LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Morgendagens mote på Grand

Talentfullt, kjønnsnøytralt og krøllete hår med hatt. Grazette of Swedens team, med Linda Beronius i spissen, stylet hår ved Swedish Fashion Talents motevisning på Grand Hotel under Stockholm Fashion Week. 

Stockholm Fashion Week - Grazette of SwedenHodeplagg er trendy i de kommende sesonger, Til tross for at de dekker mye av håret må likevel det som stikker ut være stylet og pent. Her legger Linda Beronius en siste hånd på det krøllete håret. 

I speilsalen på sjarmerende Grand Hotel i Stockholm samlet det seg over 300 svenske og internasjonale motejournalister, influencers, innkjøpere, designers og innflytelsesrike personer for å ta del i Swedish Fashion Talents sesongvisning innen vår og sommer 2018.

Swedish Fashion Talents er et goodwill-prosjekt som drives av Swedish Fashion Council siden 2005, med formål å løfte frem det nye svenske motemarkedet. Til 2017 års opplegg har juryen valgt ut syv modellmerker som tar del i det ett år lange programmet. Fire av dem, Ama Awe, Daily Routine, Johannes Adele og Naemi Gustavsson, er de klesmerkene som fikk muligheten til å vise sine kolleksjoner for verden under Stockholm Fashion Week. 

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden I publikum satt mange viktige personer som kunne være nøkkelen til de nye talentenes gjennombrudd. Derfor var det viktig at alt var perfekt.

42 modeller
Imens publikum tok plass langs catwalken, ble de siste hårstrå på modellene sprayet på plass backstage. Stylister, modeller, designere, makeupartister og frisører samlet seg i det lille rommet bak scenen. Det var totalt 42 modeller som skulle styles etter stylistenes og designernes ænsker. Grazette of Sweden er en av sponsorene til prosjektet Swedish Fashion Talents, og som en del av prosjektet stod Team Grazette, med Linda Beronius i spissen, for å utarbeide og skape visningsfrisyrene i samarbeid med designerne.

- Swedish Fashion Talents er en prestisjefylt konkurranse som har blitt et springbrett for blant annet Filippa K og Dagmar. Konkurransen pågår under ett helt år og under det året låner vi ut våre hender til deres helhetsinntrykk. Det er veldig gøy og inspirerende. Designernes visjoner kan iblant være veldig dype og de har til felles at de lever ut sin drøm. Vårt oppdrag blir å forsterle helhetsinntrykket.

Som en del av prosjektet tok Grazette of Sweden i år frem en eksklusiv serie, Crush in Fashion, der en del av salget bidrar til prosjektet, fremfor alt til visningene, som ikke er helt gratis å gjennomføre.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenTeam Grazette bestod under visningen av fire dyktige frisører; Sara Swedberg, Emelie Johansson, Therese Carlsson og Linda Beronius. Som ekstra hjelp hadde de også Lukas Enigma, som vant Årets Grazette-elev, og Johanna Nordblom, som vant Fondation Guillaumes fotokonkurranse 2017.

Stylisten styrer
Gjennom prosjektet har frisørene jobbet med designerne under hele året, som også har gjort at de lever seg inn i prosjektet og kjenner de deltagende i konkurransen. De har allerede holdt flere visninger sammen, blant annet i Januar når kolleksjonene for AW17 ble vist. Akkurat som ved en vanlig motevisning ble alle designeres tanker samlet hos en stylist som virkeliggjorde lookene i samråd med designeren, makeupartistene og frisørene.

Linda Beronius er markedsførings- og opplæringssjef for Grazette of Sweden og dessuten edderkoppen i nettet for Team Grazette. Normalt er de åtte stykker i teamet, men til denne visningen var de fire ordinære teammedlemmer; Linda Beronius, Sara Swedborg, Therese Carlsson og Emelie Johansson på plass. De fikk også hjelp av Lukas Enigma som vant Årets Grazette-elev og Johanna Nordblom som vant Fondation Guillaumes fotokonkurranse 2017.

- Det er veldig stimulerende å oppleve de ulike arenaene som frisøryrket spiller på. Jeg personlig brenner for å se håndverket fra ulike perspektiv - det er nettopp det som gjør det så lærerikt! Dessuten er det en perfekt inspirasjonskilde omkring kommende trender og atmosfærer. Moteindustrien ligger vanligvis et par sesonger før og når vi har opplevd trendene på ordentlig lærer vi oss så mye mer enn når vi bare leser om dem.

Stockholm Fashion Week - Grazette of SwedenDet er trangt backstage når stylister, makeupartister, designere og frisører skal samarbeide om 42 modeller på èn formiddag.

Synes, men ikke høres
Dagen før visningen ble teamet samlet for å gjennomgå milepælene for visningsdagen. Teamet gikk gjennom planen for alle 42 modeller så det var klart hva som skulle gjøres, når og hvordan. Klokken 07.00 på visningsdagen ble de igjen samlet sammen med alle stylister, modeller og designere. 

- På morgenen plukker vi opp alle ting vi behøver under dagen, da er de viktig at alle yter sin del, at vi synes, men ikke høres.

Deretter satte teamet i gang med stylingen og krysset av hver modell fra listen når de var klare. Det er ikke særlig glamorøst når alle skal samles i et lite rom der det ikke alltid finnes god belysning, og fremfor alt ingen hev- og senkbare stoler. Det var en hektisk tid ettersom alle modellene skulle være ferdigstylede til klokken 12.00.

- Det er mye som skal falle på plass. En av modellene havnet på fremsiden av italienske Vogue sist år, så det er mye nerver og tanker som går i hodet på designerne som gjerne vil få så mye eksponering som mulig. 

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden
På Grand Hotel i Stockholm stylet Grazette of Sweden hår til Swedish Fashion Talents show, der fire nye designere viste sine kolleksjoner for vår og ommer 2018 til verden. 

Individuelle uttrykk
Det er vanskelig å finne tydelige trender fra Stockholm Fashion Week generelt. Det handler mye om å skape individuelle uttrykk. Det samme gjaldt ved de fire moteforetakenes visning. 

- Det er veldig kult at trendene ikke følges slavisk, men at alle istedet lar seg inspirere og ta inn tendenser for å skape sin egen stil. Frisørens arbeid blir jo da og sammen med kunden komme frem til hva som skal gjøres. Å plukke inspirasjoner og skape en individuell look tilpasset kunden.  

Noe Linda, som har vært på flere ulike visninger under uken, ser komme sterkt innen mote for vår og sommer 2018 er den kjønnsnøytrale trenden. 

- Motebransjen har kommet så langt i å skape kjønnsnøytrale plagg og kolleksjoner. Vi mennesker har så mange ulike uttrykk. Blant annet til visningen med Daily Routine skapte vi håret til menn med langt hår ble krøllet opp med krølltang. Vi rotet det litt til så det så mer ut som naturlige krøller.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of SwedenTil Daily Routines visning fikk flere av de mannlige modellene krøllet, litt rufsete hår.

Spektakulære hatter
En annen tydelig trend Linda var borti på årets moteuke er hatter. Ved visningen på Grand Hotel forekom det også hatter, selv om ikke alle var brukbare til annet enn catwalken.

- Det er jo show, det må man ikke glemme. Disse hattene er spektakulære og drar blikkene til seg. 

Hattene under visningen var skapt i papirmache og spesielt formet for vær enkelt modells hode, så de kunne gå og følge takten på musikken under visningen.

- Det er jo et håndverk, alt er laget med perfeksjon. Hvor mange frisører tenker på i hvilken takt kunden skal kunne gå i når de forlater salongen? utbryter Linda med et smil.

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden

Morgondagens mode på Grand - Grazette of Sweden

Disse hodekreasjonene er laget i papirmache, støpt etter modellenes hode så de sitter godt fast når de går i takt med musikken.

Tekst: Camilla Svensson
Foto: Per Askergren

Se flere bilder i galleriet:


.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Ny startpakke til salongen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salongen fra Pickedout Concept

Produktene inngår i en aktuell startpakke fra Pickedout. Startpakken og sortimentet varierer etter sesong og etterspørsel.
Velkommen til Cutrins nye fargeverden - Aurora

Velkommen til Cutrins nye fargeverden - Aurora

Cutrin Norge er stolte av å lansere sin nye stolthet AURORA, som består av et komplett fargehus av permanente farger.
Special 1 - Hair & Bodyshampo fra Cutrin

Special 1 - Hair & Bodyshampo fra Cutrin

Cutrin lanserer en ny spennende sulfatfri shampo som er rensende, pleiende og som tilfører fuktighet til hud og hår. Den kan kjøper for 129,- og kommer på 250 ml flasker.
ghd presenterer gold styler

ghd presenterer gold styler

ghd presenterer den nye ghd gold®, den profesjonelle styleren som gir et rettere, glattere og sunnere hår, med teknologi som sikrer den ultimate prestasjon.
TIGI SMOOTH MOVER – nå hos HeadBrands

TIGI SMOOTH MOVER – nå hos HeadBrands

TIGIs nye Smooth Mover er en luksuriøs barberingskrem med olier som hjelper barberbladets bevegelse for en smidigere barbering uten å irritere huden.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylet hår til Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylet hår til Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, sammen med L'Oréal Professionnel, stylet naturlig og ungdommeligt hår til Cecilie Bahnsens visning på Copenhagen Fashion Week.
Trendrapport fra Oslo Runway 2018

Trendrapport fra Oslo Runway 2018

Oslo Runway 2018 viste romantiske krøller, naturlig fall, oppsatt hår i knuter. Kreativiteten kom tydeligst frem gjennom fletter, dyser og vifter.
Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Årets mest trendy uker er i gang! Hair Magazine var på plass når Sebastian Professional stylet hår til Designers Remix's AW18-visning under Copenhagen Fashion Week.
L'Oréal Professionnel lanserte naturlige nyheter i Paris

L'Oréal Professionnel lanserte naturlige nyheter i Paris

Stilikoner, Instagramvennlige drinker og innovative lanseringer stod på agendaen når L'Oréal Professionnel inviterte til presseevent på den trendy klubben Les Bains i Paris.
Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom 2018 i Toronto!

Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom 2018 i Toronto!

Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom '18 i Toronto i Canada! Opplev Color Zoom Live Challenge, Business Sessions, The Gala Show og Global Zoom festene.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Doddy Hjorvarsdóttir Bache

Doddy Hjorvarsdóttir Bache

Doddy Hjorvarsdóttir Bache har mange års erfaring i å endre kvinners stil. På Artestia Spa i Oslo tar den erfarne frisøren og makeupartisten imot kunder.
Vilde Johannessen

Vilde Johannessen

Etter nærmere 10 års erfaring fra frisørbransjen i California, vendte Vilde Johannessen tilbake til en ny, og bedre frisørbransje i Norge. I dag jobber hun til daglig som stylist i Gevir, og hun gir sine tips til perfekte bølger!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!