LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Zenz har skapt en bærekraftig og global virksomhet

Zenz brenner for å utvikle frisøryrket og for å produsere sunne, naturlige skjønnhetsprodukter som passer inn i forbrukertrenden. Det betyr at Zenz nå er representert i 15 land med over 700 forhandlere, der de fleste er frisører.
Når Anne-Sophie Skjødt Villumsen startet Zenz Organic Hair for nesten 20 år siden, var målet hennes å gi bevisste forbrukere og frisører et sunnere alternativ til alle skjønnhetsproduktene som fantes på markedet. Det samme målet har Anne-Sophie og hennes mann, Jørgen Skjødt, også i dag. Ambisjonene har imidlertid blitt større, og virksomheten har vokst både innen sitt frisørkonsept og i utviklingen av produktsalg til frisører og forbrukere.

Anne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic Hair


I dag er Zenz Organic Hair Danmarks største bærekraftige og økologiske frisørkjede med sine åtte salonger og 55 frisører. I tillegg har de to partnersalonger, en i Humlebæk og en i Stavanger, og fem konseptsalonger blant annet i Australia og på Island. I tillegg står Zenz bak produktserien Zenz Organic Products, som inneholder alle produktene en salong måtte trenge.

- Målet vårt er å skape en mer bærekraftig skjønnhetsbransje, og sikre at frisøryrket overlever slik at det også utdannes frisører om fem til ti år, sier de to eierne. Vi ønsker å bygge opp respekten for frisøryrket og styrke et profesjonelt håndverk.

For Anne-Sophie og Jørgen er et godt og stimulerende arbeidsmiljø utgangspunktet i mye av det de gjør. Bruken av sunne produkter skal bidra til å sikre at frisørene blir i yrket sitt lenger enn dagens åtte til ti år. Dette gjelder også utviklingen av ansatte og et bærekraftig salongkonsept med et velrenommert navn.

Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. 


Zens har løpende 15–20 elever i salongen fordi de mener det er de unge som skal føre bransjen videre, og at salongene har et ansvar for sørge for at dette skjer.

Under Zenz sin organisasjonsparaply finnes det også et Zenz-akademi. Her får elevene støttet undervisning i salongene, og selgere, egne frisører og partnere blir lært opp i produktkunnskap. I tillegg arrangeres det kurs i hvordan man driver en bærekraftig salong.

- Akkurat nå bygger vi opp et utdanningsteam med fire til fem faste medarbeidere, sier Anne-Sophie. I tillegg har vi et kreativt team som består av noen av våre dyktige elever, medarbeidere og samarbeidspartnere. De skaper nye kolleksjoner tre ganger i året, og sørger samtidig for at frisørene både har utdanning og kunnskap om ingrediensene og produktene de trenger.

Hun slår fast at visjonen for medarbeidere i prinsippet kan kokes ned til å utvikle elever, assistenter og samarbeidspartnere både faglig, personlig og forretningsmessig.

- Målet vårt er at elevene våre utdannes til å bli den neste generasjonens partnere i Zenz.

Gjennom kjente frisører, bloggere og skuespillere har Zenz fått ambassadører over hele verden. De elsker produktenes funksjonalitet og kvalitet i kombinasjon med produktenes bærekraftige og sunne egenskaper.

Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.


Salongkonseptet Zenz
Zenz Organic Hair har også et Zenz salongkonsept. De har idag ti salonger – halvparten av dem med samarbeidspartnere – og tanken er å utvide salongkonseptet i Norden i samarbeid med lokale frisører og partnere de kommende årene.

- Forbrukerne i Norden er i front både når det gjelder bærekraftighet og det å velge bort produkter som kan forårsake allergi eller hormonelle forstyrrelser. Ved å fokusere på miljø og helse har Zenz sine salonger trukket til seg mange nye kunder de siste årene, forteller Jørgen. Vi har forsøkt å skille oss litt ut med vårt konsept og våre produkter. Det har vi lykkes med, og vi tror at andre frisører i Norden kan ha glede av dette. Derfor har vi utviklet et partnerkonsept hvor vi deler vår kunnskap og lidenskap både for yrket og for sunne produkter.

Målet er å ha 50 partnersalonger i Danmark innen 2020, og å øke antall samarbeidspartnere og konseptsalonger i utlandet.

- Målet er at alle våre samarbeidspartnere skal arbeide sammen og utvikle Zenz ut fra en felles visjon, forklarer Jørgen. Vi vil dele vår kunnskap og være transparente. Våre samarbeidspartnere skal kjenne at de er likeverdige, og at de kan dele sine kunnskaper med andre frisører.

Det første trinnet er flere salonger i Danmark og Norge, deretter i resten av de nordiske landene, og videre en global spredning av konseptet til rett type samarbeidspartnere.

Zenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptetZenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptet.


Naturlige og økologiske produkter
Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Serien inneholder både hårpleie- og stylingprodukter, oljer, hudpleie, botaniske hennahårfarger, blekepulver og mineralsminke. Alt som trengs for å drive en frisørsalong.

- Det er viktig for oss at alle produktene i Zenz Organic Products er profesjonelle produkter som fungerer. Samtidig har vi valgt bort allergener og hormonforstyrrende stoffer, sier Anne-Sophie, som også ser en etterspørsel fra kunder om nettopp naturlige og økologiske produkter verden over.

Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper. De ble tildelt prisen "Winner of Allergy Awards 2016" for sin Zenz Organic Styling-Paste.


Produktene produseres i Danmark og kan brukes til alle hår- og hudtyper. Serien har også en komplett linje med Pure-produkter som er helt uten parfyme.

- Anne-Sophie er ansvarlig for all produktutvikling i samarbeid med utviklingsavdelingen hos vår produsent, sier Jørgen. Det er en kontinuerlig prosess der produktene testes i våre salonger, av våre frisører på kunder, for å sikre funksjonalitet og kvalitet.

Produktserien skiller seg også ut når det gjelder forpakningenes design, som har et svært organisk og nordisk uttrykk.

- De som selger våre produkter skal kunne stikke seg litt ut, for da vil kundene se at vi har lagt ned mye arbeid og tatt ansvar for miljø og helse.

Svanemerking og allergigodkjenning bidrar til å forsikre kunden om at produktene oppfyller de strengeste kravene for innhold og miljøpåvirkning.

- Vi får stadige henvendelser fra frisører over hele verden som ønsker å selge produktene våre, sier Jørgen. I dag selges produktene i 15 land, og for tiden er vi midt i en utvikling der vi får én ny distributør i måneden, nå senest i New Zealand og Kina.

Zenz Organic Products er under utvikling, og fikk nylig en ny distributør i Kina


- Vi har faktisk nettopp vært og besøkt vår samarbeidspartner i Kina. Der selges produktene som meget eksklusive helseprodukter gjennom store kinesiske nettbutikker som Tmall og VIP, til en høyere pris enn hva de koster i Norden. Vi rammes derfor ikke av parallellimport eller nedsatte priser, verken i Norden eller i våre andre markeder. Det er viktig for oss at produktene ikke kan kjøpes billig i forretninger eller nettbutikker. Det skal være eksklusivt å få selge Zenzprodukter, avslutter Jørgen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 3, 2017.

Tekst: Pia Finne (red. Camilla Svensson)

Foto: Claus Peuckert

VIRKSOMHETENS VISITTKORT

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Paul Mitchell INVISIBLEWEAR®

Paul Mitchell INVISIBLEWEAR®

INVISIBLEWEAR® fra Paul Mitchell er en kompakt linje med pleie- og stylingprodukter som fokuserer på «skjønnheten i det uperfekte» og det elegant enkle.
Indola Xpress Color

Indola Xpress Color

Indola Xpress Color er en hårfarge med svært rask virketid som gir flotte resultater, perfekt i en travel frisørhverdag. Kommer i 14 nyanser. Les mer her!
Kammer i nye farger og high-tech karbonfiber

Kammer i nye farger og high-tech karbonfiber

Nå kommer JAGUAR A-Line serien av kammer i to nye farger; Rosé og Arctic White, samt Carbon Edition, som er både varmebestandig og antistatisk. Les mer her!
@PurePigments Cool Violet fra Goldwell

@PurePigments Cool Violet fra Goldwell

Opplev den nye @PurePigments Cool Violet til å gjøre enhver look kjøligere! Produktet motarbeider varme nyanser samt tilføyer en «smokey» og grå undertone.
L’Oreál Professionnel introduserer Le Hair Bronzing

L’Oreál Professionnel introduserer Le Hair Bronzing

Nye Le Hair Bronzing fra L'Oréal Professionnel overfører bronzing fra sminkens verden til håret, og lar deg gi håret en naturlig, sol-kysset look.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Look book med de nominerte til Nordic Hair Awards 2019 - ute nå!

Look book med de nominerte til Nordic Hair Awards 2019 - ute nå!

For å hylle de nominerte i Nordic Hair Awards 2019 har vi skapt en online look book. Her kan du se de nominerte og inspireres av de kreative talentene!
Beauty og business i fokus på Hår & Skjønnhet og Prisfesten 2019

Beauty og business i fokus på Hår & Skjønnhet og Prisfesten 2019

Det var fullt fart under årets gjennomføring av Hår & Skjønnhet og Prisfesten i regi av Norske Frisør- og Velværebedrifter, NFVB. Se mer fra dagen her!
Bli inspirert på Nordic Hair Awards and Expo

Bli inspirert på Nordic Hair Awards and Expo

Her kan du se noen av de spennende showene og visningene som holdes av internasjonale og lokale toppartister på Nordic Hair Awards and Expo i juni!
Hestehale med en tvist - backstage på Dion Lee AW19 under New York Fashion Week

Hestehale med en tvist - backstage på Dion Lee AW19 under New York Fashion Week

Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director, lekte seg med moderisme og gotisk romanse på Dion Lee's visning under New York Fashion Week.
Første International Hairdressing Awards i Madrid

Første International Hairdressing Awards i Madrid

Den første International Hairdressing Awards fant sted i Madrid i og den bød på både en glimrende prisutdeling og et inspirerende runway-show

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Agnes Guldbrandsen

Agnes Guldbrandsen

Agnes Guldbrandsen, innehaveren av Gevir, verdsetter sine ansatte og fokuserer på utvikling, at de er trygge og trives. Bli kjent med den dyktige frisøren bak suksessen!
Christinah Sandåker Nicolaisen

Christinah Sandåker Nicolaisen

Det startet med oppvekst i vakre Nord-Norge, og etter hvert 13 søsken. Nå har livet fått et skift til samboertilværelse i Oslo, turer med en fransk bulldog samt toppjobb i Raise Gruppen.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Lær å lage en Cornrow hestehale

Lær å lage en Cornrow hestehale

Confessions of a Hairstylist har lagt denne video på YouTube, hvor hun viser hvordan man lager en cornrow hestehale. Se hvordan step by step her!
Basket Weave Braid - tutorial med Sam Villa

Basket Weave Braid - tutorial med Sam Villa

Sam Villa viser hvordan man enkelt kan lage en 'basket weave braid', som skaper et lekkert flettemønster og kan styles til mange forskjellige looks.
Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Asymmetrisk Pixie Cut med Matt Beck

Matt Beck, som driver YouTube-kanalen og bloggen Free Salon Education, viser her hvordan du kan skape en lekker, asymmetrisk bob i Pixie-stil med masse tekstur.
How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

How To Create a Net Braid - Fishnet Braid Tutorial med Sam Villa

Når Sam Villa ikke jobber med hår elsker han å fiske, og denne lekre frisyren er inspirert av fiskenett. Se hvordan du kan lage dette "flettenettet" her!
Skap en Donut Braid med Sam Villa

Skap en Donut Braid med Sam Villa

I denne video viser talentfulle Sam Villa hvordan du går fra en hestehale til en donut og til sist samler alle deler i en sjarmerende flette.