LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Anthony Mascolo: Hår er min største kjærlighet

«Mitt mål er å drive frisørfaget like langt som moten. Å skape trender, og ikke minst å gi frisørene noe de kan arbeide videre med i salongene. Å være frisør en er lidenskap, og den lidenskapen skal fornemmes når man står med kunden.» mener Anthony Mascolo, som Hair Magazine fikk snakket med i forbindelse med et show han hadde i forbindelsen med lanseringen av TIGI Reborn. De klassiske Arne Jacobsen møblene på hotellet dannet den perfekte rammen rundt presentasjonen av Reborn – ikke minst fordi Anthony Mascolo er veldig interessert i nettopp design, og fordi han ser den nye Reborn-serien som en symbolisme mellom den nyeste forskning og utvikling, og å vende tilbake til røttene – til den gang Anthony og hans brødre Tony og Bruno skapte det første TIGI-produktet.

«Emballasjen på Reborn signaliserer nettopp den enkle skandinaviske look i samspill med den råere, moderne London-trend», forteller han, og husker tilbake til de første TIGI-dagene i 80årene.

«Når vi går på scenen, er det for å dele håndverket og kreativiteten. Vi vil vise nye måter å klippe på, og nye trender – i det hele tatt å vise hva som skjer nå», forklarer Anthony Mascolo, som betegner frisørene i dag som hårskapere på lik linje med motedesignere.

Derfor synes han også at det er kult at TIGI, som alltid har vært brå på styling, i likhet med merker som Bed Head og Catwalk nå også lanserer Reborn, som er en serie med flotte sjampoer, balsamer og kurer.

«Det var det vi manglet for å fullføre vår serie. Da Bed Head er til dem som ønsker street-look’en, Catwalk er rettet mot dem som vil ha hår som på catwalkene, og S-Factor er til it-jenta – til dem mer elegante, glamorøse look’en, går Reborn på tvers av alle seriene for å skape et godt fundament.»jj

Med Reborn fastslår Anthony Mascolo at TIGI har blitt voksen!

Hår er min store lidenskap

I dag er Anthony Mascolo kreativ direktør i TIGI haircare, og nettopp det å skape inspirasjon, kommunikasjon og helheter, er hans store lidenskap.

«Jeg er 54år, og hår er min store kjærlighet, samt ikke minst, å hele tiden utforske hvor grensene for hva som er mulig går», sier han.

Pat, Anthonys kone, er make-up artist, og mens han skaper vakkert hår, sørger hun for sminken. En annen av Anthony Mascolos store lidenskaper er å fotografere, og skape kortfilmer, som han gjør for alle kolleksjonene sine. «Det er jo fantastisk når man kan bruke sin kreativitet, og samtidig tjene penger», sier han med et smil, og han forteller at det dreier seg om å fange håret i kameraet, å dokumentere tingene som skjer, og å dokumentere inpirasjonskildene. «I dag kan praktisk talt alle apparater ta bilder, det betyr, at fotografi i dag i høyere grad handler om dokumentasjon fremfor å skape noe fiktivt.»

Da TIGI for tre år siden ble en del av Unilever-konsernet, fikk Anthony Mascolo ennå flere muligheter til å utfolde sin kreativitet, i tillegg ga det TIGI muligheten til å utvikle Reborn, da man kunne bruke forskere fra Unilever. «samtidig fikk vi flere muligheter til å arbeide med den lidenskapen vi har for det vi gjør, å oversette tidenes moter til noe frisørene kan arbeide med». Undervisning er også en stor del av det, som skjer i TIGI’s Bed Head studioer. Anthony Mascolo underviser ikke selv så mye lengere, men det gjør teamet hans, og han mener at undervisning av frisørene er alfa og omeaga. Selv står han bak TIGI’s trender, og som han sier det: «Det som er nytt i dag, er gammelt nytt i morgen. Hårmoten endrer seg med samme hastighet som klesmoten, og derfor handler det om å alltid være i forkant».

Anthony henter mye av sin inspirasjon på gaten, i musikken, på internett, og blant kjendiser.

«Det er e områder som fører trenden i hårmoten i dag. Lookene skal være kraftfulle. Det er masse inspirasjon å hente in ungdomskulturen, det handler bare om å følge med den når ballen ruller, for som utvikling er kan det vi ser et sted dukke opp på andre siden av verden kort tid etterpå. Det er den teknologiske utviklingen. Samtidig er London en super by, hvor ungdomskulturen og den energien som ligger i denne kulturen trives i moten og hårmoten», sier han, og tilføyer med et smil: «Og så er det jo en fordel å være så gammel at man kan se på det man skapte i 80årene, og se det passer perfekt inn i dag».

Han synes moteverdenen er en fin og morsom verden å befinne seg i. «Det er så mye energi, og ting går så fort, det gir masse inspirasjon».

Tony & Guy

Anthony og hans bror, Bruno eier Tony & Guy i USA, mens deres tredje bror Tony står bak Tony & Guy i Europa. «Vi har alltid arbeidet sammen, og det har vært supert. Vi har hatt samme mål, og samme kreativitet».

I 2002 ble Anthony kreativ direktør i TIGI, hvor han bygget opp et team som kunne være med på å bygge opp de merkene som ligger under denne paraplyen. Med nettop fordi Anthony både er en del av TIGI og Tony & Guy i USA bor Anthony og hans kone, Pat delvis i London, og delvis i USA, og også dette er bra for kreativiteten.

Anthony Mascolo har skapt sitt eget studio i utkanten av London, hvor han kan arbeide kreativt. «Bed Head studios er i dag mere et markeringsstudio samt stedet hvor utdanningen av frisører foregår, og vårt kreative arbeid med trender, foto og film har vi flyttet til et nytt studio i Battersea. Jeg er nødt til å ha et kreativt rom, og det får jeg her», høres det fra Anthony. Her arbeider Anthony med å skape 3D film til de nye kolleksjonene, skape fotoserier, og i det hele tatt arbeide med tendensene et stykke frem i tiden. «Vi skaper looker som kan brukes i salongene, og vi eksperimenterer, for det er viktig hvis man skal styrke kreativiteten».

Kundene velger kvalitet

«Det er ingen hemmelighet, at tingene går litt langsommere i disse tider», fastslår Anthony Mascolo. «Men kundene skal alltid ha deres hår klippet og farget, og de vil alltid velge kvalitet. Derfor er det nå viktigere enn noensinne, at frisørene bruker deres kreativitet». Og det føler han at de gjør.

«Det er en kreativ og sosial jobb, og de menneskene som er frisører er typisk lidenskapelige til yrket sitt. Det er mennesker som elsker å møte nye mennesker!, mener Anthony, og han tilføyer, at frisørfaget jo er at av de få fagene der man fortsatt kan ta på mennesker, og snakke direkte til dem istedenfor å sene en e-post.

Derfor føler han også, at TIGI hele tiden skal gi frisørene så mye som overhode mulig i form av show, utdannelse, stiler de kan arbeide med, videofilm, en effektiv webside med videre. «I dag er frisørene en del av motebilde, og vi skal gi dem de verktøyene de trenger for å være det», sier han, og poengterer, at det handler mye om å gi frisørene inspirasjon til å skape sin egen stil ute i salongene. «Vi har alle blitt inspirert av noen eller noe. Det går i ring, og det er fint», mener han.

TIGI årene fremover

Spør man Anthony Mascolo hva som skal skje de neste to-tre årene frem i tiden, fastslår han at det handler om å bygge TIGI-merket opp, så man har en bred, sterk kolleksjon å tilby frisørene, som dekker alle kunders behov. Men samtidig vil det også løpende skje en utvikling på produksjonstiden. «Vi arbeider heletiden med nye teknikker, som resulterer i nye produkter, og vi arbeider med å motivere arbeidet ute i salongene, for noe som er superviktig er nemlig  at det er frisører som skaper produkter til frisører, vi vet hva vi mangler».

Han understreker hvor viktig det er at man hele tiden arbeider med faget. «Mister man bare et enkelt år, er man plutselig ute av tritt med tiden», mener han, og forteller at en av TIGI’s styrker er, at man kan arbeide både spontant og hurtight når det skjer noe nytt. «Vi ser på trenden, og så skaper vi de produkter vi føler det er behov for, da mange andre virksomheter gjør det omvendt», forklarer han.

Et familiefag

At Anthony og for den saks skyld også hans brødre, Bruno og Tony ble frisører henger blant annet sammen med at både deres far Og onkler også var frisører i Pompeii.

«Mine brødre flyttet med familien til London fra Italia i 1955, og i 1957 ble jeg født», forteller han. «Og da vi skulle velge fag, hadde vi faktisk ikke mye valg», forteller Anthony Mascolo med et smil. «Det var enten det, eller å åpne et pizzeria», sier han med et stort smil. Men når det er sakt, har alle de tre brødrene gått inn i frisørbransjen med en stor lidenskap, noe som har gjort at det har tatt det langt, langt lengre enn bare å stå i sin egen salong. Det gjelder å ha en drive, og en kreativitet som er eksepsjonell, og i tilleg mener Anthony Mascolo også at det henger sammen med at de har hatt forskjellige ambisjoner, og har vært kreative på forskjellige måter som komplimenterer hverandre. «En har vært businiessminded, en har vært entreprenøren, og jeg har vært frisøren, og med denne sammensetningen startet vi virksomhetren».

For 10 år siden delte de tre Tony & Guy opp, så Anthony og Bruno tok seg av USA, mens Tony tok seg av Europa, og dette betegner Anthony selv som en suksesshistorie. Selv har anthony og pat tre barn på henholdsvis 16, 19 og 25. mens de to eldste har funnet seg en annen karrierevei, har den yngste ambisjoner om å bli frisør. Så kanskje vi også i fremtiden vil komme til å se masse kreativitet fra Mascolo-familiens side?

Skrevet af: Pia Finne
Foto: Peter Hartley

Se her for flere frisørportretter.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid gjenoppretter styrke og fylde i skjørt og fint hår, gir vitalitet til hårfibrene og et mykere og sunnere hår.
TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk estetikk og ergonomisk design, med høykvalitets dyp sort metallisk lag som sørger for beskyttelse mot nikkel for allergikere.
Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Serien 'Ultimate Color Repair' utvides nå med Ultimate Color Repair Mask, en dyptvirkende kur til fargebehandlet hår som kapsler inn fargen og reparerer håret.
Structure by JOICO

Structure by JOICO

Structure by JOICO er en kompakt stylingserie med unisex stylingprodukter som har som formål å omfavne individualitet og den unike stil. Les mer her!
Davines - The century of light

Davines - The century of light

The century of light er skapt for å beskytte håret mot oksidativ skade som kan svekke håret under bleking eller lysning, med den eksklusive Hair Protective Booster.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Premiere - Nordic Hair Awards

Premiere - Nordic Hair Awards

Vi er stolte av å kunne invitere deg til nordens største møteplass for frisører, Nordic Hair Awards og Nordic Hair Expo. Les mer og finn early bird-billetter her!
Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Frisører fra hele verden ferdes gjennom fantastisk utsikt for å omgås over landegrensene, dele erfaringer og inspireres av hverandre med Intercoiffure.
Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Føler du at du trenger påfyll av inspirasjon og ønsker å lære noe nytt, finnes det en rekke kurs denne høsten. Finn kursene som passer best for deg her!
Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Peter Brun (Q&A)

Peter Brun (Q&A)

Han hevder selv han aldri var født med talent, og har gjennom hardt arbeid og trening klatret opp til topps. I dag sitter Peter Brun som kreativ leder i PåHåret og han elsker det. Les mer her!
Svetlana Jouini (Q&A)

Svetlana Jouini (Q&A)

Vi stilte vinneren av årets frisør 2015 - Svetlana Jouini 15 spørsmål! Se hennes vinnerbilder og hva hun svarte her.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.