LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Verdensmester på å være Jan Thomas

For Norges mest kjente frisør er det Jan Thomas-loven som gjelder. Bud 1: Tro at du er noe.

– Alt annet ville gjort meg til amatør. Janteloven forhindrer oss i å utvikle oss, sier han. 


Bak slottet viser en rød løper vei inn i Jan Thomas Studio. I høst var innehaveren aktuell i Kjendisrestauranten på TV2. Til våren kommer han i 71° nord på TVNorge. Fortsatt triller han terninger på kjendisers stil i Se & Hør.

Jan Thomas er verdensmester på å være seg selvJan Thomas Studio skal se ut som et hjem

For 10 år siden debuterte Jan Thomas Mørch Husby ikke bare som norsk realitystjerne, men som salongeier. Jan Thomas Studio åpnet under TV2 Zebra-serien «Fra Hollywood til Parkveien».

– Tenk å få åpne egen salong i beste sendetid, sier Jan Thomas om pangåpningen.
Rundt mars 2018 blir det jubileumsfeiring. Men først skal de i gang med sin nye salong
på Frogner.

– Dette er ikke «nei, nå skal vi åpne salong». Jeg vet hvilket helvete det er. Det siste jeg ville, var å være sjef over håpløst følelsesstyrte mennesker, som mange frisører er. Bare å overleve 24 timer i denne businessen er et mirakel. Det er beinhardt arbeid hver dag. Nå utvider vi likevel på grunn av beliggenheten og fordi lokalet er nydelig, sier han.

I alle år har de takket «nei» til å bli franchise.

– Det tar vi rolig. Men i dag er vi kjempenervøse. Vi tar ikke for gitt at utvidelsen går som smurt, sier han.

Ingen nye kunder
Jan Thomas har levd et liv mange kan drømme om. Som tenåring forlot han Norge, og kom tilbake som voksen mann. I LA gjorde han suksess som internasjonal modell og skuespiller. Da han fant tilbake til sitt faglige fundament, fortsatte karrieren i Norge. Kirstin Arnesen fra Adam & Eva ble hans mentor.

– Hun var Jan Thomas x 1000. Et bransjeikon. Jeg skulle egentlig være hjemme i tre uker, men fikk jobb i hennes salong, La Bionda. Jeg snakket amerikansk-norsk og kalte folk sexy. På den tiden så ikke folk ut på håret, forteller han.
Charlotte Spetalen, en av hans faste kunder, liknet Victoria Secret-modellene etter frisørbesøket.

– Kunder satt og måpte. «Poff», så hadde jeg syv måneder venteliste. Først til vanlig pris, men lange ventelister er ikke god kundeservice, forteller han.
Da La Bionda ble solgt, startet Kirstin salongen Inch, og Jan Thomas ble med. Da gikk prisen opp mange hakk, og han hadde kun to kunder om dagen.

– Jeg forstod at alle ikke kunne betale det, og mistet 80 prosent av kundene. Etter dette har jeg ikke hevet prisen på 10 år. På 12 år har jeg bare fått én ny kunde. Jeg har ikke plass til flere, forteller han.

Så kom tilbudet om å starte frisørsalong på TV. Han har stylet flere av verdens høyeste profiler,

blant andre Sharon Stone. I Jan Thomas Studio startet han senere Bli Ny-serien «Happy Day» på TV2 med 190 episoder der helt vanlige mennesker med sterke historier ble tryllet fine. Konseptet har han fortsatt «live» gjennom konsultasjoner for vanlige kunder, før en av hans 15 frisør- og stylister tar over.

Takkebrev fra Sharon Stone til Jan ThomasFlere av verdens høyeste profiler har blitt stylet av Jan Thomas, blant andre Helen Mirren og Sharon Stone. Jan Thomas har til og med fått et takkebrev fra Sharon.

Gjennom TV, har stylisten vekket Hollywooddrømmen for mange nordmenn. Men Janteloven har fulgt med som nissen på lasset. Spesielt da han forelsket seg i en 22 år yngre mann. Med tiden både giftet og skilte de seg med hele landet på slep.
Drar han på tilstelninger i dag, har han alltid livvakt.
Tross dette, har merkevaren «Jan Thomas» gått oppover, så mye at salongen har blitt en turistattraksjon. Tre vasker rekker ikke lengre. Etter 10 år har tiden kommet for utvidelse. I Behrens gate 8 på Frogner i Oslo er det nye studioet større, og over to etasjer.

– Mediesirkuset vil vi forsøke å holde unna. Fokuset blir på fag. Nylig lanserte et av Norges største beauty brands Jan Thomas Studio Cosmetics, Jan Thomas Studio Haircare, Jan Thomas Studio Styling og nå en hudpleieserie. Dermed er denne ringen komplett. Jan Thomas brandet er nå i fire land. I den nye salongen har vi en kosmetikk-installasjon der kunder kan prøve produktene. Alt dette er nøye gjennomtenkt, sier han.

Businesspartnere

Jan Thomas viser oss VIP-rommet i Parkveien. Her klippes og styles bruder og kjendiser. Nå er det oppussing på gang, og lysbryteren har komisk nok blitt muret inne.

«Se her Christopher, jeg skulle skru på lyset», sier han før eksmannen fullfører setningen. «Ja, så gikk det ikke. Håndverkerne har ikke jeg ordnet», unnskylder Christopher Mørch Husby.

Christopher er daglig leder og medeier i Jan Thomas Studio brandetJan Thomas StudioChristopher Mørch Husby er daglig leder og medeier i Jan Thomas Studio, og fungerer godt som businesspartner for Jan Thomas. 

I dag er forholdet deres kun profesjonelt. Det fungerer godt. Valget av Christopher som businesspartner har mye med tillit å gjøre. Christopher er daglig leder og medeier i Jan Thomas Studio brandet.

– Min bakgrunn fra media og kommunikasjon har ledet meg inn i dette. Det har vært en bratt læringskurve, sier Christopher.
I dag deler de på skilsmissehunden Kennedy, samt etternavn, av praktiske årsaker.

– I 2021 blir pass og fandens oldemor byttet ut. Jeg blir gravlagt, Jan Thomas. Thomas er etternavnet mitt, sier Jan Thomas på sin sedvanlige provokative måte. Målet til Jan Thomas er nettopp å irritere, provosere og inspirere. Det, og aldri slippe ned garden, er suksessformelen bak «Jan Thomas».

– Jeg anser meg selv som å være den individuelle kriger, og trives godt som leder og i min rolle. Fake er jeg aldri. Så kan man diskutere hva fake er. I LA løy jeg om alder og legning, men det var forventet av meg. Som eldre har jeg blitt komfortabel med sannheten, noe som gjør meg sårbar. Oppriktigheten blir ikke alltid behandlet med respekt, sier han.
I selvbiografien utgitt på Aschehoug forlag skriver han om oppturer og nedturer. En opptur var å få Christopher med på laget.

– Jeg lider av sosial angst, og er svært privat. Derfor er det fantastisk med en som kjenner meg tvers igjennom, som bare vil meg vel. Jeg sier som Petter Stordalen: «Har dere en dårlig jobb, sjef eller situasjon, se å komme dere ut! Alt annet er galskap». I vårt ekteskap fungerte ikke ett element. Da slapp vi det. Nå har vi en magisk hverdag, full av kreativitet, fullstendig blottet for drama, sier han.
På samme måte mener han folk for eksempel må slutte å klage over de tre ekstra kiloene.

– Se å få de av! Det verste jeg vet er sutring. «Jeg skulle ønske…» Nei, det skulle du ikke! Hva har du gjort i dag for å nå målet ditt? Jeg er rettferdig, men en tøff sjef, innrømmer han.
Selv trener han hver dag. Ofte stopper han midt i treningsøkten og ser for seg et uttrykk, en klipp eller en farge.

– Det er mitt kreative uttrykk. Jeg elsker treningsstudio, lukten av svette, klinking av vekter og å utfordre meg selv. Da våkner jeg til livs, sier han.

Jan Thomas Studio CosmeticsJan Thomas Studio StylingJan Thomas Studio Cosmetics er et skjønnhetsimperium og et av Nordens største beauty brands. Serien har blant annet vunnet Årets hårpleieprodukt/serie på Norway Cosmetic Awards for soft & shine sjampo og balsam.

Mennesket foran produkt
Jan Thomas er født i Skien, i Telemark. Der ble han kjent med frisør Larsen.

– Min mor var meget klok. «Leger og frisører vil det alltid være behov for», sa hun. Legeutdannelsen syntes jeg var lang, mens frisøryrket fascinerte.

Ungdomstiden fortsatte på en øy utenfor Bergen, før han gikk frisørlinjen på Sogn videregående skole.

– Jeg ble opp daget av selveste Adam & Evas grunnlegger, Øistein Bjørndal. Da flyttet jeg til Oslo og ble lærling, forteller han.


På den tiden var frisørbransjen opptatt av frisyren. Step-bob, sosse-sveis, diskosveis. Frisørene skulle forvalte trender.

– Frisyren og trendene var viktigere enn utgangspunktet. Men hvor mange kler egentlig en step-bob? Klippen ble ofte sjekket, men jeg tok meg likevel kunstneriske friheter. Ytterst få så fine ut uansett. Derfor tolket jeg det på min måte. Sånn fikk jeg mitt første AHA-øyeblikk. Du må tilpasse, sier han med ettertrykk.
Han oppdaget at han likte mennesker mer enn håret.

– Fornyelse endret menneskers holdning. Mennesket skal alltid stå i fokus, ikke produktet, understreker han.
Han kaller seg både frisør og stylist, men er også gründer, programleder, forfatter av seks bøker, og elsker å formidle fra scenen.

– Jeg er verdensmester på å være Jan Thomas, sier han.
Den glamorøse media-profilen byr likevel på problemer.

– Vi jobber fortsatt med at folk skal tørre å komme inn. «Nei, der kan ikke jeg klippe meg for der er det bare kjendiser og rike vestkantfruer». «Nei, der kan ikke jeg søke jobb for det er Jan Thomas». Men vi er helt ufarlige. Vi har ikke byens dyreste salonger, men heller ikke de billigste.

Eierne i Jan Thomas Studio i Behrens gate har valgt en enkel design, og mørke grønne samt lyseblå veggerEierne i Jan Thomas Studio i Behrens gate har valgt en enkel design, og mørke grønne samt lyseblå vegger. Jan Thomas forsikrer at de er helt ufarlige og man skal ikke være redd for å komme inn.

Sprer skjønnhet
Når kameraene er skrudd av, elsker han å være alene.


– Den lille tiden jeg unnslipper, går jeg tur med hunden, går på kino, og i utlandet vandrer jeg ned en gate. Bare å sette seg på en kafé, og at ingen skal mene noe er herlig. Jeg gir ikke andres meninger makt, jeg har selv valgt dette livet, men synes det kan være slitsomt, vedgår han.
Frisørfester som «Årets frisør» har han aldri vært på.

– Jeg kjenner ikke mange frisører. Jeg var så ung da jeg dro, at jeg ikke vet hvor de andre er i dag. Inspirasjon finner jeg i internasjonale kollegaer, modeller, skuespillere og makeup artister, sier han.

Det er lett å legge merke til at venner i Norge stort sett er profilerte mennesker som Vendela Kirsebom, Hanne Krogh og Morten Harket. I tillegg er han god venn med broren, Bjørn.

– For meg er det ikke naturlig å gå i et middagsselskap og møte nye mennesker; jeg blir ikke eksponert for en normal hverdag. Jeg får full panikk. Jeg fungerer bedre i en offentlig setting. Vennene mine er mennesker med forståelse for det. Hanne Krogh møtte jeg i LA i 1987 og hun er som min søster, sier han.

Hanne har som Jan Thomas et stort hjerte for veldedighet. Med Christopher har han derfor hatt prosjektet Kjærlighet uten grenser, blant annet med Kreftforeningen.
– Det er fint å få lov til å jobbe med noe som i utgangspunktet er overfladisk og vite at det er noe helt annet, sier han.
Selv ønsker han å være et forbilde for frisørfaget.

– Det er et fag å være stolt av, sier han.
Lukker han øynene og drømmer, ser han for seg Jan Thomas Akademiet.

– Det vil være for unge og sultne, som forstår at faget ikke kun er rød løper, forsider og kjendiser. Det er derimot en fryd å våkne og vite at du skal få mennesker til å skinne. Det gir mening. Vi lever i en urolig verden, derfor må vi spre så mye kjærlighet og trygghet som vi bare kan. Jeg gjør mitt, så får andre gjøre sitt. Men det har vært det virkemiddelet jeg har brukt.

TEKST: Guri Haram
FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen/Jan Thomas Studio

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Gold - Metamorphic Salon System - fra HeadBrands

Gold - Metamorphic Salon System - fra HeadBrands

Metamorhic Salon System fra HeadBrands inneholder behandlingene Healing Bond og Vitamin Miracle som bevarer og styrker håret og sørger for langvarig fargeresultat.
Color Blaster - pigmentert fargebalsam fra INDOLA

Color Blaster - pigmentert fargebalsam fra INDOLA

Med INDOLA #colorblaster får håret perfekt pleie og farge i ett! 8 unike nyanser med fantastiske fargepigmenter er innarbeidet i pleiebasen for enkel og målrettet applikasjon.
SYSTEM Professional introduserer SYSTEM Man

SYSTEM Professional introduserer SYSTEM Man

Man er en hårpleieserie for menn fra SYSTEM Professional som inneholder pleiende produkter som dekker ethvert behov og sikrer et sunt og sterkt hår.
KC Luxima fra KC Professional - Nå hos HeadBrands

KC Luxima fra KC Professional - Nå hos HeadBrands

KC lanserer de helt nye fargene Metallic Duos samt utvidelsen av serien Luxima med Earth Tones og Pure Pastels som åpner opp for farge for enhver smak.
ghd julegaveesker

ghd julegaveesker

Et lekkert utvalg gavesett i gull med stylingverktøy fra ghd med profesjonell ytelse til ethvert behov er perfekte julegaver, uansett hvem det er til!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Aveda Congress i Minneapolis

Aveda Congress i Minneapolis

I forbindelse med Avedas 40-årsjubileum ble den største kongressen hittil i Avedas historie avholdt i Minneapolis, Minnesota, og Hair Magazine fikk være med.
Hair Trends 2018 i Trondheim

Hair Trends 2018 i Trondheim

Norges største trendvisning for frisører ble arrangert i Trondheim, med flere show, visninger og tips for hår, styling og produkter. Les mer og se bilder fra kvelden her!
Inspirasjon og gresk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Inspirasjon og gresk kultur på Schwarzkopf Professionals Creative Weekend

Nesten 100 frisører fra Norge og Sverige tilbragte helgen i Athen når Schwarzkopf Professional arrangerte årets Creative Weekend. Les om og se bilder fra den inspirerende helgen:
ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

ColorMANIA på Goldwell Global Zoom i Toronto

Goldwells store, årlige happening, Global Zoom, gikk i år av stabelen i den kanadiske byen Toronto. De 3.000 frisørene til stede fikk oppleve et event i verdensklasse med fullt fokus på farge i all sin prakt.
Med ghd backstage til New York Fashion Week

Med ghd backstage til New York Fashion Week

ghd var stolt sponsor da det skulle styles hår til Jeremy Scotts fashionshow under New York Fashion Week. Mannen i spissen var Eugene Souleiman.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Patrick Cameron (2014)

Patrick Cameron (2014)

Patrick Cameron er kjent for sin sprudlende energi og glede, og denne beskrivelsen passer perfekt, da Hair Magazine møtte ham.
Peter Brun (Q&A)

Peter Brun (Q&A)

Han hevder selv han aldri var født med talent, og har gjennom hardt arbeid og trening klatret opp til topps. I dag sitter Peter Brun som kreativ leder i PåHåret og han elsker det. Les mer her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Lær å lage en parykk med Redken

Lær å lage en parykk med Redken

Halloween er her snart, og om ikke lenge skal kostymet være klart. Mange kostymer trenger en tilhørende frisyre, og her lærer du hvordan du kan lage din helt egne parykk.
Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Bli med på et 9 minutters web-seminaret og lær om teknologien som gjør Koleston Perfect Me+ unik og se hvordan produktet fungerer. Finn seminaret her!
Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!