LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Tempen på bransjen med Henrik Haverkamp

Etter å ha kommet gjennom sin første nordiske vinter har Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, virkelig lært å kjenne sin nye hjemmearena i dybden. Hair Magazine traff Henrik for å få hans syn på bransjen og hvor Coty i Norden er på vei.

Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, forteller om frisørbransjen akkurat nå.Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, forteller om frisørbransjen akkurat nå.

- Jeg elsker frisørbransjen! Sammen kan vi virkelig gjøre en forskjell for mennesker, gjøre dem gladere og bygge opp selvtilliten.
Henrik Haverkamp startet i stillingen som General Manager for Coty Professional Beauty Nordics i juli sist år. Han har vært en del av Wella-familien i Tyskland i over ti år og tar med seg et tonn erfaring fra den profesjonelle sektoren til sin nye rolle i Norden.
Godt på plass i Stockholm, hans nye bosted, har han fokusert på å bli kjent med den nordiske frisørbransjen. Det finnes så klart mange ulikheter mellom de nordiske landene, men en ting har de til felles ifølge Henrik.

- De nordiske frisørene er utrolig profesjonelle. De stiller høye krav til produktene og tjenestene de tilbyr.

Se også tidligere firmaportrett: Wella

Trender i bransjen

Nå som han har han blitt litt «varm i trøya» passet vi på å ta tempen på bransjen, og samtidig få et innblikk i hvor den nordiske Wellafamilien er på vei med Henrik i spissen. Vi traff Henrik i København en kald, men solrik dag, når han var på plass i den danske hovedstaden for å besøke et par salonger som arbeider med Wella Professionals.
Henrik har kontinuerlig kontakt med frisører over hele Norden for å holde seg oppdatert på de markedsmessige trendene i bransjen. For det er nettopp i salongene, i stigende grad hos forbrukerne, som trendene oppstår. En av de tydeligste trendene som Henrik ser akkurat nå er økt individualisme. Det er noe som er en utfordring for bransjen, men som også åpner opp for nye muligheter.
- Mennesker i dag vil være individuelle og skille seg fra andre. Derfor er det vanskelig å tilfredsstille alle kunder med kun et varemerke på produkthyllene, eller bare en fargeservice.

Henrik besøker regelmessig salonger rundt om i Norden for å holde seg oppdatert på bransjen. I høst traff han mange på samme tid når Wella var i Malaga.Henrik besøker regelmessig salonger rundt om i Norden for å holde seg oppdatert på bransjen. I høst traff han mange på samme tid når Wella var i Malaga.

Individualitet og økt konkurranse
Å tilfredsstille alle er vanskelig, muligens umulig. Derfor er det viktig å definere sin målgruppe og tilpasse sitt utvalg etter de kriteriene kundene i salongen har. I følge Henrik kommer den individuelle trenden hos forbrukerne og en økende konkurranse blant frisørene til å skape en større differensiering i bransjen.
Det har alltid vært salonger med ulik servicegrad og prisnivå, fra high end konsept til raske klippinger på løpende bånd. I fremtiden blir det enda viktigere å ha en tydelig visjon, fremfor alt for de mange salongene som ligger et sted midt imellom, og å skape en merverdi for kundene så prisen spiller en mindre rolle. 
- Mange kunder er villige til å betale mer enn mange frisører er redde for å ta betalt. Om man ser på skjønnhetspleie generelt bruker folk mer og mer penger. Dessverre brukes det ikke på langt nær like mye på håret, noe som er ganske merkelig ettersom det er en så stor del av en person sin totale look.
Henrik anser at Wella som bedrift kan hjelpe salongene med å være modigere og ta for seg mer av markedsverdien.

- Vi har sett at mange frisører ikke liker å selge. De fleste som blir frisører gjør det de gjør fordi de liker å klippe og farge, være kreative og sosiale og ha en «colorful day». Derimot er de ukomfortable med å selge produkter til kunden som sitter i stolen.

Se også: Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Luksuriøs innovasjon
Å skape innovasjoner som øker veksten i salongene er en del av Wellas DNA. En av de nye innovasjonene som lanseres i Norden er System Professional – en eklsklusiv hårpleieserie med en tilhørende konsultasjonsapp.
Appen brukes ved konsultasjonen for å skape en dialog med kunden, samtidig som den tar frem kundens personlige EnergyCode. Det finnes over 174 millioner ulike kombinasjoner og gjennom konsultasjonen genereres en kode som er unik for kunden, like unik som et fingeravtrykk.
- System Professional er basert på det faktum at forbrukere vil være mer individuelle, man vil ikke ha det som alle andre har.
Dessuten får kunden, på en naturlig måte, flere individuelle produktanbefalinger som har vist seg å øke salget av produkter i de land der serien allerede har blitt lansert. Serien ble lansert allerede i 2015 i utvalgte land, og har økt salget av produkter på samtlige marked. Norden er faktisk sist ut, men det finnes det også en årsak til.

- Ettersom nordiske frisører har så høye krav ville vi forsikre oss om at konseptet fungerte som det skulle. I de landene der vi introduserte konseptet har produktsalget doblet seg.

System Professional, som nå lanseres i norden, er en eklsklusiv hårpleieserie med en tilhørende konsultasjonsapp. System Professional, som nå lanseres i norden, er en eklsklusiv hårpleieserie med en tilhørende konsultasjonsapp. 

Se også: System Professsional med ENERGYCODE™ COMPLEX

Økt bevissthet
Bortsett fra kundens etterspørsel etter individualisering og bransjens behov for differensiering, er økt bevissthet en tydelig trend. Fremfor alt i Norden er det en økt søken etter holdbare og naturlige løsninger.
- Norden er ledende når det kommer til holdbarhet, men det vokser også i andre markedet rundt om i verden. Det er absolutt et av våre største fokusområder.
Gjennom året har Wella tatt mange steg mot en mer holdbar tilværelse for frisører. Blant annet er den populære fargeserien Koleston Perfect Innosense utrustet med molekylet ME+, som reduserer risikoen for å utvikle allergi uten å gå på kompromiss med fargeresultatet. Den eksklusive hårfargen Illumina gjør at salongen kan bruke 20% mindre vann, og Color.id gjør at frisører ikke lengre behøver å bruke aluminium i salongen.
I april tar Wella Professionals neste steg med lanseringen av den nye hårpleieserien Invigo, med opp til 76% naturlige eller naturlig fremstilte ingredienser i alle sjampoer, balsam og hårkurer.

- Mange vil bruke produkter som hverken skader dem selv eller miljøet, men de vil likevel ha et resultat som speiler deres personlighet. Å skape profesjonelle produkter med naturlige ingredienser er en utfordring, men Invigo er et steg i den retningen, samtidig som vi er forsiktige og ærlige.
For å skape enda en mulighet for salonger å differensiere seg på, har Invigo en annen tilnærming enn System Professional og de andre varemerkene i Wellas portefølje. Invigo handler om å hjelpe personer med en hektisk livsstil gjennom å tilby produkter som gir stor effekt, også på kort tid. Et eksempel på dette er nye Invigo Boosters som er en rask salongbehandling som ikke går på kompromiss med den kvaliteten som Wella Care er kjent for. Serien er allerede prissatt og kommer med tilhørende behandlinger som er enkle å implementere i salongen.

Se også: INVIGO fra Wella Professionals

Viktige verdier

At flere blir bevisste og tar stilling til ting gjennom sin konsultasjon handler ikke bare om innholdet i produktene, det handler også om å kunne identifisere seg med de holdningene som bedrifter har og de verdiene de står for. Cotys slagord er «beauty, celebrated and liberated», noe som står for viktigheten av å feire og frigjøre mangfoldet innen skjønnhet, å løfte den individuelle skjønnheten og ikke sette alle i samme bås. En måte å manifestere slagordet er Wella Professionals engasjement i LGBT-bevegelsen og fremfor alt Pride, et initiativ som faktisk startet i Norden.

- Vår filosofi er å ikke tilpasse seg etter et ideal, men i stedet løfte frem det du vil løfte frem av deg selv. Cotys engasjement i Pride startet med at vi deltok i Stockholm Pride i fjor. I år kommer vi til å være en del av Pride-feiringen i flere deler av verden. Det er viktig for meg at vi ikke «bare» er en skjønnhetsbedrift.

Tekst: Camilla Svensson (red. Kristine Larsen)
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen for Wella Professionals

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Hercules Sägemann Scalp Brush i nye farger

Hercules Sägemann Scalp Brush i nye farger

Scalp Brush fra Hercules Sägemann grer ut håret uten å sitte fast eller rive i håret og gir en behagelig følelse i hodebunnen. Passer alle typer hår.
DRYSTAR 2000, TONDEO – Nå i nye farger

DRYSTAR 2000, TONDEO – Nå i nye farger

DRYSTAR 2000 fra TONDEO er en hårføner med sterk, profesjonell motor og holder opptil 1200 timers bruk, med flere smarte innstillinger for varme.
ghd x Lulu Guinness pink limited edition

ghd x Lulu Guinness pink limited edition

Enda en gang kan du støtte Kreftforeningen og kampen mot brystkreft ved kjøp av ghds pink limited edition - denne gang i samarbeid med designeren Lulu Guinness.
ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush er en klassisk hårbørsten med nylonhår som er ideell for den siste finish på enhver frisyre for å tilføre glans og pleie.
Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka fra Hercules Sägemann er en kam med en roller som gjør den skånsom, forenkler kamming samt gjør at den passer ulike typer av produktpåføring.

Nyeste show se flere frisørshow

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.
Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Frisørportretter se flere frisørportretter

Diana Jakobsen

Diana Jakobsen

Det er ingen av de tidligere dukkene til Diana Jakobsen som har hår den dag i dag. Som ung klippet hun det av etter at det var stylet ferdig. Så tok hun fatt i garnet og limte på nytt hår, og slik fortsatte leken. Les om verdensproblemer og tankestrømmer, helt uten filter.
Doddy Hjorvarsdóttir Bache

Doddy Hjorvarsdóttir Bache

Doddy Hjorvarsdóttir Bache har mange års erfaring i å endre kvinners stil. På Artestia Spa i Oslo tar den erfarne frisøren og makeupartisten imot kunder.

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.