LEVERANDØRER

Frisørkurs

Nettbutikker

FRISØRJOBB.NO

Escape - barbershop-konsept på vestkanten

Engelskmannen David Wyke har i årevis drevet Toni & Guy i Hegdehaugsveien i Oslo. Som 50-åring starter han for første gang opp helt for seg selv.
I mars åpnet salongkonseptet Escape dørene på Vikaterrassen i Oslo. Etter nesten 20 år i Oslo har turen kommet til David Wyke om å rendyrke eget konsept. Med 300 kvadratmeter er lokalet luftig. Det samme er rommet til de ansatte. Escape er en drøm i oppfyllelse.

– Det var ingenting her før. Ikke engang vegger, sier han.

David Wyke driver i dag salongen EscapeDet er bare ett år siden David Wyke begynte å planlegge den nye salongen Escape. I Mars åpnet den barbershop-inspirerte salongen dørene på Vikaterrassen i Oslo. 


Flukt fra hverdagen
Kunder får to timer gratisparkering på det fasjonable kjøpesenteret House of Oslo. Ellers er salongen perfekt lokalisert i det finere området, rett ved Nationaltheatret med sine t-baner og tog.

– Når skjer det at et sånt lokale blir ledig? Aldri, svarer han på sitt eget spørsmål.

Salongnavnets betydning «flukt» røper konseptet; kundene får rømme fra den ordinære hverdagen.

– Vi vil være den beste rømningsveien, smiler eieren.

 

Innganspartiet til Escape byr inn til en flukt fra hverdagenHos Escape er mottoet «Escape the ordinary. To experience the extraordinary», sier David Wyke. Her kan kundene rømme fra sin ordinære hverdag.


Knust fotballdrøm
David vokste opp i Liverpool i England. Ambisjonen var å bli profesjonell fotballspiller, men som 15-åring fikk han vite at han var for liten.

– Jeg hadde gjort det dårlig på skolen, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Men søsteren min var frisør, og ba meg prøve det ut, forteller han.

Han kom inn på frisørskolen, og etter et par lærlinge-år var valget tatt.

– Som eneste gutt på salongen, fikk jeg en del oppmerksomhet, sier han lurt.

Han begynte å jobbe for Toni & Guy i hovedstaden, som ble regnet blant de beste salongene.

– Men så flyttet jeg litt rundt, også til USA. Der traff jeg en norsk kvinne, forteller han.

Populær frisør
Derfor kom den mørkhårede briten til Oslo der han i 1998 raskt skapte et progressivt frisørmiljø. Toni & Guy Hegdehaugsveien spilte funky musikk, hadde veggplakater av hårmodeller, og serverte presskannekaffe. En annerledes salong-atmosfære den gangen. Besøkende kunne være alt fra kjendiser til magasinlesende venninnepar som smilte fra hver sin frisørstol før en bytur på Oslo vest.

– Salongen var veldig populær. Vi investerte i frisørene. Jeg tenkte at; går det ikke fremover, så går det bakover, sier han.

Escape Hairdressing ligger sentralt til på Vikaterrassen i OsloDavid Wyke driver i dag salongen EscapeDavid Wyke har lenge drevet Toni & Guy i Hegdehaugsveien i Oslo, og har lang erfaring i bransjen. Som 50-åring startet han for første gang opp helt for seg selv med salongen Escape.

Se også: Pej gruppen - Slik får du en trendy salong


Kreativt team
På Toni & Guy er utdannelse nøkkelen. Frisørbedriften har eget seks ukers kurs, som før var på åtte uker.

– Til svennebrevet må man kunne en håndfull frisyrer, mens for denne kjeden er tallet 14. Vi utgav egne metodebøker, forteller han og fremviser en tykk innbundet bok.

Eierne var kreative i forretningsutviklingen, og David reiste stadig på photoshoots.

– Jeg var heldig som var i det kunstneriske teamet, sier han.

Brødrene Toni, Guy, Anthony og Bruno startet salongkonseptet. Kun to av dem fikk navnet på salongskiltet.

– Konseptets filosofi, med en høy standard, appellerte til meg. I tillegg til den feminine hårstilen, en blanding av italiensk og gatestil, sier han.

Ville satse
Selv har han vært Årets frisør tre ganger; i 2007-2009, i tillegg har han vunnet interne priser. Men i 2010 byttet han om til salongens forretningsside.

– Jeg har barn, så det har vært tidkrevende. Det kom også til et punkt der vi hadde veldig sterke frisører som fortjente å ta del i prosessen. Det er gøy å se lærlinger bli til dyktige frisører, sier han entusiastisk.

I fjor utgikk kontrakten med Toni & Guy, samtidig som bygården ble solgt.

– Jeg kunne fått fortsette av Toni. Men det føltes som nå eller aldri, forteller han.

Mange ansatte ble med fra forrige salong, mens noen fortsatte på avdeling Grünerløkka.

– Men dette er ikke Toni & Guy. Det er Escape, understreker sjefen.

Escape er tydelig inspirert av klassisk barbershop-stilBarbererstoler i mafioso-stil bidrar til Escape sin unike atmosfæreBarbereravdeling er et sjeldent innslag på vestkanten, og Escape er den eneste salongen av sitt slag. Barberstolene er fra en gammel leverandør som leverte til New York og Chicago på 1920-1930-tallet.


Frigjørende prosjekt
To innganger leder til Escape Hairdressing & Barber shop. Fra Vikaterrassen ser man rett inn på barbererstoler i mafioso-stil. Barbersalongen er eneste i sitt slag på vestkanten.

– Jeg liker Italia, og reiser dit en del. Italienerne har så stilfokus. Til og med fotballdraktene deres er finere, sier han.

Stolene er vendt vekk så ingen sitter til utstilling. Kundene skal slippe å bli sett i det sterke lyset, med vått hår.

– Samtidig lyser pærene bare til siden, vi ser på grunn av spottene, ingen blir blendet, forklarer han.

I SPA-skap oppholder de varme og kalde håndklær. Mens barberbørstene har grevlinghår, som er beste kvalitet. Og mellom barber- og frisørsalongen er lyden dempet ved hjelp av lydtett tak.

– Vi vil være en salong som bemerker seg internasjonalt, så vi jobber med omdømmebygging. Som tidligere, gjennomføres fotosesjoner og bildene spres til hårmagasiner. Modeller er selektert fra castinger i London, sier han.

Jack Eames, en prisvinnende fotograf, har laget promofilmen som ruller og går ved inngangspartiet. Den brukes også til annet PR-materiell.

– Vi skal ha høy standard nå også. Frisørene får reise globalt i motsetning til før som var mer begrenset. Vi starter her, men jeg vil ikke ha 500 salonger, ler han og legger til: Å drive for seg selv er veldig annerledes. Det er frigjørende!

Interiøret hos Escape er gjennomført, med detaljer inspirert av barbershop-stilen

Hos Escape kan kundene flykte fra hverdagen og nyte en avslappende behandlingHos Escape kan kundene flykte fra hverdagen og nyte en avslappende behandlingInteriøret i salongen er gjennomført, med detaljer inspirert av barbershop-stilen. Stolene er vendt vekk så ingen sitter til utstilling. Kundene kan flykte fra hverdagen og nyte en avslappende behandling av dyktig personale.

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.

Tekst: Guri Haram
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen

 

Annonse

Nyeste produkter se flere produktnyheter

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo

Björn Axén Scented Dry Shampoo fresher opp håret uten å tynge og gir volum for alle hårtyper, med duft av Green Apple, Sweet Blossom og Sunny Grapefruit.
Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Care & Color - Healthy Glow

Löwengrip Healthy Glow og Body Scrub er mykgjørende og fuktighetsgivende lotion og skrubb. Gir huden næring og glans, med Micro Proskin og beta-karoten.
No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo og Heat Protection Spray

No Nothing Dry Shampoo tar bort overflødig fett og gjør håret rent og friskt. No Nothing Heat Protection kondisjonerer håret og beskytter mot varme.
Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops 30 ml

Löwengrip Luminous Bronze Self-Tan Drops er konsentrerte dråper som blandes med din daglige ansiktskrem, og gir gradvis en naturlig, jevn gyllen nyanse.
Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Bevar hårfargen i sommer med Björn Axén

Sommer, saltvann og sol påvirker hårets farge og glans. Cool Silver og Color stay fra Björn Axén bevarer fargen for både blondiner og de med farget hår.

Annonse

Nyeste show se flere frisørshow

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Hair Magazine besøkte Cosmoprof i Bologna

Etter 50 år har Cosmoprof vokst til å bli et av verdens største arrangement i den profesjonelle skjønnhetsbransjen. Les alt om messen her!
Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Sesongens trender med Wella Nordic Creative Team

Det var ikke en tom stol i rommet da Hair Magazine ble invitert til en trendvisning med Wella Professionals.
Mote med mening 2018

Mote med mening 2018

På tiende året har Berit Olimb bak frisørsalongen Olimb & Co arrangert Mote Med Mening. Under jubileet på Gamle Logen i Oslo skapte hun nettopp mening til bransjen.
Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

Personlig stil i fokus på TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf

På den internasjonale bransjemessen TOP HAIR - DIE MESSE i Düsseldorf fantes det meste for den som elsker hår i alle fasonger. Les mer og se bildene her!
Eugene Souleiman backstage under NYFW18

Eugene Souleiman backstage under NYFW18

ghd-ambassadøren og Wella Professionals Global Creative Director Eugene Souleiman stylet modellene under New York Fashion Week. La deg inspirere her!

Annonse

Frisyrekolleksjoner se flere frisyrekolleksjoner

Annonse

Frisørportretter se flere frisørportretter

Mikaela Rinaldo

Mikaela Rinaldo

Født i Finland, bor i Sverige og jobber i Norge: Mikaela Rinaldo sitter i dag som Norsk Country Manager i Wella. Vi har møtt henne på Wella Studios i Nydalen. Les intervjuet her!
Anne Sophie Villumsen

Anne Sophie Villumsen

Anne-sophhie villumsen utviklet en allergi for de kjemiske hårproduktene mens hun var lærling. Gjennom hele sin karriere har hun søkt nye veier og mer miljøvennelige produkter.

Annonse

Nyeste videoer se flere videoer

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Björn Axén - How to get the look - Bohemiske flette

Følg med i videoen der Sofia Geideby viser hvordan man lager en enkel, fin og sommerlig frisyre med fletter!
Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston: Herrefrisyrene som kvinner elsker

Stylisten Ashley Weston presenterer fem ulike herrefrisyrer som kvinner elsker. Vi kan avsløre at både David Beckham, Brad Pitt og George Clooney er med.
De første hårfønerne i salongene

De første hårfønerne i salongene

Det har skjedd mye med utstyret i frisørsalongene siden de første tørkehjelmene på 1920-tallet flyttet inn og ble en fast bestanddel i salongens inventar. I denne videoen kan du se hvordan de så ut den gang.
Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén - How to get the look - Pink waves

Björn Axén viser lekre festfrisyrer, hvor du kan lære og lage elegante frisyrer på deg eller dine kunder. Se hvordan du lager disse 30-tallsinspirerte bølgene!
Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot - Paint by numbers

Pulp Riot har eksplodert på sosiale medier og på veldig kort tid fått over en halv million tilhengere på Instagram. Sjekk ut hvorfor her!