LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

L’Oréal - en ny nordisk organisasjon

L’Oréal i Norden fikk den 1. august ny organisasjonsstruktur. Hovedkontoret som samler eksperter fra hele Norden ligger i København, og i tillegg blir de lokale kontorene styrket.
Mai-Britt Rasmussen merker allerede nå en helt ny energi og dynamikk i virksomheten.

L’Oréal - en ny nordisk organisation
Resepsjonen i L’Oreals nye hovedkontor. Bygningen stod ferdig i 2010 og er ifølge EU en GreenBuilding. Det betyr at bygningen er energieffektiv og designet slik at plassen
utnyttes optimalt.

Man skal forandre seg og utvikle seg for å vokse. Og nettopp ”Change to grow” har vært
mantraet igjennom hele den organisasjonsforandringen som L’Oréal i Norden nettopp har gjennomgått. Den 1. august var den nye organisasjonen på plass, men allerede nå kan
Mai-Britt Rasmussen, som er General Manager Professional Products Division Nordic
merke at det er kommet en helt ny energi og dynamikk i virksomheten.

De lokale salgs- og utdannelseskontorene forsetter å være lokale, og dermed er det de
samme velkjente ansiktene frisørene vil møte i de respektive landene, også i fremtiden. Hovedkontoret ble flyttet fra Glostrup og inn i helt nye lokaler ved Københavns havnefront,
med stor mulighet for utvikling.

Forenkling, effektivitet og dynamikk er i fokus
”Tanken bak omstruktureringen av L’Oréal organisasjonen i Norden var i prinsippet å forenkle forretningsgangen, og ikke minst for å samle ekspertisen og dermed skape en dynamisk og effektiv organisasjon”, forteller Mai-Britt Rasmussen.

Dermed har man i stedet for fire relativt små landsorganisasjoner, hvor alle skulle vite alt fra
A-Z, nå skapt en samlet nordisk organisasjon. Hvor man kan skape ekspert teams innen for
de forskjellige områder, som alle så kan bruke. ”Det betyr en forsterkning av våre brands og
en forsterkning av vår markeds- og forbrukerforståelse”, fastslår Mai-Britt Rasmussen. Hun
ser et stort potentiale i bransjen. ”Bransjen endrer seg raskt, og vi skal forandre oss i takt
med den”, er hennes holdning.

Mai-Britt Rasmussen forteller at man har arbeidet på den nye organisasjonsstruktur det seneste året, og at den ble meldt ut i organisasjonen i april. Selv har hun sittet på posten som General Manager Professional Products Division Nordic siden mai i år, og hun har overhode ikke ligget på latsiden.

Mai-Britt Rasmussen - General Manager Professional Products Division Nordic - L'Oréal L’Oréal - en ny nordisk organisation
”Tanken bak omstruktureringen av L’Oréal organisasjonen i Norden var å forenkle forretningsgangen, og ikke minst å samle ekspertisen og skape en dynamisk og effektiv organisasjon”, forteller Mai-Britt Rasmussen.

L'Oréal's hovedkontor er flyttet fra Glostrup og inn i helt nye lokaler på Københavns havnefront, med mange muligheter for utvikling.



Flere fornyelser
Utover å skulle implementere den nye organisasjonsstrukturen, tilføyer man nemlig enda en divisjon i oktober, nemlig skincare med kjøpet av Decléor og Carita. De leverer skincare produkter til professjonelt bruk som spa, skjønnhetsklinikker og stormagasiner. Ut over dette innredes et helt nytt akademi i L’Oréals nye hovedkontor. Det skal stå klart i november. Hele L’Oréals store kurs- og seminarportefølje er blitt gjennomgått og oppgrader. Og sist men ikke minst har Mai-Britt Rasmussen gjort en stor innsats i forhold til å personlig snakke med alle de ansatte som er blitt berørt av omstruktureringen av virksomheten.

”Bl.a. derfor – og fordi vi ikke har hastet den nye organisajonen igjennom, men latt alle få tid til å venne seg til tanken - bakker alle i dag opp om den nye organisasjonen, og vi har fått skapt en ånd og en atmosfære som utstråler dynamikk”, forteller hun.

Divisjonen har i dag ca. 200 medarbeidere fordelt i de nordiske landene. Mai-Britt Rasmussen forteller at man har vært i stand til å plassere eller flytte på de fleste som er blitt berørt av den nye organisationsstrukturen.

”Veldig mange synes det har vært spennende å flytte med til København, og i dag har vi et sterkt nordisk team samlet på hovedkontoret. Komplimentert med sterke lokale salgs- og utdannelsesteams i landene. Og noe som er helt nytt er opprettelsen av trade marketing stillinger i landene, dette for å sikre perfekt eksponering av våre brands i salongene”.

L’Oréal - en ny nordisk organisation
L’Oréals hovedkontor er en fantastisk smeltedigel av medarbeidere fra hele Norden. Her
ses Diana Ferro og Emma Engqvist.

Tettere på kunden
Mai-Britt Rasmussen mener helt klart man med den nye strukturen kommer enda tettere på
frisøren, og hun slår fast at fokuset nå som tidligere er frisøren.

”Kjernen i vårt fag er utdannelse og inspirasjon. Og her er våre akademier sentrale. Vi investerer i dem og det kommer til å skje en kjempe utvikling på dette område. De skal være hjertet i våre lokale organisasjoner og et sted vi kan samle bransjen”.

På hovedkontoret i København er det dermed etablert nye avdelinger; en markeds-innsikts avdeling, som ser på forbruksmønstre i hele Norden, og en business development avdeling, som ser på de parametre som skal til for å stimulere bransjen til vekst – fra innredning til økt bruk av digitale medier. Man ser på hvilke produkter som matcher det fine skandinaviske håret og det fuktige klimaet, og formidler den viten videre til utviklingsteamet i Paris, slik at de kan bruke det i deres arbeid.

”I og med at Norden nå er én stor samlet divisjon, får vi også mer å skulle ha sagt internasjonalt”.

I forbindelse med undervisningen, som er en av grunnsteinene i L’Oréal, er planen å undervise på et enda høyere nivå i eksempelvis fargebehandling og andre faglige aspekter av bransjen, akkurat som man vil kjøre kurs i forretningsdrift, samt i bruken av digitale medier.

”Som en av mine regionale sjefer sa; ”tidligere opplevde jeg at jeg hadde ryggen litt vendt mot kundene mine, men nå vender jeg ansiktet mot dem”. Den nye strukturen fordeler ansvaret klarere og vi kan bedre fokusere på å være der for kundene våre.

Den perfekte opplevelsen for forbrukeren
Nettopp for å sette fokus på den perfekte frisøropplevelsen for forbrukeren arbeider L’Oréal på
et Salong Emotion projekt. Hvor man vil hjelpe frisørene med alt fra innredning til videresalg og rådgivning.

”I dag handler det om å skape opplevelser; hos bakeren, på caféen og også hos frisøren. Vi skal gi forbrukeren den beste reisen, og det gjør vi med hjelp fra vårt education team”, fastslår Mai-Britt Rasmussen. På et av våre merker - Kérastase - deltar noen av våre kunder i et ”mystery clients” prosjekt i salongene. Ut fra deres opplevelser danner vi oss et inntrykk av hvor det er muligheter for forbedringer”, forklarer Mai-Britt Rasmussen.

”Typisk er frisørene veldig gode til å ha produktene pent eksponeret på hyllene. Når det gjelder diagnose, konsultasjon og tips til pleie og styling, er det muligheter for forbedring, akkurat som når det gjelder kontakt med kundene mellom frisørbesøkene og gjenbookinger. Vi planlegger i fremtiden kurser og seminarer, hvor vi kan hjelpe frisørene med en rekke initiativer omkring dette”.

L’Oréal - en ny nordisk organisation L’Oréal - en ny nordisk organisation

Michael Forster og Lauren Roberts i L’Oréals nye hovedkontor på Havneholmen i København.

Sophia Blichfeldt, Heidi Tynkkynen og Hanna Jarden i full gang med brainstorming. L’Oréals nye kontorer er innredet åpne og lyse, med mange alternative muligheter for møter.

Vi har et sosialt ansvar
Mai-Britt Rasmussen mener også at en markedsledende virksomhet som L’Oréal i Norden har et sosialt ansvar. Det skjer under overskriften ”Sharing beauty with all”, hvor man arbeider med forskjellige programmer: ”Beauty for a better life”, er et globalt prosjekt, som gir unge muligheten for en utdannelse til frisør eller beautician og en inntekt. Det arbeides med støtte til forskning i programmet ”For Women in Science” og med ”Look good feel better”, som hjelper kreftramte kvinner til å føle seg bedre tilpass med seg selv, akkurat som ”Hairdressers against AIDS” også er et projekt L’Oréal i Norden støtter.

Også i forbindelse med etableringen av det nye hovedkontoret – og på de øvrige kontorer i Norden - arbeides det med det miljømessige fotavtrykk. Det nye hovedkontor er derfor bygget i 2010 og er ifølge EU en GreenBuilding. Det betyr at bygningen er energieffektiv og designet så plassen utnyttes optimalt. Akkurat nå er man faktisk ved at få enda en miljøsertifisering, nemlig den amerikanske standard LEED.

Lykkes over all forventning
Selv om ”det nye L’Oréal” akkurat har sett dagens lys, er Mai-Britt Rasmussen meget tilfreds. ”Vi har vært meget proaktive med kommunikasjonen i prosessen, og transformasjonen er lykkes over all forventning. Medarbeiderne er motivert, de er innstilt på å løfte i flokk, og de har tatt reisen med L’Oréal super positivt og konstruktivt. Så det er ingen tvil om at den nye organisasjonen allerede har og i fremtiden vil styrke L’Oréal Professional Products i Norden”.

L’ORÉAL PROFESSIONAL PRODUCTS DIVISION
Varemerker hårpleie:
L’Oréal Professionnel, Kérastase, Redken, Matrix, Pureology, Shu Uemura Art of Hair
Negler:
Essie Pro
Hudpleie:
Decléor og Carita
Antall ansatte i Norden:
Ca. 200

Tekst: Pia Finne
Foto: Claus Peuckert

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

CUTRIN Aurora Color Care

CUTRIN Aurora Color Care

CUTRIN Aurora Color Care er en spesialserie for pleie og vedlikehold av kjølige og klare blonde nyanser og pastellfarger i Silver, Pearl og Rose. Les mer her!
JOICO Defy Damage

JOICO Defy Damage

JOICO lanserer nå Defy Damage, en hårpleieserie som forebygger skade på håret samtidig som den pleier og etterlater håret med en sunn glans. Les mer her!
SkyLight Blond blekemiddel fra Paul Mitchell

SkyLight Blond blekemiddel fra Paul Mitchell

Skylight er perfekt for bleking med frihåndsteknikker og er ideell for presisjon og nøyaktig påføring og til bruk med alle frihåndsteknikker. Lysner opp til 7 toner.
Nyhet fra Paul Mitchell - Tea Tree Special Color Shampoo & Conditioner

Nyhet fra Paul Mitchell - Tea Tree Special Color Shampoo & Conditioner

Tea Tree-serien fra Paul Mitchell med sin karakteristiske, pirrende følelse, i en helt ny fargebevarende linje med shampoo og balsam. Les mer her!
Nye strukturprodukter fra Goldwell StylesSign

Nye strukturprodukter fra Goldwell StylesSign

Struktur er trendy! Goldwell tilfører fire nye styling-helter til StyleSigns serien, som er skapt for vakkert hår med mye struktur. Les mer om produktene her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Første International Hairdressing Awards i Madrid

Første International Hairdressing Awards i Madrid

Den første International Hairdressing Awards fant sted i Madrid i og den bød på både en glimrende prisutdeling og et inspirerende runway-show
Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell inviterte til et forrykende hårshow på Hårmessen 2018 i Stavanger og viste en rekke nydelige, inspirerende og kreative avant-garde frisyrer.
Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals internasjonale TrendVision 2018 gikk av stabelen i Lisboa, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience. Se mer her!
Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Frisører, leverandører og inspiratorer fra hele Europa møttes for å mingle, mens de tok del i de seneste trends fra noen av bransjens stjerner.
Glamour og luksus på Gold Show i København

Glamour og luksus på Gold Show i København

Motehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallakvelden Gold International Show, sirkusartister og flere nye lanseringer i København.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

'Flettemamma' Bente-Helen Schei

'Flettemamma' Bente-Helen Schei

'Flettemamma' Bente-Helen Schei er firebarnsmor og hekta på fletter. Hun har 140.000 Instagram-følgere, og lager vakre, trendy og spennende fletter. Les mer her!
Nina Strid (Q&A)

Nina Strid (Q&A)

Allerede i ung alder visste Ålesundsjenta Nina Strid hva hun ville. Én ting var sikkert; hun skulle bli frisør. I dag er hun medlem i Fondation Guillaume og sitter med en førsteplass i Aveda Global Fashionista-konkurranse. Les mer om henne her:

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Matt Beck, som driver YouTube-kanalen og bloggen Free Salon Education, viser her hvordan du kan skape en lekker, asymmetrisk bob i Pixie-stil med masse tekstur.
How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

Når Sam Villa ikke jobber med hår elsker han å fiske, og denne lekre frisyren er inspirert av fiskenett. Se hvordan du kan lage dette "flettenettet" her!
Skap en Donut Braid med Sam Villa

Skap en Donut Braid med Sam Villa

I denne video viser talentfulle Sam Villa hvordan du går fra en hestehale til en donut og til sist samler alle deler i en sjarmerende flette.
2 i 1 festhår med Regis Salons

2 i 1 festhår med Regis Salons

Britiske Regis Salons sammen med Creative Director Kieron Fowles har skapt to glamorøse festfrisyrer som din kunde enkelt kan gjenskape selv. Se video her!
How to: Shadow Roots hårfarge - video tutorial

How to: Shadow Roots hårfarge - video tutorial

I denne videoen viser Jenny Strebe og Viola Landsky, Schwarzkopf Professional Colourist, hvordan man skaper en reverse balayage med shadow roots. Se video her!