LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Norsk Country Manager i Wella, Mikaela Rinaldo

Den nye lederen for Wella Norge, Mikaela Rinaldo, har klatret høyt opp på karrierestigen,
men skal hun høyere opp? Vi møter henne i de nye lokalene til Wella Studios i Nydalen
i Oslo.

Mikaela startet ikke som en frisør, slik mange andre medarbeidere i Wella gjorde.
Mikaela startet ikke som en frisør, slik mange andre medarbeidere i Wella gjorde.

Det hele startet med at Wella var Mikaelas kunde, da hun jobbet i reisebransjen. Hun
hadde ansvar for et event med over 1.500 kunder, og det var ikke siste gangen Mikaela
skulle få ansvar innen Wella. Man kan komme inn i en bransje på ulike veier, forteller hun.
Etter eventet ble hun nemlig tilbudt å få jobbe for Wella.

12 år i Wella
Det er nå over 10 år siden hun fikk en administrativ rolle i Wella Studio i Sverige. Hun
hadde ikke rollen i mer enn ett år, før hun begynte å klatre på karrierestigen. Da fikk hun ansvaret for å lede utdanningsavdelingen i Sverige. - Da hadde jeg ansvaret for Wellas
interne frisører, som vi kaller teknikere, og jobbet med det i fire år, forteller hun.

Etter Mikaela kom tilbake etter sin første mammapermisjon, var ikke Wella ferdig med
henne, og hun skulle klatre videre opp på stigen. Dermed fikk hun ansvaret for utdanning
i hele Norden, med et team på 50 personer. - Forskjellen fra den tidligere stillingen, var at
jeg nå hadde ansvar for all vår utdanning og alle de interne frisørene i Sverige, Finland,
Norge og Danmark. Den roller hadde jeg i drøye tre år, og det var kjempegøy å ha det
nordiske ansvaret, forteller hun.

Tv: Mikaela Rinaldo på deres Wella studio i Nydalen, Oslo. T.h: Den lokale ledergruppen var på besøk på Wella Studios denne dagen.
Tv: Mikaela Rinaldo på deres Wella studio i Nydalen, Oslo. T.h: Kursdeltagere
var på besøk på Wella Studios denne dagen.

Kunder over hele Norge
Det ble ikke lenger enn etter andre mammapermisjon at hun ble tilbudt stillingen hun har
i dag, nemlig Country Manager for Wella Norge. Den rollen har hun hatt siden september
i fjor da hun tok over for Jens Egelund Müller, og hun stortrives.

- Jeg har kunder over hele Norge, som innebærer at jeg har ansvaret for businessen som
også innebærer samtlige varemerker som Wella, SP, Sebastian, Sassoon og Nioxin. Det viktigste er å arbeide sammen med våre kunder og få de til å vokse i jobben sin, sier hun.

Det er ikke nytt at Wellas oppgave er å løfte frem frisører og frisørbransjen, og støtte alle
deres kunder i å styrke sin virksomhet. Wellas historie starter på 1870-tallet, da Franz
Stroher starter opp sitt eget firma som lagde ”Tulles”, basen for å lage parykker. Først i
1924 kom navnet Wella, som betyr bølger på tysk, og med det tok sønnene til Stroher fatt
i å lage produkter som ga kvinner bølgete hår. Wella var de første som lanserte en
krembasert hårfarge - og resten er historie.

Se også: Mikaela Rinaldo - Ny leder for Wella Norge

Lang pendlervei
Mikaela kommer fra Finland, bor i Stockholm og jobber i Norge. - Jeg pendler til Norge
hver uke. Dagene i Norge går i å møte kunder og selgerne, og teamet, mens de svenske
dagene er kontorarbeid, research og planlegging, forteller hun. "Jeg har blitt ekspert på
å pakke kofferten"
, legger hun til.

Mikaela har ikke en 9-16 jobb, og 30 prosent går til kunder, 30 prosent går til teamet og resterende til administrasjon og kontor. Hennes hverdag består av å møte de største kundene og planlegge og gjennomføre felles planer. Om hun ikke er i møte, er hun med hennes team eller med selgerne i deres distrikt. - Jeg syns det er viktig å dra ut å møte kunder og selgere, dette er for å ikke miste kundekontakten, forteller hun.                        

- Hva setter du mest pris på med jobben din?
- Det herligste er så se fornøyde kunder eller når personalet lykkes med prosjekter de
har arbeidet med, sier hun.

Noe ikke alle vet, er at Mikaela ikke har frisørbakgrunn som mange andre. Hun har en
fire-års utdanning innen lederskap i hotell fra Finland.

- Hvorfor valgte du å gå hotelledelse?
- Jeg liker å jobbe med mennesker. Jeg har alltid hatt personalansvar, og det syns jeg er kjempemorsomt. Det å jobbe med mennesker og hjelpe de med å vokse og lære seg nye
ting og bli tryggere i jobben sin er det som trigger meg. Å se resultater, forteller hun.

- Hvordan leder er du?
- Jeg er veldig direkte og rett fram. Det er kanskje den finske siden av meg. Det viktigste
er at det er rettferdighet både på personalet og hvordan vi behandler kundene, forteller hun.

Wella Stuios holder til i Nydalen i Oslo, i flotte lyse lokaler
Wella Stuios holder til i Nydalen i Oslo, i flotte lyse lokaler

Harde kår for frisørbransjen
Vi prater om Wellas historie og om utfordringer som finnes i frisørbransjen. Det er ingen
tvil om at det er harde kår for å lykkes. Mange salonger har for lite penger og omsetter
for lite. Det er noe vi prøver å jobbe med, for å løfte bransjen, så de kan ta betalt for den
jobben de gjør. Hovedpoenget er å drive en business, forklarer Mikaela.

Men hvorfor har det seg egentlig slik? Det kan være at de ikke legger fokus på dette med business. Det krever mye å drive en salong, og derfor må man legge mye vekt på sin
virksomhet. Det er dette vi prøver å hjelpe til med. Wella bruker et viktig verktøy for å
hjelpe andre i frisørbransjen:

Se også: Wella - Vi har fokus på salongenes utvikling

- Vi har et verktøy, som er til veldig stor hjelp. Det tilbyr vi ikke bare til våre kunder, men
andre som ikke jobber med oss også. Det starter med at vi gjør en analyse av bedriften
hvor vi spør om 11 enkle spørsmål. Deretter kan vi se hva bedriften gjør bra, og mindre bra.
Da foreslår vi en skreddersydd plan på hvordan de kan forbedre seg på de spesielle
områdene. Hvis for eksempel bedriften har for få fargekunder hver dag, legger vi fram en
plan på hvordan vi kan jobbe fram til noe, sammen, forklarer Mikaela. Hun fortsetter med å fortelle at frisører og salongene må tilby noe forbrukerne ikke får noe annet sted.

- Det holder ikke lenger å dra til en salong for å få en bra klipp-og fargebehandling.
Kundene forventer mye mer, de forventer å få en beauty-coach. Og det er derfor vi trenger
å forberede frisørene på hva kundene krever. For de krever mye mer i dag enn for ti år
siden, forteller hun.

- Det er en stor konkurranse og store krav i bransjen, og for å lykkes trenger man å følge
med på det toget. Man må utvikle og utdanne seg, fortsetter hun.

Mikaela Rinaldo trives i dag i stilllingen, og ønsker å forbli i Wella lenge.

Mikaelas oppskrift på å lykkes
- Om man ikke har interesse for økonomi, må man i så fall skaffe seg noen som er det,
og der får du hjelp av oss. Mange frisører ser seg selv som kreative personer og artister,
men driver man en salong er man nødt til å ha en interesse for drift og økonomi. Satser
de på det, så hjelper vi gjerne til, sier hun.

- Alle må huske at mye har blitt digitalisert, og kunder kan derfor kjøpe sjampo og kurer
på nett, men du kan faktisk ikke farge håret på Internett. Derfor er det viktig at
frisørsalongene tilbyr noe mer. Og at kundene som sitter i stolen opplever mer enn et kjøp
av et produkt, forteller hun.

Mikaelas karrierestige
På 12 år har Mikaela utviklet seg enormt i bransjen, men det er ingen tvil om hva hun er
mest stolt over; - Helt klart da jeg fikk min første stilling i Wella. Da Wella var min kunde,
så tenkte jeg at jeg hadde lyst til å jobbe for de. Det var et flott foretak med bra folk.
Varemerket er noe jeg kunne vært stolt over, og det har vært en fantastisk reise. Jeg startet
med administrative oppgaver og fikk hele tiden muligheten til å vokse og klatre på min karrierestige, sier hun.

Men har hun lyst til å klatre enda lengre opp?
- Jeg lærer noe nytt hver eneste dag. Akkurat nå har jeg lyst til å være i denne rollen og fortsetter å utvikle meg sammen med kunder og teamet, forteller hun.

Se også: Wella (2014) og Wella (2015)

Tekst & Foto: Emely Hansen

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

KC Professional Color Mask Art

KC Professional Color Mask Art

Color Mask Art er en direktefarge med gelbasert formel som gir et jevnt og glansfullt resultat og vaskes gradvis ut. Finnes i flere farger. Se mer her!
Wet Brush - Limited edition farger

Wet Brush - Limited edition farger

The Wet Brush er super til å løse floker på en skånsom måte og kan brukes i vått eller tørt hår. Finnes nå i tre forskjellige limited edition farger.
ghd  heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protect spray med UV-beskyttelse

ghd heat protection med UV-beskyttelse sprayes i fuktig eller tørt hår og beskytte ditt hår når du styler, krøller eller føner. Perfekt til sommeren!
Hercules Sägemann - The Copper Collection

Hercules Sägemann - The Copper Collection

The Copper Collection fra Hercules Sägemann inneholder tre ulike typer av børster.
System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX.

Transformér hårets personlighet og energinivå med System Professional med ENERGYCODE™ COMPLEX, som gir et vakkert hår mer mottagelig for styling og farge.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Svetlana Jouini

Svetlana Jouini

På kort tid lærte hun norsk, tok nok svennebrevet og åpnet Studio S Style i. Da salongen åpnet i 2003 var hun eneste ansatte - I dag er det 8 ansatte i et fantastisk team. Les historien om Svetlana og hennes vei til den internasjonale Color Zoom-finalen i Stockholm.
Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre jobber som frisør og makeup-artist i sminkeavdelingen i NRK. Hun er Anne Lindmos faste frisør og en del av fredagsritualet før Lindo show.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!
Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén - How to get the look - Romantisk oppsetning

Björn Axén viser deg hvordan du kan lage elegante frisyrer på deg selv eller dine kunder. Se videoen og lær hvordan du lager denne romantiske oppsetningen!