LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

ghd Skandinavia

Full fart frem

«ghd startet i England i 2001, da man bokstavelig talt revolusjonerte måten stylister og frisører kunne rette, krølle og i det hele tatt arbeide med håret på»

Omsetningen har steget fra 1 til forventet 80 mil. Kr i året, og direktør Allan Træholdt forutser at økningen slettes ikke vil stoppe.

«Det videreutvikles konstant, og det er masse nye ideer og konsepter som skal prøves», sier Allan Træholdt.

Det første året omsatte ghd Skandinavia for 1. mil. Kr., året etter nådde omsetningen 9 mil.kr., og året etter var omsetningen  på 22,5 mil. Kr, i 2008 var salget på 45 mil. Kr, og i 2009 forventet Allan Træholdt at salget ville være på 80 mil. Kr.

ghd startet i England i 2001, hvor man bokstavelig talt revolusjonerte måten stylister og frisører kunne rette, krølle og i det hele tatt arbeide med håret på. «Teknologien er patentert, og den baserer seg på at stylingjernets plater alltid har helt riktig temperatur – noe som reguleres fem ganger i sekundet. Forskning har nemlig vist at 180 gradet er den optimale temperaturen å ha, når håret skal styles, enten der skal rettes, krølles eller annet – og uten at man skader håret», forklarer Allan Træholdt, som betegner styligjernet som det mest utbredte i Skandinavia, som brukes og videreselges av massevis av frisører.

Internasjonalt vokser ghd ekstremt mye. For litt siden ble virksomheten kåret til den hurtigst voksende «Itd company» i England i 2005, ghd ble offisielt utnevnt til Coolbrand i 2006 av engelske Superbrand – den prestisjefylte tilliten ble begrunnet med merkets helt eksepsjonelle tiltrekningskraft på førende mote- og skjønnhetsguruer, og i 2007 ble ghd utnevnt til «A Brand to Watch» av Superbrand.

Baksiden av medaljen

Men når man har suksess, lages også kopier, og dette er baksiden av medaljen. «Hver eneste dag får vårt hovedkontor i England 35 nye saker inn om kopier av våre produkter, og er det noe å gå etter, gjør vi det!», lover Allan Træholdt, for han mener at det er viktig å prøve å bremse kopieringen, selv om han også tilføyer at når et produkt kopieres, er ghd allerede i gang med å fornye seg, og forbedre sine produkter i forhold til de forrige. Så det vil hele tiden være unikt!

«Fire ganger i året kjører vi nye kampanjer, og hver gang er det skjedd forbedringer. Det kan være stylingjern med en ny funksjon, for eksempel jern som automatisk skrues av etter 30 minutter, eller som lager lyd om det er fuktige omgivelser til stede»

Faktisk har det siden styligjernet ble introdusert i 2001 kommet over 35 forbedringer – både synlige og tekniske. I det faste sortimentet finnes det tre modeller, og utover dette kjøres forskjellige kampanjer, f.eks. et rosa styligjern i forbindelse med brystkreft-kampanjen i oktober.

Ideen er at salongene skal kjøpe minst tre stylingjern, og selvfølgelig er det meningen at de skal selges videre til kunder. Men ghd arbeider kun med profesjonelle frisører, for produktene krever profesjonell veiledning og ekspertviten. «ghd er ikke et merke som skal selges på supermarkeder. Det krever at man setter seg inn i alle de tingene de kan, og at forbrukeren får riktig veiledning».

ghd’s produkter

Ut over stylingjernet har ghd en komplett produktserie; thermodynamics, der alle produktene er varmebeskyttende. «ghd selges primært av store kjeder, og eksklusive butikker» sier Allan Træholdt. Og når det velges kunder til ghd-produktene går man etter der det skal være utstillingsplass, og butikken må være pen. «det handler ikke om hvor mange ansatte butikken har, det er utrykket som må være riktig!».

En kamerat sendte meg ett

At Allan Træholdt overhodet fikk øynene opp for ghd, var fordi en kamerat som solgte stylingjernet i England sendte ham ett, deretter startet virksomheten.

Ghd Skandinavia er et søsterselskap av ghd i England, og med den konstallasjonen der både moderfirmaet, og Allan eier en andel, beskyttes merket optimalt.

Kvalitet er kodeordet

Allan Træholdt er ikke i tvil om at kodeordet for fremtiden blir kvalitet. Det gjelde mote og biler, og det gjelder frisører. «Kundene vil ha kvalitet, og de vil gjerne betale for det – selv de som ikke har råd, sparer opp, slik at de kan investere i kvaliteten», mener han.

Samtidig ser vi en internasjonal tendens til at det skal selges flere varer gjennom frisørsalongene, og den tendensen, mener Allan Træholdt, også vil nå Skandinavia.

Men når det selges flere varer – og ikke minst varer av bedre kvalitet i frisørsalongene, krever det også en bedre utdannelse av frisørene, mener Allan Træholdt, og derfor har ghd en utdanningsavdeling. «Hittil har mange salonger fokusert på det kreative, og på håndverket, ikke på salget. Det skal de nå bli bedre på», er hans holdning. Fordi man tjener mer på salg enn på behandlinger.

Så holder man også, i samarbeid med salonger over VIP kvelder, hvor kunder inviteres ned i salongen på et glass champagne og litt å spise, får ordnet håret og får gode råd og veiledning rundt styling samtidig.

I Norge er vi i gang med en arrangementsrekke, der man stiller en stand opp i storsenterne, og hvor forbipasserende kan bli stylet. Styling på menyen er et annet konsept man arbeider med i England, og som planlegges i Skandinavia i løpet av kort tid. Her kan kundene komme inn i salongen og fra et menykort velge den stylingen som passer dem best. «Kundene kan velge mellom 10 faste frisyrer, og vi så har man spesialutdannet en eller flere av medarbeiderne i å style – eller med andre ord – være ghd-ambassadør. Det er godt for oss, og det er godt for salongen». Og så innføres konseptet «styling» som et nytt produkt i frisørsalongen.

I dag styles det, men det er typisk til store arrangementer; brylluper og lignende. «Hvorfor ikke innføre styling som en del som en del av en tendens til selvkjærlighet, som vi nå ser i Skandinavia», sier Allan Træholdt, som ser mulighetene i fremtidens frisørsalonger, og at det bare handler om å gripe dem.

Kontaktoplysninger:

GHD SCANDINAVIA ApS
www.ghdhair.com/no


Se flere portretter her.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Nyhet fra L'Oréal Professionnel: Source Essentielle

Nyhet fra L'Oréal Professionnel: Source Essentielle

L'Oréal Professionnel lanserer Source Essentielle; en vegansk, komplett hårpleieserie inspirert av naturen, med 80-100% naturlige ingredienser.
L'Oréal Professionnel presenterer Botanēa - 100% naturlig hårfarge

L'Oréal Professionnel presenterer Botanēa - 100% naturlig hårfarge

Med Botanēa kan du skape skreddersydd hårfarge med tre urteingredienser, Henna, Indigo og Cassia.100% urtebasert hårfarge med profesjonelle resultater
SOLAR fra System Professional - beskytt håret mot solen

SOLAR fra System Professional - beskytt håret mot solen

Om sommeren blir hår og hud utsatt for skadelige UV-stråler. Derfor lanserer Wella Professionals nå System Professional SOLAR, som beskytter mot dette.
Muoto Soft Molding Paste og Strong Sculpting Wax

Muoto Soft Molding Paste og Strong Sculpting Wax

Muoto stylingvoks fra Cutrin. Soft Molding Paste gir struktur, glans og fleksibelt hold. Strong Sculpting Wax gir sterkt hold, tekstur og matt finish.
Neuro™ Liquid - intelligent styling fra Paul Mitchell

Neuro™ Liquid - intelligent styling fra Paul Mitchell

Fra glamorøse krøller til de mest sofistikerte frisyrer, varmeverktøy er hemmeligheten bak enhver styling rutine. Neuto Liquid er det du trenger!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Sara Cecilia Sabattini

Sara Cecilia Sabattini

Sara Cecilia Sabattini forlot hjemlandet og startet med blanke ark da hun flyttet til Oslo for å utvikle seg selv som frisør. I dag har hun fått et stort nettverk og elsker jobben sin. Hair Magazine har snakket med svensken som stakk av med seieren i Region 4, i Årets Frisør 2017.
Ann-Eli Borgen (Q&A)

Ann-Eli Borgen (Q&A)

Vi stilte vinneren av Region 1 under årets frisør 2015 - Ann-Eli Strickert Borgen 15 spørsmål! Se hennes flotte vinnerbilder og hva hun svarte her.

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.