LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Rebecca Taylor – en fargerik og ydmyk inspirasjonskilde

Med ti år på sosiale medier i bagasjen og en halv million følgere kan hun trygt kalles Instagrams fargedronning. Hair Magazine var så heldige å huke tak i amerikanske Rebecca Taylor for en prat om ydmykhet, livet som kjent, hennes store interesse for farge og samarbeidet med finske Sim Sensitive.

Når vi treffer Rebecca på skjønnhetsmessen Cosmoprof står hun på scenen og viser frem de nye fargene SensiDO Trillion Tones, som nettopp ble lansert etter flere års samarbeid med det finske firmaet Sim Sensitive. At hun er vant med å stå på scenen er ikke vanskelig å se når hun enkelt farger modellens hår i alle havets farger og engasjert forteller om produktene.
– Personlig har jeg aldri jobbet med farger som Trillion Tones før, fordi det tidligere ikke fantes noe lignende. De kalles ”hybridfarger” og det er de virkelig! De er ikke bare sterke farger, men også naturlige. De fungerer både som toning, permanent- eller demifarger – man kan skape ALT med dem!

Rebecca Taylor sammen med Tatu Viherma, CEO for SIM Sensitive.Rebecca Taylor sammen med Tatu Viherma, CEO for SIM Sensitive.

Rebecca har hatt en aktiv rolle i skapelsesprosessen, og har påvirket både funksjonærene og kvaliteten gjennom løpende testing av fargene. Ettersom Sim Sensitives farger er 100% utviklet og produsert i deres fabrikk utenfor Tammerfors i Finland, har det for Rebeccas del inneholdt mange tidlige telefonsamtaler med kjemikeren Kaisa og diverse reiser over Atlanterhavet.
–Når jeg ble spurt om jeg ville være med hadde jeg samtidig to andre firmaer som spurte om jeg ville være ambassadør for deres ferdigutviklede produkter, men det var jeg ikke interessert i. Jeg fulgte min magefølelse i stedet. Det har vært så kult å få lov til å være med og skape fargeserien fra bunnen av, og de har virkelig lyttet til meg.

Det er nettopp farge som er Rebeccas store interesse. Hun har alltid elsket alt som har å gjøre med farge. Som hennes fargerike Instagram-profil viser, så skaper hun alt fra naturlige nyanser til crazy blandinger med skarpe kontraster.

Brukervennlig utdanning
Rebecca startet sin karriere i frisørbransjen for 14 år siden etter å ha tatt en mastergrad i markedsføring, men innså raskt at det ikke var det hun ville jobbe med.
– Først tenkte jeg at jeg hadde kastet bort alle pengene mine på en utdannelse som jeg ikke kom til å bruke, men det har faktisk hjulpet meg masse på sosiale medier i mitt arbeid som frisør. 

Hjemme i vestre Hollywood har hun en såkalt ”suite”, en egen liten privat salong i et større lokale, der hun styler modeller til sine sosiale medier, skaper kolleksjoner, tester produkter og utvikler nye.
– Nå har jeg et lokale til alt jeg gjør og bruker ikke lengre kjøkkenet, noe jeg gjorde når jeg først flyttet til California, ler Rebecca. Jeg trenger plassen, det er helt sikkert!

Tidlig i sin frisørkarriere begynte Rebecca å jobbe med utdanning. Hun jobbet først for Joico i syv år før hun fikk eget firma, og siden da har hun utdannet i egen regi.

På Cosmoprof i Bologna farget Rebecca en modell med de nye fargene SensiDO Trillion Tones. På Cosmoprof i Bologna farget Rebecca en modell med de nye fargene SensiDO Trillion Tones. På Cosmoprof i Bologna farget Rebecca en modell med de nye fargene SensiDO Trillion Tones.

Sosialt nettverk
Når vi prater om hennes karriere er det vanskelig å ikke nevne sosiale medier, noe som ifølge Rebecca har spilt en stor rolle i å bygge opp hennes varemerke og nettverk.
– Jeg har drevet med sosiale medier i ti år. Det startet med MySpace, deretter Facebook og nå Instagram, Snapchat og Parascope – det meste! Jeg er 37 år gammel nå, så nå prøver jeg å tenke mer i retningen ”hva holder ungdommen på med?”.

Hvorfor akkurat hun har blitt så stor online mener Rebecca har å gjøre med måten hun kommuniserer i sine kanaler, og at hun deler av seg med alt; utdanning, inspirasjon, sin personlighet, ting som oppdager og ikke minst seg selv.

Kjendistilværelse
Når hun får spørsmålet om det finnes frisører som hun ser opp til tenker hun seg om før hun svarer:
– Det er ikke de kjente frisørene. For meg handler det ikke om nummer eller følgere, men integritet og det å være unik. Jeg ser opp til folk som gjør ting annerledes og som er seg selv, har en god personlighet og et normalt ego.

For to år siden ble Rebecca utnevnt til verdens beste colorist av Glamour Magazine, året før vant hun både Stylist Choice Award og Hair Color Educator of the Year, og hun har vært på amerikansk tv flere ganger. Blant annet fikk hun være med i Good Morning America for å vise en av hennes fargeteknikker som har fått mye oppmerksomhet.

På tross av utallige utmerkelser og priser, for å ikke snakke om hennes 500.000 følgere på Instagram, innså hun tidlig at hun ikke ville være den type person som en kjendistilværelse ofte fører med seg.
– Det er fort gjort å bli egoistisk når man innser at det går bra, eller når man begynner å få mye oppmerksomhet. Jeg gikk gjennom en ”fase” ved 20.000 følgere der jeg sjekket telefonen konstant, men så stoppet jeg opp og tenkte: ”Dette er galskap! Jeg skal ikke bli en sånn person!” En halv million følgere senere vet jeg snart ikke hva jeg skal tro, men jeg fortsetter å gjøre det jeg gjør.

I følge Rebecca selv er hennes største fordel at hun, selv etter ti år, er relevant på sosiale medier. Det har krevd mye arbeid, men hun er stolt over relasjonen hun har bygget med stylister og følgere rundt om i verden.
– Å fortsatt være ydmyk og gjøre det jeg elsker, det er en prestasjon synes jeg. Å ikke få et stort ego, det er ikke lett!

Rebecca har delt sin inspirasjon på sosiale medier i ti år og har nå 500 000 følgere på Instagram. Rebecca har delt sin inspirasjon på sosiale medier i ti år og har nå 500 000 følgere på Instagram. Rebecca har delt sin inspirasjon på sosiale medier i ti år og har nå 500 000 følgere på Instagram, hvor hun deler sine fargerike kreasjoner, som frisyrene på bildet til høyre. Foto: Rebecca Taylor.

Trendrevolusjon
Når vi kommer inn på trender og hva hun ser er på vei inn, mener hun at balayagen kommer til å leve videre som en klassisk look, men at vi også kommer til å se mer innovativt hår. Hun poengterer at dette ikke nødvendigvis trenger å bety villere hår, men innovativt på en måte som fortsatt får kunden til å føle seg vakker. Naturlige og jordnære toner er en kommende trend, men det meste kommer til å fungere så lenge det ser estetisk vakkert ut og gjør kunden lykkelig.
– Vi er midt i en revolusjon av trender og teknikker med sosiale mediers innflytelse. Stylistene behøver ikke lenge vente på at varemerkene viser dem hva som er trendy, tvert imot så skaper de trendene selv. Hvem vet hva som skjer i fremtiden? Jeg er sikker på at vi en eller annen gang kommer til å gå tilbake til å være enklere, men når man ser hva som skapes med hår i dag, hvordan skal vi da kunne gå tilbake til vanlig brunt, blond og rødt hår? Det blir vanskelig…

Til slutt får hun spørsmål om hvor hun ser seg selv om ti år.
– Mitt mål er å fortsette med undervisning, forsøke å inspirere, og fortsette å jobbe med varemerker som jeg respekterer og som respekterer meg. Og selvsagt jobbe med hår! Reise til Bali en gang i blant vil jeg også. Det er vel ikke for mye å forlange?

Nei absolutt ikke, tenker vi. Hair Magazine følger spente med på Rebecca Taylor fremover, ikke minst på Instagram. Kommer ytterligere ti år på sosiale medier til å bety en million følgere? Hvem vet – det får tiden vise.

I’ve never seen a prettier bunch of heads on sticks ever in my life! LOL. This was most of these artist’s FIRST experience trying @trilliontones and just look at all of the beauty...almost too much to handle 😍🌈 Now buckle up for day two, we have 23 human models that we’re about to create the same magic on. Hang onto your butts! Also s/o to @color_map for providing all of the artists with an amazing color-coded swatchbook to test colors on. What a awesome tool for our creative process! Please forgive me if I’ve forgotten to tag anyone, comment and I’ll make sure I add you 😊 @hairbytoyer @hair_stylista @just_Jboz @__snegga__ @iamthe1whoknocks @cryistalchaos @ambrosiacarey @kelseydeuelhair @caitlinfordhair @caitlintyczka @paulcallaghanhair @jayrua_glam @pinupjordan @theconfessionsofahairstylist @jaymz.marsters @piatupop @kristinacheeseman @stevievincentstudios @maniamokhova @simsensitive #trilliontones #trilltribe #hybridhaircolor #coloralchemy #haircolor #contest #beauty #hairgoals #colorfulhair #hair #hairstylist #haircolor #contest #entertowin #hairlove #hairgoals

Et innlegg delt av Rebecca Taylor (@rebeccataylorhair)April 14, 2018 kl. 11:25 PDT

Tekst & foto: Alexandra Malmborg (red. Kristine Larsen)

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid fra Davines

Liquid Spell Reinforcing Bodifying Fluid gjenoppretter styrke og fylde i skjørt og fint hår, gir vitalitet til hårfibrene og et mykere og sunnere hår.
TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS BLACK i black edition fra JAGUAR

TIMELESS kombinerer klassisk estetikk og ergonomisk design, med høykvalitets dyp sort metallisk lag som sørger for beskyttelse mot nikkel for allergikere.
Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Paul Mitchel Ultimate Color Repair Mask

Serien 'Ultimate Color Repair' utvides nå med Ultimate Color Repair Mask, en dyptvirkende kur til fargebehandlet hår som kapsler inn fargen og reparerer håret.
Structure by JOICO

Structure by JOICO

Structure by JOICO er en kompakt stylingserie med unisex stylingprodukter som har som formål å omfavne individualitet og den unike stil. Les mer her!
Davines - The century of light

Davines - The century of light

The century of light er skapt for å beskytte håret mot oksidativ skade som kan svekke håret under bleking eller lysning, med den eksklusive Hair Protective Booster.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Premiere - Nordic Hair Awards

Premiere - Nordic Hair Awards

Vi er stolte av å kunne invitere deg til nordens største møteplass for frisører, Nordic Hair Awards og Nordic Hair Expo. Les mer og finn early bird-billetter her!
Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Intercoiffures europeiske kongress i Interlaken

Frisører fra hele verden ferdes gjennom fantastisk utsikt for å omgås over landegrensene, dele erfaringer og inspireres av hverandre med Intercoiffure.
Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Trenger du litt faglig påfyll i høst?

Føler du at du trenger påfyll av inspirasjon og ønsker å lære noe nytt, finnes det en rekke kurs denne høsten. Finn kursene som passer best for deg her!
Sees vi til Salon International 2018 i London?

Sees vi til Salon International 2018 i London?

Salon International slår enda en gang dørene opp for tusenvis av frisører fra hele verden. Som leser av Hair Magazine får du noen eksklusive fordeler.

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kjetil Fevang (Q&A)

Kjetil Fevang (Q&A)

Vi stilte 15 spørsmål til vinneren av region 2 og årets publikumspris Kjetil Fevang. Se her hans hjertefølte og interessante svar!
Oddbjørn Jakobsen

Oddbjørn Jakobsen

15-år gammel starten han i lære. Nå sitter han som president i en verdensomspennende frisørorganisasjon, med en hederspris i lomma, og likevel med muligheten til å svare på noen spørsmål fra oss.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Björn Axén - How to get the look - Blow out brushes

Få inspirasjon til blow out brushes med denne video fra Björn Axén. Her får du innblikk i styling av fire modeller med forskjellig hårlengde og stil.
Har du sett den nye glittertrend?

Har du sett den nye glittertrend?

Gå all-in på glitter og gjør det til en del av din helhetslook ved å bruke det i håret. Du kan gjøre hele håret glitrendeeller velge ut enkelte deler.
Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.