LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

ghd Skandinavia

Full fart frem

«ghd startet i England i 2001, da man bokstavelig talt revolusjonerte måten stylister og frisører kunne rette, krølle og i det hele tatt arbeide med håret på»

Omsetningen har steget fra 1 til forventet 80 mil. Kr i året, og direktør Allan Træholdt forutser at økningen slettes ikke vil stoppe.

«Det videreutvikles konstant, og det er masse nye ideer og konsepter som skal prøves», sier Allan Træholdt.

Det første året omsatte ghd Skandinavia for 1. mil. Kr., året etter nådde omsetningen 9 mil.kr., og året etter var omsetningen  på 22,5 mil. Kr, i 2008 var salget på 45 mil. Kr, og i 2009 forventet Allan Træholdt at salget ville være på 80 mil. Kr.

ghd startet i England i 2001, hvor man bokstavelig talt revolusjonerte måten stylister og frisører kunne rette, krølle og i det hele tatt arbeide med håret på. «Teknologien er patentert, og den baserer seg på at stylingjernets plater alltid har helt riktig temperatur – noe som reguleres fem ganger i sekundet. Forskning har nemlig vist at 180 gradet er den optimale temperaturen å ha, når håret skal styles, enten der skal rettes, krølles eller annet – og uten at man skader håret», forklarer Allan Træholdt, som betegner styligjernet som det mest utbredte i Skandinavia, som brukes og videreselges av massevis av frisører.

Internasjonalt vokser ghd ekstremt mye. For litt siden ble virksomheten kåret til den hurtigst voksende «Itd company» i England i 2005, ghd ble offisielt utnevnt til Coolbrand i 2006 av engelske Superbrand – den prestisjefylte tilliten ble begrunnet med merkets helt eksepsjonelle tiltrekningskraft på førende mote- og skjønnhetsguruer, og i 2007 ble ghd utnevnt til «A Brand to Watch» av Superbrand.

Baksiden av medaljen

Men når man har suksess, lages også kopier, og dette er baksiden av medaljen. «Hver eneste dag får vårt hovedkontor i England 35 nye saker inn om kopier av våre produkter, og er det noe å gå etter, gjør vi det!», lover Allan Træholdt, for han mener at det er viktig å prøve å bremse kopieringen, selv om han også tilføyer at når et produkt kopieres, er ghd allerede i gang med å fornye seg, og forbedre sine produkter i forhold til de forrige. Så det vil hele tiden være unikt!

«Fire ganger i året kjører vi nye kampanjer, og hver gang er det skjedd forbedringer. Det kan være stylingjern med en ny funksjon, for eksempel jern som automatisk skrues av etter 30 minutter, eller som lager lyd om det er fuktige omgivelser til stede»

Faktisk har det siden styligjernet ble introdusert i 2001 kommet over 35 forbedringer – både synlige og tekniske. I det faste sortimentet finnes det tre modeller, og utover dette kjøres forskjellige kampanjer, f.eks. et rosa styligjern i forbindelse med brystkreft-kampanjen i oktober.

Ideen er at salongene skal kjøpe minst tre stylingjern, og selvfølgelig er det meningen at de skal selges videre til kunder. Men ghd arbeider kun med profesjonelle frisører, for produktene krever profesjonell veiledning og ekspertviten. «ghd er ikke et merke som skal selges på supermarkeder. Det krever at man setter seg inn i alle de tingene de kan, og at forbrukeren får riktig veiledning».

ghd’s produkter

Ut over stylingjernet har ghd en komplett produktserie; thermodynamics, der alle produktene er varmebeskyttende. «ghd selges primært av store kjeder, og eksklusive butikker» sier Allan Træholdt. Og når det velges kunder til ghd-produktene går man etter der det skal være utstillingsplass, og butikken må være pen. «det handler ikke om hvor mange ansatte butikken har, det er utrykket som må være riktig!».

En kamerat sendte meg ett

At Allan Træholdt overhodet fikk øynene opp for ghd, var fordi en kamerat som solgte stylingjernet i England sendte ham ett, deretter startet virksomheten.

Ghd Skandinavia er et søsterselskap av ghd i England, og med den konstallasjonen der både moderfirmaet, og Allan eier en andel, beskyttes merket optimalt.

Kvalitet er kodeordet

Allan Træholdt er ikke i tvil om at kodeordet for fremtiden blir kvalitet. Det gjelde mote og biler, og det gjelder frisører. «Kundene vil ha kvalitet, og de vil gjerne betale for det – selv de som ikke har råd, sparer opp, slik at de kan investere i kvaliteten», mener han.

Samtidig ser vi en internasjonal tendens til at det skal selges flere varer gjennom frisørsalongene, og den tendensen, mener Allan Træholdt, også vil nå Skandinavia.

Men når det selges flere varer – og ikke minst varer av bedre kvalitet i frisørsalongene, krever det også en bedre utdannelse av frisørene, mener Allan Træholdt, og derfor har ghd en utdanningsavdeling. «Hittil har mange salonger fokusert på det kreative, og på håndverket, ikke på salget. Det skal de nå bli bedre på», er hans holdning. Fordi man tjener mer på salg enn på behandlinger.

Så holder man også, i samarbeid med salonger over VIP kvelder, hvor kunder inviteres ned i salongen på et glass champagne og litt å spise, får ordnet håret og får gode råd og veiledning rundt styling samtidig.

I Norge er vi i gang med en arrangementsrekke, der man stiller en stand opp i storsenterne, og hvor forbipasserende kan bli stylet. Styling på menyen er et annet konsept man arbeider med i England, og som planlegges i Skandinavia i løpet av kort tid. Her kan kundene komme inn i salongen og fra et menykort velge den stylingen som passer dem best. «Kundene kan velge mellom 10 faste frisyrer, og vi så har man spesialutdannet en eller flere av medarbeiderne i å style – eller med andre ord – være ghd-ambassadør. Det er godt for oss, og det er godt for salongen». Og så innføres konseptet «styling» som et nytt produkt i frisørsalongen.

I dag styles det, men det er typisk til store arrangementer; brylluper og lignende. «Hvorfor ikke innføre styling som en del som en del av en tendens til selvkjærlighet, som vi nå ser i Skandinavia», sier Allan Træholdt, som ser mulighetene i fremtidens frisørsalonger, og at det bare handler om å gripe dem.

Kontaktoplysninger:

GHD SCANDINAVIA ApS
www.ghdhair.com/no


Se flere portretter her.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid gjenoppretter styrke og fylde i skjørt og fint hår, gir vitalitet til hårfibrene og et mykere og sunnere hår.
TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk estetikk og ergonomisk design, med høykvalitets dyp sort metallisk lag som sørger for beskyttelse mot nikkel for allergikere.
Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Serien 'Ultimate Color Repair' utvides nå med Ultimate Color Repair Mask, en dyptvirkende kur til fargebehandlet hår som kapsler inn fargen og reparerer håret.
Structure by JOICO

Structure by JOICO

Structure by JOICO er en kompakt stylingserie med unisex stylingprodukter som har som formål å omfavne individualitet og den unike stil. Les mer her!
Davines - The century of light

Davines - The century of light

The century of light er skapt for å beskytte håret mot oksidativ skade som kan svekke håret under bleking eller lysning, med den eksklusive Hair Protective Booster.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Premiere - Nordic Hair Awards

Premiere - Nordic Hair Awards

Vi er stolte av å kunne invitere deg til nordens største møteplass for frisører, Nordic Hair Awards og Nordic Hair Expo. Les mer og finn early bird-billetter her!
Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Frisører fra hele verden ferdes gjennom fantastisk utsikt for å omgås over landegrensene, dele erfaringer og inspireres av hverandre med Intercoiffure.
Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Føler du at du trenger påfyll av inspirasjon og ønsker å lære noe nytt, finnes det en rekke kurs denne høsten. Finn kursene som passer best for deg her!
Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Salong Kutt

Salong Kutt

Frisørsalongen Kutt på Grünerløkka har et gjennomført stilkonsept med Hawaii og California som tema, inspirert av daglig leder Silje Myhre sin egen stil.
Jay Mahmood

Jay Mahmood

Jay Mahmood er et av bransjens største navn. Nå drar han verden rundt med Goldwell, og vil øke kunnskapsnivået og få flere til å ta klipping på alvor.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.