LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Tempen på bransjen med Henrik Haverkamp

Etter å ha kommet gjennom sin første nordiske vinter har Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, virkelig lært å kjenne sin nye hjemmearena i dybden. Hair Magazine traff Henrik for å få hans syn på bransjen og hvor Coty i Norden er på vei.

Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, forteller om frisørbransjen akkurat nå.Cotys nordiske General Manager, Henrik Haverkamp, forteller om frisørbransjen akkurat nå.

- Jeg elsker frisørbransjen! Sammen kan vi virkelig gjøre en forskjell for mennesker, gjøre dem gladere og bygge opp selvtilliten.
Henrik Haverkamp startet i stillingen som General Manager for Coty Professional Beauty Nordics i juli sist år. Han har vært en del av Wella-familien i Tyskland i over ti år og tar med seg et tonn erfaring fra den profesjonelle sektoren til sin nye rolle i Norden.
Godt på plass i Stockholm, hans nye bosted, har han fokusert på å bli kjent med den nordiske frisørbransjen. Det finnes så klart mange ulikheter mellom de nordiske landene, men en ting har de til felles ifølge Henrik.

- De nordiske frisørene er utrolig profesjonelle. De stiller høye krav til produktene og tjenestene de tilbyr.

Se også tidligere firmaportrett: Wella

Trender i bransjen

Nå som han har han blitt litt «varm i trøya» passet vi på å ta tempen på bransjen, og samtidig få et innblikk i hvor den nordiske Wellafamilien er på vei med Henrik i spissen. Vi traff Henrik i København en kald, men solrik dag, når han var på plass i den danske hovedstaden for å besøke et par salonger som arbeider med Wella Professionals.
Henrik har kontinuerlig kontakt med frisører over hele Norden for å holde seg oppdatert på de markedsmessige trendene i bransjen. For det er nettopp i salongene, i stigende grad hos forbrukerne, som trendene oppstår. En av de tydeligste trendene som Henrik ser akkurat nå er økt individualisme. Det er noe som er en utfordring for bransjen, men som også åpner opp for nye muligheter.
- Mennesker i dag vil være individuelle og skille seg fra andre. Derfor er det vanskelig å tilfredsstille alle kunder med kun et varemerke på produkthyllene, eller bare en fargeservice.

Henrik besøker regelmessig salonger rundt om i Norden for å holde seg oppdatert på bransjen. I høst traff han mange på samme tid når Wella var i Malaga.Henrik besøker regelmessig salonger rundt om i Norden for å holde seg oppdatert på bransjen. I høst traff han mange på samme tid når Wella var i Malaga.

Individualitet og økt konkurranse
Å tilfredsstille alle er vanskelig, muligens umulig. Derfor er det viktig å definere sin målgruppe og tilpasse sitt utvalg etter de kriteriene kundene i salongen har. I følge Henrik kommer den individuelle trenden hos forbrukerne og en økende konkurranse blant frisørene til å skape en større differensiering i bransjen.
Det har alltid vært salonger med ulik servicegrad og prisnivå, fra high end konsept til raske klippinger på løpende bånd. I fremtiden blir det enda viktigere å ha en tydelig visjon, fremfor alt for de mange salongene som ligger et sted midt imellom, og å skape en merverdi for kundene så prisen spiller en mindre rolle. 
- Mange kunder er villige til å betale mer enn mange frisører er redde for å ta betalt. Om man ser på skjønnhetspleie generelt bruker folk mer og mer penger. Dessverre brukes det ikke på langt nær like mye på håret, noe som er ganske merkelig ettersom det er en så stor del av en person sin totale look.
Henrik anser at Wella som bedrift kan hjelpe salongene med å være modigere og ta for seg mer av markedsverdien.

- Vi har sett at mange frisører ikke liker å selge. De fleste som blir frisører gjør det de gjør fordi de liker å klippe og farge, være kreative og sosiale og ha en «colorful day». Derimot er de ukomfortable med å selge produkter til kunden som sitter i stolen.

Se også: Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Luksuriøs innovasjon
Å skape innovasjoner som øker veksten i salongene er en del av Wellas DNA. En av de nye innovasjonene som lanseres i Norden er System Professional – en eklsklusiv hårpleieserie med en tilhørende konsultasjonsapp.
Appen brukes ved konsultasjonen for å skape en dialog med kunden, samtidig som den tar frem kundens personlige EnergyCode. Det finnes over 174 millioner ulike kombinasjoner og gjennom konsultasjonen genereres en kode som er unik for kunden, like unik som et fingeravtrykk.
- System Professional er basert på det faktum at forbrukere vil være mer individuelle, man vil ikke ha det som alle andre har.
Dessuten får kunden, på en naturlig måte, flere individuelle produktanbefalinger som har vist seg å øke salget av produkter i de land der serien allerede har blitt lansert. Serien ble lansert allerede i 2015 i utvalgte land, og har økt salget av produkter på samtlige marked. Norden er faktisk sist ut, men det finnes det også en årsak til.

- Ettersom nordiske frisører har så høye krav ville vi forsikre oss om at konseptet fungerte som det skulle. I de landene der vi introduserte konseptet har produktsalget doblet seg.

System Professional, som nå lanseres i norden, er en eklsklusiv hårpleieserie med en tilhørende konsultasjonsapp. System Professional, som nå lanseres i norden, er en eklsklusiv hårpleieserie med en tilhørende konsultasjonsapp. 

Se også: System Professsional med ENERGYCODE™ COMPLEX

Økt bevissthet
Bortsett fra kundens etterspørsel etter individualisering og bransjens behov for differensiering, er økt bevissthet en tydelig trend. Fremfor alt i Norden er det en økt søken etter holdbare og naturlige løsninger.
- Norden er ledende når det kommer til holdbarhet, men det vokser også i andre markedet rundt om i verden. Det er absolutt et av våre største fokusområder.
Gjennom året har Wella tatt mange steg mot en mer holdbar tilværelse for frisører. Blant annet er den populære fargeserien Koleston Perfect Innosense utrustet med molekylet ME+, som reduserer risikoen for å utvikle allergi uten å gå på kompromiss med fargeresultatet. Den eksklusive hårfargen Illumina gjør at salongen kan bruke 20% mindre vann, og Color.id gjør at frisører ikke lengre behøver å bruke aluminium i salongen.
I april tar Wella Professionals neste steg med lanseringen av den nye hårpleieserien Invigo, med opp til 76% naturlige eller naturlig fremstilte ingredienser i alle sjampoer, balsam og hårkurer.

- Mange vil bruke produkter som hverken skader dem selv eller miljøet, men de vil likevel ha et resultat som speiler deres personlighet. Å skape profesjonelle produkter med naturlige ingredienser er en utfordring, men Invigo er et steg i den retningen, samtidig som vi er forsiktige og ærlige.
For å skape enda en mulighet for salonger å differensiere seg på, har Invigo en annen tilnærming enn System Professional og de andre varemerkene i Wellas portefølje. Invigo handler om å hjelpe personer med en hektisk livsstil gjennom å tilby produkter som gir stor effekt, også på kort tid. Et eksempel på dette er nye Invigo Boosters som er en rask salongbehandling som ikke går på kompromiss med den kvaliteten som Wella Care er kjent for. Serien er allerede prissatt og kommer med tilhørende behandlinger som er enkle å implementere i salongen.

Se også: INVIGO fra Wella Professionals

Viktige verdier

At flere blir bevisste og tar stilling til ting gjennom sin konsultasjon handler ikke bare om innholdet i produktene, det handler også om å kunne identifisere seg med de holdningene som bedrifter har og de verdiene de står for. Cotys slagord er «beauty, celebrated and liberated», noe som står for viktigheten av å feire og frigjøre mangfoldet innen skjønnhet, å løfte den individuelle skjønnheten og ikke sette alle i samme bås. En måte å manifestere slagordet er Wella Professionals engasjement i LGBT-bevegelsen og fremfor alt Pride, et initiativ som faktisk startet i Norden.

- Vår filosofi er å ikke tilpasse seg etter et ideal, men i stedet løfte frem det du vil løfte frem av deg selv. Cotys engasjement i Pride startet med at vi deltok i Stockholm Pride i fjor. I år kommer vi til å være en del av Pride-feiringen i flere deler av verden. Det er viktig for meg at vi ikke «bare» er en skjønnhetsbedrift.

Tekst: Camilla Svensson (red. Kristine Larsen)
Foto: Camilla Svensson & Kai Sairanen for Wella Professionals

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

KC Professional Color Mask Art

KC Professional Color Mask Art

Color Mask Art er en direktefarge med gelbasert formel som gir et jevnt og glansfullt resultat og vaskes gradvis ut. Finnes i flere farger. Se mer her!
Wet Brush - Limited edition farger

Wet Brush - Limited edition farger

The Wet Brush er super til å løse floker på en skånsom måte og kan brukes i vått eller tørt hår. Finnes nå i tre forskjellige limited edition farger.
ghd  heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protection med UV-beskyttelse sprayes i fuktig eller tørt hår og beskytte ditt hår når du styler, krøller eller føner. Perfekt til sommeren!
Hercules Sägemann - The Copper Collection

Hercules Sägemann - The Copper Collection

The Copper Collection fra Hercules Sägemann inneholder tre ulike typer av børster.
System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

Transformér hårets personlighet og energinivå med System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX, som gir et vakkert hår mer mottagelig for styling og farge.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Jens J. Wiker (Q&A)

Jens J. Wiker (Q&A)

Jens Johan Wiker ble kåret til vinneren av årets Avant Garde 2015. Hair Magazine stilte han 15 spørsmål, se her hva han svarte.
Vilde Johannessen

Vilde Johannessen

Etter nærmere 10 års erfaring fra frisørbransjen i California, vendte Vilde Johannessen tilbake til en ny, og bedre frisørbransje i Norge. I dag jobber hun til daglig som stylist i Gevir, og hun gir sine tips til perfekte bølger!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!