LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, freshe bukser, tatovering og skjegg. Hair Magazine traff de levende legendene Schorem Barbers Backstage på Top Hair i Düsseldorf før de to hollenderne skulle opptre for flere hundre forventningsfulle frisører og barberere.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

-Nå for tiden ser man ofte menn som poserer slik som dette, men grunnen til at vi begynte å posere slik som dette var fordi vi ikke kunne noen annen pose, sier Leen. Det er ikke sånn at vi prøver å se ut som tøffe mannfolk.

Leen og Bertus har virkelig ridd på barbererbølgen, eller var det de som skapte den?
Uansett så har duoen skapt seg et navn igjennom barbershoppen Schorem Haarsnijer & Barbier i Rotterdam som allerede har oppnådd kultstatus innenfor bransjen. De er kontroversielle og uansett om man liker dem eller ikke representerer de uansett noe unikt; seg selv!

-Schorem Barbers, eller The Scumbag Gentleman Barbers som e også kalles, åpnet en barbershop sammen fordi de var lei av å klippe kvinner. Konseptet ble en klassisk barbershop som fungerer som et fristed for menn. Her tilbys tradisjonelle klipper og signaturklipper, skjeggtrimming og klassisk barbering. Kvinner er ikke tillatt i shoppen.

-Vi åpnet barbershoppen for vår egen skyld. Det har alltid vært vår drøm at vi som 65-åringer skulle klippe alle menn i vår bydel og står utenfor salongen og plystre på 20-åringer. Så kom vi frem til at vi ikke trengte å vente, hvorfor ikke bare gjøre det nå?

Barbershoppen ble en umiddelbar suksess. Schorem Barber jobber etter prinsippet first come, first serve, og etter bare tre uker hadde de kø langt ut på gaten med ventetid i opp til åtte timer. I begynnelsen var det bare de to, og selv om interessen for shoppen var stor, ble det ikke slik som de hadde tenkt.

-Vi åpnet barbershoppen for å ha det kjekt, og det hadde vi ikke. Vi var tvunget til å gjøre alt selv, for eksempel å svare i telefonen, vaske håndklærne og koke kaffe samtidig som køen økte. Vi bestemte oss istedenfor å ansatte og tok inn en praktikant i tillegg. Da begynte det plutselig å bli gøy på jobb igjen!

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers

Cowboyhatt, fargerike bukser, tatoveringer og skjegg. Schorem Barbers har sin egen stil.

Reuzel, som betyr spekk på hollandsk, er Schorem Barbers eget merke med skjegg- og stylingprodukter.

Et ekteskap

I dag jobber ikke Leen og Bertus i barber-shoppen lengre. De har nok med å undervise på store show jorden rundt, men også på deres eget akademi i Rotterdam. Hvert år underviser de dessuten på en rock'n'rollfestival i byen. De har sine egne produkter og noen ganger der i mellom forsøker de å finne til til å omgås med familie og venner. Vennskapet har de i og for seg med seg hver gang de drar på reiser sammen. Leen startet sin første salong i 1995. Bertus kom inn og søkte jobb i salongen og de to fant tonen med en gang. Siden den gang har de jobbet hardt og har det kjekt sammen. Leen beskriver deres relasjon som et ekteskap.

-Det er både kjærlighet og hat. Om vi er på turné i en måned har vi ikke behov for hverken å treffes eller snakke sammen på en uke etterpå.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersPå scenen prøver de å etterligne miljøet i en vanlig barbershop. De bruker alltid mennesker som de finner på gaten før showet begynner, istedenfor profesjonelle modeller og de forbereder aldri noe manus.

Ingen forberedelser

The Worst Hair Show Ever. Det er mottoet til Schorem Barbers sitt show. Akkurat som med alt annet gjør de det på sin egen måte også når det kommer til undervisning. På scenen vil de etterligne miljøet i en vanlig barbershop, de bruker alltid mennesker som de finner på gaten før showet starter, istedenfor profesjonelle modeller. De har heller ikke forberedt noe manus.

-Det har aldri vært vårt ønske å holde store shows på scenen. Den første touren vår var i Canada, og der forberedte vi ingenting, noe som var en kjempesuksess! Derfor bestemte vi at vi aldri skulle øve før et show. Visse ting har vi snakket litt om, men det viktigste er at vi har det gøy på scenen, for da kommer oss publikum til å ha det bra.

På spørsmål om hva de alltid har med seg i reisevesken når de turnerer vil Leen ikke ha et kjedelig svar. Han skriker på hollandsk over rommet til kollegaen som er opptatt med å forberede en modell før den store visningen i Düsseldorf. Bertus kikker opp under cowboyhatten og svarer kort og godt "Glidemiddel!".

-Jeg er den kjedelige av oss, konstaterer Leen. Jeg legger meg alltid tidlig, for jeg orker ikke å holde meg oppe. Å reise er ikke alltid så kjekt, men når vi er sammen om det gjør vi det kjekt. Mange tror at det er en veldig glamorøs livsstil, men det er det ikke. Vi opptrer på et show, og etterpå vil alle gå ut og ta en drink, men dagen etter må vi opp tidlig og reise igjen, finne modeller og prestere på neste show.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbers
I barbershoppen i Rotterdam er det kun menn som er velkomne, men på Top Hair fikk Hair Magaines sjefsredaktør Camilla henge med alle dde mannlige mennene backstage. 

Fullstendig eksplodert

Når Leen og Bertus åpnet Schorem fantes det kanskje et par barbershops i hele Holland. Siden den tiden har barberertrenden fullstendig eksplodert og nå sier Leen at det finnes over 300 barbershops i landet. Har er overveldet av utviklingen og er overbevist om at det ikke er en trend som kommer til å forsvinne i første omgang.

-Det som kommer til å skje nå er at det kommer til å åpne massevis av barbershops, men visse folk tror at de er barberere bare fordi de har skjegg og bukseseler. De som ikke leverer kvalitet kommer automatisk ikke til å overleve, og om en stund kommer det til å finnes færre, men veldig gode barbershop. Leen understreker viktigheten av å være seg selv og ikke kopiere andre for å lykkes.  

-Om du liker housemusikk, så spill det. Liker du rock'n'roll, så spill det. Liker du reggae, så spill det. Spill ikke rock i barbershoppen bare fordi det er det "som skal spilles" i en barbershop.

Schorem Barbers - The scumbag gentlemen barbersSchorem Barbers tilbyr både klassiske klipper og deres egne signaturfrisyrer.

En i hele verden

Fremtiden ser lys ut for de to hollenderne. Med fans over hele verden, et eget skjegg- og stylingmerke som selger som smør og en skole som bare vokser i popularitet, har de nok å sysselsette seg selv med de kommende årene. Til tross for dette er Leen og Bertus alltid åpne for nye muligheter.

Vi vet jo ingenting om fremtiden. Om det dukker opp noe interessant kommer vi definitivt til å gjøre det. Utdanning er veldig viktig for oss, så vi kommer til å utvide vårt akademi, det blir kanskje en på hvert dokument. Men en ting er sikkert, det kommer aldri til å finne mer enn en  Schorem barbershop i hele verden.

Schorem har nå over en million følgere på Facebook, følg dem på: facebook.com/Schorem/

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo fresher opp håret uten å tynge og gir volum for alle hårtyper, med duft av Green Apple, Sweet Blossom og Sunny Grapefruit.
Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Healthy Glow og Body Scrub er mykgjørende og fuktighetsgivende lotion og skrubb. Gir huden næring og glans, med Micro Proskin og beta-karoten.
No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo tar bort overflødig fett og gjør håret rent og friskt. No Nothing Heat Protection kondisjonerer håret og beskytter mot varme.
Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops er konsentrerte dråper som blandes med din daglige ansiktskrem, og gir gradvis en naturlig, jevn gyllen nyanse.
Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Sommer, saltvann og sol påvirker hårets farge og glans. Cool Silver og Color stay fra Björn Axén bevarer fargen for både blondiner og de med farget hår.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Kirstin Arnesen

Kirstin Arnesen

Kirstin Arnesen, som flere ganger har blitt kåret til Årets Hårstylist, driver i dag Aveda Lifestyle salongen INCH på. Bli bedre kjent med henne her!
Kenneth Solbakken

Kenneth Solbakken

Kenneth Solbakken i Blow vil at salongen skal oppleves som en hemmelig skatt. Den meritterte frisørens høyest hengende pris er fortsatt at kundene føler seg fantastiske.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!