LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Zenz har skapt en bærekraftig og global virksomhet

Zenz brenner for å utvikle frisøryrket og for å produsere sunne, naturlige skjønnhetsprodukter som passer inn i forbrukertrenden. Det betyr at Zenz nå er representert i 15 land med over 700 forhandlere, der de fleste er frisører.
Når Anne-Sophie Skjødt Villumsen startet Zenz Organic Hair for nesten 20 år siden, var målet hennes å gi bevisste forbrukere og frisører et sunnere alternativ til alle skjønnhetsproduktene som fantes på markedet. Det samme målet har Anne-Sophie og hennes mann, Jørgen Skjødt, også i dag. Ambisjonene har imidlertid blitt større, og virksomheten har vokst både innen sitt frisørkonsept og i utviklingen av produktsalg til frisører og forbrukere.

Anne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic Hair


I dag er Zenz Organic Hair Danmarks største bærekraftige og økologiske frisørkjede med sine åtte salonger og 55 frisører. I tillegg har de to partnersalonger, en i Humlebæk og en i Stavanger, og fem konseptsalonger blant annet i Australia og på Island. I tillegg står Zenz bak produktserien Zenz Organic Products, som inneholder alle produktene en salong måtte trenge.

- Målet vårt er å skape en mer bærekraftig skjønnhetsbransje, og sikre at frisøryrket overlever slik at det også utdannes frisører om fem til ti år, sier de to eierne. Vi ønsker å bygge opp respekten for frisøryrket og styrke et profesjonelt håndverk.

For Anne-Sophie og Jørgen er et godt og stimulerende arbeidsmiljø utgangspunktet i mye av det de gjør. Bruken av sunne produkter skal bidra til å sikre at frisørene blir i yrket sitt lenger enn dagens åtte til ti år. Dette gjelder også utviklingen av ansatte og et bærekraftig salongkonsept med et velrenommert navn.

Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. 


Zens har løpende 15–20 elever i salongen fordi de mener det er de unge som skal føre bransjen videre, og at salongene har et ansvar for sørge for at dette skjer.

Under Zenz sin organisasjonsparaply finnes det også et Zenz-akademi. Her får elevene støttet undervisning i salongene, og selgere, egne frisører og partnere blir lært opp i produktkunnskap. I tillegg arrangeres det kurs i hvordan man driver en bærekraftig salong.

- Akkurat nå bygger vi opp et utdanningsteam med fire til fem faste medarbeidere, sier Anne-Sophie. I tillegg har vi et kreativt team som består av noen av våre dyktige elever, medarbeidere og samarbeidspartnere. De skaper nye kolleksjoner tre ganger i året, og sørger samtidig for at frisørene både har utdanning og kunnskap om ingrediensene og produktene de trenger.

Hun slår fast at visjonen for medarbeidere i prinsippet kan kokes ned til å utvikle elever, assistenter og samarbeidspartnere både faglig, personlig og forretningsmessig.

- Målet vårt er at elevene våre utdannes til å bli den neste generasjonens partnere i Zenz.

Gjennom kjente frisører, bloggere og skuespillere har Zenz fått ambassadører over hele verden. De elsker produktenes funksjonalitet og kvalitet i kombinasjon med produktenes bærekraftige og sunne egenskaper.

Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.


Salongkonseptet Zenz
Zenz Organic Hair har også et Zenz salongkonsept. De har idag ti salonger – halvparten av dem med samarbeidspartnere – og tanken er å utvide salongkonseptet i Norden i samarbeid med lokale frisører og partnere de kommende årene.

- Forbrukerne i Norden er i front både når det gjelder bærekraftighet og det å velge bort produkter som kan forårsake allergi eller hormonelle forstyrrelser. Ved å fokusere på miljø og helse har Zenz sine salonger trukket til seg mange nye kunder de siste årene, forteller Jørgen. Vi har forsøkt å skille oss litt ut med vårt konsept og våre produkter. Det har vi lykkes med, og vi tror at andre frisører i Norden kan ha glede av dette. Derfor har vi utviklet et partnerkonsept hvor vi deler vår kunnskap og lidenskap både for yrket og for sunne produkter.

Målet er å ha 50 partnersalonger i Danmark innen 2020, og å øke antall samarbeidspartnere og konseptsalonger i utlandet.

- Målet er at alle våre samarbeidspartnere skal arbeide sammen og utvikle Zenz ut fra en felles visjon, forklarer Jørgen. Vi vil dele vår kunnskap og være transparente. Våre samarbeidspartnere skal kjenne at de er likeverdige, og at de kan dele sine kunnskaper med andre frisører.

Det første trinnet er flere salonger i Danmark og Norge, deretter i resten av de nordiske landene, og videre en global spredning av konseptet til rett type samarbeidspartnere.

Zenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptetZenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptet.


Naturlige og økologiske produkter
Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Serien inneholder både hårpleie- og stylingprodukter, oljer, hudpleie, botaniske hennahårfarger, blekepulver og mineralsminke. Alt som trengs for å drive en frisørsalong.

- Det er viktig for oss at alle produktene i Zenz Organic Products er profesjonelle produkter som fungerer. Samtidig har vi valgt bort allergener og hormonforstyrrende stoffer, sier Anne-Sophie, som også ser en etterspørsel fra kunder om nettopp naturlige og økologiske produkter verden over.

Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper. De ble tildelt prisen "Winner of Allergy Awards 2016" for sin Zenz Organic Styling-Paste.


Produktene produseres i Danmark og kan brukes til alle hår- og hudtyper. Serien har også en komplett linje med Pure-produkter som er helt uten parfyme.

- Anne-Sophie er ansvarlig for all produktutvikling i samarbeid med utviklingsavdelingen hos vår produsent, sier Jørgen. Det er en kontinuerlig prosess der produktene testes i våre salonger, av våre frisører på kunder, for å sikre funksjonalitet og kvalitet.

Produktserien skiller seg også ut når det gjelder forpakningenes design, som har et svært organisk og nordisk uttrykk.

- De som selger våre produkter skal kunne stikke seg litt ut, for da vil kundene se at vi har lagt ned mye arbeid og tatt ansvar for miljø og helse.

Svanemerking og allergigodkjenning bidrar til å forsikre kunden om at produktene oppfyller de strengeste kravene for innhold og miljøpåvirkning.

- Vi får stadige henvendelser fra frisører over hele verden som ønsker å selge produktene våre, sier Jørgen. I dag selges produktene i 15 land, og for tiden er vi midt i en utvikling der vi får én ny distributør i måneden, nå senest i New Zealand og Kina.

Zenz Organic Products er under utvikling, og fikk nylig en ny distributør i Kina


- Vi har faktisk nettopp vært og besøkt vår samarbeidspartner i Kina. Der selges produktene som meget eksklusive helseprodukter gjennom store kinesiske nettbutikker som Tmall og VIP, til en høyere pris enn hva de koster i Norden. Vi rammes derfor ikke av parallellimport eller nedsatte priser, verken i Norden eller i våre andre markeder. Det er viktig for oss at produktene ikke kan kjøpes billig i forretninger eller nettbutikker. Det skal være eksklusivt å få selge Zenzprodukter, avslutter Jørgen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 3, 2017.

Tekst: Pia Finne (red. Camilla Svensson)

Foto: Claus Peuckert

VIRKSOMHETENS VISITTKORT

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo fresher opp håret uten å tynge og gir volum for alle hårtyper, med duft av Green Apple, Sweet Blossom og Sunny Grapefruit.
Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Healthy Glow og Body Scrub er mykgjørende og fuktighetsgivende lotion og skrubb. Gir huden næring og glans, med Micro Proskin og beta-karoten.
No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo tar bort overflødig fett og gjør håret rent og friskt. No Nothing Heat Protection kondisjonerer håret og beskytter mot varme.
Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops er konsentrerte dråper som blandes med din daglige ansiktskrem, og gir gradvis en naturlig, jevn gyllen nyanse.
Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Sommer, saltvann og sol påvirker hårets farge og glans. Cool Silver og Color stay fra Björn Axén bevarer fargen for både blondiner og de med farget hår.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Alexander Woll

Alexander Woll

Hair Magazine møtte Alexander Woll på Hår & Skjønnhet 2017, og snakket med han om helgen, Kevin Murphy showet og seminaret han holdt.
Morten og Anders Fevang

Morten og Anders Fevang

Sammen med hans to brødre Morten og Anders Fevang – kunne Kjetil Fevang stolt ta i mot prisen «Årets frisørbedrift 2016». Les om brødrenes fantastiske historie og lær dem litt bedre å kjenne her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!