LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Eugene Soleiman - En abstrakt visjonær

Bak frisyrene på noen av moteukenes største navn står Eugene Souleiman. At bransjen er i konstant forandring, samt muligheten til å jobbe med noen av verdens mest kreative mennesker, er det som driver han.

Eugene Soleiman

Motebransjen er en hard arena som krever vilje, driv og engasjement for å slå gjennom. Det er et klima i konstant forandring og langt fra alle som forsøker lykkes. En som har lykkes og trives som fisken i vannet, er Eugene Souleiman, Wella Professionals Global Creative Director.

– Jeg elsker det faktum at jeg aldri vet hva som skal skje og å sette meg selv i uvanlige situasjoner der jeg får presse meg selv. Jeg bretter opp armene og gjør det så bra som jeg bare kan. Forhåpentligvis kommer jeg på noe som jeg ikke har gjort før.
I samarbeid med Wella Professionals International TrendVision Awards i London fikk Hair Magazine slå av en prat med verdensstjernen som i dag er en av moteverdenens mest ettertraktede stylister. Han har dessuten blitt nominert til den prestisjetunge tittelen British Hairdresser of the Year, noe han er både stolt og overrasket over.

– Jeg hadde elsket å vinne så klart, og jeg tror det hadde vært bra for bransjen, da det kan åpne opp for flere ulike tankesett.

Les også: Wella Professionals TrendVision 2017 i London

Visjonærer og abstrakte tenkere

Thom Browne, Maison Margiela og Yohji Yamamoto er bare noen kjente navn der Eugene har hatt sine fingre med i håret på sesongens visninger. Den ene mer kreativ enn den andre.

– Jeg er veldig heldig, jeg jobber med noen av de mest kreative menneskene i motebransjen. De er ikke designere på et tradisjonelt vis, de er mer visjonærer. Jeg elsker menneskene jeg arbeider med, de er mer abstrakte i sin tankegang, akkurat som meg. Hvor mange stylister som jobber på en visning varierer, men Eugene har et team på seks personer som han alltid jobber sammen med.

– Uten dem kunne jeg ikke gjort det jeg gjør. Jeg stoler virkelig på dem og respekterer dem for at de jobber med meg og holder ut med alle mine ideer. De er åpne for alle muligheter og de vil skape noe nytt.

Eugene forteller om når han og hans team skulle gjøre en visning for Maison Margiela, der John Galliano er Creative Director. Johns

visjon var at håret skulle føles som det hadde blitt stylet veldig raskt, som om modellene hadde det travelt med å få på seg jakkene. Bevegelse og fart, noe som kjentes veldig ugjort. Eugene kom da på ideen at de kunne ha hatt det så travelt at de glemte å skylle sjampoen ut av håret.

– Vi hadde sjampo i en bøtte med litt vann og mikset det med en visp til det ble skum, satte det på modellenes hode og når de gikk langs catwalken så det fantastisk ut.

Eugene Soleiman
Eugene Soleiman er Creative Director for Wella Professionals og var til og med i juryen som utvalgte vinnerne i årets Trendvision Awards. Foto: Wella Professionals.


En av de mest oppsiktsvekkende frisyrene ved sesongens visninger var denne her som Eugene skapte for Thom Browne SS18. Den krative prosessen tok over to måneder med utallige mailkorrespondanser og referansebilder.

En del av jobben

Ved andre tilfeller er det ikke like kreativt. Det er ikke alltid lett når en designer har tenkt på sin visning i over et halvt år, funnet inspirasjon og planlagt hver minste detalj. Eller når en designer har en spesiell stil som de ikke vil endre. Eugene ser ikke det som et problem, men heller som en del av jobben.

– Det er ikke annerledes enn når en kunde kommer inn i salongen. Du tar inn den informasjon du får og stiller spørsmål som hjelper deg å tilpasse til tankeprosess og komme

frem til hvilken retning man skal. Iblant vil folk bli overrasket og iblant sier de akkurat hva de vil ha.

Han er nøye med å poengtere at det viktigste er å sette kunden i fokus.

– Om noen vil ha en hestehale så får de en hestehale. Til syvende og sist vil jeg bare at de skal være glade for det jeg har skapt og at de har det kult. Jeg setter på musikk, styler litt hår, drikker kaffe og har det gøy sammen med jentene.

Åpen kommunikasjon

Selv om designerne har et klart bilde av hva de vil ha, finnes det alltid noe de selv ikke har tenkt på. Derfor pleier Eugene å presentere et par ekstra muligheter for å utvide synsfeltet.

– Ved en prøvestyling har du kanskje fire modeller, altså fire hoder, å leke deg med. Da kan du velge å gi dem det de har bedt om på de to første, gi litt av deg selv på den tredje og så noe helt annet på den fjerde.

På den måten blir kommunikasjonen med designeren åpen og det er lettere å skape noe som begge blir stolte av. Alle designere

arbeider ulikt og hele moteindustrien er i konstant forandring. Derfor kan man aldri vite hvordan prosessen for en visning kommer til å se ut, og det er også det som gjør at det utvikles.

– Prosessen er det som gjør det visuelle uttrykket ved et show forandres. Ettersom prosessen er annerledes blir sluttresultatet annerledes. Du kan ikke forvente deg å oppnå ulike ting med samme prosess, den må utvikles.

Fra 36 til 18

De seneste ukene har Eugene bodd på hotell og fly. Det er et hektisk liv, men nå har han gått fra å gjøre 36 visninger per sesong til å "kun" gjøre 18. Årsaken er til dels at bransjen forandres, men også at han selv vil ha mulighet til å fokusere på og gjøre det han liker best.

– Visse ting krever mye mer energi enn andre og jeg vil heller legge min energi i å gjøre noe som jeg elsker. Akkurat nå vil jeg fokusere på mitt håndverk og ikke bare tilby en tjeneste. I steder for å gjøre prøvestylinger på tre timer vil jeg ha muligheten til å skape noe annerledes.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 4, 2017.

Tekst og bilder: Camilla Svensson

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

KC Professional Color Mask Art

KC Professional Color Mask Art

Color Mask Art er en direktefarge med gelbasert formel som gir et jevnt og glansfullt resultat og vaskes gradvis ut. Finnes i flere farger. Se mer her!
Wet Brush - Limited edition farger

Wet Brush - Limited edition farger

The Wet Brush er super til å løse floker på en skånsom måte og kan brukes i vått eller tørt hår. Finnes nå i tre forskjellige limited edition farger.
ghd  heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protection med UV-beskyttelse sprayes i fuktig eller tørt hår og beskytte ditt hår når du styler, krøller eller føner. Perfekt til sommeren!
Hercules Sägemann - The Copper Collection

Hercules Sägemann - The Copper Collection

The Copper Collection fra Hercules Sägemann inneholder tre ulike typer av børster.
System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

Transformér hårets personlighet og energinivå med System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX, som gir et vakkert hår mer mottagelig for styling og farge.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre jobber som frisør og makeup-artist i sminkeavdelingen i NRK. Hun er Anne Lindmos faste frisør og en del av fredagsritualet før Lindo show.
Oddbjørn Jakobsen

Oddbjørn Jakobsen

15-år gammel starten han i lære. Nå sitter han som president i en verdensomspennende frisørorganisasjon, med en hederspris i lomma, og likevel med muligheten til å svare på noen spørsmål fra oss.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!