LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

HH SIMONSEN®

Frisøren er vårt omdreiningspunkt

Ønsket om å tilby frisørartikler til gode priser ble starten for HH Simonsen. Etter den første glattetangen var solgt, hadde vi bruk for en hårføner, så var det etterspørsel etter en softstyler, og salget av forskjellige produkter gikk slag i slag.

”Vi var tre ansatte: Henning, Hans og Simonsen. Vi skulle finne på et navn til firmaet, som klinget godt. Det ble derfor HH Simonsen”.
HH Simonsen oppstod i 2002 i den Jyllanske byen Skærbæk tett ved demningen over til Rømø i Vadehavet. I dag er Henning salgsjef. Hans heter Schmidt til etternavn og Simonsen Lisbeth til fornavn. Tilsammen eier de to sistnevnte firmaet, i tillegg til at de deler morgenkrydder og en liten datter på seks år. Hans og Lisbeth hadde tidligere en frisørsalong i Skærbæk. Hans Schmidt kaller seg selv administrerende direktør/selger/pakkegutt og blekksprut.

”Vi startet for oss selv, fordi en av mine bekjente fortalte at priser på forskjellige frisørprodukter godt kunne være lavere, enn det vi skulle betale. Han kjente blant annet til en glattetang, som kunne kjøpes til en meget rimelig pris. ”La meg få 5.000 av dem,” sa jeg til ham. Min bekjent hadde kontakter til fabrikker i Asia, så Lisbeth og jeg fikk 5.000 glattetenger sendt hjem og vi solgte dem til frisører oppunder julen i 2002. De ble revet vekk, og vi måtte bestille flere,” forteller Hans Schmidt, som i dag, seks år etter sitter i HH Simonsen’s kontorbygning med lager og ekstra lager i det nedlagte andelsmeieriet på den andre side av veien. Administration og lager ligger i Skærbæk, og showrommet ligger i firmaets bygninger i Kolding.


Hans Schmidt opplyser videre, at firmaet i dag har vokst seg så stort, at HH Simonsen pr. 1. januar 2007 ble aksjeselskap med en forventet årlig omsetning på ca. 30 mill. kr. og med eksport til Norge, Sverige, Finland, Færøyene, Grønland, Frankrike, Spania og Portugal. Uten en sterk positiv oppbakking fra den lokale Nordea-bank i Rødding som en vesentlig samarbeidspartner, mener Hans Schmidt at utviklingen av firmaet ville ha vært noe vanskeligere.

Ekstra innsats
”Etter den første glattetangen var solgt, hadde vi bruk for en hårføner. Så var det etterspørsel etter en softstyler, og salget av forskjellige produkter gikk slag i slag. Utviklingen gikk raskt og ble så stor at vi i dag kan presentere en katalog på 70 sider med sakser, el-artikler, innventar, produktlinjer og totalinnredninger for frisørsalonger samt diverse tilbehør. Vi fant ut at vi ikke både kunne arbeide som frisører og styre vårt nye firma. Først leide vi ut salong vår i Skærbæk, og deretter solgte vi den. I dag jobber både Lisbeth og jeg som selgere ute i markedet. Dette for å bevare den nære kontakten til frisørene, og for at ha føling med utviklingen i bransjen. Vår politikk er at ingen av firmaets nå 14 medarbeidere er for fine til noe. Så Lisbeth og jeg kan like så godt være opptatt av å pakke varer, som å kjøre på landeveien hvis det er behov for det.”

Hans Schmidt gleder seg over at firmaet siden starten kun har hatt tilgang av medarbejdere. Ingen avganger. Selv om det kan være lange arbeidsdager, hører man ingen klager fra medarbeiderne. Til gjengjeld blir den ekstra innsatsen reflektert på lønningsseddelen, forteller Hans Schmidt, mens han viser oss rundt i bygningen med kontoret og lageret, hvor pappkasser står i lange baner på hyller og i gangen, parat til ’avsending’ fra Skærbæk.


Lavere priser
”Vår omdreiningsakse er frisører, og vår filosofi er å gjøre det godt for frisørene. Vi startet firmaet, fordi vi var et par frisører selv, og fikk muligheten for å levere produkter til ”riktig” pris. Veldig raskt fant vi også ut at vi var nødt til å produsere direkte for å kunne holde prisene nede.

Med en stor eksport – det vil si innkjøp av en stor mengde enheter – kan vi kjøpe det til lavere priser. Dermed er vi også med på å hjelpe frisørene til at de kan kjøpe varer til lavere priser, enn hvis de skulle kjøpe hos forhandlere, som kjøper inn i mindre mengder. Jeg vil anta at vi er i stand til at selge våre produkter til priser ca. 30-40 prosent lavere på grunn av en stor eksport.”

HH Simonsen får produsert sine varer på fabrikker i Østen. Alle er ISO 9002 godkjente og produsert etter europeisk standard. På firmaets kontor i Shanghai er det ansatt en asiater, som sammen med eksport-manager og teknisk sjef, Claus Nissen, styrer logistikken.

Asia
3-4 ganger årlig reiser Hans Schmidt til Asia for at finne nye produkter.
HH Simonsen har samarbeidet med tre fabrikker i Østen – to i Kina og en i Korea. Fra Australia henter HH Simonsen et større sakse-program med meget fine sakser. Handel med utlandet betyr også en masse administrativt arbeide. Det er derfor viktig å beskytte firmaets produkter, logo og emballasjer i EU og Norge som garanti for kvaliteten. Denne delen av logistikken overvåkes fra Madrid til en ”pakkepris” på 24.000 kr. årlig pr. produkt eller omkring 400.000 kr. i alt pr. år. Videre skal alle varer være RoHS godkjent, hvilket betyr at forbrukeren er sikret mot innhold av skadelige stoffer, som kan trenge inn i huden og sette seg i blodbanene. For hvert varenummer har HH Simonsen sertifikat fra fabrikken, som garanterer at lovkravene er overholdt. Inntil nå er det over 40 sertifikater. Den totale varemengden som ankommer til Skærbæk, omhandler cirka 70 20-fots containere i året eller mer enn en stor container hver uke.

”Hvis vi ikke hadde brukt så mange penger på kvalitetssjekk, ville vi fått varer hjem som ikke er i orden. Foruten Claus Nissen har vi enda en danske i Asia. For å ha styr på alle de nye produktene, fotograferer han hvert enkelt produkt og sender bildene hjem på e-mail.”

Trådløs glattetang
”Nyeste tilskuddet på produktsortimentet er den trådløse glattetangen, som vi har patenteret og presentert på frisørmessen i Forum i september. Neste vår blir glattetangen vist på frisørmessen i Bologna samt på Canton-Messen i Kina. Jeg er sikker på, at produktet er så godt, at det vil skape en større eksport og bli forhandlet av profesjonelle frisørsalonger i hele Europa. Vi fortventer i hvert fall mye av den ny glattetangen. Batteriet, som ligger i glattetagen, er utviklet i samarbeide med et kjent japansk firma og blir produsert i Korea. Prisen forventes å ligge på ca. 1.500-1.700 kr. til forbrukerne. Jeg mener å huske at vi minst kastet de første 30 glattetengene, før vi var tilfreds. Problemet var at batteriene ikke kunne holde varmen i tilstrekkelig lang tid. Men nå er spørsmålet løst, og jeg håper at det nye produkt blir så godt mottatt at vi slipper de store utgiftene på markedsføring,” slutter Hans Schmidt.

Vil du vite mer om HH Simonsens produkter kan du klikke her!


Kontaktopplysninger:

Tendenz Hårpleie AS
Drammensveien 35
N-0271 OSLO
Norway

Phone +47 22925000
Fax +47 22925010
E-mail post@tendenz.net


Se flere portretter her.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Paul Mitchell INVISIBLEWEAR®

Paul Mitchell INVISIBLEWEAR®

INVISIBLEWEAR® fra Paul Mitchell er en kompakt linje med pleie- og stylingprodukter som fokuserer på «skjønnheten i det uperfekte» og det elegant enkle.
Indola Xpress Color

Indola Xpress Color

Indola Xpress Color er en hårfarge med svært rask virketid som gir flotte resultater, perfekt i en travel frisørhverdag. Kommer i 14 nyanser. Les mer her!
Kammer i nye farger og high-tech karbonfiber

Kammer i nye farger og high-tech karbonfiber

Nå kommer JAGUAR A-Line serien av kammer i to nye farger; Rosé og Arctic White, samt Carbon Edition, som er både varmebestandig og antistatisk. Les mer her!
@PurePigments Cool Violet fra Goldwell

@PurePigments Cool Violet fra Goldwell

Opplev den nye @PurePigments Cool Violet til å gjøre enhver look kjøligere! Produktet motarbeider varme nyanser samt tilføyer en «smokey» og grå undertone.
L’Oreál Professionnel introduserer Le Hair Bronzing

L’Oreál Professionnel introduserer Le Hair Bronzing

Nye Le Hair Bronzing fra L'Oréal Professionnel overfører bronzing fra sminkens verden til håret, og lar deg gi håret en naturlig, sol-kysset look.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Look book med de nominerte til Nordic Hair Awards 2019 - ute nå!

Look book med de nominerte til Nordic Hair Awards 2019 - ute nå!

For å hylle de nominerte i Nordic Hair Awards 2019 har vi skapt en online look book. Her kan du se de nominerte og inspireres av de kreative talentene!
Beauty og business i fokus på Hår & Skjønnhet og Prisfesten 2019

Beauty og business i fokus på Hår & Skjønnhet og Prisfesten 2019

Det var fullt fart under årets gjennomføring av Hår & Skjønnhet og Prisfesten i regi av Norske Frisør- og Velværebedrifter, NFVB. Se mer fra dagen her!
Bli inspirert på Nordic Hair Awards and Expo

Bli inspirert på Nordic Hair Awards and Expo

Her kan du se noen av de spennende showene og visningene som holdes av internasjonale og lokale toppartister på Nordic Hair Awards and Expo i juni!
Hestehale med en tvist - backstage på Dion Lee AW19 under New York Fashion Week

Hestehale med en tvist - backstage på Dion Lee AW19 under New York Fashion Week

Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director, lekte seg med moderisme og gotisk romanse på Dion Lee's visning under New York Fashion Week.
Første International Hairdressing Awards i Madrid

Første International Hairdressing Awards i Madrid

Den første International Hairdressing Awards fant sted i Madrid i og den bød på både en glimrende prisutdeling og et inspirerende runway-show

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kai Ytredal

Kai Ytredal

Vi har tatt en prat med daglig leder i Tango, som ble kåret til Årets Frisørkonsern 2016. Les om Kai Ytredals karriere, mål og planer videre for den vellykkede Tango-kjeden her!
Salong Kutt

Salong Kutt

Frisørsalongen Kutt på Grünerløkka har et gjennomført stilkonsept med Hawaii og California som tema, inspirert av daglig leder Silje Myhre sin egen stil.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Lær å lage en Cornrow hestehale

Lær å lage en Cornrow hestehale

Confessions of a Hairstylist har lagt denne video på YouTube, hvor hun viser hvordan man lager en cornrow hestehale. Se hvordan step by step her!
Basket Weave Braid - tutorial med Sam Villa

Basket Weave Braid - tutorial med Sam Villa

Sam Villa viser hvordan man enkelt kan lage en 'basket weave braid', som skaper et lekkert flettemønster og kan styles til mange forskjellige looks.
Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Matt Beck, som driver YouTube-kanalen og bloggen Free Salon Education, viser her hvordan du kan skape en lekker, asymmetrisk bob i Pixie-stil med masse tekstur.
How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

Når Sam Villa ikke jobber med hår elsker han å fiske, og denne lekre frisyren er inspirert av fiskenett. Se hvordan du kan lage dette "flettenettet" her!
Skap en Donut Braid med Sam Villa

Skap en Donut Braid med Sam Villa

I denne video viser talentfulle Sam Villa hvordan du går fra en hestehale til en donut og til sist samler alle deler i en sjarmerende flette.