LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Zenz har skapt en bærekraftig og global virksomhet

Zenz brenner for å utvikle frisøryrket og for å produsere sunne, naturlige skjønnhetsprodukter som passer inn i forbrukertrenden. Det betyr at Zenz nå er representert i 15 land med over 700 forhandlere, der de fleste er frisører.
Når Anne-Sophie Skjødt Villumsen startet Zenz Organic Hair for nesten 20 år siden, var målet hennes å gi bevisste forbrukere og frisører et sunnere alternativ til alle skjønnhetsproduktene som fantes på markedet. Det samme målet har Anne-Sophie og hennes mann, Jørgen Skjødt, også i dag. Ambisjonene har imidlertid blitt større, og virksomheten har vokst både innen sitt frisørkonsept og i utviklingen av produktsalg til frisører og forbrukere.

Anne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic HairAnne-Sophie Skjødt og Jørgen Skjødt står sammen bak konseptet Zenz Organic Hair


I dag er Zenz Organic Hair Danmarks største bærekraftige og økologiske frisørkjede med sine åtte salonger og 55 frisører. I tillegg har de to partnersalonger, en i Humlebæk og en i Stavanger, og fem konseptsalonger blant annet i Australia og på Island. I tillegg står Zenz bak produktserien Zenz Organic Products, som inneholder alle produktene en salong måtte trenge.

- Målet vårt er å skape en mer bærekraftig skjønnhetsbransje, og sikre at frisøryrket overlever slik at det også utdannes frisører om fem til ti år, sier de to eierne. Vi ønsker å bygge opp respekten for frisøryrket og styrke et profesjonelt håndverk.

For Anne-Sophie og Jørgen er et godt og stimulerende arbeidsmiljø utgangspunktet i mye av det de gjør. Bruken av sunne produkter skal bidra til å sikre at frisørene blir i yrket sitt lenger enn dagens åtte til ti år. Dette gjelder også utviklingen av ansatte og et bærekraftig salongkonsept med et velrenommert navn.

Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Zenz Organic Hairs produkter er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. 


Zens har løpende 15–20 elever i salongen fordi de mener det er de unge som skal føre bransjen videre, og at salongene har et ansvar for sørge for at dette skjer.

Under Zenz sin organisasjonsparaply finnes det også et Zenz-akademi. Her får elevene støttet undervisning i salongene, og selgere, egne frisører og partnere blir lært opp i produktkunnskap. I tillegg arrangeres det kurs i hvordan man driver en bærekraftig salong.

- Akkurat nå bygger vi opp et utdanningsteam med fire til fem faste medarbeidere, sier Anne-Sophie. I tillegg har vi et kreativt team som består av noen av våre dyktige elever, medarbeidere og samarbeidspartnere. De skaper nye kolleksjoner tre ganger i året, og sørger samtidig for at frisørene både har utdanning og kunnskap om ingrediensene og produktene de trenger.

Hun slår fast at visjonen for medarbeidere i prinsippet kan kokes ned til å utvikle elever, assistenter og samarbeidspartnere både faglig, personlig og forretningsmessig.

- Målet vårt er at elevene våre utdannes til å bli den neste generasjonens partnere i Zenz.

Gjennom kjente frisører, bloggere og skuespillere har Zenz fått ambassadører over hele verden. De elsker produktenes funksjonalitet og kvalitet i kombinasjon med produktenes bærekraftige og sunne egenskaper.

Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.Fra hovedkontoret drives produktsalg i 15 land. Her finnes også den nystartede PR- og markedsføringavdeling.


Salongkonseptet Zenz
Zenz Organic Hair har også et Zenz salongkonsept. De har idag ti salonger – halvparten av dem med samarbeidspartnere – og tanken er å utvide salongkonseptet i Norden i samarbeid med lokale frisører og partnere de kommende årene.

- Forbrukerne i Norden er i front både når det gjelder bærekraftighet og det å velge bort produkter som kan forårsake allergi eller hormonelle forstyrrelser. Ved å fokusere på miljø og helse har Zenz sine salonger trukket til seg mange nye kunder de siste årene, forteller Jørgen. Vi har forsøkt å skille oss litt ut med vårt konsept og våre produkter. Det har vi lykkes med, og vi tror at andre frisører i Norden kan ha glede av dette. Derfor har vi utviklet et partnerkonsept hvor vi deler vår kunnskap og lidenskap både for yrket og for sunne produkter.

Målet er å ha 50 partnersalonger i Danmark innen 2020, og å øke antall samarbeidspartnere og konseptsalonger i utlandet.

- Målet er at alle våre samarbeidspartnere skal arbeide sammen og utvikle Zenz ut fra en felles visjon, forklarer Jørgen. Vi vil dele vår kunnskap og være transparente. Våre samarbeidspartnere skal kjenne at de er likeverdige, og at de kan dele sine kunnskaper med andre frisører.

Det første trinnet er flere salonger i Danmark og Norge, deretter i resten av de nordiske landene, og videre en global spredning av konseptet til rett type samarbeidspartnere.

Zenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptetZenz Organic har sitt hovedkontor, sitt akademi og en av sine salonger i sentrum av København. Fokus fremover er flere salonger i norden og global spredning av konseptet.


Naturlige og økologiske produkter
Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente. Serien inneholder både hårpleie- og stylingprodukter, oljer, hudpleie, botaniske hennahårfarger, blekepulver og mineralsminke. Alt som trengs for å drive en frisørsalong.

- Det er viktig for oss at alle produktene i Zenz Organic Products er profesjonelle produkter som fungerer. Samtidig har vi valgt bort allergener og hormonforstyrrende stoffer, sier Anne-Sophie, som også ser en etterspørsel fra kunder om nettopp naturlige og økologiske produkter verden over.

Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper.Zenz Organic Products er en serie produkter som skiller seg fra de tradisjonelle ved at de er naturlige, økologiske, Svanemerkede og allergigodkjente, og kan brukes til alle hår- og hudtyper. De ble tildelt prisen "Winner of Allergy Awards 2016" for sin Zenz Organic Styling-Paste.


Produktene produseres i Danmark og kan brukes til alle hår- og hudtyper. Serien har også en komplett linje med Pure-produkter som er helt uten parfyme.

- Anne-Sophie er ansvarlig for all produktutvikling i samarbeid med utviklingsavdelingen hos vår produsent, sier Jørgen. Det er en kontinuerlig prosess der produktene testes i våre salonger, av våre frisører på kunder, for å sikre funksjonalitet og kvalitet.

Produktserien skiller seg også ut når det gjelder forpakningenes design, som har et svært organisk og nordisk uttrykk.

- De som selger våre produkter skal kunne stikke seg litt ut, for da vil kundene se at vi har lagt ned mye arbeid og tatt ansvar for miljø og helse.

Svanemerking og allergigodkjenning bidrar til å forsikre kunden om at produktene oppfyller de strengeste kravene for innhold og miljøpåvirkning.

- Vi får stadige henvendelser fra frisører over hele verden som ønsker å selge produktene våre, sier Jørgen. I dag selges produktene i 15 land, og for tiden er vi midt i en utvikling der vi får én ny distributør i måneden, nå senest i New Zealand og Kina.

Zenz Organic Products er under utvikling, og fikk nylig en ny distributør i Kina


- Vi har faktisk nettopp vært og besøkt vår samarbeidspartner i Kina. Der selges produktene som meget eksklusive helseprodukter gjennom store kinesiske nettbutikker som Tmall og VIP, til en høyere pris enn hva de koster i Norden. Vi rammes derfor ikke av parallellimport eller nedsatte priser, verken i Norden eller i våre andre markeder. Det er viktig for oss at produktene ikke kan kjøpes billig i forretninger eller nettbutikker. Det skal være eksklusivt å få selge Zenzprodukter, avslutter Jørgen.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 3, 2017.

Tekst: Pia Finne (red. Camilla Svensson)

Foto: Claus Peuckert

VIRKSOMHETENS VISITTKORT

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid gjenoppretter styrke og fylde i skjørt og fint hår, gir vitalitet til hårfibrene og et mykere og sunnere hår.
TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk estetikk og ergonomisk design, med høykvalitets dyp sort metallisk lag som sørger for beskyttelse mot nikkel for allergikere.
Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Serien 'Ultimate Color Repair' utvides nå med Ultimate Color Repair Mask, en dyptvirkende kur til fargebehandlet hår som kapsler inn fargen og reparerer håret.
Structure by JOICO

Structure by JOICO

Structure by JOICO er en kompakt stylingserie med unisex stylingprodukter som har som formål å omfavne individualitet og den unike stil. Les mer her!
Davines - The century of light

Davines - The century of light

The century of light er skapt for å beskytte håret mot oksidativ skade som kan svekke håret under bleking eller lysning, med den eksklusive Hair Protective Booster.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Premiere - Nordic Hair Awards

Premiere - Nordic Hair Awards

Vi er stolte av å kunne invitere deg til nordens største møteplass for frisører, Nordic Hair Awards og Nordic Hair Expo. Les mer og finn early bird-billetter her!
Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Frisører fra hele verden ferdes gjennom fantastisk utsikt for å omgås over landegrensene, dele erfaringer og inspireres av hverandre med Intercoiffure.
Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Føler du at du trenger påfyll av inspirasjon og ønsker å lære noe nytt, finnes det en rekke kurs denne høsten. Finn kursene som passer best for deg her!
Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Anders Fevang (Q&A)

Anders Fevang (Q&A)

Anders Fevang er den yngste barberen i den suksessfulle Brødrene Fevangs Barberstue. Bli bedre kjent med han her!
Trevor Sorbie

Trevor Sorbie

I løpet av sin 50 år lange karriere har Trevor Sorbie inspirert frisører over hele verden og blitt tildelt uttallige utmerkelser. Les mer her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.