LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Rebecca Taylor – en fargerik og ydmyk inspirasjonskilde

Med ti år på sosiale medier i bagasjen og en halv million følgere kan hun trygt kalles Instagrams fargedronning. Hair Magazine var så heldige å huke tak i amerikanske Rebecca Taylor for en prat om ydmykhet, livet som kjent, hennes store interesse for farge og samarbeidet med finske Sim Sensitive.

Når vi treffer Rebecca på skjønnhetsmessen Cosmoprof står hun på scenen og viser frem de nye fargene SensiDO Trillion Tones, som nettopp ble lansert etter flere års samarbeid med det finske firmaet Sim Sensitive. At hun er vant med å stå på scenen er ikke vanskelig å se når hun enkelt farger modellens hår i alle havets farger og engasjert forteller om produktene.
– Personlig har jeg aldri jobbet med farger som Trillion Tones før, fordi det tidligere ikke fantes noe lignende. De kalles ”hybridfarger” og det er de virkelig! De er ikke bare sterke farger, men også naturlige. De fungerer både som toning, permanent- eller demifarger – man kan skape ALT med dem!

Rebecca Taylor sammen med Tatu Viherma, CEO for SIM Sensitive.Rebecca Taylor sammen med Tatu Viherma, CEO for SIM Sensitive.

Rebecca har hatt en aktiv rolle i skapelsesprosessen, og har påvirket både funksjonærene og kvaliteten gjennom løpende testing av fargene. Ettersom Sim Sensitives farger er 100% utviklet og produsert i deres fabrikk utenfor Tammerfors i Finland, har det for Rebeccas del inneholdt mange tidlige telefonsamtaler med kjemikeren Kaisa og diverse reiser over Atlanterhavet.
–Når jeg ble spurt om jeg ville være med hadde jeg samtidig to andre firmaer som spurte om jeg ville være ambassadør for deres ferdigutviklede produkter, men det var jeg ikke interessert i. Jeg fulgte min magefølelse i stedet. Det har vært så kult å få lov til å være med og skape fargeserien fra bunnen av, og de har virkelig lyttet til meg.

Det er nettopp farge som er Rebeccas store interesse. Hun har alltid elsket alt som har å gjøre med farge. Som hennes fargerike Instagram-profil viser, så skaper hun alt fra naturlige nyanser til crazy blandinger med skarpe kontraster.

Brukervennlig utdanning
Rebecca startet sin karriere i frisørbransjen for 14 år siden etter å ha tatt en mastergrad i markedsføring, men innså raskt at det ikke var det hun ville jobbe med.
– Først tenkte jeg at jeg hadde kastet bort alle pengene mine på en utdannelse som jeg ikke kom til å bruke, men det har faktisk hjulpet meg masse på sosiale medier i mitt arbeid som frisør. 

Hjemme i vestre Hollywood har hun en såkalt ”suite”, en egen liten privat salong i et større lokale, der hun styler modeller til sine sosiale medier, skaper kolleksjoner, tester produkter og utvikler nye.
– Nå har jeg et lokale til alt jeg gjør og bruker ikke lengre kjøkkenet, noe jeg gjorde når jeg først flyttet til California, ler Rebecca. Jeg trenger plassen, det er helt sikkert!

Tidlig i sin frisørkarriere begynte Rebecca å jobbe med utdanning. Hun jobbet først for Joico i syv år før hun fikk eget firma, og siden da har hun utdannet i egen regi.

På Cosmoprof i Bologna farget Rebecca en modell med de nye fargene SensiDO Trillion Tones. På Cosmoprof i Bologna farget Rebecca en modell med de nye fargene SensiDO Trillion Tones. På Cosmoprof i Bologna farget Rebecca en modell med de nye fargene SensiDO Trillion Tones.

Sosialt nettverk
Når vi prater om hennes karriere er det vanskelig å ikke nevne sosiale medier, noe som ifølge Rebecca har spilt en stor rolle i å bygge opp hennes varemerke og nettverk.
– Jeg har drevet med sosiale medier i ti år. Det startet med MySpace, deretter Facebook og nå Instagram, Snapchat og Parascope – det meste! Jeg er 37 år gammel nå, så nå prøver jeg å tenke mer i retningen ”hva holder ungdommen på med?”.

Hvorfor akkurat hun har blitt så stor online mener Rebecca har å gjøre med måten hun kommuniserer i sine kanaler, og at hun deler av seg med alt; utdanning, inspirasjon, sin personlighet, ting som oppdager og ikke minst seg selv.

Kjendistilværelse
Når hun får spørsmålet om det finnes frisører som hun ser opp til tenker hun seg om før hun svarer:
– Det er ikke de kjente frisørene. For meg handler det ikke om nummer eller følgere, men integritet og det å være unik. Jeg ser opp til folk som gjør ting annerledes og som er seg selv, har en god personlighet og et normalt ego.

For to år siden ble Rebecca utnevnt til verdens beste colorist av Glamour Magazine, året før vant hun både Stylist Choice Award og Hair Color Educator of the Year, og hun har vært på amerikansk tv flere ganger. Blant annet fikk hun være med i Good Morning America for å vise en av hennes fargeteknikker som har fått mye oppmerksomhet.

På tross av utallige utmerkelser og priser, for å ikke snakke om hennes 500.000 følgere på Instagram, innså hun tidlig at hun ikke ville være den type person som en kjendistilværelse ofte fører med seg.
– Det er fort gjort å bli egoistisk når man innser at det går bra, eller når man begynner å få mye oppmerksomhet. Jeg gikk gjennom en ”fase” ved 20.000 følgere der jeg sjekket telefonen konstant, men så stoppet jeg opp og tenkte: ”Dette er galskap! Jeg skal ikke bli en sånn person!” En halv million følgere senere vet jeg snart ikke hva jeg skal tro, men jeg fortsetter å gjøre det jeg gjør.

I følge Rebecca selv er hennes største fordel at hun, selv etter ti år, er relevant på sosiale medier. Det har krevd mye arbeid, men hun er stolt over relasjonen hun har bygget med stylister og følgere rundt om i verden.
– Å fortsatt være ydmyk og gjøre det jeg elsker, det er en prestasjon synes jeg. Å ikke få et stort ego, det er ikke lett!

Rebecca har delt sin inspirasjon på sosiale medier i ti år og har nå 500 000 følgere på Instagram. Rebecca har delt sin inspirasjon på sosiale medier i ti år og har nå 500 000 følgere på Instagram. Rebecca har delt sin inspirasjon på sosiale medier i ti år og har nå 500 000 følgere på Instagram, hvor hun deler sine fargerike kreasjoner, som frisyrene på bildet til høyre. Foto: Rebecca Taylor.

Trendrevolusjon
Når vi kommer inn på trender og hva hun ser er på vei inn, mener hun at balayagen kommer til å leve videre som en klassisk look, men at vi også kommer til å se mer innovativt hår. Hun poengterer at dette ikke nødvendigvis trenger å bety villere hår, men innovativt på en måte som fortsatt får kunden til å føle seg vakker. Naturlige og jordnære toner er en kommende trend, men det meste kommer til å fungere så lenge det ser estetisk vakkert ut og gjør kunden lykkelig.
– Vi er midt i en revolusjon av trender og teknikker med sosiale mediers innflytelse. Stylistene behøver ikke lenge vente på at varemerkene viser dem hva som er trendy, tvert imot så skaper de trendene selv. Hvem vet hva som skjer i fremtiden? Jeg er sikker på at vi en eller annen gang kommer til å gå tilbake til å være enklere, men når man ser hva som skapes med hår i dag, hvordan skal vi da kunne gå tilbake til vanlig brunt, blond og rødt hår? Det blir vanskelig…

Til slutt får hun spørsmål om hvor hun ser seg selv om ti år.
– Mitt mål er å fortsette med undervisning, forsøke å inspirere, og fortsette å jobbe med varemerker som jeg respekterer og som respekterer meg. Og selvsagt jobbe med hår! Reise til Bali en gang i blant vil jeg også. Det er vel ikke for mye å forlange?

Nei absolutt ikke, tenker vi. Hair Magazine følger spente med på Rebecca Taylor fremover, ikke minst på Instagram. Kommer ytterligere ti år på sosiale medier til å bety en million følgere? Hvem vet – det får tiden vise.

I’ve never seen a prettier bunch of heads on sticks ever in my life! LOL. This was most of these artist’s FIRST experience trying @trilliontones and just look at all of the beauty...almost too much to handle 😍🌈 Now buckle up for day two, we have 23 human models that we’re about to create the same magic on. Hang onto your butts! Also s/o to @color_map for providing all of the artists with an amazing color-coded swatchbook to test colors on. What a awesome tool for our creative process! Please forgive me if I’ve forgotten to tag anyone, comment and I’ll make sure I add you 😊 @hairbytoyer @hair_stylista @just_Jboz @__snegga__ @iamthe1whoknocks @cryistalchaos @ambrosiacarey @kelseydeuelhair @caitlinfordhair @caitlintyczka @paulcallaghanhair @jayrua_glam @pinupjordan @theconfessionsofahairstylist @jaymz.marsters @piatupop @kristinacheeseman @stevievincentstudios @maniamokhova @simsensitive #trilliontones #trilltribe #hybridhaircolor #coloralchemy #haircolor #contest #beauty #hairgoals #colorfulhair #hair #hairstylist #haircolor #contest #entertowin #hairlove #hairgoals

Et innlegg delt av Rebecca Taylor (@rebeccataylorhair)April 14, 2018 kl. 11:25 PDT

Tekst & foto: Alexandra Malmborg (red. Kristine Larsen)

 

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Nå hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Nå hos HeadBrands: Gold Display med Travel Sizes

Hos HeadBrands finner du nå et lekkert display med alle Golds favoritter i reisestørrelse. Se hvilke produkter og les mer om displayet her!
Cleansing Conditioner - Oil Reflection fra Wella

Cleansing Conditioner - Oil Reflection fra Wella

Wella Cleansing Conditioner har en skånsom formel helt uten parabener, sulfater og silikon som rengjør håret og etterlater det mykt, fuktig og glansfullt.
Styling Gel fra RefectoCil

Styling Gel fra RefectoCil

RefectoCil Styling Gel er en nærende gjenommsiktig gel med en mild og pleiende formel med spesielt utviklede Colour Protect, som bevarar fargen på vipper og bryn.
Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Gold - Luxury Hair Masque fra HeadBrands

Luxury Hair Masque fra Gold er en pleiende hårmaske med mandelolje, kaldpresset sheasmør samt hveteprotein, perfekt for glans og pleie til kjemisk behandlet hår.
Gevir ❤ Miss Mathiesen håraccessoirer

Gevir ❤ Miss Mathiesen håraccessoirer

Salongen Gevir har sammen med smykkedesigner Erica Mathiesen skapt en kolleksjon flott tilbehør til håret. Les mer om de lekre hårspennene her!

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell show på Hårmessen 2018

Goldwell inviterte til et forrykende hårshow på Hårmessen 2018 i Stavanger og viste en rekke nydelige, inspirerende og kreative avant-garde frisyrer.
Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals første TrendVision Creative Retrerat Experience

Wella Professionals internasjonale TrendVision 2018 gikk av stabelen i Lisboa, og frisører fra hele verden var samlet til en Creative Retreat Experience. Se mer her!
Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Salon International 2018 - europeisk frisørmesse

Frisører, leverandører og inspiratorer fra hele Europa møttes for å mingle, mens de tok del i de seneste trends fra noen av bransjens stjerner.
Glamour og luksus på Gold Show i København

Glamour og luksus på Gold Show i København

Motehuset Gold bød 800 frisører fra hele verden til gallakvelden Gold International Show, sirkusartister og flere nye lanseringer i København.
En hel helg med HeadBrands

En hel helg med HeadBrands

Mer en 250 frisører var kommet fra alle Nordens hjørner for å være med på den aller første HeadBrands Xperience – og for en opplevelse det var! En hel helg fylt med inspirasjon, trender og noe for enhver smak.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Sara Cecilia Sabattini

Sara Cecilia Sabattini

Sara Cecilia Sabattini forlot hjemlandet og startet med blanke ark da hun flyttet til Oslo for å utvikle seg selv som frisør. I dag har hun fått et stort nettverk og elsker jobben sin. Hair Magazine har snakket med svensken som stakk av med seieren i Region 4, i Årets Frisør 2017.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Naturlige og teksturerte bølger med ghd

Naturlige og teksturerte bølger med ghd

I denne video viser ghd hvordan du får den såkalte "I woke up like this"-look. Naturlige og teksturerte bølger for en kul og sexy look. Se videoen her!
Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

Long Hair Tutorial av Benjamin Martin

I denne tutorial viser den dyktige Benjamin Martin tre ulike oppsetninger for langt hår som passer perfekt til bryllup, feiringer, jul og nyttårsfester!
ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

ghd "how to" - perfekte bølger med rettetang

I denne video viser ghd hvordan man skaper det perfekte wavy hår med en rettetang.
Lær å lage en parykk med Redken

Lær å lage en parykk med Redken

Halloween er her snart, og om ikke lenge skal kostymet være klart. Mange kostymer trenger en tilhørende frisyre, og her lærer du hvordan du kan lage din helt egne parykk.
Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Lær deg mer om Wella Professionals Koleston Perfect Me+

Bli med på et 9 minutters web-seminaret og lær om teknologien som gjør Koleston Perfect Me+ unik og se hvordan produktet fungerer. Finn seminaret her!