LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

ICON Hairspa i forkant av det grønne skiftet

Det skjer saker på leverandørsiden i frisør-Norge. Nå blir tre av landets importører ett selskap, og dermed enda større. Fra nyttår er det fusjonerte selskapet, ICON Hairspa, 100 prosent operativt.

Du kjenner de sikkert som Enkelt & Greit, ICON Norge og EuroSoCap, men nå har de fått nytt navn, ICON Hairspa A/S. Firmaet holder til i Larvik, midt i blant de grønne skogene. I disse dager er stemningen ekstra høy og lokalene snart nyoppusset. En fusjon er på gang.

– Vi er så gira, smiler Claus Morten Østby. Som totalleverandør tilbyr vi nå et komplett utvalg til enhver frisørsalong, alt fra salgsutstyr til interiørløsninger, sier han.

Daglig leder i ICON Hairspa, Claus Morten ØstbyDaglig leder i ICON Hairspa, Claus Morten Østby, gleder seg til å kunne tilby et komplett utvalg grønne produkter til enhver frisørsalong.

Et lite stykke frisørhistorie
Han er daglig leder i det fusjonerte selskapet, som teller rundt 25 ansatte. Medeiere er tidligere kompanjong, Clas Molvær fra det som het ICON Norge, danske ICON Hairspa, Studio Alf Frisører og Auster frisør. Det er tidligere Enkelt & Greit sine lokaler som huser den nye bedriften.

– Frem til fusjonen er fullført er det business as usual i de ulike selskapene, understreker Claus Morten.
Enkelt & Greit, som har markert seg kraftig de siste årene med merkevarer som O-WAY og
Nilens Jord, var han med å starte i 2001, før han forlot bedriften i 2010 til fordel for Hair In
Time, som senere fikk navnet ICON Norge. Det nye navnet har de etter ICON Hairspa i Danmark. ICON Hairspa er en av de største leverandørene i Danmark, som også har en eierandel i den nye bedriften. Danskene har dessuten gitt flere agenturer til det norske søsterselskapet.

– I vår begynte vi en dialog med EuroSoCap, som har vært en ledende hår- og rekvisitaleverandør i mange år. Da eieren Rolf Holmberg hadde et ønske om å trekke seg tilbake, kontaktet han oss for å høre om vi kunne tenke oss å overta. Det passet godt med våre planer og dermed ble det oppkjøp, sier Claus Morten.
Den 1. juni overtok ICON Norge EuroSoCap Norge. Fram til nå har ICON Norge vært den eneste miljøfyrtårnsertifiserte blant de norske frisørleverandørene.

– Nå ønsker vi å videreføre det. Vi er opptatt av miljø, understreker han.

ICON Norge har med det beste av sitt produktspekter inn i det nye selskapet. Fra venstre Maria Nyegaard, Claes Molvær og Claus Morten Østbye.ICON Norge har med det beste av sitt produktspekter inn i det nye selskapet. Fra venstre: Maria Nyegaard, Clas Molvær og Claus Morten Østbye.

Vil ligge i forkant
Fungerende markedssjef Maria Nyegaard er selv helfrelst på den naturlige og positive retningen til bransjen.

– Vi ønsker å utfordre det eksisterende markedet, samt påvirke de største produsentene til å bli «grønnere». Rene og trygge produkter er uten tvil fremtiden, og vi vil gjøre produktene tilgjengelige for frisørene nå. De fungerer minst like bra som de tradisjonelle. Mange high-end salonger bruker de allerede i dag, forteller hun.
Etter sammenslåingen har det nye firmaet produktlinjene O-WAY, Living Proof, Nilens Jord, ZenzTheraphy, og australske Original&Mineral (O&M) for å nevne noen. Dette er deres kjerneprodukter. Sist men ikke minst fører de flere av de reneste oksidasjonsfargene på markedet.

Se også: ICON Norge

Grønt skifte
Et marked har alltid en overgangsfase før et skifte blir normalisert, mener de.

– Det grønne skiftet har kommet for å bli. Stadig forskes det frem noe som forbedrer produktene. Våre produkter er godkjente og skal være trygge, sier de.
Utfordringen har vært og er selvsagt farger og permanent.

– De fleste frisører ønsker klassiske oksidasjonsfarger med skikkelig dekning av grått hår. Vi forstod tidlig at vi måtte skaffe oss farger uten de mest problematiske stoffene som PPD, Resorcinol og ammoniakk, og det har gjort underverker for mange frisører, men samtidig er det viktig å huske at fargene fortsatt er kjemiske og må behandles deretter, poengterer Claus Morten.

– At frisørene opprettholder en god helse er noe som opptar oss, legger Maria til.
ICON Hairspa retter seg mest mot enkeltindividet, og vil veilede og være inspirasjonskilde for både bransje og forbrukere.

– Vi skal ikke bare være leverandør. En må huske at behovet nesten alltid oppstår hos sluttkundene. Vår erfaring er at frisører ikke alltid er så fremtidsrettet som de burde være, både med tanke på egen helse og trendene i markedet. Vi ønsker å ta en ledende rolle og være en trygg partner. Vi er frisører for frisører, sier de.

Bedriften har fast kurssenter sentralt i Oslo, samt at de planlegger kursvirksomhet i hele Norge. Fargeserier krever kursing «live». Andre kurs kan også fungere digitalt.

– Vi selger aldri serier uten opplæring, sier markedssjefen.

ICON Hairspa vil være en inspirasjonskilde og veiviser inn i en ny tid basert på ren skjønnhetICON Hairspa vil være en inspirasjonskilde og veiviser inn i en ny tid basert på ren skjønnhetICON Hairspa vil være en inspirasjonskilde og veiviser inn i en ny tid basert på ren skjønnhet. 
– Mange sa at Internett var en døgnflue, på samme måte overser de at den grønne bølgen har kommet for å bli. Vi tar vår rolle, forteller ledelsen.

Hjelper mot allergi
Nesten alle i ICON Hairspa har frisørbakgrunn, men ikke den daglige lederen, som startet innenfor logistikk i en stor norsk bedrift.

– Det er derfor jeg har kunnskap til å drive grossistvirksomhet. Og her skal vi gi maksimal
leveringsservice, sier han. Han har likevel fått frisørfaget under huden.

– Jeg har drevet flere frisørsalonger sammen med kona, og har også en datter som er frisør,
forteller han.
Clas Molvær, som er med i ledergruppen, måtte slutte som frisør som følge av allergiske
reaksjoner. Dette skal være hans motivasjon bak det å drive grønt. Clas forteller at han var svært plaget med allergi, og inntil få år siden fantes det ingen alternative produkter i Norge. Derfra kom ideen om å skaffe rene, trygge, og helst plantebaserte frisørprodukter.

– Vi visste at det var et marked for det, ikke minst så vi suksessen ICON Hairspa hadde i
Danmark, sier Clas.

Felles visjon
– Fokuset til det nye selskapet er den samme visjonen vi tok med oss inn. Vi skal ha
høy kompetanse, bistå markedet med oppdatert kunnskap og gi et bredt spekter av highend-produkter. Slik kan både frisører og sluttkunde ta bevisste valg til fordel for seg selv og miljøet, forteller de.
Selv om helse er viktig, er det mer som er bra med produktene.

– Opplevelsen ved bruken er vel så viktig. Det er superbra produkter og de lukter fantastisk, sier Maria entusiastisk.
Er det noe frisørene lurer på rundt produktene, bistår de gjerne.

– Her er det alltid noen man kan ringe, betrygger de.

Den nye staben består av åtte menn og 13 kvinnerDen nye staben består av åtte menn og 13 kvinner. 
– Vi har samlet alt her i Larvik fordi vi vil ha et team som jobber sammen. Å få den felles ånden er viktig, sier Maria Nyegaard og Claus Morten Østbye.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 4, 2017.

Tekst: Guri Haram
Foto: Line Loholt

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd Pink Limited Edition

ghd Pink Limited Edition

ghd og Lulu Guiness står sammen i kampen mot brystkreft, og introduserer nå Pink Limited Edition. For hvert solgte produkt doneres det til Rosa sløyfe.
ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush er en klassisk hårbørsten med nylonhår som er ideell for den siste finish på enhver frisyre for å tilføre glans og pleie.
Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka fra Hercules Sägemann er en kam med en roller som gjør den skånsom, forenkler kamming samt gjør at den passer ulike typer av produktpåføring.
The Wet Detangler - siste nytt hos Tangle Teezer

The Wet Detangler - siste nytt hos Tangle Teezer

Den nye børste fra Tangle Teezer er spesielt designet til å fleksibelt gre håret ut når det er vått og floket uten å skade håret. Kommer i fire farger.
Caring Body Wash fra Nõberu of Sweden

Caring Body Wash fra Nõberu of Sweden

Nõberu of Swedens nye Caring Body Wash rengjør effektivt, har en behagelig duft og inneholder naturlie oljer som fukter huden. Finnes i tre dufter.

Nyeste show se flere frisørshow

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Frisørportretter se flere frisørportretter

Morten og Anders Fevang

Morten og Anders Fevang

Sammen med hans to brødre Morten og Anders Fevang – kunne Kjetil Fevang stolt ta i mot prisen «Årets frisørbedrift 2016». Les om brødrenes fantastiske historie og lær dem litt bedre å kjenne her!
Maja Provstgaard (Q&A)

Maja Provstgaard (Q&A)

Vi stilte vinneren av Årets Frisør Region 2 - Maja Provstgaard 15 spørsmål! Se hennes fantastiske vinnerbilder og se hva hun svarte her.

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.