LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

PåHåret - Bogstadveien

Bogstadveien minner om en kokende gryte. Det er Black Friday, og mennesker løper
frem og tilbake for å få med seg gode tilbud. Innerst i et hjørne, nesten oppe ved Majorstuakrysset, finner vi PÅHÅRET. Det er ikke så lett å få øye på salongen, men når vi
går inn ser vi salongen med helt nye øyne. Salongen er avlang, lys, stor, moderne og
mye større enn vi hadde trodd, hele 162 kvadratmeter fordelt på to etasjer.

F.v: Ida Michelle Huus, Sandra Jensen og leder Tore Lillesund forteller at oppskriften på å lykkes er å la de ansatte ha mye ansvar.
F.v: Ida Michelle Huus, Sandra Jensen og leder Tore Lillesund forteller at oppskriften på
å lykkes er å la de ansatte ha mye ansvar.

- Det er mange som har den reaksjonen som dere har, at de får et annet inntrykk av
salongen når de kommer inn. Den ser jo veldig liten ut fra utsiden. Jeg er så stolt over arbeidsplassen min, og det er gøy å bli påminnet om hvor flott salongen vår er, forteller
Tore Lillesund, leder PåHåret Bogstadveien.

Gir ansatte ansvar - bygger budsjett sammen!
Vi møter marked- og produktansvarlig, Karin Warset, og Tore Lillesund som er leder for PÅHÅRET i Bogstadveien. Tore har jobbet i salongen i mange år, og sammen med sine engasjerte ansatte, har de skapt et godt samarbeid og et flott team. - Vi gir de ansatte
mye ansvar og de står på egne ben, forteller Tore. Han mener dette er en viktig faktor til suksess.

F.v: Ida Michelle Huus, Karin Warset og Sandra Jensen Kåsereff viser frem kampanjevarer i salongen i Bogstadveien.
F.v: Ida Michelle Huus, Karin Warset og Sandra Jensen Kåsereff viser frem
kampanjevarer i salongen i Bogstadveien.

Han har sammen med teamet satt et budsjett for neste år, med en omsetningsøkning
på 20 prosent. - Det høres kanskje i overkant ambisiøst ut, men etter flere år med graving
i Bogstadveien og dårlig fremkommelighet for kundene, er vi nå klare for vekst igjen, sier
Karin. - Budsjettprosessen starter med at hver enkelt frisør setter seg personlige mål
og vurderer hvor mye de kan bidra med, og sammen har vi funnet et felles budsjett. Dette
gjør de ansatte mer interessert i økonomi og tall, og de føler seg mer inkludert, sier Tore.

- Det er kvalitetene til teamet som Tore har satt sammen her i Bogstadveien som gjør at
vi kan sette så ambisiøse mål for neste år. Og viktigst av alt er å ha en leder som
ser de som jobber her, og at hver enkel ansatt gir sitt beste, forteller Karin. Det er
tydelig at det å involvere de ansatte er trikset for et godt miljø på arbeidsplassen. Èn gang
i måneden samler Tore alle sammen for å prate om måneden som har gått.

- Vi møtes for å prate om vi har klart budsjett, rebooking, salgsprosent og effektivitet. Da
har de også individuelle mål som vi ser på sammen. Jeg følger opp hver enkelt på dette
jevnlig. Lær dem å rebooke, slik får vi fulle lister. Kundene vil jo ha fint hår kontinuerlig,
forteller Tore.

Se også: Årets Frisørkonsern 2017: PåHåret


Karin Warset og Tore Lillesund har skapt et godt team i Bogstadveien. Dette har ført til
høye budsjett for det kommende året.

Hva slags leder må du være for å få de ansatte til å lykkes?
- Du må ha en tydelig kommunikasjon, avklare forventninger og ha klare rammer for
hvordan ting skal være. Du må se de ansatte og følge opp hver enkelt. På den måten får
du selvstendige, trygge medarbeidere som bidrar i teamet. Det kan være et tips å møte
de ansatte også utenom salongen, gjøre noe sosialt sammen. Ha spill-kveld, felleslunsjer
eller andre sosiale møter. Vi har jo en travel hverdag, så da kan det være en
fin anledning til å sitte ned og prate sammen, forteller Tore.

Stillestund og spa-følelse
Litt lenger inn i salongen finner vi rommet som forklarer hva alle kundene gleder seg mest
til når de besøker PÅHÅRET Bogstadveien: Hårvasken. I et eget mørkt rom, med masse stearinlys står det flere vaskestoler linet opp etter hverandre. Rommet gir en spesiell
spa-følelse og en rolig, avslappet stemning.

Se også: PåHåret-frisør Frida Andersson

- Her er det stillestund, og kundene elsker det, forteller Tore. Karin forteller at dette er en
av signaturene til salongen, og det gir kundene det lille ekstra. Det er ingen hemmelighet
at kundene forventer mye mer enn en hårklipp- og farge. Og da må man tenke markedsføring. PåHåret tar kundenes forventninger veldig alvorlig, og ved å yte litt ekstra viser de kundene
hvem de er, og hva de står for som salong.

Salongkjeden har en egen servicemal de følger for hver eneste kunde som kommer inn
døren. Malen har punkter som beskriver tydelig hvordan kundebesøket og behandlingen
skal utføres, og sikrer at kunden får en fantastisk opplevelse. - Servicemalen omhandler
alt fra hvordan vi skal ta i mot kunder, hvordan gjøre en profesjonell konsultasjon, hårvask,
klipp og veilede om produktene. Dette er en mal som genererer fornøyde kunder som er
den eneste markedsføringen for salongene og for kjeden i sin helhet, sier Karin.

Stillestund: En av signaturene til PåHåret i Bogstadveien er hårvasken. Da får kunden stillestund og hodebunnsmassasje.
Stillestund: En av signaturene til PåHåret i Bogstadveien er hårvasken. Da får kunden stillestund og hodebunnsmassasje.

Markedsføring på sosiale medier
Karin forteller videre at markedsføring er en av områdene kjeden skal satse enda mer på
i fremtiden. - Vi vet at tradisjonell annonsering i blader gir svært begrenset effekt. Det er vanskelig å få frem budskapet, så det er derfor en kostbar markedsføring. God og effektiv markedsføring vil alltid først og fremst handle om fornøyde kunder. Det starter med flinke
frisører, samt en rekke tiltak og prosesser i den enkelte salong, som kvalitetssikrer arbeidet.
I tillegg jobber vi med å få alle avdelingene synlige når kunder søker oss via forskjellige søkemotorer. Vi arbeider derfor aktivt med Facebook og Instagram. I disse dager jobber vi
med en kampanje for rekruttering av nye frisører via Facebook. Hvis vi skal vokse, trenger vi stadig flere dyktige mennesker, forklarer Karin.

De fleste av PÅHÅRET kjedens markedsaktiviteter styres sentralt, men Instagram er noe
de ønsker at salongene skal ta ansvar for og jobbe med lokalt. Bogstadveien har i
skrivende stund 450 følgere, og Karin røper at de har en intern konkurranse gående om
hvilken av salongene som først når 1000 følgere. Frisørene Ida Michelle Huus og Sandra
Jensen Kåsereff forteller at de ofte legger ut inspirasjons-bilder på Instagram, men også
bilder av eget arbeid. - Hvis vi bare legger ut inspirasjons-bilder vises ikke identiteten
til din salong. I tillegg pirrer vi med bilder av vårt eget arbeid med før og etter-bilder, hårtips,
samt aktiviteter og ting vi gjør, forteller Ida Michelle.

Ida Michelle Huus og Sandra Jensen Kåsereff viser frem noen av varene PåHåret har tatt inn.
Ida Michelle Huus og Sandra Jensen Kåsereff viser frem noen av varene PåHåret har
tatt inn.

Se også: PåHåret-frisør Peter Brun 

Hva er identiteten til PÅHÅRET Bogstadveien?
- Vi skal oppfattes som kunnskapsrike, spennende og givende. I bunn og grunn være
faglige dyktige i faget vårt. Det er ingen tvil om at jentene får mye inspirasjon fra lederen i salongen. Tore er en fantastisk leder. Han passer på at hver enkelt av oss har det bra og tilpasser vårt behov. Vi ser opp til lederen vår, forteller Sandra.

Så hva er jentenes hemmelighet for å lykkes i frisørbransjen, og hvordan får de
listene
fulle?
- Hvis du jobber hardt i denne bransjen får du til hva du vil. Du er nødt til å bruke ekstra
tid på kunden og vise de teknikker de kan gjøre hjemme. Lær dem hvordan de kan krølle
håret på to minutter og bruk litt tid på en perfekt finish. Lag en plan når de kommer inn i salongen og ha en god konsultasjon. Og sist men ikke minst: rebooking. Avtal en ny time
med en gang. Du må skape forventninger, forklarer jentene.

Så i korte trekk: Gjør en god jobb, vær faglig god, øv og tren om igjen og om igjen for å
bli best. Bli med i det kreative teamet til PÅHÅRET Front, og bli med på konkurranser.

Tekst og foto: Emely Hansen

Nyeste produkter se flere produktnyheter

L'Oréal Professionnel introduserer INOA Balayage Ambré

L'Oréal Professionnel introduserer INOA Balayage Ambré

I anledning av INOAs 10-års jubileum introduserer L'Oréal Professionnel nå servicen INOA Balayage Ambré med fire nyanser av rav for den perfekte tone.
Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Celeb Luxury Colorditioner i 10 nyanser hos HeadBrands

Gem Lite Colorditioner er en pigmentert, fargebevarende og styrkende balsam, som gjenoppbygger og reparerer bindingene i håret. Finnes hos HeadBrands.
Nye Cera Wandbar stylingverktøy

Nye Cera Wandbar stylingverktøy

Cera Wandbar er et smidig stylingverkøy som takket være den ergonomiske vinkel gir masse stylingmuligheter uten å belaste håndledd, skuldre eller albue. Les mer her!
CUTRIN BIO+ - velvære for hodebunnen

CUTRIN BIO+ - velvære for hodebunnen

CUTRIN BIO+ er en pleieserie som behandler tørr hodebunn, flass og håravfall skånsomt og effektivt. Nå relanseres serien i nye forpakninger. Se mer her!
SEB MAN - hårpleieserie for menn fra Sebastian Professional

SEB MAN - hårpleieserie for menn fra Sebastian Professional

Sebastian Professional lanserer SEB MAN, en serie for menn med produkter til hår og skjegg, skapt med fokus hva det betyr å være en mann i dagens samfunn. Se mer her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell inviterte til et forrykende hårshow på Hårmessen 2018 i Stavanger og viste en rekke nydelige, inspirerende og kreative avant-garde frisyrer.
Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals internasjonale TrendVision 2018 gikk av stabelen i Lisboa, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience. Se mer her!
Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Frisører, leverandører og inspiratorer fra hele Europa møttes for å mingle, mens de tok del i de seneste trends fra noen av bransjens stjerner.
Glamour og luksus på Gold Show i København

Glamour og luksus på Gold Show i København

Motehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallakvelden Gold International Show, sirkusartister og flere nye lanseringer i København.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Mer en 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for å være med på den aller første HeadBrands Xperience – og for en opplevelse det var! En hel helg fylt med inspirasjon, trender og noe for enhver smak.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Frida Andersson (Q&A)

Frida Andersson (Q&A)

Vi stilte vinneren av Årets Frisør 2016 - Frida Andersson 15 spørsmål! Se hennes flotte vinnerbilder og hva hun svarte her.
Salong Kutt

Salong Kutt

Frisørsalongen Kutt på Grünerløkka har et gjennomført stilkonsept med Hawaii og California som tema, inspirert av daglig leder Silje Myhre sin egen stil.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

How to: Shadow Roots hårfarge - video tutorial

How to: Shadow Roots hårfarge - video tutorial

I denne videoen viser Jenny Strebe og Viola Landsky, Schwarzkopf Professional Colourist, hvordan man skaper en reverse balayage med shadow roots. Se video her!
Juleinspirert hestehale med ghd

Juleinspirert hestehale med ghd

ghd viser i denne video hvordan du kan lage en lekker, bølget hestehale med hårpynt, perfekt til julens fester. Se video her!
Naturlige og teksturerte bølger med ghd

Naturlige og teksturerte bølger med ghd

I denne video viser ghd hvordan du får den såkalte "I woke up like this"-look. Naturlige og teksturerte bølger for en kul og sexy look. Se videoen her!
Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

I denne tutorial viser den dyktige Benjamin Martin tre ulike oppsetninger for langt hår som passer perfekt til bryllup, feiringer, jul og nyttårsfester!
ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

I denne video viser ghd hvordan man skaper det perfekte wavy hår med en rettetang.