Gold ikke har, kan vi supplere med fra Headbrands", tilføyer Tom Skou med et smil. 

Det spiller en stor rolle for Victor og Marco at uttrykket er riktig på produktene slik at de står flott på hyllene.

"For fire-fem år siden skulle emballasjen være matt gull. I dag skal looket være mer shiny, så det skaper vi også". 

Det man ikke reklamerer med på emballasjen er at Goldhårproduktene for en stor dels vedkommende er veganske og produsert i Danmark.

"Vi er et motehus, men vi er også grønne. Vi bruker så rene ingredienser som mulig, så lenge det ikke går ut over produktenes performance, og vi bruker verken sulfater, parabener eller ammoniak, for hårfargenes vedkommende", forklarer Victor Moreno, og de to slår fast at det er helt bevisst at emballasjen ikke signalerer "grønt" - men mote. 

Goldfargene

Akkurat nå lanseres også Goldfargene i Skandinavia.

"Vi hadde en "soft launch" på fargene i seks av de femten landene Gold forhandles i i 2016, og suksessen var så stor at vi nå for alvor lanserer dem i alle landene. 

Victor og Marci begynte å jobbe med fargene i samarbeid med deres kjemiker for to og et halvt år siden. Fargene ble testet på godt 2000 modeller og i salonger rundt omkring i Europa. 

"Da vi lanserte fargene hadde vi fått laget 1000 colo charts, men etter ganske kort tid ble vi nesten veltet av salonger som ønsket fargene", forteller Marco og Victor som sammenligner det med en lang sommerforelskelse; man kan ganske enkelt ikke få nok. "Omsetningen vår steg med 40% med lansering av fargene, og budsjettmålet for hele 2016 nådde vi i oktober". 

Spør man de to hva som har gjort at suksessen er blitt så stor, så fort, forteller de at det er selve fargene; de er lette å arbeide med, dekker godt - og alle relevante farger finnes på fargekartet. 

"Målet har også vært  å skape et fargekart som rummer de nyanser det er behov for, og dermed nedbringe mengden av farger i salongen. Nøkkelordene for oss har vært kvalitet, performance, pris og tid i den forstand at fargene er enkle å anvende", forklarer de. 

Gold-produktene ligger i en prisklasse på rundt 170-200 kr, for Marco og Victor er overbevist om at det handler om å levere eksklusive produkter til en fornuftig pris. 

Fra den første voks…

Victor og Marco forteller åpenhjertig om deres første erfaringer som produsenter.

"Den første voksen vi lanserte kostet oss to og en halv gang så mye å produsere som i dag, og kvaliteten var ærlig talt ikke optimal", sier de med et smil.

Interessen for Gold steg voldsomt for så å falle igjen. "Og vi måtte ta stilling til om vi ville dreie nøkkelen om, eller om vi ville investere. Vi valgte det siste"

I dag betyr det mye for de to at de selv kan være med i utviklingen, og den kjemikeren de samarbeider med, har faktisk vunnet en pris som beste beauty-kjemiker i Europa. 

"Vi begir oss ikke ut i å lage private labelprodukter, og alt skal skapes og produseres fra bunnen på en fabrikk i Danmark".

Faktisk forteller Marco og Victor at det ikke var før for et par år siden at Gold for alvor fant sin identitet. 

"Mer nøyaktig var det den 14. september 2014 Gold ble født slik virksomheten er i dag, og hvor vi for alvor følte at nå kunne vi kalle oss et hårproduktfirma. Da vi nådde april 2015 var vi helt sikre på at nå var vi på rett spor, og med samarbeidet med Headbrands er vi ikke i tvil om at utviklingen vil fortsette positivt. De har størrelsen, logistikken og servicen i forhold til salongene, og de vil frem for alt fokusere på Gold. Vi er ikke selgere, men vi kan undervise, skape suksessen og eventyret".

Produktene blir lansert i Norge i mars, og vi gleder oss!

Tekst: Pia Finne (red.)
Foto: Claus Peuckert

Nyeste produkter se flere produktnyheter

L'Oréal Professionnel introduserer INOA Balayage Ambré

L'Oréal Professionnel introduserer INOA Balayage Ambré

I anledning av INOAs 10-års jubileum introduserer L'Oréal Professionnel nå servicen INOA Balayage Ambré med fire nyanser av rav for den perfekte tone.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Gem Lite Colorditioner er en pigmentert, fargebevarende og styrkende balsam, som gjenoppbygger og reparerer bindingene i håret. Finnes hos HeadBrands.
Nye Cera Wandbar stylingverktøy

Nye Cera Wandbar stylingverktøy

Cera Wandbar er et smidig stylingverkøy som takket være den ergonomiske vinkel gir masse stylingmuligheter uten å belaste håndledd, skuldre eller albue. Les mer her!
CUTRIN BIO+ - velvære for hodebunnen

CUTRIN BIO+ - velvære for hodebunnen

CUTRIN BIO+ er en pleieserie som behandler tørr hodebunn, flass og håravfall skånsomt og effektivt. Nå relanseres serien i nye forpakninger. Se mer her!
SEB MAN - hårpleieserie for menn fra Sebastian Professional

SEB MAN - hårpleieserie for menn fra Sebastian Professional

Sebastian Professional lanserer SEB MAN, en serie for menn med produkter til hår og skjegg, skapt med fokus hva det betyr å være en mann i dagens samfunn. Se mer her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell inviterte til et forrykende hårshow på Hårmessen 2018 i Stavanger og viste en rekke nydelige, inspirerende og kreative avant-garde frisyrer.
Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals internasjonale TrendVision 2018 gikk av stabelen i Lisboa, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience. Se mer her!
Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Frisører, leverandører og inspiratorer fra hele Europa møttes for å mingle, mens de tok del i de seneste trends fra noen av bransjens stjerner.
Glamour og luksus på Gold Show i København

Glamour og luksus på Gold Show i København

Motehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallakvelden Gold International Show, sirkusartister og flere nye lanseringer i København.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Mer en 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for å være med på den aller første HeadBrands Xperience – og for en opplevelse det var! En hel helg fylt med inspirasjon, trender og noe for enhver smak.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Vi Van Vu (Q&A)

Vi Van Vu (Q&A)

Navnet blir større og større innenfor bransjen, og snart konkurrerer hun internasjonalt i Stockholm. VI har stilt Color Zoom-vinner Vi Van Vu 15 spørsmål. Les alle svarene her!
Kristine Ytredal (Q&A)

Kristine Ytredal (Q&A)

Bli bedre kjent med Kristine Ytredal, som til daglig arbeider hos Floke Frisør og vant gull i kategorien Creative Colorist i Color Zoom Challenge 2018.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

How to: Shadow Roots hårfarge - video tutorial

How to: Shadow Roots hårfarge - video tutorial

I denne videoen viser Jenny Strebe og Viola Landsky, Schwarzkopf Professional Colourist, hvordan man skaper en reverse balayage med shadow roots. Se video her!
Juleinspirert hestehale med ghd

Juleinspirert hestehale med ghd

ghd viser i denne video hvordan du kan lage en lekker, bølget hestehale med hårpynt, perfekt til julens fester. Se video her!
Naturlige og teksturerte bølger med ghd

Naturlige og teksturerte bølger med ghd

I denne video viser ghd hvordan du får den såkalte "I woke up like this"-look. Naturlige og teksturerte bølger for en kul og sexy look. Se videoen her!
Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

I denne tutorial viser den dyktige Benjamin Martin tre ulike oppsetninger for langt hår som passer perfekt til bryllup, feiringer, jul og nyttårsfester!
ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

I denne video viser ghd hvordan man skaper det perfekte wavy hår med en rettetang.