LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

HH SIMONSEN®

Frisøren er vårt omdreiningspunkt

Ønsket om å tilby frisørartikler til gode priser ble starten for HH Simonsen. Etter den første glattetangen var solgt, hadde vi bruk for en hårføner, så var det etterspørsel etter en softstyler, og salget av forskjellige produkter gikk slag i slag.

”Vi var tre ansatte: Henning, Hans og Simonsen. Vi skulle finne på et navn til firmaet, som klinget godt. Det ble derfor HH Simonsen”.
HH Simonsen oppstod i 2002 i den Jyllanske byen Skærbæk tett ved demningen over til Rømø i Vadehavet. I dag er Henning salgsjef. Hans heter Schmidt til etternavn og Simonsen Lisbeth til fornavn. Tilsammen eier de to sistnevnte firmaet, i tillegg til at de deler morgenkrydder og en liten datter på seks år. Hans og Lisbeth hadde tidligere en frisørsalong i Skærbæk. Hans Schmidt kaller seg selv administrerende direktør/selger/pakkegutt og blekksprut.

”Vi startet for oss selv, fordi en av mine bekjente fortalte at priser på forskjellige frisørprodukter godt kunne være lavere, enn det vi skulle betale. Han kjente blant annet til en glattetang, som kunne kjøpes til en meget rimelig pris. ”La meg få 5.000 av dem,” sa jeg til ham. Min bekjent hadde kontakter til fabrikker i Asia, så Lisbeth og jeg fikk 5.000 glattetenger sendt hjem og vi solgte dem til frisører oppunder julen i 2002. De ble revet vekk, og vi måtte bestille flere,” forteller Hans Schmidt, som i dag, seks år etter sitter i HH Simonsen’s kontorbygning med lager og ekstra lager i det nedlagte andelsmeieriet på den andre side av veien. Administration og lager ligger i Skærbæk, og showrommet ligger i firmaets bygninger i Kolding.


Hans Schmidt opplyser videre, at firmaet i dag har vokst seg så stort, at HH Simonsen pr. 1. januar 2007 ble aksjeselskap med en forventet årlig omsetning på ca. 30 mill. kr. og med eksport til Norge, Sverige, Finland, Færøyene, Grønland, Frankrike, Spania og Portugal. Uten en sterk positiv oppbakking fra den lokale Nordea-bank i Rødding som en vesentlig samarbeidspartner, mener Hans Schmidt at utviklingen av firmaet ville ha vært noe vanskeligere.

Ekstra innsats
”Etter den første glattetangen var solgt, hadde vi bruk for en hårføner. Så var det etterspørsel etter en softstyler, og salget av forskjellige produkter gikk slag i slag. Utviklingen gikk raskt og ble så stor at vi i dag kan presentere en katalog på 70 sider med sakser, el-artikler, innventar, produktlinjer og totalinnredninger for frisørsalonger samt diverse tilbehør. Vi fant ut at vi ikke både kunne arbeide som frisører og styre vårt nye firma. Først leide vi ut salong vår i Skærbæk, og deretter solgte vi den. I dag jobber både Lisbeth og jeg som selgere ute i markedet. Dette for å bevare den nære kontakten til frisørene, og for at ha føling med utviklingen i bransjen. Vår politikk er at ingen av firmaets nå 14 medarbeidere er for fine til noe. Så Lisbeth og jeg kan like så godt være opptatt av å pakke varer, som å kjøre på landeveien hvis det er behov for det.”

Hans Schmidt gleder seg over at firmaet siden starten kun har hatt tilgang av medarbejdere. Ingen avganger. Selv om det kan være lange arbeidsdager, hører man ingen klager fra medarbeiderne. Til gjengjeld blir den ekstra innsatsen reflektert på lønningsseddelen, forteller Hans Schmidt, mens han viser oss rundt i bygningen med kontoret og lageret, hvor pappkasser står i lange baner på hyller og i gangen, parat til ’avsending’ fra Skærbæk.


Lavere priser
”Vår omdreiningsakse er frisører, og vår filosofi er å gjøre det godt for frisørene. Vi startet firmaet, fordi vi var et par frisører selv, og fikk muligheten for å levere produkter til ”riktig” pris. Veldig raskt fant vi også ut at vi var nødt til å produsere direkte for å kunne holde prisene nede.

Med en stor eksport – det vil si innkjøp av en stor mengde enheter – kan vi kjøpe det til lavere priser. Dermed er vi også med på å hjelpe frisørene til at de kan kjøpe varer til lavere priser, enn hvis de skulle kjøpe hos forhandlere, som kjøper inn i mindre mengder. Jeg vil anta at vi er i stand til at selge våre produkter til priser ca. 30-40 prosent lavere på grunn av en stor eksport.”

HH Simonsen får produsert sine varer på fabrikker i Østen. Alle er ISO 9002 godkjente og produsert etter europeisk standard. På firmaets kontor i Shanghai er det ansatt en asiater, som sammen med eksport-manager og teknisk sjef, Claus Nissen, styrer logistikken.

Asia
3-4 ganger årlig reiser Hans Schmidt til Asia for at finne nye produkter.
HH Simonsen har samarbeidet med tre fabrikker i Østen – to i Kina og en i Korea. Fra Australia henter HH Simonsen et større sakse-program med meget fine sakser. Handel med utlandet betyr også en masse administrativt arbeide. Det er derfor viktig å beskytte firmaets produkter, logo og emballasjer i EU og Norge som garanti for kvaliteten. Denne delen av logistikken overvåkes fra Madrid til en ”pakkepris” på 24.000 kr. årlig pr. produkt eller omkring 400.000 kr. i alt pr. år. Videre skal alle varer være RoHS godkjent, hvilket betyr at forbrukeren er sikret mot innhold av skadelige stoffer, som kan trenge inn i huden og sette seg i blodbanene. For hvert varenummer har HH Simonsen sertifikat fra fabrikken, som garanterer at lovkravene er overholdt. Inntil nå er det over 40 sertifikater. Den totale varemengden som ankommer til Skærbæk, omhandler cirka 70 20-fots containere i året eller mer enn en stor container hver uke.

”Hvis vi ikke hadde brukt så mange penger på kvalitetssjekk, ville vi fått varer hjem som ikke er i orden. Foruten Claus Nissen har vi enda en danske i Asia. For å ha styr på alle de nye produktene, fotograferer han hvert enkelt produkt og sender bildene hjem på e-mail.”

Trådløs glattetang
”Nyeste tilskuddet på produktsortimentet er den trådløse glattetangen, som vi har patenteret og presentert på frisørmessen i Forum i september. Neste vår blir glattetangen vist på frisørmessen i Bologna samt på Canton-Messen i Kina. Jeg er sikker på, at produktet er så godt, at det vil skape en større eksport og bli forhandlet av profesjonelle frisørsalonger i hele Europa. Vi fortventer i hvert fall mye av den ny glattetangen. Batteriet, som ligger i glattetagen, er utviklet i samarbeide med et kjent japansk firma og blir produsert i Korea. Prisen forventes å ligge på ca. 1.500-1.700 kr. til forbrukerne. Jeg mener å huske at vi minst kastet de første 30 glattetengene, før vi var tilfreds. Problemet var at batteriene ikke kunne holde varmen i tilstrekkelig lang tid. Men nå er spørsmålet løst, og jeg håper at det nye produkt blir så godt mottatt at vi slipper de store utgiftene på markedsføring,” slutter Hans Schmidt.

Vil du vite mer om HH Simonsens produkter kan du klikke her!


Kontaktopplysninger:

Tendenz Hårpleie AS
Drammensveien 35
N-0271 OSLO
Norway

Phone +47 22925000
Fax +47 22925010
E-mail post@tendenz.net


Se flere portretter her.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Hercules Sägemann Scalp Brush i nye farger

Hercules Sägemann Scalp Brush i nye farger

Scalp Brush fra Hercules Sägemann grer ut håret uten å sitte fast eller rive i håret og gir en behagelig følelse i hodebunnen. Passer alle typer hår.
DRYSTAR 2000, TONDEO – Nå i nye farger

DRYSTAR 2000, TONDEO – Nå i nye farger

DRYSTAR 2000 fra TONDEO er en hårføner med sterk, profesjonell motor og holder opptil 1200 timers bruk, med flere smarte innstillinger for varme.
ghd x Lulu Guinness pink limited edition

ghd x Lulu Guinness pink limited edition

Enda en gang kan du støtte Kreftforeningen og kampen mot brystkreft ved kjøp av ghds pink limited edition - denne gang i samarbeid med designeren Lulu Guinness.
ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush er en klassisk hårbørsten med nylonhår som er ideell for den siste finish på enhver frisyre for å tilføre glans og pleie.
Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka fra Hercules Sägemann er en kam med en roller som gjør den skånsom, forenkler kamming samt gjør at den passer ulike typer av produktpåføring.

Nyeste show se flere frisørshow

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.
Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Frisørportretter se flere frisørportretter

Marta Spizewska

Marta Spizewska

Reiser, glamorøse shows og utdannelse verden over. Hair Magazine stjal litt tid med Marta Spizewska, kreativ sjef for Wella i Norden.
Patrick Cameron (2014)

Patrick Cameron (2014)

Patrick Cameron er kjent for sin sprudlende energi og glede, og denne beskrivelsen passer perfekt, da Hair Magazine møtte ham.

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.