LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals. Stemningen var på topp og praten satt løst da over 100 frisører var samlet til en kveld som inneholdt både trender, farge- og stylingtips og gode råd for salg og service i salongen.

Wella Professionals leverte et fullpakket program da Wellas Nordic Creative Team gikk på scenen i Wella Studio i Oslo. Showet ble styrt av Anki Moe, med god hjelp fra Karin Eiri, svenske Christian Andersson og finske Jari Palin. Sammen viste teamet en rekke trender som i disse dager pryder både de store motehusenes catwalks og gatebilder rundt om i verden.

Kvelden startet med en video med tydelige referanser til politiske bevegelser, om blant annet fred, kjærlighet, samhold og pride-parader rundt om i verden. Og nettopp disse politiske bevegelsene har inspirert mange av trendene man ser fremover.
- Alt som skjer på catwalker og i motebildet er et speilbilde av hva som skjer i samfunnet. Vi har kommet langt, men vi har fortsatt en lang vei å gå, fortalte Anki Moe engasjert.

Det er en tydelig trend for hva som foregår i motebildet i følge Jari Palin.
- Mangfold er «the name of the game» på internasjonale catwalks. Uansett smak, hårlengder, stil eller identitet, er det å uttrykke seg selv i fokus.


Denne sesongen skal man ha lov til å uttrykke seg selv og være den man er, fortalte Anki Moe og Jari Palin fra Wellas Nordic Creative Team. Her viser Anki en «infinity braid» som både menn og kvinner kan styles med.

Nontouring
De fleste kjenner sikkert til trenden contouring, som handler om å skape den ideelle ansiktsformen ved hjelp av lyse og mørke toner, men denne sesongen er det fokus på nontouring – en teknikk som bruker lys for å fremheve kundens egne naturlige og unike trekk, som ikke nødvendigvis er helt perfekte; «perfectly imperfect» som teamet kalte det. Derfor kan nontouring også sees som et politisk statement som vil ta et oppgjør med forventingene om at vi alle skal se like ut.

Se også: ‘Nontouring Shift’ SS18 av Wella Professionals

Når man jobber med nontouring og lys er det to gjennomgående teknikker; i kort hår legges fargen som bånd på tvers, mens de lyse fargene i langt hår legges som seksjoner av striper på langs, enten i front eller i nakkepartiet. Felles for begge teknikker er at de kan brukes til både menn og kvinner – denne sesongen skal ikke være definert av kjønn, og det samme gjelder for styling.
- Trender er for alle mennesker i alle aldre. Vi er nødt til å bidra til og utvikle frisørbransjen og følge med i tiden, fortalte Anki, og minnet om at vi må huske hvor langt vi har kommet i samfunnet når det kommer til kjønnsroller.
- Mange er jo vokst opp med stereotyper og at kvinner skal være på en måte og menn skal være på en annen måte, men sånn er det jo ikke lengre. Mye har endret seg når det gjelder dette, og det henger sammen med denne kommende trenden som skal hylle personlighet og uttrykk på tvers av kjønn. Vi må være med på å sprenge litt grenser!

Modellene på scenen var både menn og kvinner som ble farget, klippet og stylet, og det ble understreket for flere av lookene at de kan anvendes på kvinner så vel som på menn.
Modellene på scenen var både menn og kvinner som ble farget, klippet og stylet, og det ble understreket for flere av lookene at de kan anvendes på kvinner så vel som på menn.

Beauty Coaches
Wella har nylig lansert Color Fresh Create, en serie farger som åpner opp for uendelige fargekreasjoner. Teamet hadde skapt looks med nettopp disse fargene til kveldens show, og på scenen ble vi presentert for syv modeller med fargerikt hår i ulike former og fasonger, noe som er en god inspirasjon til de lysere tider vi går i møte. Når det gjelder farger ble det understreket av samtlige i teamet at både kvinner og menn skal ha lov til å farge håret om de ønsker det. Christian Andersson fortalte at dette er viktig å huske på, da skjønnhet er noe de aller fleste er opptatt av.
- Alle har behov og alle ønsker å se bra ut. Det handler om å identifisere disse behovene for å kunne oppfylle dem. Ikke vær redd for å prøve nye ting sammen med din kunde, enten det er en ny farge, klipp eller styling – alle bør få gjøre som de vil!

Christoffer Andersson oppfordret salen til å våge og prøve nye ting sammen med sine kunder, enten det er en ny klipp, farge eller styling.
Christoffer Andersson oppfordret salen til å våge og prøve nye ting sammen med sine kunder, enten det er en ny klipp, farge eller styling.

Se også: Snu inspirasjon til virkelighet med Wella Professionals Color Fresh Create

I løpet av kvelden ble frisørene også presentert for en rekke gode råd om hvordan de kan optimere kundenes besøk i salongen. Konsultasjon var kveldens hovedtema, noe som består av seks faser som spiller en avgjørende rolle for kunden i stolen. Jari Palin minnet om viktigheten av konsultasjon og det å snakke med kunden og by på det lille ekstra.
- Hele 90% av kundene forventer en konsultasjon, og en stor andel ønsker også å få gode tips og råd omkring hva som kler dem når det kommer til farger, hårfrisyrer og sminke. Her kan man virkelig gjøre en forskjell for salongens omsetning om man bare våger og prøver seg frem ved å stille spørsmål.

Jari Palin forteller entusiatisk om looken til en av kveldens modeller, som er farget med Color Fresh Create.
Jari Palin forteller entusiastisk om looken til en av kveldens modeller, som er farget med Color Fresh Create.

Visual is key
Det kreative teamet kom også med gode tips og triks til hvordan sosiale medier, som Instagram og Pinterest, kan brukes når man jobber med hår og skjønnhet. Når det gjelder Instagram er visuelt innbydende bilder essensielt, og det er lurt å tenke på bakgrunn, komposisjon og lysbruk for bildet. Pinterest kan være en kilde til inspirasjon både privat, men også for kundene dine. Karin Eiri delte et av sine beste tips når det gjelder Pinterest.
- Jeg har bedt kunder lage en tavle med farger, frisyrer og stiler som viser hvem de er, så bruker jeg det i arbeidet for å skape en look tilpasset dem akkurat slik de vil ha det. Mange har spurt om jeg er synsk fordi de liker resultatet så godt, fortalte den sprudlende Wella Educator med et smil.

Kari Eirin bruker ofte sosiale medier for å finne inspirsajon, og tipset om at Pinterest kan brukes til å få en bedre forståelse av hva slags look og uttrykk kunder og modeller ønsker.
Kari Eirin bruker ofte sosiale medier for å finne inspirsajon, og tipset om at Pinterest kan brukes til å få en bedre forståelse av hva slags look og uttrykk kunder og modeller ønsker. 

Kvelden ble avsluttet med én stor visning med alle modellene som hadde vært i hendene til det dyktige teamet hele dagen. Det var masse inspirasjon å hente, og det ble både tatt bilder og skrevet ned notater før de fornøyde frisørene vendte hjemover.¨

Wella Nordic Team show models from Oslo #wellahair #wellafamily #wellanordic #wellaeducation #wellacolor @wellanordic @christian.wella @ankimoe.wella @karin.wella

Et opslag delt af Jari pekka palin (@jaripalin) den15. Mar, 2018 kl. 3.12 PDT

Tekst: Sascha Tejlmann & Kristine Larsen
Foto: Jan-Erik Eriksen

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd Pink Limited Edition

ghd Pink Limited Edition

ghd og Lulu Guiness står sammen i kampen mot brystkreft, og introduserer nå Pink Limited Edition. For hvert solgte produkt doneres det til Rosa sløyfe.
ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush er en klassisk hårbørsten med nylonhår som er ideell for den siste finish på enhver frisyre for å tilføre glans og pleie.
Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka fra Hercules Sägemann er en kam med en roller som gjør den skånsom, forenkler kamming samt gjør at den passer ulike typer av produktpåføring.
The Wet Detangler - siste nytt hos Tangle Teezer

The Wet Detangler - siste nytt hos Tangle Teezer

Den nye børste fra Tangle Teezer er spesielt designet til å fleksibelt gre håret ut når det er vått og floket uten å skade håret. Kommer i fire farger.
Caring Body Wash fra Nõberu of Sweden

Caring Body Wash fra Nõberu of Sweden

Nõberu of Swedens nye Caring Body Wash rengjør effektivt, har en behagelig duft og inneholder naturlie oljer som fukter huden. Finnes i tre dufter.

Nyeste show se flere frisørshow

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kai Ytredal

Kai Ytredal

Vi har tatt en prat med daglig leder i Tango, som ble kåret til Årets Frisørkonsern 2016. Les om Kai Ytredals karriere, mål og planer videre for den vellykkede Tango-kjeden her!
'Flettemamma' Bente-Helen Schei

'Flettemamma' Bente-Helen Schei

'Flettemamma' Bente-Helen Schei er firebarnsmor og hekta på fletter. Hun har 140.000 Instagram-følgere, og lager vakre, trendy og spennende fletter. Les mer her!

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.