LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Salotto legger vekt på detaljene

En tidligere skobutikk har blitt en moderne frisørsalong i lyse naturmaterialer. For salongeierne var det beste valget å bruke profesjonell hjelp i konseptutviklingen. Det første som slår en når en ankommer hjørnesalongen er lette naturmaterialer i lyst tre.

Frisørsalongen SalottoSalotto er en moderne frisørsalong med lyse og lette naturmaterialer. Mottoet til salongen har fått egen utheving på veggen. 

– Interiøret i salongen hjelper absolutt på arbeidsmiljøet. Du får en helt annen stemning med dette lyset, sier Lindis.

I juni i fjor åpnet Salotto dørene i Trondheim sentrum. Eierne er de erfarne frisørene Pål Diaz og Lindis Heimstad.

– Vi har vært mange år i samme kjede. Det var på tide å prøve seg selvstendig, sier Pål som har vært 18 år i kjede-systemet.

Lindis fra Sykkylven på Sunnmøre har også drevet med kurs og opplæring. Men de to ville ikke starte for seg selv for enhver pris. Kun hvis de fant et lokale med god beliggenhet, og da ville de ha profesjonell hjelp til konsept og arkitektur.

Pål Diaz og Lindis Heimstad driver sammen SalottoPål Diaz og Lindis Heimstad startet egen salong på hjørnet av Dronningens gate og Jomfrugata, midt imot Stiftsgården i Trondheim. 


Arkitekthjelp
De fant drømmelokalet i Dronningens gate vis á vis Stiftsgården, der Märtha Louise giftet seg med Ari Behn. Fortsatt møtes kongelige på andre siden av veien for en kopp te.

– Det er vinke-avstand. Det er fin beliggenhet dette. Et arkitektfirma tegnet salongen. Vi bare kjøper vi, sier en munter Lindis.

I tillegg fikk de hjelp av Luka Petric, grafisk designer til alt av web-utforming.

– Det har gått veldig bra, legger Pål til.

Hovedkonseptet for designen ble selvsagt hår. Ved å bruke trespiler i tak og vegger ble det skapt et inntrykk av hår-flyt i salongen, samtidig som spilene demper støy.

– Folk er interiøropptatte nå. Rammen skal likevel passe til det å drive salong. Materialene gir inspirasjon. Det er lyst og lett. Ikke bare på veggen, men i taket, sier Lindis.

For prosjektets del var det viktig med en skandinavisk følelse. En lys og varm atmosfære fikk arkitektene ved bruk av lokal furu.

Arkitekten bak salongen er OHØYstudio. De rehabiliterte det som var en gammel skobutikk i byens første murhuskvartal til en ny og moderne frisørsalong.

– Arkitektbyrået har skapt dette. De er ganske unge, men har oppimot ni års erfaring. Vi kastet ut baller, så lagde de stilen. En blanding av norsk og italiensk, siden Pål er gift med den ene arkitekten Vincenzo Grosso som er italiener, forteller Lindis.

Lyst, lett og lekkert interiør hos SalottoLyst, lett og lekkert interiør hos SalottoTakket være arkitektene i OHØYstudio har salongen mange gjennomtenkte løsninger og lys skandinavisk design.


Innovative løsninger
Ikke bare er det behagelig å stå på parkett i stedet for fliser, som frisørene var vant med fra tidligere, men hele salongen bærer preg av smarte løsninger. Gjennomtenkte detaljer som egen avsats til kundens veske, både ved kassen og frisørstolen, er tatt med.

– Hyllen ved frisørstolen hindrer ikke minst håravfall i vesker når vi klipper, forklarer Lindis.

Nisjene kan i tillegg brukes til å plassere utstyr, hårprodukter, magasiner eller til og med telefonen under mobillading. Rett under hyllene er nemlig stikkontaktene skjult, og fungerer dermed som praktisk ladestasjon for kundene.

Stikkontaktløsningen er Lindis ekstra fornøyd med.

– Det er hygienisk, det gjør det lettere å vaske gulvet, det er brannsikkert at vi får gjemt unna ledningene så det ikke faller hår ned i stikkontakten, mener hun.

Stikkontakten er plassert under hyllekanten på samme side der føneren plasseres i et hull når den ikke er i bruk.

– Dette kan jeg ikke huske å ha sett noe annet sted. I det hele tatt kan jeg ikke si jeg har sett noen med liknende konsept som oss. Og vi har sett mange konsepter, sier den erfarne frisøren.

Detaljer med inspirasjon fra Skandinavia og ItaliaDetaljer med inspirasjon fra Skandinavia og ItaliaSalotto har fått inspirasjon fra både skandinavia og Italia for å skape salongens lyse og varme atmosfære, med smarte løsninger skjult i designet. Fra vasken er produktene utstilt så kundene ikke kan la være å legge merke til dem.


Italiensk «feel»

Arkitektbyrået har hele veien ivaretatt frisørenes helse og kundenes behov. Det sees også i rommet der hev-og-senkbare italiensklagde vaskestoler står plassert.

– Pål er selvsagt forelsket i Italia, så vi ville ha det litt italiensk. Etter hvert tenker vi å trekke det italienske konseptet lenger ved å dra på messer i Milano og Bologna, sier hun.

Salotto betyr salong på italiensk, en videreføring fra 1700-tallets europeiske møtesalonger mellom politikere og andre intellektuelle. I tillegg er frisørsalongens slogan: Gi hodet en avkobling. Slagordet preger relax-avdelingen.

– Sittegruppen har blitt en stillekrok der kundene kan se ut av vinduene. I tillegg ser de rett på produktene fra vasken, noe som også er viktig for salget, sier hun.

Lindis understreker at de fortsatt er i startgropa, men trives med det. Og de planlegger å ansette flere. I tiden fremover skal de endre produktlinjen fra mange til kun to merker.

– Da kan vi lære alle produkter for å tilpasse til alt av kundenes bruk. Og da kan de lettere plukke produkter selv etterpå. Design er vi opptatt av, så produktdesignen er viktig. Det er såpass mange produkter i dag at du kan tillate deg å velge, sier Lindis.

Salotto fra utsidenSalotto er godt synlig med plassering på hjørnet i Dronningens gate i sentrum av Trondheim


Fornøyde kunder

Kari Halvorsen fra Trondheim blir frisert av Lindis. Hun fulgte med på flyttelasset.

– Dette er solide folk som kan jobben sin. Her føler jeg meg helt trygg, sier hun.

Lindis forteller at de fleste i kundegruppene deres har blitt med videre.

– I tillegg har vi fått en del nye kunder. De går forbi på gaten og synes salongen ser annerledes ut på grunn av interiøret. Flere arkitekter har også tatt turen innom, sier hun.

Med det nye konseptet er hun glad for å tilby en totalopplevelse.

– Her er det lyst og trivelig. I tillegg serverer vi kaffe på bønner, smiler hun fornøyd. Hvis jeg kan gi ett tips til andre frisørsalonger, så er det å bruke proffe folk!

Hun får støtte av kunden som trives med salonginteriøret.

– Dette er Trondheims beste frisørsalong etter min mening, kommer det fra frisørstolen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.

Tekst: Guri Haram

Foto: Ole Martin Wold

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Gold - Metamorphic Salon System - fra HeadBrands

Gold - Metamorphic Salon System - fra HeadBrands

Metamorhic Salon System fra HeadBrands inneholder behandlingene Healing Bond og Vitamin Miracle som bevarer og styrker håret og sørger for langvarig fargeresultat.
SYSTEM Professional introduserer SYSTEM Man

SYSTEM Professional introduserer SYSTEM Man

Man er en hårpleieserie for menn fra SYSTEM Professional som inneholder pleiende produkter som dekker ethvert behov og sikrer et sunt og sterkt hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nå hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nå hos HeadBrands

KC lanserer de helt nye fargene Metallic Duos samt utvidelsen av serien Luxima med Earth Tones og Pure Pastels som åpner opp for farge for enhver smak.
ghd julegaveesker

ghd julegaveesker

Et lekkert utvalg gavesett i gull med stylingverktøy fra ghd med profesjonell ytelse til ethvert behov er perfekte julegaver, uansett hvem det er til!
EFFORTLESS fra Sebastian Professional

EFFORTLESS fra Sebastian Professional

Nye Effortless fra Sebastian Professional gir deg kreativ frihet og allsidighet, og mulighet til å skape en 'perfekt-uperfekt' look raskt og enkelt.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I forbindelse med Avedas 40-årsjubileum ble den største kongressen hittil i Avedas historie avholdt i Minneapolis, Minnesota, og Hair Magazine fikk være med.
Hair Trends 2018 i Trondheim

Hair Trends 2018 i Trondheim

Norges største trendvisning for frisører ble arrangert i Trondheim, med flere show, visninger og tips for hår, styling og produkter. Les mer og se bilder fra kvelden her!
Inspirasjon og gresk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspirasjon og gresk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nesten 100 frisører fra Norge og Sverige tilbragte helgen i Athen når Schwarzkopf Professional arrangerte årets Creative Weekend. Les om og se bilder fra den inspirerende helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, gikk i år av stabelen i den kanadiske byen Toronto. De 3.000 frisørene til stede fikk oppleve et event i verdensklasse med fullt fokus på farge i all sin prakt.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor da det skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Mannen i spissen var Eugene Souleiman.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Ellen-Kristine Helmersen (Q&A)

Ellen-Kristine Helmersen (Q&A)

Ellen-Kristine Helmersen vant årets frisørlærling 2018. Bli bedre kjent med henner her!
Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre jobber som frisør og makeup-artist i sminkeavdelingen i NRK. Hun er Anne Lindmos faste frisør og en del av fredagsritualet før Lindo show.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Lær å lage en parykk med Redken

Lær å lage en parykk med Redken

Halloween er her snart, og om ikke lenge skal kostymet være klart. Mange kostymer trenger en tilhørende frisyre, og her lærer du hvordan du kan lage din helt egne parykk.
Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Bli med på et 9 minutters web-seminaret og lær om teknologien som gjør Koleston Perfect Me+ unik og se hvordan produktet fungerer. Finn seminaret her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!