LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Verdensmester på å være Jan Thomas

For Norges mest kjente frisør er det Jan Thomas-loven som gjelder. Bud 1: Tro at du er noe.

– Alt annet ville gjort meg til amatør. Janteloven forhindrer oss i å utvikle oss, sier han. 


Bak slottet viser en rød løper vei inn i Jan Thomas Studio. I høst var innehaveren aktuell i Kjendisrestauranten på TV2. Til våren kommer han i 71° nord på TVNorge. Fortsatt triller han terninger på kjendisers stil i Se & Hør.

Jan Thomas er verdensmester på å være seg selvJan Thomas Studio skal se ut som et hjem

For 10 år siden debuterte Jan Thomas Mørch Husby ikke bare som norsk realitystjerne, men som salongeier. Jan Thomas Studio åpnet under TV2 Zebra-serien «Fra Hollywood til Parkveien».

– Tenk å få åpne egen salong i beste sendetid, sier Jan Thomas om pangåpningen.
Rundt mars 2018 blir det jubileumsfeiring. Men først skal de i gang med sin nye salong
på Frogner.

– Dette er ikke «nei, nå skal vi åpne salong». Jeg vet hvilket helvete det er. Det siste jeg ville, var å være sjef over håpløst følelsesstyrte mennesker, som mange frisører er. Bare å overleve 24 timer i denne businessen er et mirakel. Det er beinhardt arbeid hver dag. Nå utvider vi likevel på grunn av beliggenheten og fordi lokalet er nydelig, sier han.

I alle år har de takket «nei» til å bli franchise.

– Det tar vi rolig. Men i dag er vi kjempenervøse. Vi tar ikke for gitt at utvidelsen går som smurt, sier han.

Ingen nye kunder
Jan Thomas har levd et liv mange kan drømme om. Som tenåring forlot han Norge, og kom tilbake som voksen mann. I LA gjorde han suksess som internasjonal modell og skuespiller. Da han fant tilbake til sitt faglige fundament, fortsatte karrieren i Norge. Kirstin Arnesen fra Adam & Eva ble hans mentor.

– Hun var Jan Thomas x 1000. Et bransjeikon. Jeg skulle egentlig være hjemme i tre uker, men fikk jobb i hennes salong, La Bionda. Jeg snakket amerikansk-norsk og kalte folk sexy. På den tiden så ikke folk ut på håret, forteller han.
Charlotte Spetalen, en av hans faste kunder, liknet Victoria Secret-modellene etter frisørbesøket.

– Kunder satt og måpte. «Poff», så hadde jeg syv måneder venteliste. Først til vanlig pris, men lange ventelister er ikke god kundeservice, forteller han.
Da La Bionda ble solgt, startet Kirstin salongen Inch, og Jan Thomas ble med. Da gikk prisen opp mange hakk, og han hadde kun to kunder om dagen.

– Jeg forstod at alle ikke kunne betale det, og mistet 80 prosent av kundene. Etter dette har jeg ikke hevet prisen på 10 år. På 12 år har jeg bare fått én ny kunde. Jeg har ikke plass til flere, forteller han.

Så kom tilbudet om å starte frisørsalong på TV. Han har stylet flere av verdens høyeste profiler,

blant andre Sharon Stone. I Jan Thomas Studio startet han senere Bli Ny-serien «Happy Day» på TV2 med 190 episoder der helt vanlige mennesker med sterke historier ble tryllet fine. Konseptet har han fortsatt «live» gjennom konsultasjoner for vanlige kunder, før en av hans 15 frisør- og stylister tar over.

Takkebrev fra Sharon Stone til Jan ThomasFlere av verdens høyeste profiler har blitt stylet av Jan Thomas, blant andre Helen Mirren og Sharon Stone. Jan Thomas har til og med fått et takkebrev fra Sharon.

Gjennom TV, har stylisten vekket Hollywooddrømmen for mange nordmenn. Men Janteloven har fulgt med som nissen på lasset. Spesielt da han forelsket seg i en 22 år yngre mann. Med tiden både giftet og skilte de seg med hele landet på slep.
Drar han på tilstelninger i dag, har han alltid livvakt.
Tross dette, har merkevaren «Jan Thomas» gått oppover, så mye at salongen har blitt en turistattraksjon. Tre vasker rekker ikke lengre. Etter 10 år har tiden kommet for utvidelse. I Behrens gate 8 på Frogner i Oslo er det nye studioet større, og over to etasjer.

– Mediesirkuset vil vi forsøke å holde unna. Fokuset blir på fag. Nylig lanserte et av Norges største beauty brands Jan Thomas Studio Cosmetics, Jan Thomas Studio Haircare, Jan Thomas Studio Styling og nå en hudpleieserie. Dermed er denne ringen komplett. Jan Thomas brandet er nå i fire land. I den nye salongen har vi en kosmetikk-installasjon der kunder kan prøve produktene. Alt dette er nøye gjennomtenkt, sier han.

Businesspartnere

Jan Thomas viser oss VIP-rommet i Parkveien. Her klippes og styles bruder og kjendiser. Nå er det oppussing på gang, og lysbryteren har komisk nok blitt muret inne.

«Se her Christopher, jeg skulle skru på lyset», sier han før eksmannen fullfører setningen. «Ja, så gikk det ikke. Håndverkerne har ikke jeg ordnet», unnskylder Christopher Mørch Husby.

Christopher er daglig leder og medeier i Jan Thomas Studio brandetJan Thomas StudioChristopher Mørch Husby er daglig leder og medeier i Jan Thomas Studio, og fungerer godt som businesspartner for Jan Thomas. 

I dag er forholdet deres kun profesjonelt. Det fungerer godt. Valget av Christopher som businesspartner har mye med tillit å gjøre. Christopher er daglig leder og medeier i Jan Thomas Studio brandet.

– Min bakgrunn fra media og kommunikasjon har ledet meg inn i dette. Det har vært en bratt læringskurve, sier Christopher.
I dag deler de på skilsmissehunden Kennedy, samt etternavn, av praktiske årsaker.

– I 2021 blir pass og fandens oldemor byttet ut. Jeg blir gravlagt, Jan Thomas. Thomas er etternavnet mitt, sier Jan Thomas på sin sedvanlige provokative måte. Målet til Jan Thomas er nettopp å irritere, provosere og inspirere. Det, og aldri slippe ned garden, er suksessformelen bak «Jan Thomas».

– Jeg anser meg selv som å være den individuelle kriger, og trives godt som leder og i min rolle. Fake er jeg aldri. Så kan man diskutere hva fake er. I LA løy jeg om alder og legning, men det var forventet av meg. Som eldre har jeg blitt komfortabel med sannheten, noe som gjør meg sårbar. Oppriktigheten blir ikke alltid behandlet med respekt, sier han.
I selvbiografien utgitt på Aschehoug forlag skriver han om oppturer og nedturer. En opptur var å få Christopher med på laget.

– Jeg lider av sosial angst, og er svært privat. Derfor er det fantastisk med en som kjenner meg tvers igjennom, som bare vil meg vel. Jeg sier som Petter Stordalen: «Har dere en dårlig jobb, sjef eller situasjon, se å komme dere ut! Alt annet er galskap». I vårt ekteskap fungerte ikke ett element. Da slapp vi det. Nå har vi en magisk hverdag, full av kreativitet, fullstendig blottet for drama, sier han.
På samme måte mener han folk for eksempel må slutte å klage over de tre ekstra kiloene.

– Se å få de av! Det verste jeg vet er sutring. «Jeg skulle ønske…» Nei, det skulle du ikke! Hva har du gjort i dag for å nå målet ditt? Jeg er rettferdig, men en tøff sjef, innrømmer han.
Selv trener han hver dag. Ofte stopper han midt i treningsøkten og ser for seg et uttrykk, en klipp eller en farge.

– Det er mitt kreative uttrykk. Jeg elsker treningsstudio, lukten av svette, klinking av vekter og å utfordre meg selv. Da våkner jeg til livs, sier han.

Jan Thomas Studio CosmeticsJan Thomas Studio StylingJan Thomas Studio Cosmetics er et skjønnhetsimperium og et av Nordens største beauty brands. Serien har blant annet vunnet Årets hårpleieprodukt/serie på Norway Cosmetic Awards for soft & shine sjampo og balsam.

Mennesket foran produkt
Jan Thomas er født i Skien, i Telemark. Der ble han kjent med frisør Larsen.

– Min mor var meget klok. «Leger og frisører vil det alltid være behov for», sa hun. Legeutdannelsen syntes jeg var lang, mens frisøryrket fascinerte.

Ungdomstiden fortsatte på en øy utenfor Bergen, før han gikk frisørlinjen på Sogn videregående skole.

– Jeg ble opp daget av selveste Adam & Evas grunnlegger, Øistein Bjørndal. Da flyttet jeg til Oslo og ble lærling, forteller han.


På den tiden var frisørbransjen opptatt av frisyren. Step-bob, sosse-sveis, diskosveis. Frisørene skulle forvalte trender.

– Frisyren og trendene var viktigere enn utgangspunktet. Men hvor mange kler egentlig en step-bob? Klippen ble ofte sjekket, men jeg tok meg likevel kunstneriske friheter. Ytterst få så fine ut uansett. Derfor tolket jeg det på min måte. Sånn fikk jeg mitt første AHA-øyeblikk. Du må tilpasse, sier han med ettertrykk.
Han oppdaget at han likte mennesker mer enn håret.

– Fornyelse endret menneskers holdning. Mennesket skal alltid stå i fokus, ikke produktet, understreker han.
Han kaller seg både frisør og stylist, men er også gründer, programleder, forfatter av seks bøker, og elsker å formidle fra scenen.

– Jeg er verdensmester på å være Jan Thomas, sier han.
Den glamorøse media-profilen byr likevel på problemer.

– Vi jobber fortsatt med at folk skal tørre å komme inn. «Nei, der kan ikke jeg klippe meg for der er det bare kjendiser og rike vestkantfruer». «Nei, der kan ikke jeg søke jobb for det er Jan Thomas». Men vi er helt ufarlige. Vi har ikke byens dyreste salonger, men heller ikke de billigste.

Eierne i Jan Thomas Studio i Behrens gate har valgt en enkel design, og mørke grønne samt lyseblå veggerEierne i Jan Thomas Studio i Behrens gate har valgt en enkel design, og mørke grønne samt lyseblå vegger. Jan Thomas forsikrer at de er helt ufarlige og man skal ikke være redd for å komme inn.

Sprer skjønnhet
Når kameraene er skrudd av, elsker han å være alene.


– Den lille tiden jeg unnslipper, går jeg tur med hunden, går på kino, og i utlandet vandrer jeg ned en gate. Bare å sette seg på en kafé, og at ingen skal mene noe er herlig. Jeg gir ikke andres meninger makt, jeg har selv valgt dette livet, men synes det kan være slitsomt, vedgår han.
Frisørfester som «Årets frisør» har han aldri vært på.

– Jeg kjenner ikke mange frisører. Jeg var så ung da jeg dro, at jeg ikke vet hvor de andre er i dag. Inspirasjon finner jeg i internasjonale kollegaer, modeller, skuespillere og makeup artister, sier han.

Det er lett å legge merke til at venner i Norge stort sett er profilerte mennesker som Vendela Kirsebom, Hanne Krogh og Morten Harket. I tillegg er han god venn med broren, Bjørn.

– For meg er det ikke naturlig å gå i et middagsselskap og møte nye mennesker; jeg blir ikke eksponert for en normal hverdag. Jeg får full panikk. Jeg fungerer bedre i en offentlig setting. Vennene mine er mennesker med forståelse for det. Hanne Krogh møtte jeg i LA i 1987 og hun er som min søster, sier han.

Hanne har som Jan Thomas et stort hjerte for veldedighet. Med Christopher har han derfor hatt prosjektet Kjærlighet uten grenser, blant annet med Kreftforeningen.
– Det er fint å få lov til å jobbe med noe som i utgangspunktet er overfladisk og vite at det er noe helt annet, sier han.
Selv ønsker han å være et forbilde for frisørfaget.

– Det er et fag å være stolt av, sier han.
Lukker han øynene og drømmer, ser han for seg Jan Thomas Akademiet.

– Det vil være for unge og sultne, som forstår at faget ikke kun er rød løper, forsider og kjendiser. Det er derimot en fryd å våkne og vite at du skal få mennesker til å skinne. Det gir mening. Vi lever i en urolig verden, derfor må vi spre så mye kjærlighet og trygghet som vi bare kan. Jeg gjør mitt, så får andre gjøre sitt. Men det har vært det virkemiddelet jeg har brukt.

TEKST: Guri Haram
FOTO: Marianne Otterdahl-Jensen/Jan Thomas Studio

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

KC Professional Color Mask Art

KC Professional Color Mask Art

Color Mask Art er en direktefarge med gelbasert formel som gir et jevnt og glansfullt resultat og vaskes gradvis ut. Finnes i flere farger. Se mer her!
Wet Brush - Limited edition farger

Wet Brush - Limited edition farger

The Wet Brush er super til å løse floker på en skånsom måte og kan brukes i vått eller tørt hår. Finnes nå i tre forskjellige limited edition farger.
ghd  heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protection med UV-beskyttelse sprayes i fuktig eller tørt hår og beskytte ditt hår når du styler, krøller eller føner. Perfekt til sommeren!
Hercules Sägemann - The Copper Collection

Hercules Sägemann - The Copper Collection

The Copper Collection fra Hercules Sägemann inneholder tre ulike typer av børster.
System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

Transformér hårets personlighet og energinivå med System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX, som gir et vakkert hår mer mottagelig for styling og farge.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Diana Jakobsen

Diana Jakobsen

Det er ingen av de tidligere dukkene til Diana Jakobsen som har hår den dag i dag. Som ung klippet hun det av etter at det var stylet ferdig. Så tok hun fatt i garnet og limte på nytt hår, og slik fortsatte leken. Les om verdensproblemer og tankestrømmer, helt uten filter.
Salong Gevir

Salong Gevir

Den trendy frisørsalongen gevir viste det siste innen hårtrender i samarbeid med Kerastase og Shu Uemura. Hair Magazine dekket eventet, les mer her!

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!