LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Norsk Country Manager i Wella, Mikaela Rinaldo

Den nye lederen for Wella Norge, Mikaela Rinaldo, har klatret høyt opp på karrierestigen,
men skal hun høyere opp? Vi møter henne i de nye lokalene til Wella Studios i Nydalen
i Oslo.

Mikaela startet ikke som en frisør, slik mange andre medarbeidere i Wella gjorde.
Mikaela startet ikke som en frisør, slik mange andre medarbeidere i Wella gjorde.

Det hele startet med at Wella var Mikaelas kunde, da hun jobbet i reisebransjen. Hun
hadde ansvar for et event med over 1.500 kunder, og det var ikke siste gangen Mikaela
skulle få ansvar innen Wella. Man kan komme inn i en bransje på ulike veier, forteller hun.
Etter eventet ble hun nemlig tilbudt å få jobbe for Wella.

12 år i Wella
Det er nå over 10 år siden hun fikk en administrativ rolle i Wella Studio i Sverige. Hun
hadde ikke rollen i mer enn ett år, før hun begynte å klatre på karrierestigen. Da fikk hun ansvaret for å lede utdanningsavdelingen i Sverige. - Da hadde jeg ansvaret for Wellas
interne frisører, som vi kaller teknikere, og jobbet med det i fire år, forteller hun.

Etter Mikaela kom tilbake etter sin første mammapermisjon, var ikke Wella ferdig med
henne, og hun skulle klatre videre opp på stigen. Dermed fikk hun ansvaret for utdanning
i hele Norden, med et team på 50 personer. - Forskjellen fra den tidligere stillingen, var at
jeg nå hadde ansvar for all vår utdanning og alle de interne frisørene i Sverige, Finland,
Norge og Danmark. Den roller hadde jeg i drøye tre år, og det var kjempegøy å ha det
nordiske ansvaret, forteller hun.

Tv: Mikaela Rinaldo på deres Wella studio i Nydalen, Oslo. T.h: Den lokale ledergruppen var på besøk på Wella Studios denne dagen.
Tv: Mikaela Rinaldo på deres Wella studio i Nydalen, Oslo. T.h: Kursdeltagere
var på besøk på Wella Studios denne dagen.

Kunder over hele Norge
Det ble ikke lenger enn etter andre mammapermisjon at hun ble tilbudt stillingen hun har
i dag, nemlig Country Manager for Wella Norge. Den rollen har hun hatt siden september
i fjor da hun tok over for Jens Egelund Müller, og hun stortrives.

- Jeg har kunder over hele Norge, som innebærer at jeg har ansvaret for businessen som
også innebærer samtlige varemerker som Wella, SP, Sebastian, Sassoon og Nioxin. Det viktigste er å arbeide sammen med våre kunder og få de til å vokse i jobben sin, sier hun.

Det er ikke nytt at Wellas oppgave er å løfte frem frisører og frisørbransjen, og støtte alle
deres kunder i å styrke sin virksomhet. Wellas historie starter på 1870-tallet, da Franz
Stroher starter opp sitt eget firma som lagde ”Tulles”, basen for å lage parykker. Først i
1924 kom navnet Wella, som betyr bølger på tysk, og med det tok sønnene til Stroher fatt
i å lage produkter som ga kvinner bølgete hår. Wella var de første som lanserte en
krembasert hårfarge - og resten er historie.

Se også: Mikaela Rinaldo - Ny leder for Wella Norge

Lang pendlervei
Mikaela kommer fra Finland, bor i Stockholm og jobber i Norge. - Jeg pendler til Norge
hver uke. Dagene i Norge går i å møte kunder og selgerne, og teamet, mens de svenske
dagene er kontorarbeid, research og planlegging, forteller hun. "Jeg har blitt ekspert på
å pakke kofferten"
, legger hun til.

Mikaela har ikke en 9-16 jobb, og 30 prosent går til kunder, 30 prosent går til teamet og resterende til administrasjon og kontor. Hennes hverdag består av å møte de største kundene og planlegge og gjennomføre felles planer. Om hun ikke er i møte, er hun med hennes team eller med selgerne i deres distrikt. - Jeg syns det er viktig å dra ut å møte kunder og selgere, dette er for å ikke miste kundekontakten, forteller hun.                        

- Hva setter du mest pris på med jobben din?
- Det herligste er så se fornøyde kunder eller når personalet lykkes med prosjekter de
har arbeidet med, sier hun.

Noe ikke alle vet, er at Mikaela ikke har frisørbakgrunn som mange andre. Hun har en
fire-års utdanning innen lederskap i hotell fra Finland.

- Hvorfor valgte du å gå hotelledelse?
- Jeg liker å jobbe med mennesker. Jeg har alltid hatt personalansvar, og det syns jeg er kjempemorsomt. Det å jobbe med mennesker og hjelpe de med å vokse og lære seg nye
ting og bli tryggere i jobben sin er det som trigger meg. Å se resultater, forteller hun.

- Hvordan leder er du?
- Jeg er veldig direkte og rett fram. Det er kanskje den finske siden av meg. Det viktigste
er at det er rettferdighet både på personalet og hvordan vi behandler kundene, forteller hun.

Wella Stuios holder til i Nydalen i Oslo, i flotte lyse lokaler
Wella Stuios holder til i Nydalen i Oslo, i flotte lyse lokaler

Harde kår for frisørbransjen
Vi prater om Wellas historie og om utfordringer som finnes i frisørbransjen. Det er ingen
tvil om at det er harde kår for å lykkes. Mange salonger har for lite penger og omsetter
for lite. Det er noe vi prøver å jobbe med, for å løfte bransjen, så de kan ta betalt for den
jobben de gjør. Hovedpoenget er å drive en business, forklarer Mikaela.

Men hvorfor har det seg egentlig slik? Det kan være at de ikke legger fokus på dette med business. Det krever mye å drive en salong, og derfor må man legge mye vekt på sin
virksomhet. Det er dette vi prøver å hjelpe til med. Wella bruker et viktig verktøy for å
hjelpe andre i frisørbransjen:

Se også: Wella - Vi har fokus på salongenes utvikling

- Vi har et verktøy, som er til veldig stor hjelp. Det tilbyr vi ikke bare til våre kunder, men
andre som ikke jobber med oss også. Det starter med at vi gjør en analyse av bedriften
hvor vi spør om 11 enkle spørsmål. Deretter kan vi se hva bedriften gjør bra, og mindre bra.
Da foreslår vi en skreddersydd plan på hvordan de kan forbedre seg på de spesielle
områdene. Hvis for eksempel bedriften har for få fargekunder hver dag, legger vi fram en
plan på hvordan vi kan jobbe fram til noe, sammen, forklarer Mikaela. Hun fortsetter med å fortelle at frisører og salongene må tilby noe forbrukerne ikke får noe annet sted.

- Det holder ikke lenger å dra til en salong for å få en bra klipp-og fargebehandling.
Kundene forventer mye mer, de forventer å få en beauty-coach. Og det er derfor vi trenger
å forberede frisørene på hva kundene krever. For de krever mye mer i dag enn for ti år
siden, forteller hun.

- Det er en stor konkurranse og store krav i bransjen, og for å lykkes trenger man å følge
med på det toget. Man må utvikle og utdanne seg, fortsetter hun.

Mikaela Rinaldo trives i dag i stilllingen, og ønsker å forbli i Wella lenge.

Mikaelas oppskrift på å lykkes
- Om man ikke har interesse for økonomi, må man i så fall skaffe seg noen som er det,
og der får du hjelp av oss. Mange frisører ser seg selv som kreative personer og artister,
men driver man en salong er man nødt til å ha en interesse for drift og økonomi. Satser
de på det, så hjelper vi gjerne til, sier hun.

- Alle må huske at mye har blitt digitalisert, og kunder kan derfor kjøpe sjampo og kurer
på nett, men du kan faktisk ikke farge håret på Internett. Derfor er det viktig at
frisørsalongene tilbyr noe mer. Og at kundene som sitter i stolen opplever mer enn et kjøp
av et produkt, forteller hun.

Mikaelas karrierestige
På 12 år har Mikaela utviklet seg enormt i bransjen, men det er ingen tvil om hva hun er
mest stolt over; - Helt klart da jeg fikk min første stilling i Wella. Da Wella var min kunde,
så tenkte jeg at jeg hadde lyst til å jobbe for de. Det var et flott foretak med bra folk.
Varemerket er noe jeg kunne vært stolt over, og det har vært en fantastisk reise. Jeg startet
med administrative oppgaver og fikk hele tiden muligheten til å vokse og klatre på min karrierestige, sier hun.

Men har hun lyst til å klatre enda lengre opp?
- Jeg lærer noe nytt hver eneste dag. Akkurat nå har jeg lyst til å være i denne rollen og fortsetter å utvikle meg sammen med kunder og teamet, forteller hun.

Se også: Wella (2014) og Wella (2015)

Tekst & Foto: Emely Hansen

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

ghd Pink Limited Edition

ghd Pink Limited Edition

ghd og Lulu Guiness står sammen i kampen mot brystkreft, og introduserer nå Pink Limited Edition. For hvert solgte produkt doneres det til Rosa sløyfe.
ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush

ghd Oval dressing brush er en klassisk hårbørsten med nylonhår som er ideell for den siste finish på enhver frisyre for å tilføre glans og pleie.
Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka er den nye skånsomme kammen fra Hercules Sägemann

Roll-Ka fra Hercules Sägemann er en kam med en roller som gjør den skånsom, forenkler kamming samt gjør at den passer ulike typer av produktpåføring.
The Wet Detangler - siste nytt hos Tangle Teezer

The Wet Detangler - siste nytt hos Tangle Teezer

Den nye børste fra Tangle Teezer er spesielt designet til å fleksibelt gre håret ut når det er vått og floket uten å skade håret. Kommer i fire farger.
Caring Body Wash fra Nõberu of Sweden

Caring Body Wash fra Nõberu of Sweden

Nõberu of Swedens nye Caring Body Wash rengjør effektivt, har en behagelig duft og inneholder naturlie oljer som fukter huden. Finnes i tre dufter.

Nyeste show se flere frisørshow

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

Innvielse av Davines Village og WWHT i Parma

I løpet av de tre dagene i Parma ble frisørene invitert til en helhetsopplevelse med massevis av hår, bærekraft og finalen i Davines World Style Contest.
Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang demonstrerte fargeteknikker i Oslo

Guy Tang samlet over 250 engasjerte gjester på Konserthuset i Oslo. De fremmøtte ofret solskinn for fargeteknikker, og fikk se et inspirerende show.
Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy - en trendy miljøkjempe

Kevin Murphy og teamet jobber backstage på de største moteukene og driver KEVIN.MURPHY. Vi traff Kevin på Top Hair, der han var et av høydepunktene.
Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Frisørportretter se flere frisørportretter

Berit Olimb

Berit Olimb

Med sitt bankende hjerte og store samfunnsengasjement er Berit Olimb bak Mote Med Mening en inspirasjon frisører til å fortsette i «verdens beste yrke».
Hanne Lee Grotle

Hanne Lee Grotle

Nylig åpnet hun Monarchy Studio i Bergen sammen med Morten Jensen. Helgen etter vant hun prisen Årets Frisør, Region 2. Hanne Lee Grotle har fullt skjema fremover, og vi har stilt prisvinneren et par spørsmål. Les mer her:

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.