LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

ODDBJØRN JAKOBSEN: MANNEN – BRANSJEN -  INTERCOIFFURE

Mannen

Allerede som 15-åring starten han i lære etter å ha blitt fasinert av sin mors fetter. Stemningen som var i salongen var noe som inspirerte og fasinerte han, og den dag i dag arbeider han fremdeles aktivt med faget, bransjen – og som frisør. Dette til tross for at han som 15-åring sa at han skulle holde på til han var 30, men da han fylte 30 skulle han holde på til han var 40, og slik har det fortsatt. Selv forteller han at det er trivselen og passion for yrket som i all hovedsak er grunnen til at han fremdeles holder på. Det er ikke bare ord, og vi kan peke på hedersprisen han vant under Årets Frisør 2016, som gikk til Jakobsen grunnet stort engasjement for faget og for bransjen. Ikke bare har han hatt suksess med egen salong, men han har også bidratt med kurs for leverandører og skrevet lærebøker i faget.

I dag sitter han som president i Intercoiffure Norge og er med på å utdanne nye, unge og lovende frisører. Da han var yngre hadde han tre ønsker: Han skulle bli lærer, frisør eller misjonær. Nå er det kun misjonær som gjenstår, men inntil videre ser det ut til at han blir værende enda litt til i bransjen. Valgene han har tatt på veien har ført han verden rundt, gang på gang. Han har møtt nye mennesker, sett nye kulturer og forteller at han har lært utrolig mye av de utfordringene han har støtt på på veien. Vi spurte inn til om han har tatt noen tøffe valg, eller ofret noe for å komme dit han er i dag.

Se også: Reisebrev fra Intercoiffures verdenskongress i Osaka, Japan 2017

Han forteller at det å jobbe med noe som er en stor lidenskap og hobby, stjeler mye fritid, men at det ikke er noe han føler som et offer. I stedet velger han å se på det som noe som har gitt han ekstremt mye tilbake i form av mangfold, erfaringer og opplevelser. Videre forteller han at nylig hadde en kunde i stolen som gjorde han oppmerksom på at han ikke hadde hele livet foran seg lengre, men Jakobsen har ingen planer om å slå seg til ro og har tenkt å leve livet fullt ut, og er alltid klar for nye utfordringer.

Bransjen

Som frisør er Jakobsen utrolig glad for å se hvordan arbeidet hans og andres - bidrar til utvikling i bransjen. Å se hvordan unge frisører arbeider i blant annet Fondation Guillaume, hvordan fantastisk kunnskap om håndverk settes i praksis. Hans ønske er at utviklingen i bransjen skal beholde den faglige kvaliteten på håndverket. Ergonomi har derfor et viktig fokus i opplæringen slik at viten føres videre fremfor å forsvinne. Faglig kvalitet verdsettes og han håper at yrket om 50 år fremdeles har den statusen som står i dag.

"Den statusen mange av oss har vært med på å skape. Om 50 år, vel da er jeg vel langt over skyen, men jeg håper jeg kan smile litt i skjegget og si at det gikk fremover omsider."

Et ønske fra hans side er at enda flere frisører skal engasjere seg – i laug og i forbund. Selv vet han hvilket arbeid – og hvor mye NFVB har gjort - og fremdeles gjør for bransjen. Her mener han det handler om at alle skal bidra slik at det ikke er noen gratispassasjerer. 

 

Intercoiffure

I dag sitter han som leder for ca. 100 medlemmer i Intercoiffure Norge. Intercoiffure er ikke en gruppe som tar i mot søknader om medlemskap. Her kreves det å bli foreslått av et medlem for å bli vurdert. Målsetningen er at du skal være kjent, ikke bare i ditt nærmiljø men også utover det ganske land. Medlemskapet betyr tenkning ut over det materielle, samt et sterkt engasjement for bransjen. I potensielle medlemmer vektlegges det at frisørene skal ha et innstendig ønske om å gjøre noe for bransjen som fellesskap – å være med på å bygge bransjens fremtid. Intercoiffure Norge er en del av en langt større verdensomspennende frisøroganisasjon. Det er faktisk verdens største sammenslutning av frisører, bestående av hele 2.500 medlemmer og med hovedsete i Paris. Som leder ble han valgt under årsmøte av medlemmene selv, og det er en stilling som krever mye reising, møter og deltagelse i eventer. Dette gjør han for øvrig frivillig ved siden av en rekke andre hverdagslige oppgaver.

Inntrykket vi får av Jakobsen, er at han ikke trives sittestillende eller fastbundet til retningslinjer fra overhoder. Han uttrykker en stor glede av å se at bransjen er i bevegelse – og at de erfarne i bransjen blir utfordret av nye, unge, voksende og dyktige frisører. Blant annet valgte han å finne nye utfordringer da han og Kari, som hadde OK Frisører,  valgte å selge frisørsalongen sin. Dette var en beslutning basert på et ønske om å kunne utøve et arbeid som var noe mer faglig rettet – et ønske om å bidra.

"Jeg ønsket en annen frihet enn hva ett kjøpesenter kan gi med lange åpningstider, nattåpent, tidligåpent og salgskampanjer .Samt utfordringen med medarbeidere som sier seg villig til å jobbe med ubekvemme arbeidstider."

I dag jobber han vanligvis turnus i salongen, sitter i prøvenemnda som sensor for nyutdannede frisører som tar fagbrev/svennebrev. I tillegg til dette, er han også konsulent for leverandører hvor han bruker sin erfaring og viten fra bransjen, til å rådgive leverandører. Ved siden av alt dette, får han som leder i Intercoiffure være med på masse spennende, og reising utgjør en relativt stor del av president-stillingen. Paris, New York, Berlin, Tokyo, Rio de Janeiro og Roma er noen av stedene han har hatt muligheten til å oppleve – og han har latt seg inspirere av de ulike land og kulturer.

En stor opplevelse for han som leder i Norge, er at Norge to ganger har blitt tildelt prisen som årets seksjon for det fremragende arbeidet vi som seksjon har stått for. Det var første gang i Rio i 2008 og sist i 2014. Det er også utrolig spennende å se medlemmenes interesse for å opprettholde det gode samholdet og den begeistringen vi som fagutøvere viser på alle plan, forteller han.

Fondation Guillaume er ungdom som jobber i en Intercoiffure-foretning. Her får de unge fremadstormene være med å bygge nettverk gjennom målrettet arbeid og mye kreativitet. På møtene er det blant annet foredragsholdere som snakker om alt fra business til mat. Samtidig er det faglig påfyll, vennskap og som nevnt: en hel del nettverksbygging.  


Fondation Guillaumes høstkolleksjon 2016 - Eclectic Riot

Utover FG forteller Jakobsen også om EFL, som er et spennende prosjekt. Education for Life er et veldedighet prosjekt hvor innsamlede midler går til støtte og sponsing av skoler der målet er å få gatebarn, og hjelp til utdannelse til de fattigste.

«Jeg nevner skoler i Brasil, Romania, Bosnia., Sør Afrika .Vi har sponset lærere til undervisning i Sør Afrika. Jeg har selv vært å besøkt et av prosjektene som EFL støtter Casa Menor i Rio, her er det frisør , baker , mekaniker… som lokalbefolkningen kan bruke. Her læres de opp til å  bli frisører og mange berges bort fra drugs og prostitusjon.»

Dette visste du nok ikke om Oddbjørn Jakobsen

Rangér byene i rekkefølge etter hvor helst ville bodd:

  1. London
  2. New York
  3. Milano
  4. Stockholm
  5. Singapore
  6. Sydney
  7. Paris

Trondheim i mitt hjerte, men jeg besøker gjerne London minimum en gang i året, Paris et par ganger i året. London er nok førstevalget. Det er så fascinerende med alle kulturforskjellene, trendsettende og det er generelt en inspirerende by. Paris på en god annenplass; skjønnhet og eleganse. Stockholm og Sverige er mitt andre hjemland og har ferieleilighet i i Storlien i Åre 

De andre byene har jeg ikke riktig et forhold til.

Dyreste klesplagg du eier?
Det å eie klær som en trives med er vel det viktigste, prisen er alltid verd det dersom plagget  føles riktig. Jeg kjøper ikke klær utfra pris, men innrømmer at noen plagg føles ekstra artig å eie. Er alltid innom Vivienne Westwood Man Store i London, for inspirasjon og fascinasjon. Det hender jeg kommer ut med bare et par strømper. Jeg ser gjerne på forskjellige designere og tenker ofte at de beste opplevelsene er det du ser og gratis er det også.

Fortell noe de fleste ikke vet om deg selv
Jeg elsker de forskjellige årstidene. Om vinteren står jeg på slalomski og kjører snøscooter, mens om sommeren kjører jeg Harley og fisker ørret. Kanskje ingen hemmeligheter, men noen vet det nok ikke.

Oddbjørn Jakobsen har nylig returnert fra Paris, London står for tur i Oktober og Japan i mai. Flere kurs er på vei og skal holdes, det å inspirere andre og se utvikling i andre, seg selv og i bransjen er det denne mannen brenner for. Vi gleder oss til å høre mer fra han – og Intercoiffure.

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo fresher opp håret uten å tynge og gir volum for alle hårtyper, med duft av Green Apple, Sweet Blossom og Sunny Grapefruit.
Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Healthy Glow og Body Scrub er mykgjørende og fuktighetsgivende lotion og skrubb. Gir huden næring og glans, med Micro Proskin og beta-karoten.
No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo tar bort overflødig fett og gjør håret rent og friskt. No Nothing Heat Protection kondisjonerer håret og beskytter mot varme.
Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops er konsentrerte dråper som blandes med din daglige ansiktskrem, og gir gradvis en naturlig, jevn gyllen nyanse.
Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Sommer, saltvann og sol påvirker hårets farge og glans. Cool Silver og Color stay fra Björn Axén bevarer fargen for både blondiner og de med farget hår.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Anthony Mascolo

Anthony Mascolo

«Mitt mål er å drive frisørfaget like langt som moten. Å skape trender, og ikke minst å gi frisørene noe de kan arbeide videre med i salongene.»
Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre

Pernille B-N Wettre jobber som frisør og makeup-artist i sminkeavdelingen i NRK. Hun er Anne Lindmos faste frisør og en del av fredagsritualet før Lindo show.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!