LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Aveda Congress i Minneapolis

I forbindelse med Avedas 40-årsjubileum ble deres største kongress noen sinne avholdt i Minneapolis, Minnesota. Hair Magazine fikk være med over Atlanterhavet sammen med nærmere 30 nordiske frisrer og We Are One, som distribuerer Avedas produkter i Sverige.

En eksplosjon av farger og mønster backstage på Aveda Congress 2018.En eksplosjon av farger og mønster backstage på Aveda Congress 2018.

En herlig, avslappende duft av blant annet rosmarin, lavendel og salvie spredte seg over hele Minneapolis da Aveda Congress 2018 inntok byen. Kongressen avholdes annethvert år, men for å markere det velduftende varemerkets 40-årsjubileum hadde deltakerne fått vente hele tre år på den største kongressen hittil i Avedas historie.

Hair Magazine fikk være med over Atlanterhavet sammen med nærmere 30 nordiske frisører og We Are One, som distribueres Avedas produkter i Sverige.

En av de vakreste visningene stod Ray Civello for. Håret som ble brukt til visningen var 100 prosent resirkulert.En av de vakreste visningene stod Ray Civello for. Håret som ble brukt til visningen var 100 prosent resirkulert.

Worldhood, som var skapt av Aveda Global Team, var en skikkelig fargeeksplosjon som hentet inspirasjon fra generasjon Y og den visuelle kultur som sosiale medier medfører.Worldhood, som var skapt av Aveda Global Team, var en skikkelig fargeeksplosjon som hentet inspirasjon fra generasjon Y og den visuelle kultur som sosiale medier medfører.

Aveda finnes nå i 43 land og har 50.000 som tilbyr deres tjenester. 5.000 av disse var på plass i Minneapolis for å feire at den bevisste virksomheten er 40 år.Aveda finnes nå i 43 land og har 50.000 som tilbyr deres tjenester. 5.000 av disse var på plass i Minneapolis for å feire at den bevisste virksomheten er 40 år.

En sterk arv på vei inn i fremtiden
I dag er bevisstheten omkring frisøryrkets påvirkning på både miljø og våre kroppers helse relativt stor. De fleste store virksomheter på markedet har en strategi når det gjelder bæredyktighet og satser på naturlige, bærekraftige ingredienser. Et holistisk syn på skjønnhet med jorden og dens beboere var i fokus for Avedas gründer, Horst Rechelbacher, lenge før gjenvinning og naturlige ingredienser var normen i samfunnet.

Historiene om Horst er mange og 40-årsjubileumet i Minneapolis, er virksomheten ble grunnlagt, var delvis en hyllest til arven han etterlater seg og delvis en fremvisning i hvordan Aveda skal møte fremtiden. Barbara de Laere, Avedas nye senior vice president og global general manager, opplevde selv kongressen for første gang, men hennes passion for varemerkets verdier var ikke til å ta feil av.

- Aveda er 40 år gammelt, men har aldri vært så relevant som det er i dag. Kraftfulle, plantebaserte ingredienser, transparens, fokus på wellness og aromatiske opplevelser samt oppdraget med å ta vare på vår planet – de fire dimensjonene er helt i stil med de bevisste konsumentene som stemmer med lommeboken i dag. I fremtiden kommer vår påvirkning til å være dobbelt så stor som i dag. Aveda er en naturkraft som aktiverer et fellesskap og sammen kommer vi til å gjøre en stor forskjell for verden.

Kolleksjonen Worldhood, som var skapt av Aveda Global Team, var en publikumsfavoritt. Backstage stod Lars Eriksen Eitran og assisterte teamet.Kolleksjonen Worldhood, som var skapt av Aveda Global Team, var en publikumsfavoritt. Backstage stod Lars Eriksen Eitran og assisterte teamet.

Antionettes visning hadde en seksjon med tydelig fargefokus, skapt av Luis Gonzalez.Antionettes visning hadde en seksjon med tydelig fargefokus, skapt av Luis Gonzalez.

Verdens fremste artister
Ved kongressen kunne de nærmere 5.000 svartkledde frisørene fra hele verden utforske Avedas nye digitale hjelpemiddel, lære seg mer om naturlige ingredienser og resirkulerte forpakninger, ta del i Avedas samarbeid med veldedighetsorganisasjonen Charity:Water samt oppleve en parade av visninger fra noen av verdens fremste artister. Visningene inneholdt alt fra grafiske presisjonsklipper til fantastiske avant garde-frisyrer. Budskapet som ble formidlet var likevel gjennomgående; vi må bry oss om planeten vi bor på, hverandre og oss selv.

Det var over 30 frisører fra Norden som var med på kongressen i år. Her ses noen av de feststemte deltagerne.Det var over 30 frisører fra Norden som var med på kongressen i år. Her ses noen av de feststemte deltagerne.

Antoinette Beenders, Aveda Global Creative Director, hyllet varemerket og gründeren Horst Rechelbacher med en visning som tok utgangspunkt i Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.Antoinette Beenders, Aveda Global Creative Director, hyllet varemerket og gründeren Horst Rechelbacher med en visning som tok utgangspunkt i Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.Antoinette Benders, Aveda Global Creative Director, hyllet varemerket og gründeren Horst Rechelbacher med en visning som tok utgangspunkt i Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.

Allerede fra starten for 40 år siden arbeidet Aveda med naturlige produkter, noe som er mer aktuelt i dag enn noen sinne før. Allerede fra starten for 40 år siden arbeidet Aveda med naturlige produkter, noe som er mer aktuelt i dag enn noen sinne før. 

To av de mest oppsiktsvekkende visnongene var Worldhood, en visning inspirert av sosiale medier og den visuelle kulturen som det medfører med sterke, individuelle uttrykk som var skapt av Aveda Global Creative Team, og Antionette Beenders visning som tolket Avedas tagline; The Art and Science of Pure Flower and Plant Essences.

- Kolleksjonen, som tok et og et halvt år å skape, er delt opp i fire deler. Den første delen kaller vi The Secret Garden, en hyllest til Horst som gikk bort for et par år siden. Den andre er en hyllest til frisøryrkets kunst og håndverk. Den tredje fokuserer på vitenskapen bak produktene – mange tror at naturlige produkter ikke fungerer, men det gjør de, bare på en litt annen måte. Den fjerde og siste seksjonen handler om planter og Avedas gjenfødelse, og at vi nå skal ha blikket rettet frem mot de kommende 40 år.

Dagene i Minneapolis bød på massevis av inspirasjon og vi ser virkelig frem til å se hvordan Aveda forvalter arven fra Horst Rechelbacher i fremtiden.

Tekst & foto: Camilla Svensson

Se flere bilder i galleriet under.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Nyhet fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

Nyhet fra ZENZ - ZENZ Organic Hair Spa

ZENZ tar enda et skritt mot en mer miljøvennlig frisørbransje med den nye ZENZ Organic Hair Spa som er designet til å gjøre hårbehandlinger mer effektive.
To nye EIMI Oils fra Wella Professionals

To nye EIMI Oils fra Wella Professionals

Wella Professionals lanserer nå to nye oljer fra EIMI. Gel-stylingoljen Cocktail Me og den spraybare håroljen Oil Spritz.
RefectoCil Eyelash lift – for et intensivt og åpent blikk

RefectoCil Eyelash lift – for et intensivt og åpent blikk

RefectoCil Eyelash Lift gjør det mulig å skape den perfekte åpne looken uten mascara. Behandlingen løfter vippene og vippene til å se lengre og fyldigere ut.
Wella Professionals introduserer Insta Recharge

Wella Professionals introduserer Insta Recharge

Nå introduserer Wella Professionals de nye Insta Recharge root concealers, som dekker ettervekst og grå hår, så dine kunder kan bevare fargen mellom besøkene.
Bohemian Collection fra Jaguar i limited edition

Bohemian Collection fra Jaguar i limited edition

Jaguar Bohemian Collection inneholder saksene Boho Dream og Boho Chic, som er dekorert i bohemsk stil. Saksene er skarpe og har gode klippeegenskaper og holdbarhet.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell inviterte til et forrykende hårshow på Hårmessen 2018 i Stavanger og viste en rekke nydelige, inspirerende og kreative avant-garde frisyrer.
Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals internasjonale TrendVision 2018 gikk av stabelen i Lisboa, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience. Se mer her!
Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Frisører, leverandører og inspiratorer fra hele Europa møttes for å mingle, mens de tok del i de seneste trends fra noen av bransjens stjerner.
Glamour og luksus på Gold Show i København

Glamour og luksus på Gold Show i København

Motehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallakvelden Gold International Show, sirkusartister og flere nye lanseringer i København.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Mer en 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for å være med på den aller første HeadBrands Xperience – og for en opplevelse det var! En hel helg fylt med inspirasjon, trender og noe for enhver smak.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

ELEVEN Australia

ELEVEN Australia

Vi traff mennene bak ELEVEN Australia og hadde en ærlig og åpen samtale om viktigheten av godt samarbeid, ”the Australianess” og hvordan vinnerkolleksjoner blir til.
Rene Friis

Rene Friis

René Fris er amerikanernes nye moteikon. Han driver med TV, skriver bøker og har sin egen hårpleieserie. I hverdagen reiser han hjem til om lag 70 kunder som han klipper og farger.

Nyeste videoer se flere videoer

ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

I denne video viser ghd hvordan man skaper det perfekte wavy hår med en rettetang.
Lær å lage en parykk med Redken

Lær å lage en parykk med Redken

Halloween er her snart, og om ikke lenge skal kostymet være klart. Mange kostymer trenger en tilhørende frisyre, og her lærer du hvordan du kan lage din helt egne parykk.
Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Bli med på et 9 minutters web-seminaret og lær om teknologien som gjør Koleston Perfect Me+ unik og se hvordan produktet fungerer. Finn seminaret her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.