LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals. Stemningen var på topp og praten satt løst da over 100 frisører var samlet til en kveld som inneholdt både trender, farge- og stylingtips og gode råd for salg og service i salongen.

Wella Professionals leverte et fullpakket program da Wellas Nordic Creative Team gikk på scenen i Wella Studio i Oslo. Showet ble styrt av Anki Moe, med god hjelp fra Karin Eiri, svenske Christian Andersson og finske Jari Palin. Sammen viste teamet en rekke trender som i disse dager pryder både de store motehusenes catwalks og gatebilder rundt om i verden.

Kvelden startet med en video med tydelige referanser til politiske bevegelser, om blant annet fred, kjærlighet, samhold og pride-parader rundt om i verden. Og nettopp disse politiske bevegelsene har inspirert mange av trendene man ser fremover.
- Alt som skjer på catwalker og i motebildet er et speilbilde av hva som skjer i samfunnet. Vi har kommet langt, men vi har fortsatt en lang vei å gå, fortalte Anki Moe engasjert.

Det er en tydelig trend for hva som foregår i motebildet i følge Jari Palin.
- Mangfold er «the name of the game» på internasjonale catwalks. Uansett smak, hårlengder, stil eller identitet, er det å uttrykke seg selv i fokus.


Denne sesongen skal man ha lov til å uttrykke seg selv og være den man er, fortalte Anki Moe og Jari Palin fra Wellas Nordic Creative Team. Her viser Anki en «infinity braid» som både menn og kvinner kan styles med.

Nontouring
De fleste kjenner sikkert til trenden contouring, som handler om å skape den ideelle ansiktsformen ved hjelp av lyse og mørke toner, men denne sesongen er det fokus på nontouring – en teknikk som bruker lys for å fremheve kundens egne naturlige og unike trekk, som ikke nødvendigvis er helt perfekte; «perfectly imperfect» som teamet kalte det. Derfor kan nontouring også sees som et politisk statement som vil ta et oppgjør med forventingene om at vi alle skal se like ut.

Se også: ‘Nontouring Shift’ SS18 av Wella Professionals

Når man jobber med nontouring og lys er det to gjennomgående teknikker; i kort hår legges fargen som bånd på tvers, mens de lyse fargene i langt hår legges som seksjoner av striper på langs, enten i front eller i nakkepartiet. Felles for begge teknikker er at de kan brukes til både menn og kvinner – denne sesongen skal ikke være definert av kjønn, og det samme gjelder for styling.
- Trender er for alle mennesker i alle aldre. Vi er nødt til å bidra til og utvikle frisørbransjen og følge med i tiden, fortalte Anki, og minnet om at vi må huske hvor langt vi har kommet i samfunnet når det kommer til kjønnsroller.
- Mange er jo vokst opp med stereotyper og at kvinner skal være på en måte og menn skal være på en annen måte, men sånn er det jo ikke lengre. Mye har endret seg når det gjelder dette, og det henger sammen med denne kommende trenden som skal hylle personlighet og uttrykk på tvers av kjønn. Vi må være med på å sprenge litt grenser!

Modellene på scenen var både menn og kvinner som ble farget, klippet og stylet, og det ble understreket for flere av lookene at de kan anvendes på kvinner så vel som på menn.
Modellene på scenen var både menn og kvinner som ble farget, klippet og stylet, og det ble understreket for flere av lookene at de kan anvendes på kvinner så vel som på menn.

Beauty Coaches
Wella har nylig lansert Color Fresh Create, en serie farger som åpner opp for uendelige fargekreasjoner. Teamet hadde skapt looks med nettopp disse fargene til kveldens show, og på scenen ble vi presentert for syv modeller med fargerikt hår i ulike former og fasonger, noe som er en god inspirasjon til de lysere tider vi går i møte. Når det gjelder farger ble det understreket av samtlige i teamet at både kvinner og menn skal ha lov til å farge håret om de ønsker det. Christian Andersson fortalte at dette er viktig å huske på, da skjønnhet er noe de aller fleste er opptatt av.
- Alle har behov og alle ønsker å se bra ut. Det handler om å identifisere disse behovene for å kunne oppfylle dem. Ikke vær redd for å prøve nye ting sammen med din kunde, enten det er en ny farge, klipp eller styling – alle bør få gjøre som de vil!

Christoffer Andersson oppfordret salen til å våge og prøve nye ting sammen med sine kunder, enten det er en ny klipp, farge eller styling.
Christoffer Andersson oppfordret salen til å våge og prøve nye ting sammen med sine kunder, enten det er en ny klipp, farge eller styling.

Se også: Snu inspirasjon til virkelighet med Wella Professionals Color Fresh Create

I løpet av kvelden ble frisørene også presentert for en rekke gode råd om hvordan de kan optimere kundenes besøk i salongen. Konsultasjon var kveldens hovedtema, noe som består av seks faser som spiller en avgjørende rolle for kunden i stolen. Jari Palin minnet om viktigheten av konsultasjon og det å snakke med kunden og by på det lille ekstra.
- Hele 90% av kundene forventer en konsultasjon, og en stor andel ønsker også å få gode tips og råd omkring hva som kler dem når det kommer til farger, hårfrisyrer og sminke. Her kan man virkelig gjøre en forskjell for salongens omsetning om man bare våger og prøver seg frem ved å stille spørsmål.

Jari Palin forteller entusiatisk om looken til en av kveldens modeller, som er farget med Color Fresh Create.
Jari Palin forteller entusiastisk om looken til en av kveldens modeller, som er farget med Color Fresh Create.

Visual is key
Det kreative teamet kom også med gode tips og triks til hvordan sosiale medier, som Instagram og Pinterest, kan brukes når man jobber med hår og skjønnhet. Når det gjelder Instagram er visuelt innbydende bilder essensielt, og det er lurt å tenke på bakgrunn, komposisjon og lysbruk for bildet. Pinterest kan være en kilde til inspirasjon både privat, men også for kundene dine. Karin Eiri delte et av sine beste tips når det gjelder Pinterest.
- Jeg har bedt kunder lage en tavle med farger, frisyrer og stiler som viser hvem de er, så bruker jeg det i arbeidet for å skape en look tilpasset dem akkurat slik de vil ha det. Mange har spurt om jeg er synsk fordi de liker resultatet så godt, fortalte den sprudlende Wella Educator med et smil.

Kari Eirin bruker ofte sosiale medier for å finne inspirsajon, og tipset om at Pinterest kan brukes til å få en bedre forståelse av hva slags look og uttrykk kunder og modeller ønsker.
Kari Eirin bruker ofte sosiale medier for å finne inspirsajon, og tipset om at Pinterest kan brukes til å få en bedre forståelse av hva slags look og uttrykk kunder og modeller ønsker. 

Kvelden ble avsluttet med én stor visning med alle modellene som hadde vært i hendene til det dyktige teamet hele dagen. Det var masse inspirasjon å hente, og det ble både tatt bilder og skrevet ned notater før de fornøyde frisørene vendte hjemover.¨

Wella Nordic Team show models from Oslo #wellahair #wellafamily #wellanordic #wellaeducation #wellacolor @wellanordic @christian.wella @ankimoe.wella @karin.wella

Et opslag delt af Jari pekka palin (@jaripalin) den15. Mar, 2018 kl. 3.12 PDT

Tekst: Sascha Tejlmann & Kristine Larsen
Foto: Jan-Erik Eriksen

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Gold - Metamorphic Salon System - fra HeadBrands

Gold - Metamorphic Salon System - fra HeadBrands

Metamorhic Salon System fra HeadBrands inneholder behandlingene Healing Bond og Vitamin Miracle som bevarer og styrker håret og sørger for langvarig fargeresultat.
SYSTEM Professional introduserer SYSTEM Man

SYSTEM Professional introduserer SYSTEM Man

Man er en hårpleieserie for menn fra SYSTEM Professional som inneholder pleiende produkter som dekker ethvert behov og sikrer et sunt og sterkt hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nå hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nå hos HeadBrands

KC lanserer de helt nye fargene Metallic Duos samt utvidelsen av serien Luxima med Earth Tones og Pure Pastels som åpner opp for farge for enhver smak.
ghd julegaveesker

ghd julegaveesker

Et lekkert utvalg gavesett i gull med stylingverktøy fra ghd med profesjonell ytelse til ethvert behov er perfekte julegaver, uansett hvem det er til!
EFFORTLESS fra Sebastian Professional

EFFORTLESS fra Sebastian Professional

Nye Effortless fra Sebastian Professional gir deg kreativ frihet og allsidighet, og mulighet til å skape en 'perfekt-uperfekt' look raskt og enkelt.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I forbindelse med Avedas 40-årsjubileum ble den største kongressen hittil i Avedas historie avholdt i Minneapolis, Minnesota, og Hair Magazine fikk være med.
Hair Trends 2018 i Trondheim

Hair Trends 2018 i Trondheim

Norges største trendvisning for frisører ble arrangert i Trondheim, med flere show, visninger og tips for hår, styling og produkter. Les mer og se bilder fra kvelden her!
Inspirasjon og gresk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspirasjon og gresk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nesten 100 frisører fra Norge og Sverige tilbragte helgen i Athen når Schwarzkopf Professional arrangerte årets Creative Weekend. Les om og se bilder fra den inspirerende helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, gikk i år av stabelen i den kanadiske byen Toronto. De 3.000 frisørene til stede fikk oppleve et event i verdensklasse med fullt fokus på farge i all sin prakt.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor da det skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Mannen i spissen var Eugene Souleiman.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kenneth Solbakken

Kenneth Solbakken

Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt. Den meritterte frisørens høyest hengende pris er fortsatt at kundene føler seg fantastiske.
Diana Jakobsen

Diana Jakobsen

Det er ingen av de tidligere dukkene til Diana Jakobsen som har hår den dag i dag. Som ung klippet hun det av etter at det var stylet ferdig. Så tok hun fatt i garnet og limte på nytt hår, og slik fortsatte leken. Les om verdensproblemer og tankestrømmer, helt uten filter.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Lær å lage en parykk med Redken

Lær å lage en parykk med Redken

Halloween er her snart, og om ikke lenge skal kostymet være klart. Mange kostymer trenger en tilhørende frisyre, og her lærer du hvordan du kan lage din helt egne parykk.
Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Bli med på et 9 minutters web-seminaret og lær om teknologien som gjør Koleston Perfect Me+ unik og se hvordan produktet fungerer. Finn seminaret her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!