LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Salotto legger vekt på detaljene

En tidligere skobutikk har blitt en moderne frisørsalong i lyse naturmaterialer. For salongeierne var det beste valget å bruke profesjonell hjelp i konseptutviklingen. Det første som slår en når en ankommer hjørnesalongen er lette naturmaterialer i lyst tre.

Frisørsalongen SalottoSalotto er en moderne frisørsalong med lyse og lette naturmaterialer. Mottoet til salongen har fått egen utheving på veggen. 

– Interiøret i salongen hjelper absolutt på arbeidsmiljøet. Du får en helt annen stemning med dette lyset, sier Lindis.

I juni i fjor åpnet Salotto dørene i Trondheim sentrum. Eierne er de erfarne frisørene Pål Diaz og Lindis Heimstad.

– Vi har vært mange år i samme kjede. Det var på tide å prøve seg selvstendig, sier Pål som har vært 18 år i kjede-systemet.

Lindis fra Sykkylven på Sunnmøre har også drevet med kurs og opplæring. Men de to ville ikke starte for seg selv for enhver pris. Kun hvis de fant et lokale med god beliggenhet, og da ville de ha profesjonell hjelp til konsept og arkitektur.

Pål Diaz og Lindis Heimstad driver sammen SalottoPål Diaz og Lindis Heimstad startet egen salong på hjørnet av Dronningens gate og Jomfrugata, midt imot Stiftsgården i Trondheim. 


Arkitekthjelp
De fant drømmelokalet i Dronningens gate vis á vis Stiftsgården, der Märtha Louise giftet seg med Ari Behn. Fortsatt møtes kongelige på andre siden av veien for en kopp te.

– Det er vinke-avstand. Det er fin beliggenhet dette. Et arkitektfirma tegnet salongen. Vi bare kjøper vi, sier en munter Lindis.

I tillegg fikk de hjelp av Luka Petric, grafisk designer til alt av web-utforming.

– Det har gått veldig bra, legger Pål til.

Hovedkonseptet for designen ble selvsagt hår. Ved å bruke trespiler i tak og vegger ble det skapt et inntrykk av hår-flyt i salongen, samtidig som spilene demper støy.

– Folk er interiøropptatte nå. Rammen skal likevel passe til det å drive salong. Materialene gir inspirasjon. Det er lyst og lett. Ikke bare på veggen, men i taket, sier Lindis.

For prosjektets del var det viktig med en skandinavisk følelse. En lys og varm atmosfære fikk arkitektene ved bruk av lokal furu.

Arkitekten bak salongen er OHØYstudio. De rehabiliterte det som var en gammel skobutikk i byens første murhuskvartal til en ny og moderne frisørsalong.

– Arkitektbyrået har skapt dette. De er ganske unge, men har oppimot ni års erfaring. Vi kastet ut baller, så lagde de stilen. En blanding av norsk og italiensk, siden Pål er gift med den ene arkitekten Vincenzo Grosso som er italiener, forteller Lindis.

Lyst, lett og lekkert interiør hos SalottoLyst, lett og lekkert interiør hos SalottoTakket være arkitektene i OHØYstudio har salongen mange gjennomtenkte løsninger og lys skandinavisk design.


Innovative løsninger
Ikke bare er det behagelig å stå på parkett i stedet for fliser, som frisørene var vant med fra tidligere, men hele salongen bærer preg av smarte løsninger. Gjennomtenkte detaljer som egen avsats til kundens veske, både ved kassen og frisørstolen, er tatt med.

– Hyllen ved frisørstolen hindrer ikke minst håravfall i vesker når vi klipper, forklarer Lindis.

Nisjene kan i tillegg brukes til å plassere utstyr, hårprodukter, magasiner eller til og med telefonen under mobillading. Rett under hyllene er nemlig stikkontaktene skjult, og fungerer dermed som praktisk ladestasjon for kundene.

Stikkontaktløsningen er Lindis ekstra fornøyd med.

– Det er hygienisk, det gjør det lettere å vaske gulvet, det er brannsikkert at vi får gjemt unna ledningene så det ikke faller hår ned i stikkontakten, mener hun.

Stikkontakten er plassert under hyllekanten på samme side der føneren plasseres i et hull når den ikke er i bruk.

– Dette kan jeg ikke huske å ha sett noe annet sted. I det hele tatt kan jeg ikke si jeg har sett noen med liknende konsept som oss. Og vi har sett mange konsepter, sier den erfarne frisøren.

Detaljer med inspirasjon fra Skandinavia og ItaliaDetaljer med inspirasjon fra Skandinavia og ItaliaSalotto har fått inspirasjon fra både skandinavia og Italia for å skape salongens lyse og varme atmosfære, med smarte løsninger skjult i designet. Fra vasken er produktene utstilt så kundene ikke kan la være å legge merke til dem.


Italiensk «feel»

Arkitektbyrået har hele veien ivaretatt frisørenes helse og kundenes behov. Det sees også i rommet der hev-og-senkbare italiensklagde vaskestoler står plassert.

– Pål er selvsagt forelsket i Italia, så vi ville ha det litt italiensk. Etter hvert tenker vi å trekke det italienske konseptet lenger ved å dra på messer i Milano og Bologna, sier hun.

Salotto betyr salong på italiensk, en videreføring fra 1700-tallets europeiske møtesalonger mellom politikere og andre intellektuelle. I tillegg er frisørsalongens slogan: Gi hodet en avkobling. Slagordet preger relax-avdelingen.

– Sittegruppen har blitt en stillekrok der kundene kan se ut av vinduene. I tillegg ser de rett på produktene fra vasken, noe som også er viktig for salget, sier hun.

Lindis understreker at de fortsatt er i startgropa, men trives med det. Og de planlegger å ansette flere. I tiden fremover skal de endre produktlinjen fra mange til kun to merker.

– Da kan vi lære alle produkter for å tilpasse til alt av kundenes bruk. Og da kan de lettere plukke produkter selv etterpå. Design er vi opptatt av, så produktdesignen er viktig. Det er såpass mange produkter i dag at du kan tillate deg å velge, sier Lindis.

Salotto fra utsidenSalotto er godt synlig med plassering på hjørnet i Dronningens gate i sentrum av Trondheim


Fornøyde kunder

Kari Halvorsen fra Trondheim blir frisert av Lindis. Hun fulgte med på flyttelasset.

– Dette er solide folk som kan jobben sin. Her føler jeg meg helt trygg, sier hun.

Lindis forteller at de fleste i kundegruppene deres har blitt med videre.

– I tillegg har vi fått en del nye kunder. De går forbi på gaten og synes salongen ser annerledes ut på grunn av interiøret. Flere arkitekter har også tatt turen innom, sier hun.

Med det nye konseptet er hun glad for å tilby en totalopplevelse.

– Her er det lyst og trivelig. I tillegg serverer vi kaffe på bønner, smiler hun fornøyd. Hvis jeg kan gi ett tips til andre frisørsalonger, så er det å bruke proffe folk!

Hun får støtte av kunden som trives med salonginteriøret.

– Dette er Trondheims beste frisørsalong etter min mening, kommer det fra frisørstolen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.

Tekst: Guri Haram

Foto: Ole Martin Wold

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

KC Professional Color Mask Art

KC Professional Color Mask Art

Color Mask Art er en direktefarge med gelbasert formel som gir et jevnt og glansfullt resultat og vaskes gradvis ut. Finnes i flere farger. Se mer her!
Wet Brush - Limited edition farger

Wet Brush - Limited edition farger

The Wet Brush er super til å løse floker på en skånsom måte og kan brukes i vått eller tørt hår. Finnes nå i tre forskjellige limited edition farger.
ghd  heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protection med UV-beskyttelse sprayes i fuktig eller tørt hår og beskytte ditt hår når du styler, krøller eller føner. Perfekt til sommeren!
Hercules Sägemann - The Copper Collection

Hercules Sägemann - The Copper Collection

The Copper Collection fra Hercules Sägemann inneholder tre ulike typer av børster.
System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

Transformér hårets personlighet og energinivå med System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX, som gir et vakkert hår mer mottagelig for styling og farge.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

'Flettemamma' Bente-Helen Schei

'Flettemamma' Bente-Helen Schei

'Flettemamma' Bente-Helen Schei er firebarnsmor og hekta på fletter. Hun har 140.000 Instagram-følgere, og lager vakre, trendy og spennende fletter. Les mer her!
Jeanette Hansen (Q&A)

Jeanette Hansen (Q&A)

Hair Magazine stilte årets lærling 2015 Jeanette Hansen fra OK frisører våre 15 spørsmål! Se her hva hun svarte.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!