LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Samlet om skjønnhet

Messetid er tiden for mange nye synsinntrykk, prøving og opplevelser. For tolvte gang ble Health & Beauty messen avholdt.

Det myldret av helse- og skjønnhetsinteresserte på Fornebu under Health & Beauty 2018. Og ifølge arrangøren gikk de i break even da besøkstallet fordelt på de tre dagene kom på over 11.000. Nytt av året er at messearrangøren har gitt fagbesøkende gratis inngang over alle dagene.

– Messen er populær blant frisører med tanke på show av hårtrender fra scenen, sier Kari Tveranger, messearrangør.

Hun håper å få i stand en enda større håravdeling til neste år. I år hadde Nikita en egen hårlounge, og flere stands tilbød hårstyling.

– Hår hører med til beauty, sier hun.

Kari Tveranger er messearrangør og redaktør i Spabeauty.Kari Tveranger er messearrangør og redaktør i Spabeauty.

Health & Beauty messen hadde besøkstall på 15.000 i løpet av helgen. Fredagen hadde 4.200 registrerte fagbesøkende.Health & Beauty messen hadde besøkstall på 15.000 i løpet av helgen. Fredagen hadde 4.200 registrerte fagbesøkende.

Speedstyling for alle
Forbi mange boder, og innerst i lokalet deler Hair Magazine stand med På Håret. Her får alle som ønsket seg en speedstyling nettopp det.

Linn Blystad fra Oslo, er en av de heldige besøkende.

– Jeg er veldig fornøyd. Da jeg kom hadde jeg rett hår, nå er det bølger i det, sier 24-åringen før hun poserer med ryggen til fotografen.

Frisør Cathrin Bernvald forteller at en speedstyling tar om lag en halvtime. 

– Vi har tørrsjampo, eventuelt kan man betale for vask i tillegg. Vi tar drop-in, men som regel er det lurt å bestille på forhånd, spesielt til dager som fredager og lørdager, sier hun.

Ifølge frisøren er det fler og fler som kjenner til konseptet de tilbyr ved deres 20 salonger i Oslo-området.

Linn Blystad fra Oslo ble ny på håret. Linn Blystad fra Oslo ble ny på håret. Linn Blystad fra Oslo ble ny på håret. – Nei, jeg skal ikke på byen i kveld, ler hun.

Loddet ut diamantpinsett
Mot midten i lokalet står øyebrynstylist-stjernen Fred Hamelten. For anledningen lodder han ut en diamantpinsett til verdi 21 000 kroner. Den består av 19 karat gull i tillegg til «konjakkdiamanter», som har brunoransje farge.

– Jeg har solgt 120 diamantpinsetter fra før. Den dyreste jeg har til salgs er priset til 40 000 kroner, forteller Fred.

I 2012 laget han en diamantpinsett til popstjernen, Rihanna.

– Den hadde en verdi på 65 000, med 33 diamanter og 18 karat gull. Da takket hun meg på Twitter, smiler han.

Øyebrynstylist-stjernen Fred Hamelten var til stede på messen.Fred Hamelten hadde med pinsetter av eget merke på messe.
Øyebrynstylist-stjernen Fred Hamelten var til stede på Health & Beauty messen. 

Mose som trendprodukt
Det er mer salong-inspirasjon å hente på messen. På en stand med interiørprodukter er det ustilt store plater med mose. Et stort trend-produkt ifølge interiørverdenen.

Bjørn Dingstad som eier Norske Moseprodukter, er også tilstede på årets messe. I Norge merker han godt en økende trend for mose i interiøret.

– Mose har lyddempende egenskaper og absorberer lukt. Det er bra for inneklimaet, sier han.

Han mener at mose egner seg godt til frisørsalonger.

– Det fjerner ioner i luften, og absorberer 80 prosent støy i lokaler. Man kan ha mose som helvegg, romskiller eller «maleri» i ulike farger. Det er ingen grenser for hva man kan finne på, sier han.

Norske Moseprodukter er komponentleverandør, det vil si at de kun leverer selve mosen. Hjelp til kreativ mose-bruk kan man få fra interiørdesignere som Bocata Import.

Mosekongen Bjørn Dingstad eier Norske Moseprodukter som omsetter for nesten 30 millioner i året.Mosekongen Bjørn Dingstad eier Norske Moseprodukter som omsetter for nesten 30 millioner i året.Mosekongen Bjørn Dingstad eier Norske Moseprodukter som omsetter for nesten 30 millioner i året.

Superfood i salongen
Nordic Superfood by Myrberg, har framtidstro på frisørbransjen. De tilbyr nå «hair-shots» som salongen kan få i kabinstørrelse, på størrelse med sjampoflasker.

– Mange frisørsalonger benytter seg ikke fullt ut av makten de har over kundens oppmerksomhet, som gjerne oppholder seg opp til tre timer i en salong, sier Linda Myrberg, gründer og CEO i superfood-firmaet.

Hun forteller at frisører kan oppnå mer salg ved å tilby kunder råsaftkonsentrat med sitt innhold av vitaminer og antioksidanter som bedrer hårets helse. De har også et kollagen-produkt som kan blandes i samme vann.

– Når du får en shot kan du kjøpe med deg et produkt hjem. Det blir ikke det samme som med kaffe. Frisører bør tenke grønnere og nåtid. Jeg tror trenden for frisører er at de finner et marked for å påvirke kundens hårhelse, sier hun.

Kollagen blandes i vannet sammen med superfood-juice. – Det gir kundene noe annet enn kaffe under klippen, og de kan kjøpe med seg produktene hjem, forteller gründeren i Nordic Superfood by Myrberg.Kollagen blandes i vannet sammen med superfood-juice. – Det gir kundene noe annet enn kaffe under klippen, og de kan kjøpe med seg produktene hjem, forteller gründeren i Nordic Superfood by Myrberg.

Tekst: Guri Haram
Foto: Patricia Egardsson

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Ny startpakke til salongen fra Pickedout Concept

Ny startpakke til salongen fra Pickedout Concept

Produktene inngår i en aktuell startpakke fra Pickedout. Startpakken og sortimentet varierer etter sesong og etterspørsel.
Velkommen til Cutrins nye fargeverden - Aurora

Velkommen til Cutrins nye fargeverden - Aurora

Cutrin Norge er stolte av å lansere sin nye stolthet AURORA, som består av et komplett fargehus av permanente farger.
Special 1 - Hair & Bodyshampo fra Cutrin

Special 1 - Hair & Bodyshampo fra Cutrin

Cutrin lanserer en ny spennende sulfatfri shampo som er rensende, pleiende og som tilfører fuktighet til hud og hår. Den kan kjøper for 129,- og kommer på 250 ml flasker.
ghd presenterer gold styler

ghd presenterer gold styler

ghd presenterer den nye ghd gold®, den profesjonelle styleren som gir et rettere, glattere og sunnere hår, med teknologi som sikrer den ultimate prestasjon.
TIGI SMOOTH MOVER – nå hos HeadBrands

TIGI SMOOTH MOVER – nå hos HeadBrands

TIGIs nye Smooth Mover er en luksuriøs barberingskrem med olier som hjelper barberbladets bevegelse for en smidigere barbering uten å irritere huden.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylet hår til Cecilie Bahnsen

CPHFW18 - Cim Mahony Studio stylet hår til Cecilie Bahnsen

Cim Mahony Studio, sammen med L'Oréal Professionnel, stylet naturlig og ungdommeligt hår til Cecilie Bahnsens visning på Copenhagen Fashion Week.
Trendrapport fra Oslo Runway 2018

Trendrapport fra Oslo Runway 2018

Oslo Runway 2018 viste romantiske krøller, naturlig fall, oppsatt hår i knuter. Kreativiteten kom tydeligst frem gjennom fletter, dyser og vifter.
Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Sebastian Professional x Designers Remix AW18

Årets mest trendy uker er i gang! Hair Magazine var på plass når Sebastian Professional stylet hår til Designers Remix's AW18-visning under Copenhagen Fashion Week.
L'Oréal Professionnel lanserte naturlige nyheter i Paris

L'Oréal Professionnel lanserte naturlige nyheter i Paris

Stilikoner, Instagramvennlige drinker og innovative lanseringer stod på agendaen når L'Oréal Professionnel inviterte til presseevent på den trendy klubben Les Bains i Paris.
Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom 2018 i Toronto!

Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom 2018 i Toronto!

Bli med Goldwell og KMS til Global Zoom '18 i Toronto i Canada! Opplev Color Zoom Live Challenge, Business Sessions, The Gala Show og Global Zoom festene.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Svetlana Jouini

Svetlana Jouini

På kort tid lærte hun norsk, tok nok svennebrevet og åpnet Studio S Style i. Da salongen åpnet i 2003 var hun eneste ansatte - I dag er det 8 ansatte i et fantastisk team. Les historien om Svetlana og hennes vei til den internasjonale Color Zoom-finalen i Stockholm.
Kjetil Fevang

Kjetil Fevang

Under Årets frisør 2016 mottok Kjetil Fevang «Publikumsprisen 2016» andre året på rad. Les her hva han tenker om det!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!