LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

We Are One – en annerledes distributør

Høsten 2013 startet We are One distribusjon i Norge av to eksklusive brands; Aveda og Bumble and bumble. I fjor åpnet de i Danmark.

– I motsetning til andre distributører har vi ikke planer om å få flere brands inn i portfolioen, forteller de.

Distributøren We are One har agentur på varemerkene Bumble and bumble (Bb) og Aveda som føres i utvalgte salonger.
For ett år siden overtok de distribusjonen av Bb og Aveda i Danmark, med sitt danske kontor på Kongens Nytorv i København.

– Våre to produktkonsepter passer veldig godt inn hos noen, men vil aldri være på ethvert frisørhjørne, sier daglig leder Ulf Schjerpen og regional director for Aveda, Ellen Marie Johansen.

Daglig leder Ulf Schjerpen, og regional director for Aveda, Ellen Marie JohansenDaglig leder for We Are One, Ulf Schjerpen, og regional director for Aveda, Ellen Marie Johansen.

Ekspertise øker omsetningen
We are One har kontor på Aker Brygge i Oslo, og 12 heltidsansatte. Årlig omsetning er drøye 25 millioner kroner i Norge. I tilstøtende lokaler finnes én av Europas to Bb flaggskip-salonger. Veggene har morsomme sitater som «real men marry hair stylists», og et røft New York-inspirert interiør inkludert en barbershop. Hos Billy´s Bumble and bumble er varesalget på misunnelsesverdige 24 prosent av butikkens totalomsetning, og det kun på ett brand.

– De ansatte kan produktene inn og ut. Jeg tror ikke på økt salg gjennom mange brands hvor fagekspertisen blir utvannet. Derfor ønsker vi samarbeid med salonger som lærer produktene godt nok til å kalle seg eksperter. Vår suksess måles i partner-salongenes, sier Ulf.

Produktene deres er ikke å finne i multi-brand salonger og salongeierne må kanskje ha noe av samme «mindset» som menneskene bak, for å kunne identifisere seg med konseptet.

Hårstylistens ståsted
Ulf er oppvokst i frisørbransjen; på 80-tallet var han lærling hos faren. Som voksen drev han egne salonger. I mange år jobbet han for flere internasjonale aktører, som artistisk leder for Intercoiffure reiste han verden rundt som hårstylist. I dag eier han fortsatt frisørsalonger, men jobber ikke lenger som frisør.

– Jeg savner frisøryrket, men i dag opplever jeg å være med på å fremdyrke pasjon for håndverk og frisørfag. Fordelen ved å kjenne bransjen innenfra og selv være en del av den, har jeg glede av i jobben som leverandør, sier han.

Ulf har jobbet med Bb siden år 2000, og synes det er kvalitetsmessig fantastisk.

– Selskapet tenker produktutvikling fra en hårstylists ståsted og Bb har stått for mange produktinnovasjoner som flere senere har kopiert, forteller han.

Bb ble grunnlagt i 1977 av Michael Gordon i hans hippe New York-salong. Etter hvert kom behovet for nye innovative produkter. Utviklingen sto hårstylistene for selv, noe de fortsatt gjør i dag.

Salongen Billy´s Bumble and bumble er en av to flaggskip-salonger i Europa. Salongen er bygget på lisens fra Bb i New York. Salongen Billy´s Bumble and bumble er en av to flaggskip-salonger i Europa. Salongen er bygget på lisens fra Bb i New York. 

Produkttesting skjer hos Bbs mange team under New York Fashion Week. Innovative hårpudder, saltvannspray og nye varianter av tørrsjampo har alle blitt født her.

I Meatpacking District, New York, åpnet i 2004 The House of Bumble, et kreativt hus hvor alt foruten produksjonen til Bb foregår. Her drives også Bumble and bumble University (BbU), kalt «The Harvard of Hairdressing» hvor frisørers videreutdanning har nådd nye høyder, ifølge Ulf.

– Gjennom årene har jeg fått mange gode venner i Bb og dermed kontakt med de nye eierne, Estée Lauder, som også har livsstilsmerket Aveda i sin kosmetikk portofolio, sier han.

Se også: ICON Hairspa i forkant av det grønne skiftet

Plantebasert innovasjon
Aveda ble grunnlagt i Minneapolis i Minnesota, 1978 av frisøren Horst Rechelbachers. Hans mål var å lage plantebaserte profesjonelle skjønnhetsprodukter som er bedre for miljøet og mennesket. I dag er han omtalt som en legende i kosmetikkbransjen. Aveda er tilgjengelig i over 30 land, og ledende innen profesjonell, plantebasert hår- og hudpleie.  

Aveda er det tredje største profesjonelle hårpleiemerket i USA, med kun 5700 salonger.

– De jobber tett med få men dedikerte salonger, i stedet for å gå bredt ut. Slik kan man også tilpasse samarbeidet etter behovet til hver salong. Det er en utrolig givende og utviklende måte å samarbeide på, sier Ellen Marie.

Hun forteller at We are One investerer mye i kurs og opplæring.

– Både Ulf og jeg har bankende frisørhjerter med bakgrunn fra kursing, og brenner for dette. Vi har mange dyktige konsulenter fra inn- og utland som deler kunnskaper her hos oss, sier hun.

Den faglige kompetansen er ytterligere styrket gjennom ansettelsen av Lars Eriksen Eitran som Aveda Nordic Ambassador. Ansvarlig Aveda Color Educator i Norge og Danmark er Ida Gustavsson fra Dugg, i tillegg har Aveda et knippe freelance konsulenter innenfor farge, hudpleie, spa og makeup.

We are One har agentur på varemerkene Bumble and bumble (Bb) og AvedaBumble and bumble har fått pris for sin lekne logodesignDistributøren We are One har agentur på varemerkene Bumble and bumble (Bb) og Aveda som føres i utvalgte salonger. Veggene har morsomme sitater i håndskrevet stil, og et røft New York-inspirert interiør inkludert en barbershop.

Velvære-ritualer og signaturbehandlinger
I dag finnes i overkant av 50 Aveda-salonger i Danmark og Norge. I tillegg til Inch i Oslo som har vært en Aveda Lifestyle salong i flere år før We are One ble etablert, har Ulf bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salong.

– I Hamar har vi siden dette tredoblet omsetningen. Jeg ønsket å vise at det ikke kun er i storbyene konseptet fungerer, samtidig har Podium fantastiske medarbeidere som har tatt Avedas konsept seriøst, sier han.  

Podium Aveda Lifestyle & Spa utfører velvære-ritualer på alle gjester. Aveda er kjent for relasjonen til Ayurveda, en 5000 år gammel ur-medisin fra India.

– Ritualene avstresser gjestene og sørger for en behagelig start. Den gir også et lite pusterom for frisøren, sier de.

Podium i Hamar har implementert Avedas business system gjennom Aveda Business College. Det har også flere norske Aveda-salonger. Programmet består av kurs for ledere, frisører og lærlinger og bevisstgjør medarbeidere på businessen de skaper. Aveda bruker kjente rammer, satt i en praktisk og lettfattelig kontekst, blant annet fordi det er på «frisørenes språk».

Ulf Schjerpen har bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salongUlf Schjerpen har bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salongUlf Schjerpen har bygget om sin salong i Hamar til en fullverdig Aveda Lifestyle salong, som utfører velvære-ritualer på alle gjester.

Etikk er hjørnesteinen
Bak kvalitetsprodukter med herlige dufter, synes distributørene det er vel så interessant å se hvordan selskapene drives. Hva gjelder Aveda er etikken hjørnesteinen til hele selskapsoppbygning.

– I tonn kjøper Aveda inn mest økologiske råvarer i kosmetikkverdenen, og er kjent for rene, naturlige aromaer. Produktene har ypperste kvalitet, og samtidig en bærekraftig produksjon med plantebaserte og økologiske ingredienser. Produktene er heller ikke testet på dyr.

Aveda har vært visjonære og fremadrettet i snart 40 år. Selve fabrikken ligger i et naturreservat.

– Fanesaken er å ivareta hele verdikjeden fra bonden til frisøren, mens kundene får trygge plantebaserte produkter. Dette betyr også bærekraftig transport og produksjon; de var først ute med å ta i bruk vindenergi. Vi opplever at disse verdiene er viktige for frisører i Norge og Danmark. Også forbrukere har et sterkt miljømessig fokus og velger produkter som er bedre for dem og miljøet, avslutter begge.

Tekst: Guri Haram
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

KC Professional Color Mask Art

KC Professional Color Mask Art

Color Mask Art er en direktefarge med gelbasert formel som gir et jevnt og glansfullt resultat og vaskes gradvis ut. Finnes i flere farger. Se mer her!
Wet Brush - Limited edition farger

Wet Brush - Limited edition farger

The Wet Brush er super til å løse floker på en skånsom måte og kan brukes i vått eller tørt hår. Finnes nå i tre forskjellige limited edition farger.
ghd  heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protection med UV-beskyttelse sprayes i fuktig eller tørt hår og beskytte ditt hår når du styler, krøller eller føner. Perfekt til sommeren!
Hercules Sägemann - The Copper Collection

Hercules Sägemann - The Copper Collection

The Copper Collection fra Hercules Sägemann inneholder tre ulike typer av børster.
System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

Transformér hårets personlighet og energinivå med System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX, som gir et vakkert hår mer mottagelig for styling og farge.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Marta Spizewska

Marta Spizewska

Reiser, glamorøse shows og utdannelse verden over. Hair Magazine stjal litt tid med Marta Spizewska, kreativ sjef for Wella i Norden.
Vilde Johannessen

Vilde Johannessen

Etter nærmere 10 års erfaring fra frisørbransjen i California, vendte Vilde Johannessen tilbake til en ny, og bedre frisørbransje i Norge. I dag jobber hun til daglig som stylist i Gevir, og hun gir sine tips til perfekte bølger!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!